N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu ma okt 15, 2018 20:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Nieuw Ter Apel
BerichtGeplaatst: za mei 05, 2018 08:09 

Mooi project Gustaaf.
Blijf je zeker volgen.
Succes met de verdere voortgang.

mvg

Arnold

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 01, 2018 07:16 

Het is alweer een tijdje geleden dat ik de vorderingen van mijn baan liet zien, maar dat betekent niet dat er niets gebeurd is. Sterker nog, de treinen kunnen inmiddels rond rijden! Nadat de twee klimspiralen de hoogte hadden bereikt waar de treinen in de toekomst te voorschijn zullen komen heb ik het frame voor de bovenste laag gebouwd. Daar heb ik houten platen op geschroeft en tijdelijk rails op gelegd. Als laatste moest ik een tijdelijk verbinding maken tussen klimspiraal 1 en de tijdelijk bovenbaan, omdat klimspiraal 1 op -5cm eindigt. Maar goed, fotos zeggen nu eenmaal meer....

Hier komt klimspiraal 2 boven de grond uit, vandaar dat de ondergrond al geschilderd is. Telt dit als de eerste scenery?

Afbeelding176 by G K, on Flickr

Nadat het spoor de bovenbaan heeft bereikt, begint het tijdelijk spoor. Volgens de plannen komt hier ooit het opstelterrein van het toekomstige station. Aangezien het spoor toch tijdelijk is heb ik de draden en de netwerkkabel voor de blokdetectie niet allemaal weggewerkt.

Afbeelding177 by G K, on Flickr

Om het er niet helemaal kaal uit te laten zien, toch maar wat oude gebouwtjes neergezet en zelfs een halte gemaakt voor de stoptreinen.

Afbeelding178 by G K, on Flickr

In deze bocht komt het toekomstige station. Aan de voorkant heb ik al een stuk uit de houten plaat gezaagd, want dat komt iets lager te liggen zodat ik toch wat meer diepte krijg in de baan (echte bergen kunnen natuurlijk niet als ik met mijn NL treinen wil rijden).

Afbeelding179 by G K, on Flickr

En ook de ICE 1 kan automatisch meerijden. Ik heb de hoogtes van de sporen in de klimspiralen geprobeerd aan te passen zodat de hellingsgraad zo min mogelijk op en neer gaat. Als gevolg rijdt de ICE nu mooier de helling op, hoewel de snelheid nog wel wat heen en weer gaat.

Afbeelding180 by G K, on Flickr

De tijdelijke verbinding tussen klimspiraal 1 en de bovenbaan. De sporen zijn vast geschroefd en liggen dus niet kaarsrecht. Voor het geval dat problemen zou geven, toch maar wat houten randjes langs de baan gezet. Ik kan me nog steeds het moment herinneren dat mijn 1100 naar beneden viel, ruim 20 jaar geleden (bleef met de pantograaf aan mijn trui hangen)....

Afbeelding181 by G K, on Flickr

En de treinen komen uit/verdwijnen weer in klimspiraal 1. Hier zijn ook wat tijdelijk draadjes nodig omdat ik meer blokken heb in de spiraal dan er ruimte was op de stroomdetectie module.

Afbeelding182 by G K, on Flickr

Op dit moment langzaam de foutjes uit de baan aan het halen zodat de treinen feilloos hun rondjes kunnen maken, maar ook de treinen zelfs onderhanden nemen want die hebben een aardig tijdje stil gestaan.

NS en DB, DCC digitaal via Koploper

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 01, 2018 08:30 

Mooie rijlengtes heb je Gustaaf. Ziet er goed uit. Wat betreft bergen in Nederland heb je best mogelijkheden. Hier in het zuid limburgse heuvelland heb je best grote hoogteverschillen die je mooi in je baan kunt verwerken en waar dus je Nederlands materieel niet fout is. 20 cm op de baan is 32 meter. Genoeg heuvels hier die het veelvoud hiervan zijn. Men noemt het niet voor niets Klein Zwitserland.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.0.
Minitrix BR41 en V200, Piko GTW 2/6 en 2/8 Arriva

Mijn Baan BunderBahN

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 01, 2018 10:54 

Nico Essers schreef:
Wat betreft bergen in Nederland heb je best mogelijkheden. Hier in het zuid limburgse heuvelland heb je best grote hoogteverschillen die je mooi in je baan kunt verwerken en waar dus je Nederlands materieel niet fout is.
En ik maar denken dat Ter Apel in Groningen lag :lol:
Ooh, wacht eens, ik weet natuurlijk niet waar “Nieuw” Ter Apel ligt, maar dat kan even goed in Nieuw-Zeeland liggen :twisted:
(en daar ligt ie ook ;) )

Veel belovende baan, Gustaaf!

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 01, 2018 13:42 

Hallo Gustaaf,

Mooie vorderingen.
Een vraagje: hoe hoog (boven de vloer) ligt het hoogste deel?

m.vr.gr.

Hans.

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 01, 2018 14:06 

:lol: had ik effe niet bij nagedacht. Maakt niet uit. Je maakt de baan zoals je zelf wilt.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.0.
Minitrix BR41 en V200, Piko GTW 2/6 en 2/8 Arriva

Mijn Baan BunderBahN

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 01, 2018 21:59 

Mijn vorige baan, 'Ter Apel', had inderdaad in Groningen moeten liggen. Ik heb er nog een speciale NS traject kaart van Nederland voor gemaakt met 'Ter Apel' als IC station.

Maar ook ik had er nog niet echt over nagedacht waar 'Nieuw Ter Apel' moet komen te liggen. Om het in Limburg te plaatsen lijkt mij geen slecht plan. Nog steeds langs de grens, dus mijn NS en DB treinen kunnen allemaal langskomen en inderdaad kan ik dan wat meer heuvels in het landschap zetten. Ik ga eens kijken hoe dat zou werken met een nieuwe NS traject kaart, want 'Nieuw Ter Apel' moet wel weer een IC station worden.

En genoeg heuvels hier in Nieuw Zeeland, maar de kans dat ik hier een koploper of ICE tegen kom is niet zo groot. Uberhaupt de kans dat ik een personen trein zie is niet zo groot. Ik kan theoretisch met de trein naar Auckland en Wellington, maar naar bij steden gaan er maar 3 treinen per week (ja per week, niet per uur). Nieuwe regering heeft het wel over meer treinen, bijvoorbeeld kantelbak treinen, maar of dat ooit van de grond gaat komen....

En als ik thuis ben zal ik even de hoogte van het schaduwstation meten, want dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma jul 02, 2018 09:39 

Hallo Hans,

Je vroeg naar de bovenbaan en niet naar het schaduwstation....

De bovenbaan ligt op 1.24m. Dit is met opzet iets hoger dan mijn vorige baan. Uit ervaring weet ik dat ik vaak naar mijn treinen sta te kijken (ipv te zitten) en bij mij vorige baan keek ik dan toch te veel neer op de baan. Vandaar dat deze wat hoger is gemaakt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jul 03, 2018 10:45 

Hallo Gustaaf

Ik heb dezelfde ervaring als jij. Ook voor bezoekers is een wat hogere baan beter (die blijven meestal staan).
Ik heb mijn baan tijdens de bouw zelfs nog iets hoger gemaakt dan ik oorspronkelijke had gepland.
Ook weer niet te hoog, want - zeker bij een wat diepere baan - wordt het lastig om ergens bij te kunnen of iets van dichtbij te bekijken.
Het is - net als de hele hobby: compromissen vinden.

m.vr.gr.

Hans

Profiel  

BerichtGeplaatst: zo jul 15, 2018 09:55 

Hallo Hans,

Ja die problemen ga ik ook krijgen. Vooral in de hoeken van de baan, waar de klimspiralen staan, daar ga ik niet bij kunnen zonder een aantal luiken in de baan. Maar ik heb wat ideeen omdat zo goed mogelijk in de baan te kunnen bouwen.

Helaas ben ik nog niet zover. Eerst moet de achtergrond geplaatst worden, dus ik ben aan het schilderen gegaan. Maar het ziet er nog niet zo uit als ik zou willen, dus voordat ik er fotos van plaats, probeer ik het nog een keer. Kijken of het dan beter gaat...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5

Alle tijden zijn GMT + 1 uur