Treinen omdraaien

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

michael45
Berichten: 289
Lid geworden op: 07 nov 2014 21:08

Re: Treinen omdraaien

Bericht door michael45 »

Jacob schreef::lol: :lol:
Ja, maar als de koolborstels er uit haalt zijn ze toch niet gelijkmatig geslepen, vooral die vierkanten van Minitrix.
Sommige loks rijden de een richting fijner of mooier.
Van daar die gedachte gang.
Ik vraag me dat toch ook wel af.. ik met namelijk hetzelfde.. dat sommige log inderdaad de ene kant beter op rijden dan de andere kant.
Heeft hier iemand een verklaring voor hoe dit komt?
vind het wel vreemd want je zou toch verwachten dat het niet uit maakt welke kant de motor op draait...


Eerste N-spoor project: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8689
N-spoor in a Bottle viewtopic.php?f=14&t=13191
Merk : Minitrix
Soort systeem : Digitaal
Tijdperk: I / II
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Treinen omdraaien

Bericht door Rob Fongers »

Marksintpancras schreef:Omdraaien :?: :roll:
Analoge hebben ze meer slijtage qua motor dan met een decoder.
Waar baseer jij dat op?


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Treinen omdraaien

Bericht door Willempie »

Omdat hij analoog meer meters maakt dan digitaal. En omdat een olifant de grootste slurf heeft.
Hopelijk blaast die dit fabeltje/sprookje snel uit.

Groetjes



Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Treinen omdraaien

Bericht door Marksintpancras »

Rob,

Ik baseer dit op, omdat je met een ouderwetse analoge trafo gewoon bruut stroom op de motor zet, en met behulp van een decoder wordt de motor meer met beleid gestart. Waardoor de slijtage aan de koolborstels iets minder is bij een decoder dan bij analoog.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Treinen omdraaien

Bericht door Rob Fongers »

Mark,

Dat is een (eigen) aanname...........

Ik heb er iig heel andere ideeën over.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Treinen omdraaien

Bericht door martindomburg »

Valt mee hoor Rob, Mark heeft wel degelijk een punt. De motor heeft meer te lijden onder een analoge trafo dan een decoder. Wat best logisch is. Een trafo heeft naast een hoge spanning ook totaal geen motor beveiliging. Raakt de motor verstopt levert de trafo gewoon meer sap. Tot hij vast loopt een verbrandt.

Waar een decoder een lagere spanning geeft op de collector doet deze hem ook beveiligen tegen een te hoge amperage. De kans is groter dat de decoder verbrandt dan de motor.

Dus een treintrafo is zeker slechter voor je collector en borstels dan een decoder of niet te vergeten een PWM spanning.

Tevens geldt door de overgangsweerstand van borstel op collector: hoe hoger te spanning des te meer vonkvorming. Wat slijtage geeft aan de collectorplaten en de borstels doet verglazen door hitte.

Inslijten van de borstels gebeurd altijd. Hoe ruwer de collector of hoe hoger de spanning, hoe sneller dat gebeurd. Inrijden is echt een fabel.

De reden dat een motor de ene kant op beter rijdt dan de andere kant heeft niks met de borstels te maken. Meer met overbrenging en uitvoering.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Treinen omdraaien

Bericht door FidOo »

Sorry jongens, maar we moeten geen onzin gaan verspreiden. Een motor die analoog (met vlakke gelijkspanning) aangestuurd wordt is aan MINDER! slijtage onderhevig als een motor die door een decoder of een bv een PWM regelaar (Heißwolf en dergelijke) wordt aangestuurd. Dit puur vanwege de effecten van PWM op de koolborstels.

Bij een PWM signaal wordt de motor veel bruter aangestuurd als een bij een vlakke gelijkspanning. Bij de meeste decoders wordt bij het PWM signaal gewoon korstondig de volledige spanning op de motor gezet. (vergelijk het maar alsof je je trafo op standje maximaal zet, en deze gewoon heel snel aan en uit gaat zetten.) Het effect is dat je over de tijd gezien gemiddeld minder spanning op de motor zet waardoor deze langzaam draait, maar wat je eigenlijk doet is dus heel vaak de motor volledig belasten. Dit gedrag heeft als effect dat de motor warmer wordt, en dat alles wat er aan vast zit (koolborstels en lagers) dus meer slijt.
Daarnaast zijn dus alle punten die martin aan haalt juist in t voordeel van een analoge trafo. Aangezien op lagere snelheid de motor gewoon minder spanning krijgt te voorduren!

Maar dit is vooral theoretisch en je zult hier in de praktijk eigenlijk weinig van merken. Dus niet allemaal bang worden dat je digitale treintjes morgen uitfikken omdat ze zo versleten zijn. dat is dus helemaal niet zo spannend..

Wat je wel zult merken is dat de decoder de motor beveiligt tegen hoge stromen, dus bij slijtage (die normaal is) zal de motorstroom op een gegeven moment zo hoog worden dat de decoder in zijn beveiliging schiet. Bij een een analoge trafo merk je hier niks van, dus is de risico op het beschadigen van je motor door te laat schoonmaken wat groter.


Nu weer terug naar topic. Vooruit en achteruit rijden, ik kijk er nooit naar, en ga dat nooit doen ook. Zal het beter zijn voor de lok, ja misschien wel. Er zijn inderdaad motoren/loks waarbij er duidelijk verschil zit in links en rechtsom draaien van de motor en dus rijrichting.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Treinen omdraaien

Bericht door Marksintpancras »

Joost,

Je kan de hoogte van de volledige spanning van de PWM signaal instellen. Via de lastregeling bij ESU ( met ESU lokprogrammer), ik weet niet welke CV het is.

Ik zet de bij de meeste loks op 8 volt.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Treinen omdraaien

Bericht door martindomburg »

Klopt bij ESU kan dat ja.

Hier zie je goed het verschil tussen theorie en praktijk. Wat Joost zegt klopt in theorie 100%. Alleen in de praktijk gaat die vlieger niet op omdat de uitvoering in het voordeel van een decoder spreekt.

Sowieso verliest de theorie al op hoogte van spanning. Een treintrafo heeft een voltage van 16V effectief. Dat wil zeggen dat het geen zuivere spanning geeft welke wisselt tussen de 0V en +23V in de.positieve. een PWM via Dinamo of via een Decoder is nooit meer dan je aangebrachte baanspanning en als dat goed is is dat 15Vdc.

Daarnaast een ander groot voordeel van een decoder is beveiliging.

Een trafo heeft geen motorbeveiliging. Dus wanneer een motor 2A nodig heeft door vuil of slijtage krijgt hij dat ook. De collector slijt dan hard en de borstels gaan verglazen. Oftewel je motor kan met een treintrafo verbranden. Dat is te voorkomen door tijdig onderhoud te plegen aan je loc en motor.

Een decoder is meestal op 0,8A beveiligd wat wil zeggen dat de decoder ingrijpt voordat een motor kan verglazen of verbranden. Waardoor je lagers, koolborstels en collectorplaten langer goed blijven.

Zo zie je dat theorie en praktijk soms lijnrecht tegenover elkaar staan.

Overigens gaan de motoren bij mijn dinamo lay-out met de PWM direct bet zo lang mee als.de motoren met decoder. Daardoor kan je stellen dat het verschil daarin inderdaad minimaal is.

Leerstof :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Treinen omdraaien

Bericht door Rob Fongers »

Het maakt geen ruk uit,

Mijn bevindingen in deze zijn puur optisch.....

Heb nog nooit zoveel mn collectors moeten kloppen om ze vrij van koolstof te houden. Zodanige noodzaak omdat menige decoder verkeerde info ontvangt en daardoor gekke dingen gaat doen door bvb plotseling hard te rijden waarbij het lijkt dat CV5 gewoon op 0 staat.

Het epistel van Joost verwoord uitstekend mijn optische bevindingen.... want bij bijna al mijn decoders staat CV 5 ergens tussen 40 en 80 om maximale snelheden tussen de 80 en 120 km te creëren. Dat is basicly tussen de 20% en 30% van het CV5 bereik. Juist daar worden dus erg getriggert zoals hier en waarbij ik gevoelsmatig toch het idee heb de motor hier veel meer op zijn donder krijgt als met een analoge trafo, die het overigens ook nog eens nooit voor elkaar krijgt om de rotor,zelfs zonder de aandrijfunit, zo traag te laten draaien.

Nogmaals die is mijn observatie..... waarbij natuurlijk ook nog eens om de hoek komt kijken dat in het analoge tijdperk, bij mij iig,het onmogelijk was om de afstanden te rijden die ik(we) nu doe(n). Er rijden locs rond met de eerste motor en >80000 km, waarbij alleen geregeld kloppen en een paar keer nieuwe kooltjes alles is wat er nodig was om het te laten rijden.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Treinen omdraaien

Bericht door martindomburg »

Rob,

Welke baanspanning gebruik je? Dat is wel een.kleine marge zeg. Met een baanspanning van 15Vdc zit ik meestal op 40-50% van cv5.

Maar donders dat bin nog eens rijmeters zeg. Mooi dat kpl dat zo.kan laten zien zeg.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Treinen omdraaien

Bericht door Rob Fongers »

Martin,

No restrictions ;) Trafo's zijn 16V~ voor P4's & IB II en 17V~ voor P7 onderling verschil in de overgang is minimaal merkbaar echter bijna niet te zien in de lagere snelheden.
Op de rail meet ik 18-19Vdc
martindomburg schreef:Mooi dat kpl dat zo.kan laten zien zeg.
Ja en dat allemaal gratis :lol:

Maar deze draaien gewoon al ~18 jaar mee hoor. Helaas bij een update is er een heleboel data verloren gegaan echter heb het deels kunnen redden vanwege de sweet memories


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Treinen omdraaien

Bericht door martindomburg »

Is het wat om je baanspannibg te verlagen naar 12vac? Dan heb je 15Vdc op je decoders.

Met 17vac zit je (17x1,4=23,8-1,4) 22,4vdc ongeveer op je decoder. Je kan het voor de grap eens nameten op de v+ en gnd aansluiting van je decoder. Op de rails kan ke niet meten, is niet nauwkeurig.

Je decoders zullen wel warm worden, veel vinden het niet lief zo hoog. Alleen Kuehn, ESU en D&H kunnen er echt goed tegen. Heb je veel problemen met je n25 decoders? Die schijnen boven de 21v snel dood te gaan.

Maar als het al 18 jaar zo rijdt, dont fix it. Maar denk er eens over na, je kan je locs nog mooier laten rijden met een lagere baanspanning.

My 2 cents.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Treinen omdraaien

Bericht door Willempie »

Krijgen we dat gezeik nu weer opnieuw?

GRRRRRR


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Treinen omdraaien

Bericht door Rob Fongers »

Martin,

Never change a winning team ;)

Psies zoals je zegt al >18 jaar zonder noemenswaardige problemen en het rijdt gewoon altijd mooi, geen geklooi met decoders, geen warmteontwikkeling en 1 kmh. Wie doet me na :mrgreen:


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3525
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Treinen omdraaien

Bericht door janiegein »

Wat een heerlijke discussie weer.
ik snap niet wat er moeilijk is.

als ik mijn locs omdraai rijden die van nu niet,dan en nooit niet.

dan zitten er geen wielen dus waaaar moet ie op rijden laat staan dat ik moet nadenken welke kant ie op moet.

mijn 2 cent :D :lol: :D


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Treinen omdraaien

Bericht door martindomburg »

Rob Fongers schreef:Martin,

Never change a winning team ;)

Psies zoals je zegt al >18 jaar zonder noemenswaardige problemen en het rijdt gewoon altijd mooi, geen geklooi met decoders, geen warmteontwikkeling en 1 kmh. Wie doet me na :mrgreen:
Thnx voor je input, daar kan ik ook weer wat mee :)


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Treinen omdraaien

Bericht door Rob Fongers »

@Martin,

Het is niet "Het niet willen"

Het is veelmeer dat er

a) 60 locs opnieuw geijkt moeten worden.
b) Het geheel weer opnieuw ingeregeld moet worden, gaat weliswaar automatisch maar moet gewoon gebeuren en is een tijdrovend karwei.

Dus e.e.a verduidelijkt denkelijk mijn opmerking dat er überhaupt geen aanleiding voor is.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jacob
Berichten: 186
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:12
Locatie: Wezep

Re: Treinen omdraaien

Bericht door Jacob »

Wat een idee allemaal teweeg brengt :D
Begrijp dat iedereen net als ik dit dus nooit doet, weer wat wijzer.


