Serge 's Zolderbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Serge
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mei 2017 17:21
Locatie: Schalkhaar

Serge 's Zolderbaan

Bericht door Serge »

Beste N-spoorliefhebbers,

Zoals ik bij het voorstellen al heb aangegeven ben ik na ongeveer 20 jaar weer begonnen met mijn n-spoor hobby. Na het starten met het analoge rondje begon het al snel te kriebelen en ben ik gaan uitbreiden en digitaliseren. Dat bevalt me goed en nu ben ik dan ook bezig om de baan met Koploper aan te sturen. Tussendoor ben ik al wat aan het experimenteren geweest met wat scenery, mede naar aanleiding van jullie mooie banen en regelmatig fijne uitleg hoe jullie deze resultaten hebben bereikt.

Maar ik nu toch besloten om mijn baan eerst uit te gaan breiden met een schaduwstation met een klimspiraal. Hierdoor hoop ik wat meer afwisseling in de treinenloop te krijgen en dat daardoor het "rondje" minder zichtbaar wordt. Hierbij de eerste resultaten van het schaduwstation. Voor het idee, de afmeting is 240 bij 60 cm.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De volgende stap wordt de laatste rails vastleggen en het hele spul aansluiten.

Groeten Serge


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Serge 's Zolderbaan

Bericht door Bjor »

Serge,

Een aardige oppervlakte. Heb je ook een baanplan? Want ik heb niet zo'n goed beeld van hoe het moet worden.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Serge
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mei 2017 17:21
Locatie: Schalkhaar

Re: Serge 's Zolderbaan

Bericht door Serge »

Hallo Ben en anderen,

Bedankt voor je reactie. Ik probeer inderdaad op zo min mogelijk ruimte een zo groot mogelijke baan te bouwen. En nee, ik heb geen baanplan. Ik bouw voornamelijk op gevoel. Ik bedenk wat ik zou willen, dan maak ik een schetsje en ga ik dit in de praktijk uitproberen of dit haalbaar is. Hierbij even een schets van het schaduwstation dat ik nu aan het bouwen ben.

Afbeelding

Aan de rechter kant ga ik een klimspiraal over het schaduwstation bouwen. Daar maak ik twee in en uitgangen in, een op niveau 0 waar ik het grootste deel van mijn baan heb liggen (hier zal ik binnenkort ook even wat foto's van plaatsen), maar er komt ook een in- en uitgang op niveau 1. Dat deel moet ik nog ontwikkelen. Hier wil ik een klein regiostation bouwen en misschien een klein nevenlijntje.

Groeten Serge


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Serge 's Zolderbaan

Bericht door Bjor »

Serge,

Een organisch groeiende baan dus. Ik ben benieuwd naar de voortgang en blijf je dus volgen. Succes! :P

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Serge
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mei 2017 17:21
Locatie: Schalkhaar

Re: Serge 's Zolderbaan

Bericht door Serge »

Hallo allemaal,

Het gaat misschien niet zo snel als ik zelf zou willen, maar langzaam maar zeker begint het schaduwstation ergens op te lijken. Jullie kennen het wel, druk met gezin (we hebben net een dochter gekregen, ze is nu bijna drie maanden :D ) en werk. Maar ik ben gelukkig wel een stukje verder.

Inmiddels is alles aangesloten en getest, het werkt goed. Vandaar dat ik nu ben begonnen met de klimspiraal. De eerste ring is klaar en aangesloten en met de eerste treinen getest. Een BR 218 komt met 7 rijtuigen (zonder verlichting) goed omhoog en de BR 103 komt met 5 verlichte rijtuigen met gemak naar boven. Op naar de volgende laag.

Afbeelding

Groeten Serge



Onderwerp starter
Serge
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mei 2017 17:21
Locatie: Schalkhaar

Re: Serge 's Zolderbaan

Bericht door Serge »

Best N-spoorliefhebbers,

Het heeft even geduurd, maar ik heb mijn schaduwstation klaar. Het station bestaat uit twee lagen. Op het onderste deel liggen 10 opstelsporen, het bovenste deel is voornamelijk voor de verbinding en verlenging van het normale spoor. Binnenkort ga ik de aansluiting maken met mijn huidige opstelling en dan zal ik ook het volledige sporenplan op de site zetten.

Wordt vervolgd.

Afbeelding

Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Serge



Hannes62
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 jul 2012 05:31
Locatie: Oss

Re: Serge 's Zolderbaan

Bericht door Hannes62 »

Het ziet er mooi uit! En de snelheid waarmee het gemaakt wordt is niet belangrijk, het moet een hobby blijven :D


Groetjes,

Hans

Era IV, DR5000, ITrain
Bouwt Hochenstadt
Website: https://hochenstadt.wordpress.com/
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Serge 's Zolderbaan

Bericht door gek op stoom »

Serge snelheid hoef ook niet
het ligt er wel strak bij

Gr Andy



Onderwerp starter
Serge
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mei 2017 17:21
Locatie: Schalkhaar

Re: Serge 's modelspoorwereld

Bericht door Serge »

Beste N-spoorders,

Sinds de laatste update is inmiddels behoorlijk wat tijd verstreken, maar er is ook aardig wat gedaan. Inmiddels heb ik het schaduwstation aan mijn baan aangesloten en ik ben nu aan het proefrijden. Gaat inmiddels redelijk goed, al loopt het nog niet vanzelf. Helaas loopt mijn schaduwstation nog niet goed vol en er ontstaat nog wel eens een storing. Voorlopig dus nog even testen en afstellen in Koploper.

Afbeelding

Maar alleen electronica is ook niet alles. Ondertussen kon ik het niet laten en ben langzaamaan ook een stukje met de scenery begonnen. Eerst de achtergronden geschilderd en gemonteerd. Verder een dorpje met een eindstation gemaakt en nu ben ik met een berg bezig. Naar aanleiding van jullie verhalen en voorbeelden ben ik zelf ook maar aan de slag gegaan met piepschuim, lijm, vliegenhor, papier maché en verf. Ik ben er natuurlijk nog lang niet, maar het begint er al wel een beetje op te lijken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Serge


Plaats reactie