Klopt bij ESU kan dat ja.
Hier zie je goed het verschil tussen theorie en praktijk. Wat Joost zegt klopt in theorie 100%. Alleen in de praktijk gaat die vlieger niet op omdat de uitvoering in het voordeel van een decoder spreekt.
Sowieso verliest de theorie al op hoogte van spanning. Een treintrafo heeft een voltage van 16V effectief. Dat wil zeggen dat het geen zuivere spanning geeft welke wisselt tussen de 0V en +23V in de.positieve. een PWM via Dinamo of via een Decoder is nooit meer dan je aangebrachte baanspanning en als dat goed is is dat 15Vdc.
Daarnaast een ander groot voordeel van een decoder is beveiliging.
Een trafo heeft geen motorbeveiliging. Dus wanneer een motor 2A nodig heeft door vuil of slijtage krijgt hij dat ook. De collector slijt dan hard en de borstels gaan verglazen. Oftewel je motor kan met een treintrafo verbranden. Dat is te voorkomen door tijdig onderhoud te plegen aan je loc en motor.
Een decoder is meestal op 0,8A beveiligd wat wil zeggen dat de decoder ingrijpt voordat een motor kan verglazen of verbranden. Waardoor je lagers, koolborstels en collectorplaten langer goed blijven.
Zo zie je dat theorie en praktijk soms lijnrecht tegenover elkaar staan.
Overigens gaan de motoren bij mijn dinamo lay-out met de PWM direct bet zo lang mee als.de motoren met decoder. Daardoor kan je stellen dat het verschil daarin inderdaad minimaal is.
Leerstof