BunderBahN

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7352
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: BunderBahN

Bericht door Krab »

Hoi Nico ,
dat viaduct heb je mooi aansluitend ingepast in je berg massief .
En met een beekje er onder door stroomt met het groen erbij word heel mooi.
Ga je weer volgen . ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: BunderBahN

Bericht door Folkert van Wijk »

Nico, dat gaat er weer mooi uit zien.
Wat de mergel betreft zou ik nog voorzichtig zijn met de zwarte wash. Zwart en geel maakt namelijk een soort (leger) groen en dat is denk ik niet wat je wilt. Ik zou het zelf eerst proberen op een proef stukje rots. Ook lijken je kleuren nog wat erg licht. Als je daar uiteindelijk wit over drybrushed blijft er denk ik niet veel van je oorspronkelijk kleur over. Ikzelf zou je basis eerst nog iets donkerder maken met iets okergeligs en een soort licht tot middel grijs. Dan zou ik voor de wash voor een donkerbruin gaan en dan uiteindelijk hier en daar voorzichtig wat zwart de diepste stukken nog wat donkerder maken.

Tot zo ver mijn 2 cent.


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: BunderBahN

Bericht door brendo »

Dit wordt mooi en de contouren zijn al goed te zien. Ik zou inderdaad voorzichtig de kleuren opmengen. Je kunt beter van licht naar donker gaan, dan andersom. Misschien een idee om voor de naden donkerbruine lazuurverf te mengen met jou okerkleur? Goed verdunnen en inwassen. Denk dat het inderdaad verstandig is om dit op een proefvlakje te doen. Succes!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahN (landschap vorm geven)

Bericht door Nico Essers »

Thanks heren.

Ik heb een proefrots staan dus daar wordt de eerste test op uitgevoerd. Dat donkerbruin zou ik kunnen doen met de Raw Umber die bij de Earth Color set zit. Ga hier eens mee stoeien.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahN

Bericht door Nico Essers »

Helaas geen vorderingen met de scenerie ivm andere prioriteiten. De laatste tijd veel problemen gehad met mijn oude Mac Mini uit 2012. Het kreng besloot regelmatig om onaangekondigd uit te vallen en te rebooten. Op dat moment was er dus ook geen iTrain meer en moest dus de noodstop van de ECoS geactiveerd worden. Na de reboot klopte dus niets meer van de locatie van de treinen ten opzichte van iTrain en moest ik deze handmatig herstellen. Het plezier om de treinen te laten rijden zakte hierdoor tot een onaanvaardbaar minimum.

Daarom de knoop doorgehakt en besloten om het budget van dit jaar te investeren in nieuwe hardware. Dit is uiteindelijk toch weer een Mac Mini (2020) geworden vanwege mijn voorkeur voor MacOS en IOS. Ik had even gekeken naar de iTrain PC van Domburg maar deze draait helaas op Windows.

Om de hardware compleet te maken ook de oude 22" monitor uit 2007 vervangen door een 34" ultra wide monitor van Iiyama.

Afbeelding

De nieuwe steun voor de iiyama heb ik meteen hoger gemaakt waardoor er nu meer ruimte is onder het scherm voor scenerie. Dit was 7 cm en is nu bijna 25 cm.

Afbeelding

Dit is het beeld na de eerste keer opstarten met het nieuwe scherm. De grootte van het iTrain venster was op de oude monitor beeldvullend. Het overzicht van de camera's stond dan of over of achter het iTrain venster. Dat was dus verre van ideaal en dus ook de reden voor de keus van een wide screen monitor.

Afbeelding

Op deze foto is de nieuwe indeling van het scherm te zien. 12 treinbesturingen (Grid) zijn geactiveerd en het schakelbord is verder uitvergroot. De camera bewaking staat nu continu in beeld (camera 3 en 4 komen er ook nog aan) en er is zelfs nog ruimte over voor ons Forum. Ik ben dus erg blij met deze nieuwe combi die straks ook met BunderBahN 2 gebruikt wordt. De combinatie Wide Screen met iTrain is dus een echte aanrader.

Het rijplezier is weer volledig hersteld. Nu wordt het tijd om weer aan de scenerie te werken. :D :D


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2197
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: BunderBahN

Bericht door traiNiac »

wauw, dat ziet er professioneel uit. net een verkeerscentrale


Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: BunderBahN

Bericht door Hugo »

Een dergelijke ultra mega wijde monitor is best cool, lijkt mij wel wat voor het thuiswerken.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: BunderBahN

Bericht door Rene-k »

Booaahh, ziet er super uit Nico


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: BunderBahN

Bericht door maarten »

Zo'n (ultra) groot scherm is wel heel gaaf! Aardige investering zo maar dan heb je ook wat. :Thumb


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: BunderBahN

Bericht door brendo »

Heel erg mooi en goed overzicht!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahN

Bericht door Nico Essers »

Thanks mannen.

Het ingestelde grid van 12 besturingen heb ik op mijn baan niet nodig en is een testje voor BunderBahN 2. Met nog eventueel 1 a 2 extra treinen is de huidige baan echt aan zijn limiet. Het grid zal voorlopig op 6 treinbesturingen worden ingesteld waardoor er meer ruimte voor schakelbord, iTrain handleiding enz. ontstaat. iTrain upgraden naar de plus versie zal nu ook niet nodig zijn omdat alles op 1 scherm past, het zou dan alleen voor het programmeren zijn wat nu net zo gemakkelijk met mijn ECoS gaat.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: BunderBahN

Bericht door Jeroen »

Die camera’s is wel een ideetje hier. Kun je daar wat meer over vertellen? Als in: hardware, software, waar gekocht, etc.

Thanks!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahN

Bericht door Nico Essers »

Hallo Jeroen,

De camera's zijn voor mij onmisbaar en stonden al lang op de wenslijst. Ik heb totaal 28 meter spoor op dit baantje waarvan slechts 7,7 meter zichtbaar. Een groot deel van de treinbewegingen zijn dus zonder camera's niet zichtbaar. Nu had een goede vriend van me enkele goedkope mini usb camera's liggen van Ali Express.
Deze (2 stuks) heb ik aangesloten op mijn Mac Mini en werden meteen herkent. Het beeld van deze mini camera's is natuurlijk kwalitatief een stuk minder maar voldoende om toch een goed zicht onder de baan te krijgen.

Afbeelding

Zodra de Logitech camera's weer voor normale prijzen verkocht worden wil ik de C270 eens uitproberen. (Normale prijs ca 35 euro, nu leverbaar voor 110 euro. Ben niet gekke henkie). Ik hoop hiermee een beter (ruimer) overzicht te krijgen dan met de mini camera's

Voor de software heb ik gezocht bij security camera software. Daar vond ik onder andere de Home Watch app (zie afbeelding). De security software heeft het voordeel dt je meerdere camera's gelijkertijd kunt weergeven. Ben nu nog aan het testen met Xeoma dat meer mogelijkheden heeft dan Home Watch.

Zo zie je dat je voor 2 tientjes al meerdere camera's kunt gebruiken voor je baan. Wil je betere beeld kwaliteit dan zul je ook duurdere camera's moeten gebruiken.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahN

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

Vandaag heb ik alle delen die met gras en overig groen bedekt worden voorzien van een bruine grondlaag. De baan is hierdoor nu een stuk minder geel waardoor de mergel wanden beter tot recht komen. Best wel spannend om in deze fase bezig te zijn met een continu veranderend aanzicht van de baan. Het zijn tenslotte allemaal klusjes die ik nooit eerder gedaan heb.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: BunderBahN

Bericht door brendo »

Wordt mooi Nico! :Thumb
Leuk om te zien hoe je vordert en dat het qua scenery spannend wordt nu het erop aankomt.
Tip: maak een proefstukje met rots en gips, hierop kun je mooi experimenteren en bouw je ervaring op. Mijn handen jeuken als ik deze fase zie.....
Veel succes! 8-)

n.b. ik heb 3 oude webcam cameraatjes onder de grote baan hangen van de rommelmarkt. :lol: Werkt perfect!



Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: BunderBahN

Bericht door Rene-k »

Ziet goed uit Nico. Mergel komt idd beter tot zijn recht zo.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

rongoos
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 mei 2020 08:37

Re: BunderBahN

Bericht door rongoos »

Prachtig Nico, dat geheel ziet er zeer netjes en verzorgd uit. Ik ben jaloers op je dat je dit zo netjes kunt afwerken. ikzelf ben nog al een prutser en werk nog niet half zo netjes als jij. Maar ook dat is voor mij een leerproces. ik ga het heus nog wel eens leren. Ga zo door Nico!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahN

Bericht door Nico Essers »

Bedankt heren.
@Ron, we hebben allemaal wel eens het gevoel van "hoe moet ik dat voor elkaar krijgen". Ook ik had zoiets van hoe ga ik iets creëren dat op een mergelwand lijkt. Velen nemen het Zwitsers berglandschap als voorbeeld en daar zijn qua kleuren voldoende tutorials over te vinden. Ik heb gezocht naar hoe mergel na te maken maar dat vindt je dus niet. Dan blijft niet veel anders over dan proberen en hopen dat het goed uitpakt. Gelukkig was mijn 1ste keuze om met de Earth Color pigmenten van Woodland Scenics te werken de goede gebleken en ben ik tevreden met het resultaat. Verder kan ik je alleen maar meegeven dat je het gewoon moet doen. Lukt het niet de eerste keer dan opnieuw beginnen totdat je tevreden bent. Ook dat hoort bij de hobby.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahN

Bericht door Nico Essers »

Het laatste filmpje is alweer een jaar geleden. Daarom nu een update van 1 juli 2020.



Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: BunderBahN

Bericht door Rene-k »

Ziet er gaaf uit Nico


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann

DerDudeBerlin
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2020 09:16

Re: BunderBahN

Bericht door DerDudeBerlin »

Very very cool so far! Very excited towards further developments. Please keep pictures coming, as it’s hard for me to follow your language. Again, congratulations for your impressive build

Greetings from Arne/Berlin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahN

Bericht door Nico Essers »

Thanks Rene.

Danke Arne, für mich kannst du auch auf Deutsch antworten, wenn du es einfacher findest. Glücklicherweise werden in diesem Forum viele Fotos verwendet.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: BunderBahN

Bericht door Sibbesuisje »

Mooi filmpje Nico, ziet er strak uit allemaal. Leuk om te zien hoe je de camera's gebruikt. Je baan en ontwikkelingen blijven een bron van inspiratie! :D


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain

Kevin Nijssen
Berichten: 129
Lid geworden op: 01 mei 2020 09:37
Locatie: Friesland

Re: BunderBahN

Bericht door Kevin Nijssen »

Ziet er gaaf uit, wat een actie op zo klein oppervlak. Indrukwekkende monitor overigens, maakt het een en ander inderdaad heel overzichtelijk.

Groetjes, Kevin


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahN

Bericht door Nico Essers »

Afgelopen dagen gestart met de eerste keer ballasten. Dat valt nog niet mee om het in een keer goed te krijgen. We zullen zeggen dat übung macht den meister hier zeker van toepassing zal zijn. Nog genoeg rails om te oefenen gelukkig. :lol:
Daarna de rails verouderd met Anita Decor roestverf en de ballast dmv drybrusch ook van een roestzweem voorzien. Op de foto lijkt het vrij fors maar in werkelijkheid vind ik het best geslaagd.

Afbeelding

Als laatste vanmorgen Woodland Scenics Blended Turf Earth Blend aangebracht als ondergrond voor het straks aan te brengen gras. Dit wordt geen gesloten grasmat waardoor de turf zichtbaar blijft.

Afbeelding


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie