nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door BenQ »

Tieme,
Volgens mij is het de baan van Hookies, deze staat op blad twee van de banen.
Je moet dan wel met Chrome met extensie kijken.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door scighera »

Bedankt,
Helaas is bij hem ook een groot deel van de foto's niet zichtbaar, ook niet op chrome bij mij (of ik mis de juiste extensie)


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door Hookies »

Nee, bij mij zijn nu alleen de laatste paar foto's zichtbaar. Ik ga alles nog wel eens terugzetten, maar de tijd ontbreekt momenteel. Dat heeft ook effect op de werkzaamheden aan de baan. Die liggen al langere tijd stil. Maar wat wil je van mijn baan dan precies zien?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door BenQ »

Ik dacht mij te herinneren dat jij een scheve straat met een parkeergarage eronder had gemaakt.
Maar ik kan mij vergissen maar zou niet weten wie het anders heeft gemaakt.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door BenQ »

Tieme,
Gefeliciteerd met je 34e verjaardag.

Het gaat inderdaad om het draadje van Martin (Hookies),
Vanaf ongeveer de volgende bladzij en dan tot bladzij 129/130:
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... start=1050
Zie het draadje over Photobucket om de extensie te installeren.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2265
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door Hookies »

Ik plaats een van die foto's ook wel even zo. Goed geheugen Ben!
DSC04780 kleinst.jpg
DSC04780 kleinst.jpg (108.57 KiB) 5756 keer bekeken


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door BenQ »

Het is van 2012/2013 dus al op leeftijd, wist dit nog doordat ik het toen goed heb gevolgd. :shock:
Kon het alleen via het tablet niet bekijken want daarop heb ik wel geprobeerd de plugin te installeren maar dat gaat.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door scighera »

Top! Bedankt voor de foto (en de felicitaties)

Ik ga eens kijken of ik het kan toepassen in de stad in aanbouw., heb weer wat dingen aangepast, zal vandaag een nieuwe foto maken.



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door scighera »

Gisteren dë ICE uit de doosjes gehaald, 11 delig, en hij heeft zijn eerste rondjes gereden. Mooi ding voor zijn leeftijd
https://youtu.be/vSSBwzaZazI

Huisjes zijn wat anders geplaatst met twee extra gebouwen, nog even kijken of ik er een heuvelstraatje van kan maken.

En ondertussen even de wisselschakelaars aansluiten



christiandomburg
Berichten: 166
Lid geworden op: 27 okt 2012 20:06
Locatie: Ermelo

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door christiandomburg »

Ziet er goed uit!

Groet,

Christian Domburg


Lid van MC De Spoorstaaf Baan:kleinweidelbach Tijdperk: alles door elkaar, voornamelijk diesel/elektrisch MCC DR5000-Rosoft bezetmelders Peco code 55 Finescale

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door scighera »

Bedankt! begin is er nu.

Bouw ligt even op laag pitje door energiegebrek, wel wat aankopen gedaan voor de collectie:

AfbeeldingIMG_2311 by T, on Flickr
12x loc

AfbeeldingIMG_2312 by Ti, on Flickr
mijn derde Fleischmann 8299 8-asser, ook deze in complete staat

AfbeeldingIMG_2313 by Tn, on Flickr
een minitrix containerwagon, stam is nnu lang genoeg met 8 stuks

AfbeeldingIMG_2283 by T, on Flickr
Fleischmann 7817 BR78 met de eenmalige uitgaven 8870/8871/8872 inclusief binnenverlichting

AfbeeldingIMG_2286 by T, on Flickr

AfbeeldingIMG_2285 by T, on Flickr

zal komende weken proberen weer met de baan te gaan doen



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door scighera »

Inmidels begijn gemaakt met sporen van baan 2
Baanplan
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/view ... 20&t=11366

On the fly worden er kleinen dingen aangepast, dus de rails ligt nog niet vast.
Rolmaat erbij:
- Sleep wagons is max 130cm zonder loc
-met loc dus 145cm

Dus nameten of dat uitkomt met de wissels en zijsporen als ook het rangerenvan een loc (van voor naar achter de sleep.
Engelse wissels toegevoegd om ruimte te besparen
Een vam de vier doodlopende sporen onder voorbeheoud verwijders omdat het ander re vol ging worden voor

volgende stap is nog vier grote platen hout zagen zodat ik dit lange rageergebied kan afmaken om te kijken of ik uitkom met de bruggen erover, als dat lukt dan heb ik de knelpunten gehad.



Afbeelding20171007_121440 by Tn, on Flickr

Afbeelding20171007_121451 by T, on Flickr

Afbeelding20171007_121502 by T, on Flickr



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door scighera »

En weer een paar stapjes verder. Nog wat rails verder leggen en op maat maken, dan het deel op de hellingen en bij het dorpje vast schroeven, alle rails schoonmaken en dan de voedingsdraden solderen.
Vervolgens testrijden, en als alles goed is kunmen de wissels worden aangesloten.


Afbeelding20171017_191602 by T, on Flickr

Afbeelding20171017_191609 by Tn, on Flickr

Afbeelding20171017_191620 by T, on Flickr

Afbeelding20171017_191630 by Tn, on Flickr



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door scighera »

Alle rails is gelegd, even schoongemaakt en op een plek twee draadjes geklemd met analoge trafo en test gaan rijden op zoek naar fouten
-1 hoogteverschil
-2 slechtgeleidende railsen grondig moeten schoonmaken

nog een hoogteverschil gevonden tussen twee railsen, deze moet ik nog even bijvijlen. Wel een paar wagon ontkoppelingen gehad, maar dan kan ook aan de wagons liggen.

Hier een fimpje van een testrit, een AEG 12x loc met een sleep van 130cm, komt de grootste helling op (3.7 procent, de andere is 2,5 procent).
De Kato Class66 lukt het niet bij deze sleeplengte, ging slippen door gebrek aan anti slip bandjes


https://youtu.be/hXNA6YO_Wms

Als alles foutloos gaat komt de ringleiding er op en gaan de twincenter eraan


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door epocheales denken »

Hoi Tieme, wat een tomeloze energie heb jij zeg! En wat een meters rails, best een flinke klus geweest denk ik. Nog een hoop te doen, veel succes straks met jouw digitale avontuur... ;)

Succes,

Groetjes,

Hans.


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door scighera »

Thomeloos niet echt hoor haha.. elke middag 1,5u slapen zegt genoeg.
Deze hobby is voor mij afleiding, soms ligt het ook weken stil maar ik probeer elke dag een uurtje met de baan bezig te zijn.

Maar inderdaad nog genoeg gedoen, stap voor stap, nu het testrijden afwisselen met de voedingsdraden solderen, daarna de tunnel maken links bij het dorp en dan met gips aan de slag voor afwerken van tunnel en en de hoogteverschillen.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door Bjor »

scighera schreef: nog een hoogteverschil gevonden tussen twee railsen, deze moet ik nog even bijvijlen.
Hoi Tieme,

Voordat je gaat vijlen: weet je zeker dat het hoogteverschil niet wordt veroorzaakt doordat één van de raileinden niet in, maar over het railschoentje is geschoven? Dat overkomt mij ook wel eens en het is niet altijd makkelijk te zien. Je gebruikt zo te zien overal Fleischmann Picolo rails, dus alle railstaven hebben dezelfde hoogte.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door scighera »

Bjor schreef:
scighera schreef: nog een hoogteverschil gevonden tussen twee railsen, deze moet ik nog even bijvijlen.
Hoi Tieme,

Voordat je gaat vijlen: weet je zeker dat het hoogteverschil niet wordt veroorzaakt doordat één van de raileinden niet in, maar over het railschoentje is geschoven? Dat overkomt mij ook wel eens en het is niet altijd makkelijk te zien. Je gebruikt zo te zien overal Fleischmann Picolo rails, dus alle railstaven hebben dezelfde hoogte.

Ben
Bedankt Ben,
Ik ben even met een tang en schroevendraaier bezig geweest, om het railschoentje beter te laten aan sluiten en nu gaat het goed. Hele baan getest met 3 locs met wagons in beide rijrichtingen en het gaat nu vrij van ontsporingen.

Groeten,
Tieme


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door Bjor »

Tieme,

Mooi dat het is opgelost :P .

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door scighera »

https://youtu.be/CzD6nJhpsc4

Solderen van de voeding is al bijna klaar, hier een filmpje van een class66 met een sleep van 9 grote containerwagons.

Containers zijn ontdaan van de gewichten anders kwam deze de 3,5 procent helling niet op (alleem de BR151 lukte dat)

Nog 7x2stuks draden solderen, en dan de twin center aan sluiten en hopen dat alles werkt



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door scighera »

https://youtu.be/ktJjJkK_iiQ

En de twin center erop...
Gaat op zich redelijk, maar waar de analoge locs doorreden stoppen sommige digitale, rails nog een keer schoonmaken.

De Rode Roco hapert soms en staat stil bij lage snelheid over wissels, al beter dan eerst, toen kwam hij uberhaupt niet van de plek af. Draaistellen opengemaakt en met wasbenzine schoonmaken heeft al flink geholpen wat hij dreef in de olie. Nu maar eens kijken of beide draaistellen wel stroom afnemen (ander dcc locs komen wel door die wissels, en tussene elke wissel is er voeding gesoldeerd.

De fleischmann 7380 rijdt goed de ene kant op en rauw de andere kant op, en licht gaat soms aan soms uit op bij snelheidsverandering, reageerd niet op function toets. (Kuehn 025)

Dan nog een Taurus van fleischmann getest, rijdt zeer goed, maar in R2 bochten ontspoort de eerste wagon, oorzaak, de koppeling van de loc zelf komt tegen de buffer van de loc aan waardoor de wwgon eruit gedrukt wordt...

Wat zijn trouwens de aan te radem decoders? Zowel NEM als mwt draad (heb nog een stel locs staan war een chip in moet)
Bedankt!



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door scighera »

Eerste opzet gemaakt van huisjes, aanvezien er vast zo nu en dan geacho ven zou worden met de tijd tot ii echt tevreden ben, (komende weken aan de gang met hoogteverschillen aanbrengen en gipsen)

Van rechts naar links
-industriegebied met brandend gebouw, komt nog een muur, een van de voorstegebouwen is H0 maar ik denk dat ik er mee weg kom...
-steengroeve
- haven eronder, zal een destroyer van 42cm in te komen
- links een vakwerkdorp, met lange doorkijk en een klein station

uiterst links komt nog een berg met tunnen om de gehele U bocht uit het zicht te trekken

Op of aanmerken zijn uiteraard welkom


Afbeelding20171107_095547 by T, on Flickr

Afbeelding20171107_095555 by T, on Flickr

Afbeelding20171107_095603 by Tn, on Flickr

Afbeelding20171107_105323 by T, on Flickr

Afbeelding20171107_105333 by T, on Flickr

Afbeelding20171107_105338 by T, on Flickr



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door Debvd »

Goed bezig Tieme,

Ik ben nog in de testfase :shock:

Wat betreft de class 66 kijk ff of je middelste as al anti slip bandjes heeft...zo niet dan kan je hier andere assen voor krijgen waardoor hij wel de trekkracht heeft om te klimmen.

Groetjes Bjorn



Onderwerp starter
scighera
Berichten: 128
Lid geworden op: 02 apr 2016 08:21

Re: nieuwe baan, lange treinen, veel scenery

Bericht door scighera »

Debvd schreef:Goed bezig Tieme,

Ik ben nog in de testfase :shock:

Wat betreft de class 66 kijk ff of je middelste as al anti slip bandjes heeft...zo niet dan kan je hier andere assen voor krijgen waardoor hij wel de trekkracht heeft om te klimmen.

Groetjes Bjorn
Dat was een optie Bjorn, heb ik naar gekeken.

Maar hetbwas een makkelijke keuze, of die assen zien te krijgen, fo gewoon simpelweg de containers ontdoen van het onodige gewicht. Zelfs mijn AEG 12x loc viel soms stil door al het gewicht, dus dat doe ik de motoren niet aan in de locs. Gewicht eruit heeft hetzelfde effect maar dan zonder onnodige slijtage van de moteren.

Even gewogen, per wagon zit er ca 25 gram aan gewichten erin, een deel van mij was al leeg, toen ik ze 2ehands kocht, maar heb er zelf totaal 170 gram uitgehaald.

Helemaal origineel zou deze sleep van 9 een behoorlijke 225 gram extra gewicht bevatten, en ze gaanook zonder gewicht moeiteloos door de wissels.

En beter testfase dan geen fase toch?
Dit was mijn eerste keer digitaal, en aangezien ik niet met computeraansturing werk vond ik apparte testbaan niet nodig, testen van deze baan op fouten was snel klaar, 3 kleine ontsporingsplekken en dat was.

Nog wel 1 fout erin, maar dat ligt aan materiaal, Taurus loc van FL icm mintirix wagons, koppeling ertussen raakt de buffer van de loc in bochten waardoor deze niet verder beweegt en wagon eruit wordt gedrukt. Koppeling van loc bij slijpen hielp iets, maar niet afdoende, minitrix koppeling ligt iets hoger en die komt er alsnog tegen aan... dus die loc gaat alleen FL cointainerwagons trekken, ennndus niet de mintirix containers, grindwagons en ketelwagons


Plaats reactie