Nieuwe modelbaan Mischa

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
mischa
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 dec 2016 10:14
Locatie: Almere

Nieuwe modelbaan Mischa

Bericht door mischa »

Hallo,

Voor zo ver nodig, zal ik mij even voorstellen: Mijn naam is Mischa Hoogendoorn, ik woon in Almere Misschien kennen jullie mij van de beurzen in Houten en Eurospoor.

Ik ga hier mijn modelbaan beschrijven daar het 9mm-spoor.nl forum er binnenkort mee stopt, er zijn simpel te weinig mensen die daar schrijven, wel veel lezers overigens.

Na een (te) lange pauze van mijn modelbaan van bijna een jaar, omdat ik niet tevreden was over mijn baan, met name de diepte van 1.88 meter, heb ik toch maar besloten om de oude baan compleet te slopen. En ik moet eerlijk bekennen dat ik ook heb geleerd van bepaalde fouten, dus... Opnieuw beginnen samen met twee goede vrienden van me Hans en Pieter. Met zijn 3’en bouwen is toch veel leuker dan alleen :)

Als we dan toch bezig zijn, ook de vloer maar even voorzien van wat nieuw laminaat, en de muren geverft, dit alles samen met mijn vriendin.

Nu is natuurlijk de vraag, hoe ga ik zo effectief mogelijk om met de ruimte van de zolder.
Op zich heb ik voldoende ruimte, de zolder is immers: 6.30 x 5.10 meter, een mooie ruimte, zeker voor een N-Spoor baan.

De keuze is gemaakt naar de omstandigheden, de trap komt in het midden van de zijkant de zolder in en daardoor kan ik geen rondom baan maken, zeker niet omdat de wasmachine ook nog bereikbaar moest zijn. Tenminste, dat werd mij mede gedeeld door mijn vriendin :)

Ik heb gekozen voor een diepte van 80cm, en 1 meter ruimte vanaf de muren, waardoor mijn lengte eenvoudig te berekenen is op: 4.30 meter aan de achterkant van de zolder, met aan beide kanten een poot, rechts van 1,00 meter (plus 80cm van de achterplaat), maakt: 1.80 meter, links van 3.10 + 80 cm van de achterplaat maakt 3.10 meter meter.

Afbeelding
De plattegrond.

Om voldoende opslagruimte te hebben, wordt de onderste 70 cm gebruikt als kastruimte, waarvoor wij deuren hebben gehaald bij de ikea, in de hoop alles er goed uit te laten zien, ook een paar oude ladenkasten (wederom Ikea) worden onder de baan geschoven.

Op 70 cm, is dus het totale oppervlakte beschikbaar voor 1 groot schaduwstation.

Bij mijn vorige baan is het mij opgevallen dat schaduwsporen dicht langs elkaar leggen niet wenselijk is, probeer er maar eens een ontspoorde loc tussen uit te tillen, je raakt altijd wat anders en voordat je het weet, ben je alle treinen opnieuw aan het opstellen. Mijn tussenruimte was dan ook maar 1 cm tussen de rails. Dit gaat op de nieuwe baan 3 cm aan iedere kant worden om zo doende een eventueel ontspoord item makkelijker te kunnen pakken en terug te kunnen plaatsen.

De bovenbouw wordt gemaakt op een hoogte van 1.10 meter, dus vanaf het schaduwstation hebben we een aardig stuk te stijgen. Dit wordt mogelijk gemaakt door langs de buitenzijden van de modelbaan rustig te stijgen met een percentage van 1%, hierdoor zijn de langere sleeps (maximaal 1.60 meter) mogelijk zonder de locs te zwaar te belasten. In de bochten stijgen we niet.

Verdere bijzonderheden zijn:
• Rails: Peco code 55
• Centrale: Intellibox Basic
• Computer aansturing via iTrain
• Componenten: Digikeijs bezetmelders en wisselaandrijvingen
• De naam van de baan is nog onbekend, iemand een idee?
• Bovenbouw wordt een berglandschap met een klein dorpje, met een markt en kermis, een doorgangs station waar de IC’s en goederen treinen door rijden, en de “sprinters” stoppen, er wordt nog overwogen om een klein industrie terrein of loc onderhoud plaats te maken op 1 van de beschreven poten.

Korte termijn planning:
De onderbouw maken deze maand, en foto’s plaatsen op het forum!


Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Nieuwe modelbaan Mischa

Bericht door kees gorter »

Mischa
Ook ik was al gestopt op het 9mm forum, toch wel jammer dat het stopt.
Ik kan het wel begrijpen, maar het was vroeger best een leuk forum.
Ik wist al dat jullie met z'n, drieën aan je baan bezig waren.
Het zou voor mij niets zijn, ik werk liever alleen. Zulke mensen als mijzelf bestaan ook.
Ik hoop dat je veel laat zien op dit forum.
Maak er wat moois van.

Kees



Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Nieuwe modelbaan Mischa

Bericht door Harri »

Altijd leuk om te zien wat anderen uitspoken, ben benieuwd naar de foto's :geek:
Laatst gewijzigd door Harri op 17 jun 2020 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.


DB diesels, tijdperk IV
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuwe modelbaan Mischa

Bericht door RogerB »

Welkom op dit forum en succes met jullie nieuwe start !!!

Groeten Roger


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Nieuwe modelbaan Mischa

Bericht door martindomburg »

Ehh moat,

Leuk dat je nu hier te volgen bent, wel blijven posten hè. Anders word Pieter boos :mrgreen:

Succes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Nieuwe modelbaan Mischa

Bericht door BenQ »

Mischa,
Welkom op dit forum, hoef dus niet meer te reageren als er weer spammers zijn. :?
Wordt hopelijk een leuke baan.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nieuwe modelbaan Mischa

Bericht door FidOo »

Leuk dat je hier weer de draad op pakt. Moet ook eerlijk bekennen dat ik op het andere forum eigenlijk niet meer kwam. Dus ik begrijp de beslissing om daar mee te stoppen. Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkeling van je baan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Nieuwe modelbaan Mischa

Bericht door spoor65 »

Hoi Micha,

Welkom hier, en leuk dat je nu hier jouw/jullie baanbouw gaan tonen.

Ga dit zeker volgen.
en we zien elkaar binnenkort weer.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

marcel63
Berichten: 102
Lid geworden op: 22 feb 2014 17:48
Locatie: Almere

Re: Nieuwe modelbaan Mischa

Bericht door marcel63 »

Hi Mischa,

Succes met je nieuwe baan.
Ik kom zeker eens langs om te kijken.

Groet,
Marcel



christiandomburg
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
Locatie: Ermelo

Re: Nieuwe modelbaan Mischa

Bericht door christiandomburg »

Hey mischa,

Leuk je hier te zien en ik ben benieuwd naar je nieuwe baan!


Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale
Gebruikersavatar

PloFsky
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 nov 2010 09:34
Locatie: Almere

Re: Nieuwe modelbaan Mischa

Bericht door PloFsky »

Hey Mischa,
Leuk dat jij (ook) hier terug bent. Hier maar ook in het echt ga ik je baan volgen. We moeten het vanavond
maar 's over de exacte afmetingen hebben want er blijft wel erg "weinig" ruimte over. We hebben het er al
uitgebreid over gehad maar soms is demonteren en overnieuw beginnen de beste optie, spreek ik uit ervaring.

Kees: op zich vind ik het ook leuk om alleen te bouwen en dat doe ik dan ook regelmatig. Daarnaast is het
gewoon fijn om met z'n drieën samen iets te doen, of dat nou bij Mischa, bij Hans of bij mij is. We wisselen
dat af en het is goed om ideeën te delen met elkaar. Samen weet je meer dan één.
martindomburg schreef:Ehh moat,

Leuk dat je nu hier te volgen bent, wel blijven posten hè. Anders word Pieter boos :mrgreen:

Succes
Hoezo wordt ik boos? Het is in het verleden maar een enkeling gelukt om mij boos te krijgen, maar ben ik
dat eenmaal, berg je dan maar! Onder andere een belastinginspecteur weet dit.

Groeten
Pieter



Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Nieuwe modelbaan Mischa

Bericht door Wablo »

Mischa,
Ook vanaf deze kant welkom terug, ik ga zeker de bouw van de nieuwe baan volgen,
groetjes,
Bert


Plaats reactie