BunderBahN

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahN

Bericht door Nico Essers »

Het werd weer eens tijd om mijn verzameling uit te breiden. Aangezien BunderBahn 2 een hoge snelheidslijn krijgt heb ik besloten om de Fleischmann ICE 1 aan te kopen. Deze wordt niet meer door Fleischmann gecontinueerd dus tijd om ervoor zorgen dat deze zo snel mogelijk in mijn bezit is. Via Hans de laatste Fleischmann 744002 DB-AG Treinstel ICE 1 besteld in combinatie met de Fleischmann 744202 aanvullende set 1. Daardoor is de ICE 1 nu 7 delig.
Helaas moest ik ervaren dat de basisset kwalitatief niet 100% in orde was. De ruimte voor de decoder in de motorwagen is krap bemeten en er moest dus de Dremel aan te pas komen om voldoende ruimte in het chassis te maken om de platte kabel weg te werken. Zonder deze aanpassing was de kap niet goed sluitend te krijgen. Ook de motor(loze)wagen liep niet lekker en ontspoorde continu. Na demontage blijkt een braam aan het chassis te voorkomen dat het achterste wielstel soepel draait. Gelukkig met een vijltje gemakkelijk op te lossen. Moet nu nog het rijtuig uit de basis set nakijken (deze ontspoort ook steeds) maar ook dat komt goed.

Onderstaand filmpje laat zien dat door de aanpassingen nu wel een goed rijgedrag mogelijk is met 30 graden wissels en R2 bochten. De set op de baan bestaat nu uit 2 motorwagens met het restaurant rijtuig. In de doos heb ik nog 4 rijtuigen. Hier moet nog verder mee getest worden.



Voorlopige conclusie:

De kwaliteit van Fleischmann valt me een beetje tegen.
De verlichting op de motorwagens is bij daglicht nauwelijks waarneembaar.
Dit had met SMD leds veel beter kunnen zijn. (misschien aanpassing voor de toekomst)
Voorbereid voor decoder maar te weinig ruimte aanwezig voor de kabel.
Functiedecoder voor sluitverlichting standaard aanwezig dus dat is netjes. :Thumb
Wielstellen hebben aandacht nodig en zijn niet meteen uit de doos bruikbaar. (bij dit basis set)
De rijtuigen uit de aanvullende set lijken wel in orde (nog niet getest)
Koppelstangen zijn waardeloos ( kijken voor ander oplossing zoals kortkoppelingen die ook zouden moeten passen)

Ondanks deze kritische noten ben ik blij met deze uitvoering van de ICE 1. De combinatie ziet er fantastisch uit en zoals het filmpje laat ziet rijdt hij uiteindelijk prima. Maar eigenlijk koop je nieuw om dit soort geintjes te voorkomen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahN

Bericht door Nico Essers »

Om het andere topic niet te vervuilen gaan we hier verder met de ICE 1

@FidOo

Joost, dit zijn mijn rijtuigen. Dacht dat ze ook zo'n balk hadden maar deze zijn aan onderzijde open. Ik denk echter dat het probleem in de bochten ontstaat met magneetkoppelingen. Zoals je ziet is in de hoek weinig ruimte.

Afbeelding

Zeker op mijn huidige baan met R2 zal dit een probleem zijn.

Afbeelding

Straks op BunderBahN 2 zijn de bochten minimaal 30 cm. Dan zal het mogelijk wel gaan.
Nu is het straks wel de bedoeling dat als ze eenmaal gekoppeld zijn ook op de baan blijven staan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: BunderBahN

Bericht door Raymond (UK) »

Hallo Erik,

Fleischmann adviseert om de kortkoppeling 9570 in combinatie met adapter 9577 te gebruiken voor de ICE. Ik gebruik gewoon de kort koppeling 9545 en dat past gewoon en gaat goed. Het enige nadeel is dat als je de rijtuigen wilt splitsen dat je ze uit elkaar moet trekken en dan 1 van de koppelingen weer terug moet zetten. De adapter verlaagd de hoogte van de koppeling en je kunt hierdoor de rijtuigen ook met een ontkoppel rail splitsen.

Je zegt dat als ze eenmaal gekoppeld staan dat ze op de baan blijven staan. Ik zou dan zelf de standaard koppel stangen gebruiken. Aan 1 kant van elk ICE rijtuig kun je de tussen afstand verlengen door de koppeling stang 1 klokje er in te drukken. Dan gaat ie beter door krappe bochten.

Ga je deze ICE nog verder uitbreiden? Leuk filmpje en zie naar een nieuw filmpje uit als jouw ICE 7-delig rondrijdt. Mooi hoor.

1 opmerking. Op de laatste foto zit het draaistel verkeerd om. Dit maakt misschien niets uit maar het viel me wel op.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahN

Bericht door Nico Essers »

Bedankt voor de info Raymond. Kortkoppeling en adapter ca €6,50 per set. Dus dan zit je op €13,- om een stang te vervangen ofwel €78,- voor mijn 7 delige set. Dat gaat hem dus niet worden.
Volgende week eens kijken of ik de volledige set kan uitproberen. Ben er zelf ook benieuwd naar. Probleempje BunderBahN 1 is dat ik nergens een goed bereikbaar recht stuk heb dat lang genoeg is om de 7 delige set op de baan te zetten.

Afbeelding

Is ook geen ramp wat deze aankoop is eigenlijk voor BunderBahN 2 bedoeld. Mogelijk vraag ik voor mijn verjaardag komende maand nog een uitbreiding erbij tot 9 delig ofwel 139 cm lang :D. Dan heb ik nog 30 tot 35 cm speling tussen de wissels van spoor 3,4 en 5 op het station van BunderBahN 2

Afbeelding


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: BunderBahN

Bericht door FidOo »

Ha nico.

Het enige wat ik heb moeten weghalen is dat schuine kantje links en rechts onder in die ronding. Daarna gaan ze prima door r2.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: BunderBahN

Bericht door Raymond (UK) »

Dat is volgens mij de beste oplossing, die magneet koppelingen. Ik zelf heb mijn ICE sinds aanschaf echt 3 keer op de baan gehad omdat het zo'n werk is om dat ding te koppelen... :lol:

Ik heb wel een foto gemaakt voor je met de standard kort koppelingen 9545. Volgens mij gaat het met deze zelfs door R1. Ik kan dat wel proberen van het weekend?




Afbeelding


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: BunderBahN

Bericht door FidOo »

Hier dan even mijn foto's.

Links zit het originele stangetje en rechts dus die magneetkoppeling. Ik heb de bakken dus gemodificeerd zoals hier onder omschreven. Ik heb het schuine kantje wat weggesneden of weg gefreesd. In dit voorbeeld niet helemaal perfect gedaan, en dat merk ik dan ook. Sommige koppelingen verliezen kort contact in hele scherpe bochten. (in mijn schaduwstation ligt gevoelsmatig scherper als r2)

Verder zeggen de plaatjes denk ik meer als genoeg.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahN

Bericht door Nico Essers »

Joost en Raymond,

Bedankt voor de info en foto's. Is dus met kleine aanpassing mogelijk om magneetkoppelingen te gebruiken of kortkoppelingen. Heb ik genoeg mogelijkheden om naar uit te wijken als de stangen me te veel irriteren.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: BunderBahN

Bericht door Raymond (UK) »

@FidOo Joost, die magneet koppelingen zien er beter en compacter uit dan ik dacht. Zijn dat gewoon van die insteek dingen en heb je daar een linky voor?

Nico, voor de kortkoppelingen is geen aanpassing nodig maar nu ik deze magneet koppelingen zie weet ik wel waar ik voor ga.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: BunderBahN

Bericht door FidOo »

Deze zijn van peho en kun je bij oa DTS van @martindomburg krijgen. Ik heb de stroomvoerende versie omwille van binnenverlichting die doorgekoppeld is. Hiervoor moet je nog wel 2 sleufjes frezen (kan ook door simpel te boren en te vijlen) in het interieur maken.
Zo'n setje stroomvoerende 2 polige koppelingen kost zo'n 5 a 6 euro dacht ik. Dus dat telt bij 11 koppelingen best door. Maar dat was het me wel waard.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: BunderBahN

Bericht door FidOo »

Omdat ik er eenmalig toch een rijtuig moest openen. Hier ook wat foto's van de binnenkant van mijn Ice rijtuig.

Er zit een VPP van DTS in. Daar heb 5x250uF extra condensatoren aan aangesloten.
Het schroefje om te dimmen is door een gat in de bodem te bereiken. Je mist op de foto de metalen strips links en rechts die de stroomafname vormen tussen de draaistellen en de draadjes en verbinding met de koppeling.
Dit is het eerste rijtuig na de motorwagen en deze delen hun stroomafname via de koppeling naar elkaar.
De VPP is direct aangesloten aan de rails (altijd aan dus) en de uitgang loopt dus naar de ledverlichting en wordt dan naar nog 5 rijtuigen via de koppeling doorgegeven.

Voor de koppeling heb ik dus een sleufje moeten frezen voor de draden.
Voor de verlichting heb ik er voor gekozen om de ledstrip te doorboren (goed opletten dat je geen printbanen sloopt) en met de leds naar het dak gericht te monteren. In het dak zit een strook aluminiumfolie geplakt om het licht te weerkaatsen. Hierdoor krijg je een gelijkmatige verdeling van het licht.


Afbeelding

Afbeelding


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahN

Bericht door Nico Essers »

Ziet er netjes uit Joost. Ik heb nog een VPP liggen. Daar kan ik eens mee experimenteren. Vanavond heb ik de ICE 5 delig gemaakt. Dat koppelen is op mijn baan bijna niet te doen. Het enige goed bereikbare rechte stuk is aan de voorzijde tussen de tunnel portalen.

Afbeelding

5 Delig is de ICE is echter langer dan de ruimte tussen de portalen. 7 delig gaat het voorlopig niet worden. Ben hier al meer dan 30 minuten mee bezig geweest |:( Ik heb nog wel een ideetje achter de oogbollen dat alles een stuk eenvoudiger kan maken maar dat zal zich eerst nog moeten bewijzen. Zo niet dan zal het koppelen op termijn dus toch echt met magneetkoppelingen gaan gebeuren. Het rijden zelf gaat prima op de baan, gelukkig nergens problemen. Ik zal eerdaags nog een kort filmpje maken hiervan.
Laatst gewijzigd door Nico Essers op 18 mar 2021 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: BunderBahN

Bericht door Raymond (UK) »

FidOo schreef: 09 mar 2021 21:45 Deze zijn van peho en kun je bij oa DTS van @martindomburg krijgen. Ik heb de stroomvoerende versie omwille van binnenverlichting die doorgekoppeld is. Hiervoor moet je nog wel 2 sleufjes frezen (kan ook door simpel te boren en te vijlen) in het interieur maken.
Zo'n setje stroomvoerende 2 polige koppelingen kost zo'n 5 a 6 euro dacht ik. Dus dat telt bij 11 koppelingen best door. Maar dat was het me wel waard.
Thanks Joost. Ik ga er naar kijken als de verzend kosten naar UK gedaald zijn anders komt er nog zo’n 40 euro bij. Long live Brexit.....


I like sitting in my hottub with a beer or two…...

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: BunderBahN

Bericht door Raymond (UK) »

Ziet er mooi uit Nico.

Op dat rechte stuk zou je ze alle 7 kunnen koppelen toch? Gewoon doorschuiven en de volgende aankoppelen.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahN

Bericht door Nico Essers »

Dat doorschuiven had ik ook in gedachte Raymond. Echter koppelen als ze rechtop staan lukt bijna niet met die stangen. Dat gaat het beste als ze op de kop liggen zodat je het goed kunt zien. Straks met magneetkoppelingen gaat dat wel eenvoudig en kan ik hem zo lang maken als ik rijtuigen heb.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: BunderBahN

Bericht door Raymond (UK) »

Daar heb je gelijk in Nico, het is een priegel werk maar wel te doen. Je moet zorgen dat de koppel stang helemaal recht staat en dan heel zachtjes aan elkaar koppelen. Als het niet klikt niet doordrukken maar de stang weer rechtzetten. Ik heb nu een 13 delige ICE en ik ben zo 10 minuten kwijt om dat ding aan elkaar te hangen.

Aan 1 kant van de wagon gaat de stang er met 2 klikjes in. Dit is om de afstand the vergroten/verkleinen om op smallere radius te kunnen rijden.

