Nieuw Ter Apel

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Dat zou zeker een leuk evenement zijn om bij te wonen, Robert Jan. Mooie foto's van vorig jaar ook trouwens.

Maar ik kan me niet voorstellen dat ik komende Mei weer in Nederland ben. D'r is altijd 2019 natuurlijk....


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Lucky Luke
Berichten: 61
Lid geworden op: 22 aug 2014 18:25
Locatie: Goor

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Lucky Luke »

Hallo Gustaaf,
indrukwekkend schaduwstation, zeker een uitdaging om alles aangesloten te krijgen ben benieuwd naar het resultaat.
Een vraag van mijn kant servo's schakelen met arduino doe je dat met 1 of 2 schakelmomenten? Kom tot op heden alleen met 1 schakelmoment tegen.
Groet,
Luc


Met vriendelijke groet,
Luc

Goede ideeën ontstaan door creatief denken!

https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hallo Luc,

Ik weet niet precies wat je bedoelt met een schakelmoment en ook via google kom ik er niet achter.

Maar ik gebruik de MarDec software voor de arduino. Informatie is te vinden op beneluxspoor.net. Misschien dat dat je vraag kan beantwoorden.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Lucky Luke
Berichten: 61
Lid geworden op: 22 aug 2014 18:25
Locatie: Goor

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Lucky Luke »

Hallo Gustaaf,

Ik bedoelde met 2 schakelmomenten 2 drukknoppen die de richting van de wissel bepalen. Overeen komend met de traditionele rode en groene drukknop.

Benelux spoor heeft idd ook nuttige info.

Groet,
Luc

noorder of zuider eiland


Met vriendelijke groet,
Luc

Goede ideeën ontstaan door creatief denken!

https://msc-twente-achterhoek.jimdo.com
https://seinpaal.wordpress.com/
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

In dat geval gebruik ik 2 schakelmomenten om via de servo en arduino de wissels van richting te veranderen. Inderdaad die rode en groene drukknoppen op, in mijn geval, de TwinCenter.

Qua bediening is het dus voor mij niet anders dan bij mijn vorige baan, waarbij ik de Conrad wisselmotoren gebruikte en een daarvoor geschikte wissel decoder.

En noorder eiland. Op het zuider eiland kan het in de winter gewoon koud worden....


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

En alweer een tijd geleden sinds mijn laatste update. En weer was het niet zo dat er niet gewerkt werd, maar in dit geval liep ik tegen een probleempje aan dat ik graag wilde oplossen zodat ik wat positiefs te melden had. Dat oplossen duurde alleen wat langer dan eerst gedacht.

Ik was bezig met het installeren van de wissel servo’s en die aansluiten via een arduino op de centrale. Dat ging allemaal goed, het juist afstellen van de servo’s ging ook heel simpel. Toen ik 24 servo’s had aangesloten was het tijd om te gaan testen aangezien er toen treinen konden gaan rijden. En toen ging het fout. Zodra ik electriciteit op de baan zet, springen de servo’s alle kanten uit. Maar Koploper kan bij het initialiseren van de baan alle wissels om zetten, waardoor dit verder geen gevolgen heeft voor het automatisch rijden. Veel erger waren de sprongen die de servo’s maakten tijdens het rijden van treinen.

Dat omspringen van de servo’s tijdens het rijden van treinen komt doordat de draden naar de servo’s (het signaal, de 5V en de grond) heel makkelijk signalen van andere draden overnemen en de servo ziet die dan als reden om te bewegen.

Ik ben niet de eerste met deze problemen, maar een oplossing die voor iedereen werkt lijkt er niet te zijn. Dus ik ben gaan experimenteren met het veranderen van de voeding, het installeren van een weerstand tussen het signaal en de 5V, het installeren van een condensator tussen het signaal en de grond en het installeren van ferriet kernen. Vaak was het zo dat de symptonen minder werden, maar nooit nul en voor een betrouwbare oplossing moet dat wel.

Maar die lijk ik nu gevonden te hebben, een 100nf condensator tussen het signaal en de grond en ferriet kernen op alle drie de draden. Vandaag 60 km getest, gisteren 100 km en nog geen problemen gehad. Nu maar hopen dat ik niet te vroeg heb gejuicht.

En het testen van de oplossing zelf duurde niet eens zo lang, maar het wachten op de componenten, als een eerste oplossing niet werkte, wel. In de tussentijd ben ik gaan bouwen aan de eerste klimspiraal. Die is inmiddels op niveau 5 beland en moet nog een half rondje voordat de trein eruit rijdt.

Afbeelding165 by G K, on Flickr

Afbeelding166 by G K, on Flickr

Afbeelding167 by G K, on Flickr

Afbeelding168 by G K, on Flickr

Met de spiraal is het nu mogelijk om via Koploper te testen. De treinen kunnen voorlopig nog niet rond rijden, dus alle treinen zijn treinstellen, trek-duw of losse locomotieven.

Afbeelding169 by G K, on Flickr

Afbeelding170 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Na de vooruitgang van de vorige keer ben ik doorgegaan met het aansluiten van de wissels met de condensatoren en de ferriet kernen. En daardoor kan nu het tweede schaduwstation ook deels gebruikt worden. Deels, want ik heb niet genoeg servos voor alle wissels.

De tweede klimspiraal heeft ook een eerste laag gekregen en daardoor kan ik via Koploper nu ook het tweede schaduwstation automatisch testen. Goed om eindelijk wat treinen op de opstelsporen te zien staan die daadwerkelijk ook kunnen rijden (al is het niet ver).

Afbeelding171 by G K, on Flickr

Afbeelding172 by G K, on Flickr

Bij het testen komen natuurlijk direkt dingen boven die verbeterd moeten worden. Het goede nieuws is dat de wissels niet meer heen en weer springen (op eentje na, maar dat zou wel eens aan de servo kunnen liggen ipv aan stoorsignalen). Maar helemaal betrouwbaar zijn ze nog niet. Dat komt omdat ze toch niet goed genoeg vast zitten onder de treinbaan.

Bij de vorige baan gebuikte ik dubbelzijdig tape en conrad motoren. Dat was toen meer dan voldoende. Maar voor de servos, die een stuk lichter zijn, blijkbaar niet. Zal wel liggen aan het feit dat ze roteren en zich dan heel langzaam losmaken. Hier moet ik dus een beter oplossing voor bedenken


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door FidOo »

Ik zou de servo's gewoon met beugels vast zetten, Bijvoorbeeld die MDF dingen van DTS Domburg, of die RVS van Picommit. OF als je al cheapo wilt gaan, aluminium profiel halen in de bouwmarkt en ze zelf zagen. (dat laatste heb ik gedaan)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Dat is een goed idee voor de wissels waar nog geen servos onder hangen.

Maar voor de wissels die al aangesloten zijn hoop ik nog iets te bedenken dat ik over de servos kan plaatsen, zodat niet alles weer los hoeft.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Ik heb van mijn 3.6mm houten platen een aantal houders voor de servo’s gemaakt en die over de servo’s heen gezet. Het lijmen van de houders eerst gedaan met houtlijm, maar dat duurde veels te lang voordat het droog was. Daarna met een lijmpistool en dat lijkt een stuk beter. Ze hangen er nog steeds en de wissels gaan inmiddels heen en weer zoals ik dat zou verwachten. Over de komende weken houd ik er een oogje op om er zeker van te zijn dat dit het probleem heeft opgelost.

En nog ander goed nieuws. Bij mijn vorige baan kon mijn minitrix ICE 1 niet mee rijden in Koploper als ie meer dan 4 tussenrijtuigen had, omdat de hellingen te steil waren. Dus bij de nieuwe baan, de hellingen zo vlak mogelijk te houden. De eerste test of nu wel de hele trein omhoog rijden kon ging niet geweldig. Maar dat was het de aangedreven motorwagen voorop. Blijkbaar heeft die veel minder vermogen als ie vooruit rijdt dan als ie achteruit rijdt. Dus met de aangedreven motorwagen achterop lukt het wel om de spiraal te beklimmen. Geen idee waarom dit verschil zo groot is.

Afbeelding173 by G K, on Flickr

Tijdens het beklimmen van de spiraal was de snelheid van de ICE niet overal gelijk, dus het stijgings percentage van de spiraal is niet overal hetzelfde. Dus volgende stap is om dat aan te passen....


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door FidOo »

Gustaaf, Ik zou toch adviseren om je 2e motorwagen ook te motoriseren en een decoder in te steken. Dit scheelt gewoon veel ellende..

Inderdaad zijn de motorwagens sterker als ze duwen.. maar dat is eigenlijk met alle loks volgens mij.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hallo Joost,

Die optie was bij mij niet bekend. Maar dan heb ik direkt een aantal vragen:

Ik neem aan dat de 2de motorwagen niet is ontworpen voor de inbouw van een motor. Hoe makkelijk is dat dan te doen?

En ik heb een 2-tal koplopers aan elkaar rond laten rijden. Beiden waren geijkt in Koploper, maar op een gegeven moment moest ik toch een tandwieltje vervangen die versleten was doordat de twee treinstellen niet helemaal dezelfde snelheid hadden. Hoe valt zoiets te voorkomen als er 2 motoren in 1 treinstel zitten?


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Mijn rails begint op te raken en daarom een bestelling gedaan voor nieuwe rails. Tot nu kon ik mijn rails van mijn vorige baan hergebruiken, dat is Peco code 80. Maar toen ik dacht over het aanschaffen van meer rails, heb ik eerst eens gezocht naar de verschillen tussen code 80 en 55. En aangezien code 55 er realistischer uitziet zou ik dat graag gebruiken voor de bovenbaan.

Voordat ik tot aanschaf over ben gegaan, eerst eens gekeken of ik mijn ontwerp van de bovenbaan dat in code 80 was getekend, flink moest aanpassen als ik code 55 zou gebruiken. Maar zoals jullie hieronder kunnen zien viel dat reuze mee. Of het zo ook gebouwd gaat worden, dat weet ik nog niet. Het is alweer een tijdje geleden dat ik er voor het laatst naar keek. Maar eerst de tweede spiraal afmaken voordat ik verder kan met de bovenbouw.

Code 80:

Afbeelding174 by G K, on Flickr

En code 55:

Afbeelding175 by G K, on Flickr


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door WilcoV »

Tijdens het beklimmen van de spiraal was de snelheid van de ICE niet overal gelijk, dus het stijgings percentage van de spiraal is niet overal hetzelfde. Dus volgende stap is om dat aan te passen....
Aan de andere kant kan je dit ook gewoon accepteren. Als ik zelf (1:1) met een treinstel een tunnelhelling in Nederland omhoog rij, dan kan ik vol tractie geven maar hij gaat bij lange hellingen toch echt langzamer rijden.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Hallo Wilco,

Ik klaag zeker niet. Ik ben al blij dat de ICE naar boven reed aangezien ik dat niet meer had verwacht na de eerste test.

Maar bij de eerste paar rondjes reed de trein wel met een min of meer constante snelheid (die vast lager is dan de snelheid van de trein terwijl die horizontaal rijdt) en dat was niet meer het geval bij de laatste paar rondjes - langzamer en dan weer sneller. En inderdaad bleken daar wat aanpassingen nodig te zijn om een meer gelijkmatige helling te creeren.

En bij schaal 1:1 neem ik aan dat, hoewel de trein afremt terwijl die een helling op rijdt, de helling een constante stijgings percentage heeft?


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door WilcoV »

Constant stijgingspercentage, eh nee.
Wij hebben enkele behoorlijk steile tunnels die zeker geen constant percentage hebben. Wij maken altijd zoveel mogelijk snelheid naar beneden en hopen bij de stijging dan zoveel mogelijk snelheid te behouden, maar ik kom zelden bovenaan de oprit aan de baanvaksnelheid, ondanks vol vermogen. Diverse hellingen hebben percentages die je op de modelbaan liever niet wil hebben. Daarnaast zijn er zo van die tunnels of tunnelbakken waar een sein bovenaan de helling staat waarbij je hoopt dat het sein bij gladheid nooit stop toont. Klein voorbeeld is de tunnelbak te Arnhem. Als ik vanuit Nijmegen Station Arnhem binnenloop moet ik bij gladheid niet voor een stoptonend sein aan het einde van de tunnelbak lopen. Ik loop dan het risico niet meer boven te komen. Uiteraard houden wij daar rekening mee, maar het is al eens gebeurd dat een trein moest 'zagen', oftewel terug moest om snelheid te maken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Hans »

@Wilco,

Leuk om die 1:1 ervaringen te lezen.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Dat is inderdaad interessant Wilco.

Enig idee waarom het bij het ontwerp en de constructie van die tunnelbakken niet mogelijk was om een relatief constante stijgingspercentage te gebruiken? Dat lijkt me namelijk wel het ideaal, want voor een bepaalde lengte en hoogteverschil geeft een constante stijgingspercentage het kleinst mogelijke maximum stijgingspercentage...


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door WilcoV »

Nthusiast schreef:Dat is inderdaad interessant Wilco.

Enig idee waarom het bij het ontwerp en de constructie van die tunnelbakken niet mogelijk was om een relatief constante stijgingspercentage te gebruiken? Dat lijkt me namelijk wel het ideaal, want voor een bepaalde lengte en hoogteverschil geeft een constante stijgingspercentage het kleinst mogelijke maximum stijgingspercentage...
Ten eerste de ruimte. De meeste tunnels in Nederland zijn later gebouwd dan dat de trajecten er lagen. Men diende dus de tunnels in te passen in de beschikbare ruimte. Daarnaast levert een constante stijging in feite een knik in het spoor op. Een goede helling, zowel naar boven als naar beneden begint met een klein aantal graden tot de noodzakelijke daling en voordat je beneden bent moet je weer afvlakken en weer omhoog werken. Als je dit in één stijgingspercentage of dalingspercentage doet krijg je in feite knikken in het spoor. Door een buiging toe te passen voorkom je dit, maar dat kan alleen als je met een klein percentage begint. Daarnaast heb je nog het verhaal van belasting van de tractie installatie. Bij een constant stijgingspercentage (bij daling is dit natuurlijk niet het geval, maar voor een trein de andere kant op is dat weer de stijging) stel je de tractie installatie direct bloot aan dezelfde krachten, energieverdeling levert de beste resultaten en die verkrijg je weer door je stijgingspercentage te verdelen van kleiner naar groter en weer terug.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

David L
Berichten: 25
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:53

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door David L »

Mooi Topic Gustaaf!! Gigantische hoeveelheid rails zeg!



Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Arnold1978 »

Mooi project Gustaaf.
Blijf je zeker volgen.
Succes met de verdere voortgang.

mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nthusiast
Berichten: 178
Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
Locatie: Nieuw Zeeland

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nthusiast »

Het is alweer een tijdje geleden dat ik de vorderingen van mijn baan liet zien, maar dat betekent niet dat er niets gebeurd is. Sterker nog, de treinen kunnen inmiddels rond rijden! Nadat de twee klimspiralen de hoogte hadden bereikt waar de treinen in de toekomst te voorschijn zullen komen heb ik het frame voor de bovenste laag gebouwd. Daar heb ik houten platen op geschroeft en tijdelijk rails op gelegd. Als laatste moest ik een tijdelijk verbinding maken tussen klimspiraal 1 en de tijdelijk bovenbaan, omdat klimspiraal 1 op -5cm eindigt. Maar goed, fotos zeggen nu eenmaal meer....

Hier komt klimspiraal 2 boven de grond uit, vandaar dat de ondergrond al geschilderd is. Telt dit als de eerste scenery?

Afbeelding176 by G K, on Flickr

Nadat het spoor de bovenbaan heeft bereikt, begint het tijdelijk spoor. Volgens de plannen komt hier ooit het opstelterrein van het toekomstige station. Aangezien het spoor toch tijdelijk is heb ik de draden en de netwerkkabel voor de blokdetectie niet allemaal weggewerkt.

Afbeelding177 by G K, on Flickr

Om het er niet helemaal kaal uit te laten zien, toch maar wat oude gebouwtjes neergezet en zelfs een halte gemaakt voor de stoptreinen.

Afbeelding178 by G K, on Flickr

In deze bocht komt het toekomstige station. Aan de voorkant heb ik al een stuk uit de houten plaat gezaagd, want dat komt iets lager te liggen zodat ik toch wat meer diepte krijg in de baan (echte bergen kunnen natuurlijk niet als ik met mijn NL treinen wil rijden).

Afbeelding179 by G K, on Flickr

En ook de ICE 1 kan automatisch meerijden. Ik heb de hoogtes van de sporen in de klimspiralen geprobeerd aan te passen zodat de hellingsgraad zo min mogelijk op en neer gaat. Als gevolg rijdt de ICE nu mooier de helling op, hoewel de snelheid nog wel wat heen en weer gaat.

Afbeelding180 by G K, on Flickr

De tijdelijke verbinding tussen klimspiraal 1 en de bovenbaan. De sporen zijn vast geschroefd en liggen dus niet kaarsrecht. Voor het geval dat problemen zou geven, toch maar wat houten randjes langs de baan gezet. Ik kan me nog steeds het moment herinneren dat mijn 1100 naar beneden viel, ruim 20 jaar geleden (bleef met de pantograaf aan mijn trui hangen)....

Afbeelding181 by G K, on Flickr

En de treinen komen uit/verdwijnen weer in klimspiraal 1. Hier zijn ook wat tijdelijk draadjes nodig omdat ik meer blokken heb in de spiraal dan er ruimte was op de stroomdetectie module.

Afbeelding182 by G K, on Flickr

Op dit moment langzaam de foutjes uit de baan aan het halen zodat de treinen feilloos hun rondjes kunnen maken, maar ook de treinen zelfs onderhanden nemen want die hebben een aardig tijdje stil gestaan.


Mvg,
Gustaaf

NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Nico Essers »

Mooie rijlengtes heb je Gustaaf. Ziet er goed uit. Wat betreft bergen in Nederland heb je best mogelijkheden. Hier in het zuid limburgse heuvelland heb je best grote hoogteverschillen die je mooi in je baan kunt verwerken en waar dus je Nederlands materieel niet fout is. 20 cm op de baan is 32 meter. Genoeg heuvels hier die het veelvoud hiervan zijn. Men noemt het niet voor niets Klein Zwitserland.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Alro »

Nico Essers schreef:Wat betreft bergen in Nederland heb je best mogelijkheden. Hier in het zuid limburgse heuvelland heb je best grote hoogteverschillen die je mooi in je baan kunt verwerken en waar dus je Nederlands materieel niet fout is.
En ik maar denken dat Ter Apel in Groningen lag :lol:
Ooh, wacht eens, ik weet natuurlijk niet waar “Nieuw” Ter Apel ligt, maar dat kan even goed in Nieuw-Zeeland liggen :twisted:
(en daar ligt ie ook ;) )

Veel belovende baan, Gustaaf!


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Nieuw Ter Apel

Bericht door Hans »

Hallo Gustaaf,

Mooie vorderingen.
Een vraagje: hoe hoog (boven de vloer) ligt het hoogste deel?

m.vr.gr.

Hans.


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Plaats reactie