Mvg.
Jacob

Minitrix / Fleischmann / Roco
Multymous / LTD en Minitrixrails / S88XpressNetLI / Rosoft / koploper

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Treinen omdraaien

Bericht door FidOo »

O maar zulke discussies zijn toch zeer leerzaam. Hoop oprecht dat die blijven bestaan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Treinen omdraaien

Bericht door Redskin »

FidOo schreef:O maar zulke discussies zijn toch zeer leerzaam. Hoop oprecht dat die blijven bestaan.
+1 :)

@Jacob, ja hoor. Niet bewust overigens; let er niet op. Dan blijkt dat sommige locs inderdaad een kant op gemakkelijker draven dan de andere kant op. Of dat kwaad kan? Naaaahhh; doen ze al jaren!


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Treinen omdraaien

Bericht door maarten »

Wat Martin zegt over rijden met analoge trafo's is uit zijn verband getrokken. Wie rijdt er nu continu met de trafo vol open?!? Als deze al de 16 volt haalt (officieel heten ze maar 12 volt te zijn) dan nog rijdt bijna niemand continu met de trafo vol open. Dat deed je toch alleen vroeger als klein snotjong om te kijken hoe hard hij ging en of ie uit de bocht zou vliegen? 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Treinen omdraaien

Bericht door martindomburg »

Dan heb je mijn tekst of niet goed gelezen of niet goed begrepen Maartenn. Dat zeg ik ook niet :) wat je zegt over de trafospanning klopt ook niet.

Zonder weer alles te herhalen, de motor beveiliging van een decoder spaart de motor. Vermogen is anders dan voltage. Een trafo grijpt niet in als de motor teveel vermogen gaat vragen. Dat doet een decoder wel. En dan geld Zelfs dat hoe lager de voltage de hoger de stroom.
Laatst gewijzigd door martindomburg op 06 jun 2017 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Treinen omdraaien

Bericht door Harri »

Ik weet niet zoveel over stroom maar Martin had het over een motor die bv 2 ampere gaat trekken doordat deze vervuild raakt, en waardoor hij oververhit kan raken. Nu word er gesproken over 12V/16V voor het bepalen van de rijsnelheid.
Maar ampere en volt zijn toch hele andere dingen?


DB diesels, tijdperk IV
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Treinen omdraaien

Bericht door martindomburg »

Ja klopt.

Allereerst is de treintrafo een 16V wisselspanningstrafo die op de gele contacten is gelijkgericht. Zonder afvlakkibg geeft dat een effectieve spanning (eff). Wat betekend dat je een rimpel hebt in danwel het positieve danwel de negatieve kant afhankelijk van de regelaar. Je spanning piekt hierin op ruim 21Vdc. Dat meet je niet maar kan je wel zien met een ossciloscoop. Je meet gewoon de effectieve voltage.

Een trafo levert wat van hem word verwacht. De voltage is x Volt en bij een X vermogen krijg je een X Ampere.
Als de.motor meer vermogen nodig heeft omdat de collector verstopt raakt dan loopt de amperage op en daarmee dus ook de warmte door vonkvorming of overgangsweerstanden tussen de collector en de koolborstel.

Dan gaat de regelaar vaak wat verder open anders.rijdt hij niet. Resultaat is dat je steeds meer vermogen vraagt die de trafo gewoon levert. Dat gaat op een gegeven moment ten koste van je motor. En dan verbrandt hij :)

Waar een decoder ingrijpt als het boven een vastgestelde veilige x Ampere uitkomt. Dis blijft je motor.langer goed en.heb je minder slijtage.

Dit is de praktijk waarin gebruikers pas aan onderhoud gaan denken als er rook uit de motor komt. Waar bij analoog gebruik de gebruiker de beveiliging zou moeten zijn door tijdig onderhoud te geven doet een.decoder dat voor je door de.motor uit te schakelen.

Hiermee leg ik indirect ook uit waarom in de huidige modellen die PTC blokjes zitten. (X..) die beveiligen de motor tegen overstroom door temperatuur te bewaken.
Hetgeen verwijderd moet worden als je digitaal wilt rijden om problemen te voorkomen bij rijspanningen boven de 15vdc.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie