Nieuw Ter Apel
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12
Re: Nieuw Ter Apel
Mooi project Gustaaf.
Blijf je zeker volgen.
Succes met de verdere voortgang.
mvg
Arnold
Blijf je zeker volgen.
Succes met de verdere voortgang.
mvg
Arnold
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Het is alweer een tijdje geleden dat ik de vorderingen van mijn baan liet zien, maar dat betekent niet dat er niets gebeurd is. Sterker nog, de treinen kunnen inmiddels rond rijden! Nadat de twee klimspiralen de hoogte hadden bereikt waar de treinen in de toekomst te voorschijn zullen komen heb ik het frame voor de bovenste laag gebouwd. Daar heb ik houten platen op geschroeft en tijdelijk rails op gelegd. Als laatste moest ik een tijdelijk verbinding maken tussen klimspiraal 1 en de tijdelijk bovenbaan, omdat klimspiraal 1 op -5cm eindigt. Maar goed, fotos zeggen nu eenmaal meer....
Hier komt klimspiraal 2 boven de grond uit, vandaar dat de ondergrond al geschilderd is. Telt dit als de eerste scenery?
176 by G K, on Flickr
Nadat het spoor de bovenbaan heeft bereikt, begint het tijdelijk spoor. Volgens de plannen komt hier ooit het opstelterrein van het toekomstige station. Aangezien het spoor toch tijdelijk is heb ik de draden en de netwerkkabel voor de blokdetectie niet allemaal weggewerkt.
177 by G K, on Flickr
Om het er niet helemaal kaal uit te laten zien, toch maar wat oude gebouwtjes neergezet en zelfs een halte gemaakt voor de stoptreinen.
178 by G K, on Flickr
In deze bocht komt het toekomstige station. Aan de voorkant heb ik al een stuk uit de houten plaat gezaagd, want dat komt iets lager te liggen zodat ik toch wat meer diepte krijg in de baan (echte bergen kunnen natuurlijk niet als ik met mijn NL treinen wil rijden).
179 by G K, on Flickr
En ook de ICE 1 kan automatisch meerijden. Ik heb de hoogtes van de sporen in de klimspiralen geprobeerd aan te passen zodat de hellingsgraad zo min mogelijk op en neer gaat. Als gevolg rijdt de ICE nu mooier de helling op, hoewel de snelheid nog wel wat heen en weer gaat.
180 by G K, on Flickr
De tijdelijke verbinding tussen klimspiraal 1 en de bovenbaan. De sporen zijn vast geschroefd en liggen dus niet kaarsrecht. Voor het geval dat problemen zou geven, toch maar wat houten randjes langs de baan gezet. Ik kan me nog steeds het moment herinneren dat mijn 1100 naar beneden viel, ruim 20 jaar geleden (bleef met de pantograaf aan mijn trui hangen)....
181 by G K, on Flickr
En de treinen komen uit/verdwijnen weer in klimspiraal 1. Hier zijn ook wat tijdelijk draadjes nodig omdat ik meer blokken heb in de spiraal dan er ruimte was op de stroomdetectie module.
182 by G K, on Flickr
Op dit moment langzaam de foutjes uit de baan aan het halen zodat de treinen feilloos hun rondjes kunnen maken, maar ook de treinen zelfs onderhanden nemen want die hebben een aardig tijdje stil gestaan.
Hier komt klimspiraal 2 boven de grond uit, vandaar dat de ondergrond al geschilderd is. Telt dit als de eerste scenery?
176 by G K, on Flickr
Nadat het spoor de bovenbaan heeft bereikt, begint het tijdelijk spoor. Volgens de plannen komt hier ooit het opstelterrein van het toekomstige station. Aangezien het spoor toch tijdelijk is heb ik de draden en de netwerkkabel voor de blokdetectie niet allemaal weggewerkt.
177 by G K, on Flickr
Om het er niet helemaal kaal uit te laten zien, toch maar wat oude gebouwtjes neergezet en zelfs een halte gemaakt voor de stoptreinen.
178 by G K, on Flickr
In deze bocht komt het toekomstige station. Aan de voorkant heb ik al een stuk uit de houten plaat gezaagd, want dat komt iets lager te liggen zodat ik toch wat meer diepte krijg in de baan (echte bergen kunnen natuurlijk niet als ik met mijn NL treinen wil rijden).
179 by G K, on Flickr
En ook de ICE 1 kan automatisch meerijden. Ik heb de hoogtes van de sporen in de klimspiralen geprobeerd aan te passen zodat de hellingsgraad zo min mogelijk op en neer gaat. Als gevolg rijdt de ICE nu mooier de helling op, hoewel de snelheid nog wel wat heen en weer gaat.
180 by G K, on Flickr
De tijdelijke verbinding tussen klimspiraal 1 en de bovenbaan. De sporen zijn vast geschroefd en liggen dus niet kaarsrecht. Voor het geval dat problemen zou geven, toch maar wat houten randjes langs de baan gezet. Ik kan me nog steeds het moment herinneren dat mijn 1100 naar beneden viel, ruim 20 jaar geleden (bleef met de pantograaf aan mijn trui hangen)....
181 by G K, on Flickr
En de treinen komen uit/verdwijnen weer in klimspiraal 1. Hier zijn ook wat tijdelijk draadjes nodig omdat ik meer blokken heb in de spiraal dan er ruimte was op de stroomdetectie module.
182 by G K, on Flickr
Op dit moment langzaam de foutjes uit de baan aan het halen zodat de treinen feilloos hun rondjes kunnen maken, maar ook de treinen zelfs onderhanden nemen want die hebben een aardig tijdje stil gestaan.
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Nieuw Ter Apel
Mooie rijlengtes heb je Gustaaf. Ziet er goed uit. Wat betreft bergen in Nederland heb je best mogelijkheden. Hier in het zuid limburgse heuvelland heb je best grote hoogteverschillen die je mooi in je baan kunt verwerken en waar dus je Nederlands materieel niet fout is. 20 cm op de baan is 32 meter. Genoeg heuvels hier die het veelvoud hiervan zijn. Men noemt het niet voor niets Klein Zwitserland.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Nieuw Ter Apel
En ik maar denken dat Ter Apel in Groningen lagNico Essers schreef:Wat betreft bergen in Nederland heb je best mogelijkheden. Hier in het zuid limburgse heuvelland heb je best grote hoogteverschillen die je mooi in je baan kunt verwerken en waar dus je Nederlands materieel niet fout is.
Ooh, wacht eens, ik weet natuurlijk niet waar “Nieuw” Ter Apel ligt, maar dat kan even goed in Nieuw-Zeeland liggen
(en daar ligt ie ook )
Veel belovende baan, Gustaaf!
Re: Nieuw Ter Apel
Hallo Gustaaf,
Mooie vorderingen.
Een vraagje: hoe hoog (boven de vloer) ligt het hoogste deel?
m.vr.gr.
Hans.
Mooie vorderingen.
Een vraagje: hoe hoog (boven de vloer) ligt het hoogste deel?
m.vr.gr.
Hans.
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Nieuw Ter Apel
had ik effe niet bij nagedacht. Maakt niet uit. Je maakt de baan zoals je zelf wilt.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Mijn vorige baan, 'Ter Apel', had inderdaad in Groningen moeten liggen. Ik heb er nog een speciale NS traject kaart van Nederland voor gemaakt met 'Ter Apel' als IC station.
Maar ook ik had er nog niet echt over nagedacht waar 'Nieuw Ter Apel' moet komen te liggen. Om het in Limburg te plaatsen lijkt mij geen slecht plan. Nog steeds langs de grens, dus mijn NS en DB treinen kunnen allemaal langskomen en inderdaad kan ik dan wat meer heuvels in het landschap zetten. Ik ga eens kijken hoe dat zou werken met een nieuwe NS traject kaart, want 'Nieuw Ter Apel' moet wel weer een IC station worden.
En genoeg heuvels hier in Nieuw Zeeland, maar de kans dat ik hier een koploper of ICE tegen kom is niet zo groot. Uberhaupt de kans dat ik een personen trein zie is niet zo groot. Ik kan theoretisch met de trein naar Auckland en Wellington, maar naar bij steden gaan er maar 3 treinen per week (ja per week, niet per uur). Nieuwe regering heeft het wel over meer treinen, bijvoorbeeld kantelbak treinen, maar of dat ooit van de grond gaat komen....
