Treinen omdraaien

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Treinen omdraaien

Bericht door janiegein »

Wat een heerlijke discussie weer.
ik snap niet wat er moeilijk is.

als ik mijn locs omdraai rijden die van nu niet,dan en nooit niet.

dan zitten er geen wielen dus waaaar moet ie op rijden laat staan dat ik moet nadenken welke kant ie op moet.

mijn 2 cent :D :lol: :D


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Treinen omdraaien

Bericht door martindomburg »

Rob Fongers schreef:Martin,

Never change a winning team ;)

Psies zoals je zegt al >18 jaar zonder noemenswaardige problemen en het rijdt gewoon altijd mooi, geen geklooi met decoders, geen warmteontwikkeling en 1 kmh. Wie doet me na :mrgreen:
Thnx voor je input, daar kan ik ook weer wat mee :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Treinen omdraaien

Bericht door Rob Fongers »

@Martin,

Het is niet "Het niet willen"

Het is veelmeer dat er

a) 60 locs opnieuw geijkt moeten worden.
b) Het geheel weer opnieuw ingeregeld moet worden, gaat weliswaar automatisch maar moet gewoon gebeuren en is een tijdrovend karwei.

Dus e.e.a verduidelijkt denkelijk mijn opmerking dat er überhaupt geen aanleiding voor is.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jacob
Berichten: 187
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:12
Locatie: Wezep

Re: Treinen omdraaien

Bericht door Jacob »

Wat een idee allemaal teweeg brengt :D
Begrijp dat iedereen net als ik dit dus nooit doet, weer wat wijzer.


Mvg.
Jacob

Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Treinen omdraaien

Bericht door FidOo »

O maar zulke discussies zijn toch zeer leerzaam. Hoop oprecht dat die blijven bestaan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Treinen omdraaien

Bericht door Redskin »

FidOo schreef:O maar zulke discussies zijn toch zeer leerzaam. Hoop oprecht dat die blijven bestaan.
+1 :)

@Jacob, ja hoor. Niet bewust overigens; let er niet op. Dan blijkt dat sommige locs inderdaad een kant op gemakkelijker draven dan de andere kant op. Of dat kwaad kan? Naaaahhh; doen ze al jaren!


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Treinen omdraaien

Bericht door maarten »

Wat Martin zegt over rijden met analoge trafo's is uit zijn verband getrokken. Wie rijdt er nu continu met de trafo vol open?!? Als deze al de 16 volt haalt (officieel heten ze maar 12 volt te zijn) dan nog rijdt bijna niemand continu met de trafo vol open. Dat deed je toch alleen vroeger als klein snotjong om te kijken hoe hard hij ging en of ie uit de bocht zou vliegen? 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Treinen omdraaien

Bericht door martindomburg »

Dan heb je mijn tekst of niet goed gelezen of niet goed begrepen Maartenn. Dat zeg ik ook niet :) wat je zegt over de trafospanning klopt ook niet.

Zonder weer alles te herhalen, de motor beveiliging van een decoder spaart de motor. Vermogen is anders dan voltage. Een trafo grijpt niet in als de motor teveel vermogen gaat vragen. Dat doet een decoder wel. En dan geld Zelfs dat hoe lager de voltage de hoger de stroom.
Laatst gewijzigd door martindomburg op 06 jun 2017 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Treinen omdraaien

Bericht door Harri »

Ik weet niet zoveel over stroom maar Martin had het over een motor die bv 2 ampere gaat trekken doordat deze vervuild raakt, en waardoor hij oververhit kan raken. Nu word er gesproken over 12V/16V voor het bepalen van de rijsnelheid.
Maar ampere en volt zijn toch hele andere dingen?


DB diesels, tijdperk IV
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Treinen omdraaien

Bericht door martindomburg »

Ja klopt.

Allereerst is de treintrafo een 16V wisselspanningstrafo die op de gele contacten is gelijkgericht. Zonder afvlakkibg geeft dat een effectieve spanning (eff). Wat betekend dat je een rimpel hebt in danwel het positieve danwel de negatieve kant afhankelijk van de regelaar. Je spanning piekt hierin op ruim 21Vdc. Dat meet je niet maar kan je wel zien met een ossciloscoop. Je meet gewoon de effectieve voltage.

Een trafo levert wat van hem word verwacht. De voltage is x Volt en bij een X vermogen krijg je een X Ampere.
Als de.motor meer vermogen nodig heeft omdat de collector verstopt raakt dan loopt de amperage op en daarmee dus ook de warmte door vonkvorming of overgangsweerstanden tussen de collector en de koolborstel.

Dan gaat de regelaar vaak wat verder open anders.rijdt hij niet. Resultaat is dat je steeds meer vermogen vraagt die de trafo gewoon levert. Dat gaat op een gegeven moment ten koste van je motor. En dan verbrandt hij :)

Waar een decoder ingrijpt als het boven een vastgestelde veilige x Ampere uitkomt. Dis blijft je motor.langer goed en.heb je minder slijtage.

Dit is de praktijk waarin gebruikers pas aan onderhoud gaan denken als er rook uit de motor komt. Waar bij analoog gebruik de gebruiker de beveiliging zou moeten zijn door tijdig onderhoud te geven doet een.decoder dat voor je door de.motor uit te schakelen.

Hiermee leg ik indirect ook uit waarom in de huidige modellen die PTC blokjes zitten. (X..) die beveiligen de motor tegen overstroom door temperatuur te bewaken.
Hetgeen verwijderd moet worden als je digitaal wilt rijden om problemen te voorkomen bij rijspanningen boven de 15vdc.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Treinen omdraaien

Bericht door martindomburg »

FidOo schreef:O maar zulke discussies zijn toch zeer leerzaam. Hoop oprecht dat die blijven bestaan.
+1

Zo trek je mensen van hun.zolderkamer in het debat. Leerzaam en vooral Leuk


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Treinen omdraaien

Bericht door Detlev »

Martin, ik ben het niet vaak met je oneens maar nu wel. Als je analoog rijdt en je merkt op een gegeven moment dat je je trafo helemaal open moet zetten om een normale schaalsnelheid te bereiken dan heb je allang die lok van de baan gehaald voor onderhoud. Wat al eerder gezegd werd: Niemand rijdt op een hobbybaan met de trafo op vol. Dan is er wat mis, behalve als je een digitale startrain 1300 hebt (tandjes wat zijn die traag!)


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Treinen omdraaien

Bericht door martindomburg »

Dat mag, niemand zegt dat ik altijd gelijk heb :)

Maar theorie en praktijk liggen soms ver uit elkaar.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3531
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Treinen omdraaien

Bericht door janiegein »

is de verklaring dat een loc de éne kant mooier loopt dan de andere kant niet terug te voeren naar het inslijten van de tandwielen?

en heeft dat niets te maken met analoog/digitaal of koolborstels en aanverwante zaken.

ik bedoel als een loc al heeeeel lang één richting op rijd zullen de tandwielen aan de aangedreven kant een vorm van slijtage krijgen.
draai je na een een poos de loc om en hij rijd de andere kant op heeft hij in principe nieuwe tandwielen en dientengevolge wat mooier en strakker en misschien wel stiller rijden.

t'is maar een gedachtegang.

mijn 2 cent.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

jeepney
Berichten: 674
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:57

Re: Treinen omdraaien

Bericht door jeepney »

janiegein schreef:is de verklaring dat een loc de éne kant mooier loopt dan de andere kant niet terug te voeren naar het inslijten van de tandwielen?

en heeft dat niets te maken met analoog/digitaal of koolborstels en aanverwante zaken.

ik bedoel als een loc al heeeeel lang één richting op rijd zullen de tandwielen aan de aangedreven kant een vorm van slijtage krijgen.
draai je na een een poos de loc om en hij rijd de andere kant op heeft hij in principe nieuwe tandwielen en dientengevolge wat mooier en strakker en misschien wel stiller rijden.

t'is maar een gedachtegang.

mijn 2 cent.
Het is niet alleen een gedachtegang, het is ook zo. Dus ja, het heeft wel degelijk nut om de rijrichting te veranderen.

Henk


Plaats reactie