Je zou in de tussentijd met kort koppelingen kunnen rijden als je die al hebt liggen en dan als de magneet koppelingen binnen zijn daar mee verder gaan.

Ik vind al die non standaard koppeling maar niks. Mijn Rollende Landstrasse heeft ook rare koppelingen maar deze zijn zichtbaar dus gelukkig beter te doen.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: BunderBahN

Bericht door Jeroen »

Gave rotsen, Nico! Hoe heb je dat zo fraai gekregen qua vorm?


Afbeelding

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: BunderBahN

Bericht door Ronaldp »

Jeroen,

Zie pagina 6

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: BunderBahN

Bericht door Jeroen »

Ah, met mallen. Duidelijk. Dank u!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahN

Bericht door Nico Essers »

De magneetkoppelingen zijn onder de ICE gemonteerd. Het op de baan plaatsen is nu net zo gemakkelijk als met standaard koppelingen. Nog geen 2 minuten voor een 7 delig ICE op mijn baan is een gigantische verbetering. Bedankt voor deze tip Joost.
Je vraagt je af waarom Fleischmann dit niet standaard toepast bij dit type treinen. Meteen even een kort filmpje gemaakt van het resultaat.



Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: BunderBahN

Bericht door Rene-k »

Ziet goed uit Nico.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: BunderBahN

Bericht door FidOo »

Nico Essers schreef: 16 mar 2021 22:29 De magneetkoppelingen zijn onder de ICE gemonteerd. Het op de baan plaatsen is nu net zo gemakkelijk als met standaard koppelingen. Nog geen 2 minuten voor een 7 delig ICE op mijn baan is een gigantische verbetering. Bedankt voor deze tip Joost.
Je vraagt je af waarom Fleischmann dit niet standaard toepast bij dit type treinen. Meteen even een kort filmpje gemaakt van het resultaat.
Geen enkel probleem. Overigens is het antwoord vrij simpel op je vraag waarom FLM dit niet standaard doet. En dat is omdat de koppelingen niet van Fleischmann zijn, en zo'n groot log (lomp) bedrijf interesseert dat geen moer, het werkt toch.... 8)7

Een kleinserie fabrikant denkt hier bijvoorbeeld veel meer over na (Ree Modeles RGP TEE bijvoorbeeld)

En ja nu heb je toch wat verbeterd aan jouw eigen model, dat geeft toch ook een goed gevoel.

Heb nog 2 behoorlijk slechte filmpjes die indruk geeft van mijn ICE:



Hier een testje waar de meest rechter wagen op het spoor staat, de rest staat er letterlijk naast.



En hier een filmpje van uit hilversum waar die op de baan van Jeroen stond.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: BunderBahN

Bericht door Raymond (UK) »

Mooi filmpje weer Nico. Ik ga denk ik ook over op magneet koppelingen voor mijn ICE.

Deze week komt mijn laatste ICE rijtuig binnen. Dan is mijn ICE af.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahN

Bericht door Nico Essers »

Is echt een aanrader Raymond. Alleen jammer dat je de rijtuigen moet aanpassen. Bij een rijtuig zit er waarschijnlijk wat spanning in het materiaal. Na verwijderen van driehoek buigt de zijkant een halve mm naar binnen. Gekoppeld valt het gelukkig niet op. Was het laatste rijtuig dat ik aangepast heb.
Komende maand krijg ik nog 2 rijtuigen, dan eens kijken of er eventueel minder driehoek verwijderd kan worden.
Wat dat betreft zijn de motorwagens beter geconstrueerd. Daar is geen aanpassing nodig.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Raymond (UK)
Berichten: 1093
Lid geworden op: 01 mar 2014 19:02
Locatie: Rotherham

Re: BunderBahN

Bericht door Raymond (UK) »

Dank je Nico. De laatste komt net binnen en daar zitten de adapters met kort koppelingen in. Best een mooi systeem maar heel prijzig.

Als de post kosten weer normaal zijn van NL naar UK zal ik ook van die magneet koppelingen er tussen zetten. Op het moment is post 40 euro. Dan nog zo’n 40 euro voor de koppelingen maakt het ook best prijzig.

Ik zal de ICE weer eens op de baan zetten vandaag.


I like sitting in my hottub with a beer or two…...
Plaats reactie