En als ik thuis ben zal ik even de hoogte van het schaduwstation meten, want dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Maar ook ik had er nog niet echt over nagedacht waar 'Nieuw Ter Apel' moet komen te liggen. Om het in Limburg te plaatsen lijkt mij geen slecht plan. Nog steeds langs de grens, dus mijn NS en DB treinen kunnen allemaal langskomen en inderdaad kan ik dan wat meer heuvels in het landschap zetten. Ik ga eens kijken hoe dat zou werken met een nieuwe NS traject kaart, want 'Nieuw Ter Apel' moet wel weer een IC station worden.
En genoeg heuvels hier in Nieuw Zeeland, maar de kans dat ik hier een koploper of ICE tegen kom is niet zo groot. Uberhaupt de kans dat ik een personen trein zie is niet zo groot. Ik kan theoretisch met de trein naar Auckland en Wellington, maar naar bij steden gaan er maar 3 treinen per week (ja per week, niet per uur). Nieuwe regering heeft het wel over meer treinen, bijvoorbeeld kantelbak treinen, maar of dat ooit van de grond gaat komen....
En als ik thuis ben zal ik even de hoogte van het schaduwstation meten, want dat weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Hallo Hans,
Je vroeg naar de bovenbaan en niet naar het schaduwstation....
De bovenbaan ligt op 1.24m. Dit is met opzet iets hoger dan mijn vorige baan. Uit ervaring weet ik dat ik vaak naar mijn treinen sta te kijken (ipv te zitten) en bij mij vorige baan keek ik dan toch te veel neer op de baan. Vandaar dat deze wat hoger is gemaakt.
Je vroeg naar de bovenbaan en niet naar het schaduwstation....
De bovenbaan ligt op 1.24m. Dit is met opzet iets hoger dan mijn vorige baan. Uit ervaring weet ik dat ik vaak naar mijn treinen sta te kijken (ipv te zitten) en bij mij vorige baan keek ik dan toch te veel neer op de baan. Vandaar dat deze wat hoger is gemaakt.
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Re: Nieuw Ter Apel
Hallo Gustaaf
Ik heb dezelfde ervaring als jij. Ook voor bezoekers is een wat hogere baan beter (die blijven meestal staan).
Ik heb mijn baan tijdens de bouw zelfs nog iets hoger gemaakt dan ik oorspronkelijke had gepland.
Ook weer niet te hoog, want - zeker bij een wat diepere baan - wordt het lastig om ergens bij te kunnen of iets van dichtbij te bekijken.
Het is - net als de hele hobby: compromissen vinden.
m.vr.gr.
Hans
Ik heb dezelfde ervaring als jij. Ook voor bezoekers is een wat hogere baan beter (die blijven meestal staan).
Ik heb mijn baan tijdens de bouw zelfs nog iets hoger gemaakt dan ik oorspronkelijke had gepland.
Ook weer niet te hoog, want - zeker bij een wat diepere baan - wordt het lastig om ergens bij te kunnen of iets van dichtbij te bekijken.
Het is - net als de hele hobby: compromissen vinden.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Hallo Hans,
Ja die problemen ga ik ook krijgen. Vooral in de hoeken van de baan, waar de klimspiralen staan, daar ga ik niet bij kunnen zonder een aantal luiken in de baan. Maar ik heb wat ideeen omdat zo goed mogelijk in de baan te kunnen bouwen.
Helaas ben ik nog niet zover. Eerst moet de achtergrond geplaatst worden, dus ik ben aan het schilderen gegaan. Maar het ziet er nog niet zo uit als ik zou willen, dus voordat ik er fotos van plaats, probeer ik het nog een keer. Kijken of het dan beter gaat...
Ja die problemen ga ik ook krijgen. Vooral in de hoeken van de baan, waar de klimspiralen staan, daar ga ik niet bij kunnen zonder een aantal luiken in de baan. Maar ik heb wat ideeen omdat zo goed mogelijk in de baan te kunnen bouwen.
Helaas ben ik nog niet zover. Eerst moet de achtergrond geplaatst worden, dus ik ben aan het schilderen gegaan. Maar het ziet er nog niet zo uit als ik zou willen, dus voordat ik er fotos van plaats, probeer ik het nog een keer. Kijken of het dan beter gaat...
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Zo, alweer een tijdje geleden dat ik hier een update plaatste.
Niet stil gezeten qua modeltrein activiteiten. Ik ben bezig geweest met kleine foutjes halen uit de ondergrondse stations en de klimspiralen. Natuurlijk tijdens de bouw zoveel mogelijk getest, maar dan koop je weer een nieuwe loc (de piko 1200) en dat blijkt dan de enige loc die wel ontspoort op een klein kinkje in het spoor op de derde verdieping van de klimspiraal bijvoorbeeld, dus daar moet dan weer aan gewerkt worden (ik neem aan dat zulke verhalen best wel bekend voorkomen in de modeltrein wereld...). Een aantal servos moesten opnieuw worden afgesteld en andere net ietsjes verplaatst, etc. Allemaal van die kleine dingen om uiteindelijk tot een redelijk betrouwbare automatische treinenloop te komen.
Daarnaast ben ik ook bezig met het reactiveren van een aantal treinen die het na 2.5 jaar stilstaan niet of nauwelijks doen. Nu is dit nog niet mijn expertise gebied, maar heb er al veel door geleerd. En het zelf goed kunnen onderhouden en eventueel repareren van treinen vind ik wel belangrijk. Even langs een winkelier die zoiets voor mij kan doen, die luxe heb ik niet.
In de tussentijd lagen de schilder werkzaamheden van de achtergrond wel stil. Maar die twee weekenden geleden ook weer opgepakt en daarna begonnen aan de installatie. De achtergrond kan later nog wel aangepast worden, want de panelen kunnen verwijderd worden.
183 by G K, on Flickr
184 by G K, on Flickr
Als de achtergrond eenmaal klaar is kan ik weer verder met leggen van rails en daar heb ik zin in. De treinen hebben op dit moment nog niet echt een reden om hun rondjes te rijden.
Niet stil gezeten qua modeltrein activiteiten. Ik ben bezig geweest met kleine foutjes halen uit de ondergrondse stations en de klimspiralen. Natuurlijk tijdens de bouw zoveel mogelijk getest, maar dan koop je weer een nieuwe loc (de piko 1200) en dat blijkt dan de enige loc die wel ontspoort op een klein kinkje in het spoor op de derde verdieping van de klimspiraal bijvoorbeeld, dus daar moet dan weer aan gewerkt worden (ik neem aan dat zulke verhalen best wel bekend voorkomen in de modeltrein wereld...). Een aantal servos moesten opnieuw worden afgesteld en andere net ietsjes verplaatst, etc. Allemaal van die kleine dingen om uiteindelijk tot een redelijk betrouwbare automatische treinenloop te komen.
Daarnaast ben ik ook bezig met het reactiveren van een aantal treinen die het na 2.5 jaar stilstaan niet of nauwelijks doen. Nu is dit nog niet mijn expertise gebied, maar heb er al veel door geleerd. En het zelf goed kunnen onderhouden en eventueel repareren van treinen vind ik wel belangrijk. Even langs een winkelier die zoiets voor mij kan doen, die luxe heb ik niet.
In de tussentijd lagen de schilder werkzaamheden van de achtergrond wel stil. Maar die twee weekenden geleden ook weer opgepakt en daarna begonnen aan de installatie. De achtergrond kan later nog wel aangepast worden, want de panelen kunnen verwijderd worden.
183 by G K, on Flickr
184 by G K, on Flickr
Als de achtergrond eenmaal klaar is kan ik weer verder met leggen van rails en daar heb ik zin in. De treinen hebben op dit moment nog niet echt een reden om hun rondjes te rijden.
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
- Locatie: Epe
Re: Nieuw Ter Apel
Goedenavond. Goedemorgen of goedemiddag.
Ik weet niet hoe laat bij je is, Dan maar op deze manier.
Je hebt nu al een leuke en goed uitgewerkt baan plan.
Ik ga je volgen.
Maar je ging ook een nevenspoorlijn maken, toch?
Of komt dat later. Want ik zie het nog niet terug op je tekeningen van de baan in dit draadje.
Gr Sebastiaan
Ik weet niet hoe laat bij je is, Dan maar op deze manier.
Je hebt nu al een leuke en goed uitgewerkt baan plan.
Ik ga je volgen.
Maar je ging ook een nevenspoorlijn maken, toch?
Of komt dat later. Want ik zie het nog niet terug op je tekeningen van de baan in dit draadje.
Gr Sebastiaan
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Hallo Sebastiaan,
We lopen op dit moment precies een halve dag voor, qua tijd, op Nederland. Dus als het bij jullie zeven uur is, is dat hier ook zo. Je hoeft alleen 'am' en 'pm' te verwisselen. Dat betekent ook dat de kans groot is dat ik nieuwe berichten pas lees in de ochtend, voor mij, nadat het gepost is. Dus waarschijnlijk is goedenmorgen het meest toepasselijk?
En ik hoop inderdaad weer iets van een nevenlijn te maken zodat de stoptreinen tussen een aantal stationnetjes kunnen pendelen. Maar moet eerlijk zeggen dat ik nog niet precies heb uitgewerkt hoe dat er dan zou moeten zien qua spoorplan. De focus van de baan tot nu is geweest op de schaduwstations en spiralen en hopelijk kan ik binnenkort gaan beginnen aan het grote station en daarbij behorende opstelsporen. Met dat laatste zal ik nog wel een tijdje bezig zijn, dus de nevenlijn moet nog even geduld hebben.
We lopen op dit moment precies een halve dag voor, qua tijd, op Nederland. Dus als het bij jullie zeven uur is, is dat hier ook zo. Je hoeft alleen 'am' en 'pm' te verwisselen. Dat betekent ook dat de kans groot is dat ik nieuwe berichten pas lees in de ochtend, voor mij, nadat het gepost is. Dus waarschijnlijk is goedenmorgen het meest toepasselijk?
En ik hoop inderdaad weer iets van een nevenlijn te maken zodat de stoptreinen tussen een aantal stationnetjes kunnen pendelen. Maar moet eerlijk zeggen dat ik nog niet precies heb uitgewerkt hoe dat er dan zou moeten zien qua spoorplan. De focus van de baan tot nu is geweest op de schaduwstations en spiralen en hopelijk kan ik binnenkort gaan beginnen aan het grote station en daarbij behorende opstelsporen. Met dat laatste zal ik nog wel een tijdje bezig zijn, dus de nevenlijn moet nog even geduld hebben.
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
- Locatie: Epe
Re: Nieuw Ter Apel
Dus nu Goedemorgen.
Ja natuurlijk, je moet je niet haasten met de uitbreiding van je baan.
Ik zag dat je kamer een hoek aan de linker kant van de baan hebt? Of is dat een klein inhammetje van de kamer.
Verder heb je een mooie ruimte.
Veel plezier met de bouw. Dan ga ik ook weer verder met mijn module bakken.
Gr Sebas
Ja natuurlijk, je moet je niet haasten met de uitbreiding van je baan.
Ik zag dat je kamer een hoek aan de linker kant van de baan hebt? Of is dat een klein inhammetje van de kamer.
Verder heb je een mooie ruimte.
Veel plezier met de bouw. Dan ga ik ook weer verder met mijn module bakken.
Gr Sebas
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Hallo Sebas,
Goed gezien, aan de linkerkant van de baan is de kamer wat breder en daar zitten ook de ramen van de kamer. En wanneer ik toekom aan de uitbreiding van de tafel (dat zou dan ook ruimte scheppen voor de nevenspoorlijn) dan kan ik daar mooi gebruik van maken. Dat gedeelte van de tafel wordt dan een soort van eiland en staat niet direkt langs de muur. Kan ik er en beter bij en de treintafel blokkeert niet de ramen.
En ben ook weer verder gekomen in het weekend met de achtergrond. Er zit nu ook een zwarte 'lijst' omheen om de achtergrond van de treinbaan te scheiden van de rest van de muur en je ogen naar de treinbaan te trekken.
185 by G K, on Flickr
186 by G K, on Flickr
187 by G K, on Flickr
Goed gezien, aan de linkerkant van de baan is de kamer wat breder en daar zitten ook de ramen van de kamer. En wanneer ik toekom aan de uitbreiding van de tafel (dat zou dan ook ruimte scheppen voor de nevenspoorlijn) dan kan ik daar mooi gebruik van maken. Dat gedeelte van de tafel wordt dan een soort van eiland en staat niet direkt langs de muur. Kan ik er en beter bij en de treintafel blokkeert niet de ramen.
En ben ook weer verder gekomen in het weekend met de achtergrond. Er zit nu ook een zwarte 'lijst' omheen om de achtergrond van de treinbaan te scheiden van de rest van de muur en je ogen naar de treinbaan te trekken.
185 by G K, on Flickr
186 by G K, on Flickr
187 by G K, on Flickr
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
- Locatie: Epe
Re: Nieuw Ter Apel
Goedemorgen.
Dat werkt wel die zwarte strip. Je kijkt gelijk naar je baan.
Je zou ook dat gedeelte op wieltjes zetten en een schanier kunnen gebruiken.
Dan trek je de baan naar voren, om er bij te kunnen en of het raam los te kunnen doen.
Dan kun je die ruimte ook als baan gebruiken.
Gr Sebas
Dat werkt wel die zwarte strip. Je kijkt gelijk naar je baan.
Je zou ook dat gedeelte op wieltjes zetten en een schanier kunnen gebruiken.
Dan trek je de baan naar voren, om er bij te kunnen en of het raam los te kunnen doen.
Dan kun je die ruimte ook als baan gebruiken.
Gr Sebas
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Hallo Sebas,
Ik denk niet dat ik helemaal begrijp wat je bedoelt. Maar om je mijn idee te laten zien, heb ik hieronder een plaatje gezet van de hele kamer, dus inclusief het extra brede stuk aan de onderkant.
Naar het spoorontwerp heb ik al een tijd niet meer gekeken, en dat kan allemaal nog veranderen. Maar geeft misschien wel aan waarom ik dacht dat extra stuk van de kamer te gebruiken om om de treintafel te kunnen lopen, zodat ik overal goed bij kan.
Als ik dat stuk ook voor de tafel zou gebruiken, dan moet ik ergens anders een 'paadje' maken zodat ik er wel bij kan komen, en ik dacht dat ik wel eens meer ruimte kwijt zou kunnen zijn voor dat 'paadje' dan ik terug krijg door de tafel voor het raam te zetten.
Daarbij kan het vlak voor het raam erg warm worden, waarschijnlijk niet ideaal voor de treinen.
Treinkamer by G K, on Flickr
Ik denk niet dat ik helemaal begrijp wat je bedoelt. Maar om je mijn idee te laten zien, heb ik hieronder een plaatje gezet van de hele kamer, dus inclusief het extra brede stuk aan de onderkant.
Naar het spoorontwerp heb ik al een tijd niet meer gekeken, en dat kan allemaal nog veranderen. Maar geeft misschien wel aan waarom ik dacht dat extra stuk van de kamer te gebruiken om om de treintafel te kunnen lopen, zodat ik overal goed bij kan.
Als ik dat stuk ook voor de tafel zou gebruiken, dan moet ik ergens anders een 'paadje' maken zodat ik er wel bij kan komen, en ik dacht dat ik wel eens meer ruimte kwijt zou kunnen zijn voor dat 'paadje' dan ik terug krijg door de tafel voor het raam te zetten.
Daarbij kan het vlak voor het raam erg warm worden, waarschijnlijk niet ideaal voor de treinen.
Treinkamer by G K, on Flickr
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
- Locatie: Epe
Re: Nieuw Ter Apel
Goedemorgen Gustaaf.
Ik dacht dat je baan echt langs het raam liep met een klein beetje ruimte er tussen.
Daarom dacht ik aan een draaipunt in je baan. Met behulp van schanieren.
Maar je baan draait weer de kamer in. Dan heb je dat niet nodig nee.
Want het raam zit toch aan de onderkant van de tekening?
Gr Sebas
Ik dacht dat je baan echt langs het raam liep met een klein beetje ruimte er tussen.
Daarom dacht ik aan een draaipunt in je baan. Met behulp van schanieren.
Maar je baan draait weer de kamer in. Dan heb je dat niet nodig nee.
Want het raam zit toch aan de onderkant van de tekening?
Gr Sebas
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Dat klopt.
Overigens zitten er ook ramen aan de linkerkant van de tekening (aan beide kanten van de dichte openhaard), en als daar straks ook achtergronden en scenery voor staan is het lastig om bij de ramen te komen. Maar de ramen onderaan de tekening staat op het noorden, dus de kant waar de zon staat en het meeste licht de kamer in komt. Dat is ook een reden om dat gedeelte van de kamer niet vol te bouwen.
Overigens zitten er ook ramen aan de linkerkant van de tekening (aan beide kanten van de dichte openhaard), en als daar straks ook achtergronden en scenery voor staan is het lastig om bij de ramen te komen. Maar de ramen onderaan de tekening staat op het noorden, dus de kant waar de zon staat en het meeste licht de kamer in komt. Dat is ook een reden om dat gedeelte van de kamer niet vol te bouwen.
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Eerste post van het jaar in dit draadje, dus allemaal nog de beste wensen!! En inmiddels is bijna een derde van het jaar alweer voorbij...
Tot de laatste paar weken vrij weinig aan de baan zelf gedaan. Wel af en toe met de treinen gereden en dan vond ik weer iets dat fout ging, bijvoorbeeld de extreme keerlus (die inmiddels uit zichzelf weer werkt) en mijn nieuwe booster (die ik nooit aan de praat heb kunnen krijgen).
De volgende stap voor de baan zelf was het uittekenen van de bovenbaan. Eerst de houten platen grijs geverfd als onderlaag en daarna zo nauwkeurig mogelijk mijn ontwerp overgezet van de computer naar de werkelijkheid.
Nadat ik wist waar de rails kwamen te liggen heb ik gekeken naar gedeeltes van de scenery die wat hoger komen te liggen, zodat er wat extra diepte in de baan komt. Die gedeeltes uitgezaagd en op wat grotere hoogte weer aan de tafel vast gemaakt. En toen ik daar toch mee bezig was ook direkt een aantal locaties voor een sloot en vijver uit de plaat gezaagd zodat die juist wat lager dan de treinbaan kunnen komen te liggen.
Dan de foto’s:
Eerst het opstelterrein inclusief een aantal plaatsen voor het parkeren van locomotieven (hoewel dat lastig is te zien op de foto). Dit was nog voordat ik de zaag had gezet in de houten plaat.
188 by G K, on Flickr
Het opstelterrein in de andere richting, kijkend naar het station. Nu zijn de verhogingen wel zichtbaar langs de achtergrond.
189 by G K, on Flickr
Het station zelf. Aan de voorkant van het station komt nog een stuk houten plaat dat lager ligt dan de sporen. Ik denk dat ik daar een busstation wil bouwen.
190 by G K, on Flickr
Het station van de andere kant en ook zichtbaar een kleine werkplaats voor het schoonmaken van treinstellen. Zou kunnen dat ik die opstelsporen nog wat verleng zodat er een 4 delig treinstel kan staan.
191 by G K, on Flickr
Overzicht foto van de baan tot nu toe. Volgende stap is om er eens wat rails op te leggen.
192 by G K, on Flickr
Tot de laatste paar weken vrij weinig aan de baan zelf gedaan. Wel af en toe met de treinen gereden en dan vond ik weer iets dat fout ging, bijvoorbeeld de extreme keerlus (die inmiddels uit zichzelf weer werkt) en mijn nieuwe booster (die ik nooit aan de praat heb kunnen krijgen).
De volgende stap voor de baan zelf was het uittekenen van de bovenbaan. Eerst de houten platen grijs geverfd als onderlaag en daarna zo nauwkeurig mogelijk mijn ontwerp overgezet van de computer naar de werkelijkheid.
Nadat ik wist waar de rails kwamen te liggen heb ik gekeken naar gedeeltes van de scenery die wat hoger komen te liggen, zodat er wat extra diepte in de baan komt. Die gedeeltes uitgezaagd en op wat grotere hoogte weer aan de tafel vast gemaakt. En toen ik daar toch mee bezig was ook direkt een aantal locaties voor een sloot en vijver uit de plaat gezaagd zodat die juist wat lager dan de treinbaan kunnen komen te liggen.
Dan de foto’s:
Eerst het opstelterrein inclusief een aantal plaatsen voor het parkeren van locomotieven (hoewel dat lastig is te zien op de foto). Dit was nog voordat ik de zaag had gezet in de houten plaat.
188 by G K, on Flickr
Het opstelterrein in de andere richting, kijkend naar het station. Nu zijn de verhogingen wel zichtbaar langs de achtergrond.
189 by G K, on Flickr
Het station zelf. Aan de voorkant van het station komt nog een stuk houten plaat dat lager ligt dan de sporen. Ik denk dat ik daar een busstation wil bouwen.
190 by G K, on Flickr
Het station van de andere kant en ook zichtbaar een kleine werkplaats voor het schoonmaken van treinstellen. Zou kunnen dat ik die opstelsporen nog wat verleng zodat er een 4 delig treinstel kan staan.
191 by G K, on Flickr
Overzicht foto van de baan tot nu toe. Volgende stap is om er eens wat rails op te leggen.
192 by G K, on Flickr
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Nieuw Ter Apel
Wat een ruimte! En wat een berg sporen! Super tof! Veel succes dit modelspoorjaar!
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Nieuw Ter Apel
Dat is inderdaad een mooie ruimte die je ter beschikking hebt voor je baan. Dat worden mooie rijlengtes. Je werkt in ieder geval heel netjes. Zie er gelikt uit zover.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Nieuw Ter Apel
Grootse plannen! Heel benieuwd naar het vervolg. Persoonlijk vind ik het een beetje jammer dat je de wijdse stationsboog hebt vervangen door 2 rechte stukken met een krappere boog ertussen. Maar hoe dan ook, goe bezig!
Laatst gewijzigd door Michiel op 29 apr 2019 07:09, 1 keer totaal gewijzigd.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Nieuw Ter Apel
Indrukwekkend dit allemaal en ontzettend interessant om te volgen en van te leren
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
-
Onderwerp starter - Berichten: 178
- Lid geworden op: 23 mei 2015 15:43
- Locatie: Nieuw Zeeland
Re: Nieuw Ter Apel
Hallo Michiel
Ik weet niet precies wat je bedoelt. Het hoofdstation is, zo goed als mogelijk, direkt gecopieerd van het ontwerp zoals dat een aantal posts geleden te zien is. Alleen het gebied met de kleine werkplaats is wat aangepast.
Inmiddels de eerste sporen kunnen leggen. Moest weer even wennen aan hoe ik dat ook weer deed met de Peco code 55 sporen.
Helaas kan ik nu even niet verder. Ik had wat wissels besteld, maar die zijn ergens tussen Engeland en hier zoek geraakt lijkt het. Ze zullen wel opnieuw opgestuurd gaan worden, maar het duurt dan zeker weer een aantal weken (als het de tweede keer wel goed gaat) voordat ze hier zijn. Kan misschien beginnen met het aanbrengen van de ballast...
193 by G K, on Flickr
194 by G K, on Flickr
195 by G K, on Flickr
Ik weet niet precies wat je bedoelt. Het hoofdstation is, zo goed als mogelijk, direkt gecopieerd van het ontwerp zoals dat een aantal posts geleden te zien is. Alleen het gebied met de kleine werkplaats is wat aangepast.
Inmiddels de eerste sporen kunnen leggen. Moest weer even wennen aan hoe ik dat ook weer deed met de Peco code 55 sporen.
Helaas kan ik nu even niet verder. Ik had wat wissels besteld, maar die zijn ergens tussen Engeland en hier zoek geraakt lijkt het. Ze zullen wel opnieuw opgestuurd gaan worden, maar het duurt dan zeker weer een aantal weken (als het de tweede keer wel goed gaat) voordat ze hier zijn. Kan misschien beginnen met het aanbrengen van de ballast...
193 by G K, on Flickr
194 by G K, on Flickr
195 by G K, on Flickr
Mvg,
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper
Gustaaf
NS en DB, DCC digitaal via Koploper