Nieuw Ter Apel

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door erik-n-fan »

Wat een ruimte! En wat een berg sporen! Super tof! Veel succes dit modelspoorjaar!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nico Essers »

Dat is inderdaad een mooie ruimte die je ter beschikking hebt voor je baan. Dat worden mooie rijlengtes. Je werkt in ieder geval heel netjes. Zie er gelikt uit zover.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Michiel »

Grootse plannen! Heel benieuwd naar het vervolg. Persoonlijk vind ik het een beetje jammer dat je de wijdse stationsboog hebt vervangen door 2 rechte stukken met een krappere boog ertussen. Maar hoe dan ook, goe bezig! ;)
Laatst gewijzigd door Michiel op 29 apr 2019 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Rebel »

:P Indrukwekkend dit allemaal en ontzettend interessant om te volgen en van te leren


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hallo Michiel

Ik weet niet precies wat je bedoelt. Het hoofdstation is, zo goed als mogelijk, direkt gecopieerd van het ontwerp zoals dat een aantal posts geleden te zien is. Alleen het gebied met de kleine werkplaats is wat aangepast.

Inmiddels de eerste sporen kunnen leggen. Moest weer even wennen aan hoe ik dat ook weer deed met de Peco code 55 sporen.

Helaas kan ik nu even niet verder. Ik had wat wissels besteld, maar die zijn ergens tussen Engeland en hier zoek geraakt lijkt het. Ze zullen wel opnieuw opgestuurd gaan worden, maar het duurt dan zeker weer een aantal weken (als het de tweede keer wel goed gaat) voordat ze hier zijn. Kan misschien beginnen met het aanbrengen van de ballast...

Afbeelding193 by G K, on Flickr

Afbeelding194 by G K, on Flickr

Afbeelding195 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Michiel »

Op de laatste foto is duidelijk dat de boog niet zo krap is als ik eerst dacht. Paniek voor niets, je bent heel goed bezig! ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Ah, maar dat is niet het hoofdstation. Dat zijn de opstelsporen.

Het hoofdstation komt in de hoek van de kamer te liggen en de bogen van die sporen zijn inderdaad krapper dan die van het opstelterrein. De diameter van het binnenste spoor is 1.6 m en die van het buitenste spoor is 2.0 m. Tijdens het ontwerp heb ik gekeken of het mogelijk was om het opstelterrein in de hoek van de kamer te plaatsen, maar kwam niet goed uit met de wisselstraten geloof ik.

Op een eerder foto staat een ICE die ongeveer op de plaats staat van het toekomstige station. Dat was de tijdelijke verbinding die ik had gemaakt zodat ik rond rijden kon. En hoewel grotere bogen altijd realistischer zijn, vond ik het er niet verkeerd uit zien.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Zo, het werd wel weer eens tijd voor een update. Vorderingen gingen wat langzamer de afgelopen tijd, maar nu weer een mijlpaal bereikt, want alle doorgaande sporen in het station en opstelterrein liggen er nu.

Maar eerst even mijn nieuwe aanwinsten voorstellen:

De 1738 is een nieuwe kap die ik op een onderstel heb gezet van een 1601 van de eerste serie (die zonder zwart geverfde zijkanten bij de voorramen). Ik moest wel alle details overzetten van de ene kap naar de andere, en dat ging goed op de buffers na. Die kreeg ik niet uit de oude kap. Maar vond iemand die losse buffers verkocht (zonder enorme verzendkosten) en nu is de kap dus gereed. Moet alleen wel nog een decoder in, maar ik zag dat er ombouw voorbeelden op het forum staan, dus ik neem aan dat dat goed gaat komen.

De ICRs liep ik per ongeluk tegen aan tijdens bezoek aan Nederland en waren heel vriendelijk geprijst, dus die komen de ICs versterken van 7 naar 8 wagons. De plan W, daar had ik er nog geen enkele van, maar die verscheen op de NZ-versie van marktplaats. Daar staat eigenlijk nooit europese n-spoor spul op, dus ook dat was onverwacht. En met weinig andere interesse bij de veiling kwam die ook mooi deze kant op. Bleek er ook nog binnenverlichting in te zitten.

Afbeelding196 by G K, on Flickr

Dan de uitbreiding van de sporen. Alles is aangelegd met Peco Code 55 rails. Ik vind dat toch lastiger werken dan de code 80, zeker om het helemaal kaarsrecht te krijgen. Heb dus ook al stukjes herlegd. Maar wat er nu ligt daar ben ik toch redelijk tevreden mee. Sporen zijn ook aangesloten en ik kon dus ook weer rond rijden. Maar tot nu toe nog maar 1 wissel aangesloten, dus de sporen te gebruiken als station of voor het opstellen van treinen, dat gaat nog niet.

De fotos:

Opstelterrein in de richting van het station:

Afbeelding197 by G K, on Flickr

Opstelterrein in de richting van de klimspiraal:

Afbeelding198 by G K, on Flickr

Station vanaf het opstelterrein:

Afbeelding199 by G K, on Flickr

Station vanaf de andere kant (voor links moet nog een werkplaats voor treinstellen komen te liggen):

Afbeelding200 by G K, on Flickr

Tijdelijke uitgang van het station:

Afbeelding201 by G K, on Flickr

En tijdelijke connectie met de andere klimspiraal:

Afbeelding202 by G K, on Flickr

Mijn volgende plan is de tafel in het midden van de kamer te bouwen en daar de sporen van de hoofdbaan op te leggen zodat de treinen wat langer rond kunnen rijden. Tegen de tijd dat dat klaar is hoop ik dat de spullen die ik heb besteld om de wissels aan te kunnen sluiten er ook zijn om dit gedeelte van de sporen te kunnen voltooien.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Sibbesuisje »

Mooie foto's Gustaaf, het ziet er allemaal erg strak uit. Blijf je vorderingen zeker volgen!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Gustaaf,

Wat een mooie baan ben je aan het bouwen in eveneens mooie grote ruimte.
Daar kan je heel wat rails en scenery in kwijt.
Door naar binnen te gaan krijg je inderdaad veel meer lengte dat heb ik ook ooit een keer gedaan en er geen spijt van gehad.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Nadat de doorgaande sporen in het station klaar waren, dacht ik dat ik de rest van de dubbele sporige hoofdbaan wel even kon afmaken. Dus kamer opgeruimd en de tijdelijke verbinding tussen het station en de klimspiraal weggehaald. Na een paar uur werken zag de treinkamer er toen zo uit.

Afbeelding203 by G K, on Flickr

De dag daarna stond het houten framework er en het grootste gedeelte van de planken voor de tafel waren ook al klaar. Toen leek het erg snel te gaan, maar het heeft daarna nog vijf weken geduurd voordat de eerste trein zijn rondjes kon rijden. Want klusjes die ook nog gedaan moesten worden waren het ontwerpen van de toekomstige luik boven de klimspiraal (zodat ik er eventueel nog bij kan in de toekomst), het afmaken van de achtergrond lucht, onderlaag verf voor de tafel, het overzetten van het spoorontwerp naar de tafel, uitzagen van de delen die hoger komen te liggen, etc, voordat uberhaupt de rails gelegd konden worden.

Maar dat is inmiddels gedaan en ze zijn ook aangesloten en in koploper ingevoerd. Dus de automatisch treinenloop kan weer gebruikt worden. Daarmee is de hoofdbaan nu af en ziet de treinkamer er nu zo uit.

Afbeelding204 by G K, on Flickr

Vanuit het hoofdstation ziet een ritje over de nieuwe baan er ongeveer zo uit. Eerst het uitrijden van het station, aan de linker kant komt nog het enkele spoortje te liggen.

Afbeelding205 by G K, on Flickr

Met een brede bocht gaat het dubbelspoor over de klimspiraal heen.

Afbeelding206 by G K, on Flickr

Om door middel van een relatief small stukje tafel het ‘schiereiland’ in het midden van de kamer te bereiken.

Afbeelding207 by G K, on Flickr

Op het ‘schiereiland’ gaat het spoor eerste over zichzelf heen, maakt daarna een lang uitgerekt rondje, om vervolgens onder zichzelf door te gaan.

Afbeelding208 by G K, on Flickr

Afbeelding209 by G K, on Flickr

Op het laatste stuk ligt het spoor tussen het hoger gelegen dubbelspoor en het toekomstige enkelspoor in, voordat de treinen verdwijnen in de klimspiraal.

Afbeelding210 by G K, on Flickr

En nu ik eindelijk een stuk dubbelspoor heb liggen, wilde ik wel eens zien hoe dat zou staan met een aantal bovenleidingsmasten ernaast. Ik heb nooit eerder bovenleidingsmasten gehad en ik moet zeggen, zelfs zonder enige andere scenery, ziet het er goed uit. Dus daar moet een vervolg op komen. Ik heb alleen nog niet bedacht hoe dat het beste kan, bijvoorbeeld in het station. Daarbij kwam ik er ook direkt al achter dat, bij de hoger gelegen sporen, ik niet overal genoeg ruimte heb naast de sporen voor de masten.

Afbeelding211 by G K, on Flickr

Volgende project? Aansluiten van de wissels in het station zodat ik meer kan dan alleen rondjes rijden.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

Ronaldp
Berichten: 1469
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Ronaldp »

Wat heb jij gebruik voor de.blauwe lucht?
Verf...posters?
Als je verf heb gebruikt? Welke kleur?

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hallo Ronald

Ik heb naar posters gekeken, maar vanwege de lengte van de achtergrond had dat uit heel wat individuele stukken gemaakt moeten worden. En ik dacht niet dat ik het voor elkaar zou krijgen om die stukken mooi in elkaar over te laten lopen.

Dus het is verf. De achtergrond bestaat nog steeds uit stukken van maximaal 1.2m lang, maar omdat de kleur gewoon doorloopt valt het mij in ieder geval niet heel erg op.

De kleur heet 'Altitude Blue L4.07' van de valspar range. Ik weet alleen niet of dat ook in Nederland te verkrijgen is.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

Alfisti-164
Berichten: 59
Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
Locatie: Drenthe

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Alfisti-164 »

Wat een gave baan wordt dit! Mooie lange flauwe bochten waar een hele trein makkelijk op past.
Geeft een mooi gezicht.

Heb je de bogen ook in verkanting liggen toevallig?


Groet,

Martijn
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nico Essers »

Mooie ruimte en evenzo mooie baan. Wat een plaats om scenerie aan te leggen. Wow.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Zo dat is weer veels te lang geleden. Eerst maar even de vraag van Martijn beantwoorden. Of er ook verkantingen liggen in de bochten? Nou niet met opzet. Maar de boog aan het einde van het schiereiland gaat ook met een paar cm omhoog. En de manier waarop ik het hout onder de rails aan de rest van de tafel heb vastgemaakt, zorgde ervoor dat aan de buitenkant het hout toch net ietsjes hoger ligt dan aan de binnenkant. Dat stoorde mij verder niet, dus heb het laten zitten.

Ik las dat mijn volgende plan was het aansluiten van de wissels in het station, zodat ik meer kon dan alleen rondjes rijden. Dat is inmiddels gebeurd, en ook heb ik voor het eerst relais geinstalleerd voor het omzetten van de polariteit van de puntstukken. Alleen kreeg ik toch weer erg veel last van stotterende servo’s. Weer van alles geprobeerd, inclusief het uit elkaar halen van de verschillende stroom kringen onder de baan, maar niets hielp. Wat was het probleem uiteindelijk? De transformator gaf gewoon niet genoeg stroom. Een sterkere transformator en alle problemen waren weg.

Helemaal klaar zijn de wissels nog niet. Ik bleek niet genoeg componenten te hebben om de prints voor de Arduino te maken. En lokaal hadden ze die ook niet, dus die moeten uit China komen.

Daarom maar verder gegaan met de enkel sporige zijlijn. De eerste stap daarbij was de helling tussen de hoogte van het hoofdstation en het eindstationnetje. Die was mij eerst wat te steil, maar door de helling door te laten lopen in de al aanwezige tafels aan het begin en het eind van de helling, kreeg ik de stijgingspercentage toch onder de 3%.

Zonder rails:

Afbeelding212 by G K, on Flickr

Afbeelding213 by G K, on Flickr

En met rails:

Afbeelding214 by G K, on Flickr

Afbeelding215 by G K, on Flickr

Daarna het stationnetje in het midden van het schiereiland. Ik had daar wel een ontwerp voor gemaakt, maar dat was eigenlijk alleen maar om te kijken wat voor lengte ik kwijt kon. Om de daadwerkelijke liggen van de sporen te bepalen, heb ik de huisjes van mijn vorige baan weer eens uit de kast gehaald en verschillende opstellingen bekeken tot ik er eentje vond die mij beviel. Toen de rails geplaatst en daarna de huisjes weer terug, want ja daardoor begint het eindelijk een beetje op een landschap te lijken. Geeft direkt ook aan het rijden van de treinen een extra dimensie en heel veel ideeen voor het plaatsen van meer scenery....

In vogelvlucht:

Afbeelding216 by G K, on Flickr

Afbeelding217 by G K, on Flickr

En op ooghoogte:

Afbeelding218 by G K, on Flickr

Afbeelding219 by G K, on Flickr

Afbeelding220 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Michiel »

Dat is een prachtig project, hoor. Heel mooi sporenverloop. Knap werk!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nico Essers »

Mooie baan Gustaaf, lekker ruim van opzet met mooie lange sporen. Ook de huisje vindt ik apart en geslaagd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Bedankt Michiel en Nico.

En die huisjes heb ik gebouwd voor mijn vorige baan en hebben dus ruim vier jaar in een doos gezeten. Viel me daarom niets tegen hoe ze eruit zagen. Een paar stukjes papier waren los komen te zitten, maar dat kan zo weer gerepareerd worden. Waar ik wel direkt aan herinnerd werd, was dat ik ze eigenlijk nooit echt 'af' gemaakt heb. Geen dakgoten, goorstenen en vaak zelfs geen deuren. Dus dat moet nog een keer.

Nu bezig met het perron voor het kleine stationnetje. Als ik weet waar dat precies komt te liggen kan ik beginnen met het aanbrengen van de ballast.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3595
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Schachbrett »

Hallo Gustaaf,

Ziet er indrukwekkend uit je baan.
Mooi werk.


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7359
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Krab »

Een mooie baan met een Nederlands tintje ;)
Vooral met die mooie langgerekte bogen .
Super down under baan :mrgreen:

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door HST »

Hoi Gustaaf,

Indrukwekkend. Dat gaat vast heel mooi worden! Ik zou zelf een rolberoerte krijgen van al die ruimte die met scenery gevuld moet worden en heb altijd groot respect voor iedereen die zo'n klus in zijn eentje tot een mooi einde weet te brengen (ik hou het zelf daarom wat compacter). Het gaat je lukken als ik je draadje zo lees!

groet, Erwin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hi Erwin,

Ik heb nog nooit 1 van mijn banen helemaal gevuld gekregen met scenery voordat ik weer ging verhuizen. En deze is weer wat groter dan de vorige, dus zal nog meer tijd gaan kosten. Maar het is voor mijn geen doel opzich om de hele baan vol met scenery te krijgen. Ik denk meer ik bepaalde delen van de baan die mijn volle aandacht krijgen. Als dat deel dan ‘af’ is, ga ik eens denken over het volgende deel.

Het deel waarmee ik nu bezig ben is dus het dorpje waar de enkel sporige zijlijn eindigt. Mijn plan was om weer eens wat ballast te gaan leggen, te beginnen bij het kleine stationnetje. Maar daarvoor moest ik toch eerst weten waar de perrons zouden komen te staan. Eerst het perron voor personen vervoer, dat ligt tussen twee sporen in. Op dezelfde hoogte als het perron heb ik ook ruimte gemaakt voor het kleine stationsgebouwtje. Trappen en oprit enzo komen later. Op dit moment is het een behoorlijke klim....

Afbeelding221 by G K, on Flickr

Daarna het perron voor goederen aan de andere kant van het station. Dat is breed genoeg om een vrachtwagen te laden of lossen. Ook hier komt later een oprit.

Afbeelding222 by G K, on Flickr

En toen het ballasten. Dat viel even tegen. Moest weer helemaal bedenken hoe ik dat bij de vorige baan ook weer deed. Daarbij zijn dit de sporen die qua bereikbaarheid, het moeilijkst zijn. Dus dat hielp ook niet. Bij het schoonmaken kwam ik er daarom een aantal keer achter dat alle ballast toch nog niet vast lag, dus dat moest opnieuw. Maar nu ligt het toch redelijk en kan de eerste trein zijn passagiers kwijt.

Afbeelding223 by G K, on Flickr

Afbeelding224 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Sibbesuisje »

Ziet er erg strak uit Gustaaf! Die ballast voegt al meteen een heleboel toe.


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Ik zie dat ik qua foto’s aardig achter loop. Zoals op de vorige foto’s ziet het er nu niet meer uit. Maar het belangrijkste werk van de afgelopen tijd is toch eigenlijk aardig wat kleine zaakjes die onder de baan gebeurd zijn, maar waardoor de betrouwbaarheid flink omhoog gegaan is. Alle wissels hebben nu ook een relay voor het omzetten van de spanning op het puntstuk.

Dan de vooruitgang qua scenery. Nadat ik een opstelling had gemaakt voor de huizen en gebouwen in het dorpje was het tijd om de weg aan te leggen. Waar de weg moest komen te liggen, daar was ik snel uit. Maar hoe die weg aan te leggen, daar moest ik wat meer tijd in steken. Een van de dingen waar ik niet tevreden over was bij mijn vorige baan waren de wegen. Van een afstandje zag het er redelijk uit, maar van dichtbij kon je duidelijk zien dat ze van geverft hout waren gemaakt. Om de asfalt wegen realistischer te maken heb ik zwart foam materiaal, licht grijs geverft. Dat zag er na een aantal test goed uit.

Vanaf mijn allereerste treinbaan heb ik al een snelweg willen bouwen (dat was al iets wat ik daarvoor met mijn matchbox en siku autos deed), maar daar was eigenlijk nooit een mooie plaats voor, dus dat was er nooit van gekomen. Maar voor deze baan was daar al vantevoren rekening mee gehouden. De snelweg ligt langs het spoor en er moest een op en af rit komen naar het dorpje. Er bleek alleen niet genoeg ruimte voor een hele intersectie, dus is het een halve geworden. De weg van het dorpje gaat eerst over het spoor en vervolgens over de snelweg met aan 1 kant de op en af rit:

Afbeelding225 by G K, on Flickr

En van de andere kant ziet het er zo uit:

Afbeelding226 by G K, on Flickr

Daarna de onderste laag van de ‘heuvel’ waar de oprit van de snelweg op ligt. Was nog even een puzzel om de draadjes van de lantaarnpalen ook door de houten plaat van de tafel te krijgen. Uiteindelijk daar een rietje voor gebruikt waar de draadjes door kunnen totdat ze aan de onderkant van de tafel er uit steken.

Afbeelding227 by G K, on Flickr

En de andere kant:

Afbeelding228 by G K, on Flickr

Ik zal later eens wat foto’s maken van hoe het er nu uitziet....


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Plaats reactie