Nieuw Ter Apel

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hallo Raymond

Die flats komen uit China. Ik had er een aantal besteld om te kijken hoe dat zou staan en het valt me niet tegen. Ik ben opzoek naar nog meer moderne hoogbouw voor mijn stadscentrum. Japanse merken hebben ze ook, maar ik heb nog geen goede manier gevonden om ze thuis te krijgen.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hallo Wilco

Het plan was om de perrons bij Nieuw Ter Apel net iets lager te maken dan die bij het dorpje, 9mm hoog ipv 10mm. Ik heb het alleen nog niet gecheckd met de hondekop en ICRen. Ik zal er eens naar kijken.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

Raymond
Berichten: 1898
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Raymond »

Nthusiast schreef: 31 dec 2021 06:34 Hallo Raymond

Die flats komen uit China. Ik had er een aantal besteld om te kijken hoe dat zou staan en het valt me niet tegen. Ik ben opzoek naar nog meer moderne hoogbouw voor mijn stadscentrum. Japanse merken hebben ze ook, maar ik heb nog geen goede manier gevonden om ze thuis te krijgen.
Bedankt voor je antwoord!
Heb je misschien een merknaam?

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Nee heb ik niet. Ik heb ze gekocht via aliexpress. Verschillende winkels lijken ze te verkopen.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door HST »

Hoi Gustaaf,

Misschien heb je dan afgelopen jaar weinig gepost, maar de laatste berichten maken veel goed. Mooie vorderingen heb je gemaakt!

Nieuw Ter Apel heeft met de perrons ook aardig smoel gekregen. Weinigen zullen 13 bakken langs het perron kunnen zetten en dan ook nog perronlengte overhouden.

Van het goederenemplacement wordt ik ook enthousiast. Ben benieuwd of je daar nog bedrijvigheid of ondustrie omheenzet of dat het vooral een opstelterrein is.

De lokloods is meen ik te herkennen als een peco model(?). Doet het goed op een nl-db baan!

beste wensen,

Erwin



Raymond
Berichten: 1898
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Raymond »

Nthusiast schreef: 31 dec 2021 08:30 Nee heb ik niet. Ik heb ze gekocht via aliexpress. Verschillende winkels lijken ze te verkopen.
Ok bedankt voor je antwoord!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Ok bedankt voor je antwoord!

Groet,
Raymond
Hallo Raymond

Ik had zelf nog even gekeken op Aliexpress of ik een merknaam kon vinden. Het lijkt erop dat in ieder geval sommige van de flats gemaakt worden onder de naam "Outland Models".


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hallo Erwin

Ik denk dat het emplacement vooral gebruikt zal gaan worden als opstelterrein. Op dit moment staan in Koploper de drie sporen naast de hoofdbaan geprogrammeerd als tijdelijk stalling voor goederentreinen zodat ze de passagierstreinen niet ophouden. Langs het buitenste spoor ben ik van plan een "perron" aan te leggen zodat passagiers treinen kunnen worden schoongemaakt en van voorraden kunnen worden voorzien voordat ze aan hun volgende rit beginnen.

En goed gezien, dat is een Peco locloods. Ik was opzoek naar een moderne loods en die leek mij het beste. Inmiddels heb ik er nog vier gekocht. De locomotiefloods zal worden uitgebreid naar vier sporen en aan de andere kant van het station komt een kleine werkplaats voor onderhoud aan treinstellen. Daarvoor wil ik drie van die loodsen achter elkaar zetten. Ik ben er alleen nog niet aan toe gekomen om ze in elkaar te zetten. Ik zal daar maar eens aan beginnen na de zomervakantie...


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Onderstaande foto laat het ICR rijtuig en de hondekop zien naast het nieuwe perron. Als ik dat zo vergelijk met Wilco's foto van de werkelijkheid, dan lijkt dat redelijk overeen te komen. En dat terwijl het perron maar een milimeter lager is dan het perron bij het dorpje, waarbij het direkt opviel dat het perron te hoog was. Geeft weer eens aan dat precies te werk gaan erg belangrijk is in schaal N. Of dat foto's direkt alle 'kleine' foutjes laat zien, die je met het blote oog misschien helemaal niet waren opgevallen...

Afbeelding293 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door WilcoV »

Ziet er uitstekend uit zo.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Re: Nieuw Ter Apel
door WilcoV » zo jan 09, 2022 11:49

Ziet er uitstekend uit zo.
Het perron is nogal kaal op dit moment, moet nog helemaal aangekleed worden. Ik weet alleen nog niet of ik beter eerst de stad erachter aan kan leggen.

En even iets anders, tussen het ballasten door. Toen ik bij mijn allereerste baantje een paar opstelsporen had, wilde ik er ook graag stootblokken bij maken. Ik gebruikte toen van die kleine spijkertjes om de rails vast te zetten op de houten tafel en die spijkertjes waren precies de juiste grootte om buffers van te maken die in de stootblokken moesten komen te zitten. Het is er toen nooit van gekomen om die stootblokken te maken, en ook niet in al mijn andere banen waar ik sindsdien aan gewerkt heb.

Maar nu, zo’n 25 jaar later, was het dan toch tijd geworden om dat idee te gaan gebruiken. Moet ik wel eerlijk zijn en zeggen dat ik mijn nieuwe stootblokken niet vanaf nul zelf heb gemaakt. Ik ben begonnen met de standaard versie van Peco en die verNederlandst door de bufferbalk rood te maken en er buffers aan te zetten van diezelfde spijkertjes van mijn eerste baan (dat ik die in al die jaren niet ben kwijtgeraakt). En het resultaat, ik vond het niets tegenvallen...

Afbeelding294 by G K, on Flickr

Afbeelding295 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door WilcoV »

Ziet er zeker acceptabel uit.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Raymond
Berichten: 1898
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Raymond »

Ik vind je stootblokken er goed uitzien Gustaaf👍🏻
Alleen zou ik de balken achter het rode bufferblok zwart maken.......volgens mij was dat vroeger ook zo in Nederland.

Wat betreft je stad, ik zal dat zeker als eerste gaan afmaken!
Als je achteraf nog dingen moet gaan plaatsen bvb lantaarns enz enz kun je er zo lastig bij komen....ik spreek uit ervaring !😁

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door WilcoV »

De balken zijn in Nederland al heel lang rood, en soms rood met een wit middenvlak, in ieder geval al zo lang ik bij het spoor werk en dat is al veel te lang


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Raymond
Berichten: 1898
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Raymond »

@ Wilco,
Misschien moet ik het anders formuleren....
Ik bedoel de stangen die achter de rode balk zitten, die waren vroeger naar mijn weten zwart toch?

Groet,
Raymond



Raymond
Berichten: 1898
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Raymond »

Zo bedoel ik🙂
Even een oude foto uit 1992 opgezocht, toen ik nog treinen spotte😁
Afbeelding
P.s.
Ik hoop niet dat je het erg vind dat ik deze foto plaats in jou draadje Gustaaf?
Ik dacht misschien heb je er wat aan😏

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door WilcoV »

Raymond schreef: 15 jan 2022 21:57 @ Wilco,
Misschien moet ik het anders formuleren....
Ik bedoel de stangen die achter de rode balk zitten, die waren vroeger naar mijn weten zwart toch?

Groet,
Raymond
Klopt, alle stangenwerk aan een stootjuk was/is teerzwart


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

@ Raymond

Zolang het mooie treinenfoto's zijn vind ik het niet erg. En de midden jaren 90 zijn toch wel mijn favorieten. Persoonlijke herinneringen aan en er was nog heel wat variatie in treinen/locomotieven die voorbij kwamen.

Nog even over de stootblokken. Klopt het dat de zwarte kleur van het stangenwerk min of meer dezelfde kleur is als dat van de bielzen? Aangezien die bij mij in beide gevallen van Peco zijn, komen die nu perfect overeen. Maar ze zijn inderdaad meer donkerbruin in plaats van zwart, hoewel dat van een afstandje moeilijk te zien is.

En de plaat waarop de stad staat, achter het station, die kan eraf gepakt worden. Maar heel handig is het niet, dus was ik inderdaad van plan de stad te bouwen voor dat ik verder ga met de details van het station. Het werd tijd om wat half relief gebouwen te bouwen die dan langs de achterwand geplaatst kunnen worden. Ik heb daar wat Metcalfe gebouwen voor gekocht en dat waren de eerste gekochte gebouwen die ik gemaakt heb die helemaal uit karton bestaan. Maar nadat ik ze op de baan zette vond ik ze er eigenlijk te goed uitzien om ze half verborgen achter andere gebouwen te hebben staan...

Afbeelding296 by G K, on Flickr

Ik had zelf ooit eens een half-relief gebouw gemaakt van hout voor bij mijn tweede baan zo'n 20 jaar geleden. Toen was ik erg tevreden over, maar inmiddels kan het beter. Dus die heeft een opknapbeurt gekregen met 'glas' en kozijnen rondom de ramen, minder egale kleur muren en geprinte reclame. Kan ie weer 20 jaar mee.

Voor de opknapbeurt...

Afbeelding297 by G K, on Flickr

En erna...

Afbeelding298 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door sik234 »

die kleding stukken super leuk gedaan

mvg ruud


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Ik was nog niet helemaal klaar met ballasten, maar dat moest tijdelijk stoppen omdat ik eerst het locomotief depot in elkaar wilde zetten zodat er omheen geballast kon worden. Het depot bestaat uit 2 Peco bouwsets die staan op een verhoging zodat het gebouw dezelfde hoogte heeft als de bovenkant van de rails. Betonnen platen gemaakt voor tussen de rails, maar dat valt nu nog niet zo op omdat het dezelfde kleur heeft als de geverfde ondergrond. Dit stukje moet nog verder afgewerkt worden, maar ik kon weer verder met ballasten en dat is nu gedaan totdat het spoor de tunnel in verdwijnt richting het schaduw station.

Depot van de voorkant

Afbeelding299 by G K, on Flickr

... van de zijkant

Afbeelding300 by G K, on Flickr

... van de achterkant

Afbeelding301 by G K, on Flickr

... en met een doorkijkje naar het opstelterrein en station. Ik ben inmiddels ook begonnen met de scenery die naast het opstelterrein komt te liggen, daarover later (hopelijk) meer.

Afbeelding302 by G K, on Flickr

En de sporen richting schaduwstation.

Afbeelding303 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door erik-n-fan »

Sow! Mooi gedaan hoor!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Raymond
Berichten: 1898
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Raymond »

Dat ziet er heel goed uit allemaal Gustaaf!
Die locloods vind ik ook erg gaaf👍🏻
Even een vraagje, het ziet er heel erg netjes/schoon uit allemaal.... ga je het een en ander nog vervuilen?
Dat zal het geheel nog mooier maken denk ik!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7356
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Krab »

Hoi Gustaaf wat een mooie sleep heb je in de helix rijden .
Geniet van je Nederlandse treinen die je op de laatste foto gezet heb .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Bedankt voor jullie reacties!

@ Raymond:

Ligt er een beetje aan wat je met vervuilen bedoeld. Ik ben zeker van plan om natuurlijk 'vuil' aan te brengen (wat onkruid, struikjes etc). En ik moet ook zeker personen en andere atributen erbij zetten zodat de hele scene tot leven komt. Maar ik ben op dit moment niet van plan om mijn locs en wagons te vervuilen. Als dat goed gedaan wordt ziet het er inderdaad realistischer uit, maar ik zou liever hebben dat ze in werkelijkheid die mooie locs wat vaker schoonmaken. Dus ik doe maar net alsof ze in Ter Apel een enorm budget hebben voor de wasserij. Is misschien wel een leuk idee om die wasserette ergens aan te leggen.

@ Sjaak:

Ja van die mooie lange treinen door het landschap zien rijden, daar doe ik het voor. Misschien wordt het weer eens tijd om een filmpje te maken van die rijdende treinen. Dat heb ik nog helemaal niet gedaan bij deze treinbaan. Helaas is mijn mini-cameraatje stuk, dus een cabinerit kan niet op dit moment.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

Raymond
Berichten: 1898
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Raymond »

Hallo Gustaaf,
Ik bedoel eigenlijk meer de bebouwing en de wegen....je haalt dan het plastic uiterlijk van de gebouwen weg..
Ja de loc's en wagons vervuilen is ook mooi (vind ik)...maar als je dat zonde vind moet je dat zeker niet gaan doen!
Ik zelf heb wel een aantal loc's vervuilt maar sommige ga ik ook echt niet vervuilen, ook omdat ik dat dan zonde vind🙂
En het is idd een leuk idee om een wasstraat voor de treinen aan te leggen op je baan, dat zie je niet veel!

Succes verder met het bouwen aan de baan!

Groet,
Raymond


Plaats reactie