Rosenheim?
Rosenheim?
Paar stappen verder en een "werk-titel" gekozen; Rosenheim
(Rosenheim ist ein Eisenbahnknotenpunkt und wird von den Bahnstrecken Rosenheim–Kufstein (Kursbuchstrecke 950), München–Rosenheim (Kursbuchstrecke 951), Rosenheim–Salzburg (Kursbuchstrecke 951), Rosenheim–Mühldorf (Kursbuchstrecke 944) und Rosenheim–Holzkirchen (Mangfalltalbahn, Kursbuchstrecke 958) berührt.)
Kan helaas niets over industrie in het gebied vinden (anno 1938/1939).
Geinspireerd door 1 van jullie de bedrading "verbeterd", beter zal het niet worden...Ploatjes;
Bedrading 1
Bedrading 2
De prikkertjes methode (mogelijk dankzij adviezen ondergrond, gevonden op N Project) Super fijn voor het leggen van flex! (imho)
Materiaal controle , zeker niet allemaal juiste era, maar close enough. Wellicht wel logo's (van DB) e.d. aanpassen...ooit....
Nog een paar dagen en dan weer een buitenland trip, dus dan ligt de bouw helaas stil
(Rosenheim ist ein Eisenbahnknotenpunkt und wird von den Bahnstrecken Rosenheim–Kufstein (Kursbuchstrecke 950), München–Rosenheim (Kursbuchstrecke 951), Rosenheim–Salzburg (Kursbuchstrecke 951), Rosenheim–Mühldorf (Kursbuchstrecke 944) und Rosenheim–Holzkirchen (Mangfalltalbahn, Kursbuchstrecke 958) berührt.)
Kan helaas niets over industrie in het gebied vinden (anno 1938/1939).
Geinspireerd door 1 van jullie de bedrading "verbeterd", beter zal het niet worden...Ploatjes;
Bedrading 1
Bedrading 2
De prikkertjes methode (mogelijk dankzij adviezen ondergrond, gevonden op N Project) Super fijn voor het leggen van flex! (imho)
Materiaal controle , zeker niet allemaal juiste era, maar close enough. Wellicht wel logo's (van DB) e.d. aanpassen...ooit....
Nog een paar dagen en dan weer een buitenland trip, dus dan ligt de bouw helaas stil
Re: Rosenheim?
Ik kan maar niet besluiten of die draaischijf er moet komen
Enerzijds, erg leuk voor er bij. Hij ligt er (zal VEEL werk worden en nooit perfect worden), de loc loods is er ook. Anderzijds, wordt het te vol? Teveel er in geperst?
Meningen? (baanplan hier ...)
Enerzijds, erg leuk voor er bij. Hij ligt er (zal VEEL werk worden en nooit perfect worden), de loc loods is er ook. Anderzijds, wordt het te vol? Teveel er in geperst?
Meningen? (baanplan hier ...)
Re: Rosenheim?
heb je je gerealiseerd dat je een paar serieuze keerlussen heb
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: Rosenheim?
Yup, hoewel het baanplan iets is aangepast; nu twee vrijwel identieke lussen....Ik wacht op KeerPlus3 van DTS (aankondiging), dan komt alles goed. Hoop ik. Denk ik.
Dank voor het opmerken, je zult er maar overheen kijken
Update baanplan hier
Thanks!
Dank voor het opmerken, je zult er maar overheen kijken
Update baanplan hier
Thanks!
Re: Rosenheim?
En dan denk je opeens...waarom niet ZO?
Your votes please;
Optie 1; twee "lokale" keerlussen, 1x linksonder, 1x rechtsonder.
Voordeel;
Voordeel;
Your votes please;
Optie 1; twee "lokale" keerlussen, 1x linksonder, 1x rechtsonder.
Voordeel;
- 1) het ligt er al, op de keerlus-electronica na.
- 1) het dubbele hoofdspoor is niet doorgetrokken
- 2) het industrie-gebied ligt "in de keerlus"
Voordeel;
- 1) doorlopend dubbelspoor
- 2) nieuwe rij-opties?
- 3) "mooier"?
- 1) rails wederom oppakken
- 2) in huidige schets; TE korte secties tussen de wissels
Re: Rosenheim?
Ja, waarom niet zo, maar je hebt dan in de nieuwe opstelling wel 2, zo te zien, kleine keerlussen onder in de driehoeken gemaakt, dus met lange treinen kom je daar denk ik niet weg.
Persoonlijk spreken beide plannen mij niet aan,
je hebt de ruimte, maar denk dat als je wat meer "less is more" zou toepassen, er een veel mooier baanplan uit zou kunnen komen.
Nu oogt het baanplan een beetje als een spoorplan in een spookhol, korte scherpe bogen met in elk hoekje een nieuwe verrassing.
mvg
Freddy
Persoonlijk spreken beide plannen mij niet aan,
je hebt de ruimte, maar denk dat als je wat meer "less is more" zou toepassen, er een veel mooier baanplan uit zou kunnen komen.
Nu oogt het baanplan een beetje als een spoorplan in een spookhol, korte scherpe bogen met in elk hoekje een nieuwe verrassing.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Rosenheim?
Hi Freddy,spoor65 schreef:
korte scherpe bogen met in elk hoekje een nieuwe verrassing.
Dank voor je input! De scherpte valt mee hoor, de buitenbocht linksonder is R=375, dus nog boven R4. De "nieuwe" bocht (middenonder) moet ik helaas knijpen naar 288, dus ergens tussen R2 en R3 in.
Ik begrijp je "Less is more" opmerking, mijn voorkeur gaat echter naar de "drukte"...
Ik denk dat het probleem van de lengte van de keerlus hier mee is opgelost, maar dan moet ik eerst even het houtwerk aanpassen....
Re: Rosenheim?
Waarom doe je de plaatjes niet op deze manier, steeds naar een andere website gaan is heel vervelend.
Re: Rosenheim?
Hm, nooit bij stilgestaan...ik werk op meerdere schermen, dus dan is het juist makkelijk een nieuw venster apart te kunnen zetten...Bij inline moet ik ze ook nog eerst resizenBenQ schreef: Waarom doe je de plaatjes niet op deze manier, steeds naar een andere website gaan is heel vervelend.
Anyway, terug naar m'n keerlus..
-
- Berichten: 1544
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Rosenheim?
Als je drukte wil, mis ik een helix, dan gebruik je naast je horizontale ruimte ook nutig je vericale ruimte.
Op een nieuwe gedeelte werk nog beter met de hoogtes, waardoor ik nog 3 realistische thema's kwijt kan, zonder dat je een overvolle indruk krijgt.
Op een nieuwe gedeelte werk nog beter met de hoogtes, waardoor ik nog 3 realistische thema's kwijt kan, zonder dat je een overvolle indruk krijgt.
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Rosenheim?
@Mark, die helix heb ik zeker overwogen, maar die zou de hoogte in moeten, niet de diepte. Uiteindelijk kon ik er niet mee uit de voetenMarksintpancras schreef:Als je drukte wil, mis ik een helix, dan gebruik je naast je horizontale ruimte ook nutig je vericale ruimte.
Op een nieuwe gedeelte werk nog beter met de hoogtes, waardoor ik nog 3 realistische thema's kwijt kan, zonder dat je een overvolle indruk krijgt.
@All, ik ben er nog niet uit...optie 1 of optie 2....nog meningen of suggesties?
Re: Rosenheim?
Optie 1 vind ik veruit leuker en speelser. Ik ben het ook met Ben eens dat plaatjes IN de berichten prettiger leest dan linkjes... ik heb nu eenmaal niet 3 monitoren op mijn bureau staan
Succes met de bouw! Ik volg het graag.
Succes met de bouw! Ik volg het graag.
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Re: Rosenheim?
Heb je een overzichtsfoto van hoe het er nu bij ligt? Ik krijg het idee dat alles op een grote plaat ligt en vraag me af hoe je ooit overal bij kunt komen...
Over je baanplan: ga je voor realisme of rijplezier? Het is flink wat rails, beeld je iets speciaals uit? De 2 lussen links- en rechtsonder zitten met elkaar verbonden maar de logica erachter heb ik nog niet door.
Je opmerking bij Mark zijn vraag over de helix snap ik niet. Is er geen plek onder de baan?
Over je baanplan: ga je voor realisme of rijplezier? Het is flink wat rails, beeld je iets speciaals uit? De 2 lussen links- en rechtsonder zitten met elkaar verbonden maar de logica erachter heb ik nog niet door.
Je opmerking bij Mark zijn vraag over de helix snap ik niet. Is er geen plek onder de baan?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Rosenheim?
Hi Shoven,
De baan hangt, letterlijk, dus onder de baan is inderdaad geen ruimte...althans, niet voldoende om een helix in te bouwen.
Daarbij komt dat het een aluminium dragend frame is; als ik "onder de baan" zou willen bouwen, zou ik de dragende constructie flink verzwakken (om van 1 deel naar het volgende te komen).
Een overzichts foto is moeilijk te maken, ik kan niet ver genoeg weg gaan staan.
Hoe dan ook, het totale oppervlak is 220x230cm ongeveer. Daarin zijn 3 mangaten verwerkt; links 40x60, rechts 40x60 en in het "hart" nog eens 60x80. Daardoor kan ik overal redelijk goed bij, de uitzondering is op de afbeelding linksboven, dat is randje...
Ik kan niet om de baan heen lopen; hij zakt letterlijk tussen de beeldschermen en de kasten omlaag. Aan de kopse kanten heb ik vrije ruimte.
Ik ga voor een mix van realisme en rijplezier, dat wil zeggen dat ik "veel" treintjes gewoon leuk vind, maar dat ze wel allemaal redelijk uit dezelfde periode moeten komen. Vijf jaar ernaast interesseert me dan echter bar weinig.
Wat betreft de lussen; in principe liggen er twee keerlussen. Komend van de rechterzijde (buitenspoor), kan er doorgereden worden naar de linkerzijde, via twee routes (lang via het midden, of kort rechtdoor). Er kan ook "gekeerd" worden, ook via twee routes. Komend van de linkerzijde; idem.
Het is wellicht een overdaad aan rijopties, maar gezien de genoemde "veel" treintjes wil ik ze ook veel verschillende trajecten/routes laten rijden. Het bovenste deel fungeert als schaduw-station; op hetzelfde niveau als de rest, maar weggewerkt onder een bergachtige omgeving (die via de kopse kant volledig bereikbaar en open is).
Ik hoop dat het zo wat "logischer" is....
De baan hangt, letterlijk, dus onder de baan is inderdaad geen ruimte...althans, niet voldoende om een helix in te bouwen.
Daarbij komt dat het een aluminium dragend frame is; als ik "onder de baan" zou willen bouwen, zou ik de dragende constructie flink verzwakken (om van 1 deel naar het volgende te komen).
Een overzichts foto is moeilijk te maken, ik kan niet ver genoeg weg gaan staan.
Hoe dan ook, het totale oppervlak is 220x230cm ongeveer. Daarin zijn 3 mangaten verwerkt; links 40x60, rechts 40x60 en in het "hart" nog eens 60x80. Daardoor kan ik overal redelijk goed bij, de uitzondering is op de afbeelding linksboven, dat is randje...
Ik kan niet om de baan heen lopen; hij zakt letterlijk tussen de beeldschermen en de kasten omlaag. Aan de kopse kanten heb ik vrije ruimte.
Ik ga voor een mix van realisme en rijplezier, dat wil zeggen dat ik "veel" treintjes gewoon leuk vind, maar dat ze wel allemaal redelijk uit dezelfde periode moeten komen. Vijf jaar ernaast interesseert me dan echter bar weinig.
Wat betreft de lussen; in principe liggen er twee keerlussen. Komend van de rechterzijde (buitenspoor), kan er doorgereden worden naar de linkerzijde, via twee routes (lang via het midden, of kort rechtdoor). Er kan ook "gekeerd" worden, ook via twee routes. Komend van de linkerzijde; idem.
Het is wellicht een overdaad aan rijopties, maar gezien de genoemde "veel" treintjes wil ik ze ook veel verschillende trajecten/routes laten rijden. Het bovenste deel fungeert als schaduw-station; op hetzelfde niveau als de rest, maar weggewerkt onder een bergachtige omgeving (die via de kopse kant volledig bereikbaar en open is).
Ik hoop dat het zo wat "logischer" is....
Re: Rosenheim?
Dat verklaart een hoop, dank!
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Rosenheim?
Dit verklaard idd veel,
Mooie stevige constructie voor een baan die je kunt hijsen.
Snap nu ook beter waarom je voor dit toch wat, in eerste instantie, onlogische sporenplan hebt gekozen.
wat mij wel opvalt, nu ik deze overzichtsfoto gezien heb, dat de grote blikvanger, Het station, nu geheel op de achtergrond gesitueerd is,
Van het punt waar je deze foto genomen hebt, zal denk ik ook straks het punt zijn dat je normaal de hele baan kunt overzien.
Komen mij nu zo maar wat andere ideetjes in mijn hoofd, hoe deze "tafel" anders, speelser en toch met veel mogelijkheden met een leuk sporenplan had kunnen worden gevuld. Zal eens een schetsje maken, al was het maar voor mijn eigen verbeelding/inleving.
Dan nog even een vraag, de onzichtbare opstelsporen (schaduwstation) kun je daar straks goed bij Als ze eenmaal onder de scenery zijn weg gewerkt, dus kun je ook aan die kant achter de baan staan?
mvg
Freddy
Mooie stevige constructie voor een baan die je kunt hijsen.
Snap nu ook beter waarom je voor dit toch wat, in eerste instantie, onlogische sporenplan hebt gekozen.
wat mij wel opvalt, nu ik deze overzichtsfoto gezien heb, dat de grote blikvanger, Het station, nu geheel op de achtergrond gesitueerd is,
Van het punt waar je deze foto genomen hebt, zal denk ik ook straks het punt zijn dat je normaal de hele baan kunt overzien.
Komen mij nu zo maar wat andere ideetjes in mijn hoofd, hoe deze "tafel" anders, speelser en toch met veel mogelijkheden met een leuk sporenplan had kunnen worden gevuld. Zal eens een schetsje maken, al was het maar voor mijn eigen verbeelding/inleving.
Dan nog even een vraag, de onzichtbare opstelsporen (schaduwstation) kun je daar straks goed bij Als ze eenmaal onder de scenery zijn weg gewerkt, dus kun je ook aan die kant achter de baan staan?
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Rosenheim?
Hi Freddy,
dat heb je scherp gezien...de "kijk-richting" (en positie van de controle) was oorspronkelijk gepland aan de "onderzijde" van de afbeelding. Voortschrijdend inzicht; het staat nu aan de bovenkant van het baanplan, dat werkte gewoon veel prettiger. Dat heeft als voordeel dat je dichter bij het station staat en dichter bij het schaduw-station staat. Het nadeel is dat je "over" de berg heen kijkt, hoe dat bevalt zal de toekomst moeten uitwijzen...
De ruimte aan boven en onderkant is gelukkig wel meer dan voldoende!
dat heb je scherp gezien...de "kijk-richting" (en positie van de controle) was oorspronkelijk gepland aan de "onderzijde" van de afbeelding. Voortschrijdend inzicht; het staat nu aan de bovenkant van het baanplan, dat werkte gewoon veel prettiger. Dat heeft als voordeel dat je dichter bij het station staat en dichter bij het schaduw-station staat. Het nadeel is dat je "over" de berg heen kijkt, hoe dat bevalt zal de toekomst moeten uitwijzen...
De ruimte aan boven en onderkant is gelukkig wel meer dan voldoende!
Re: Rosenheim?
De foto`s 7 en 10 en 12 worden jouw bouwvoorbeelden?
mvg
Freddy
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Re: Rosenheim?
update;
1) Alle (oude, 12e hands) rails zijn weggehaald en vervolgens heb ik een nieuwe ondergrond gelegd.
2) De buitenste (omgaande) sporen liggen al weer, het schaduwstation_onder_de_berg is iets uitgebreid zodat ik meer treinstellen kwijt kan. Het blijven korte sporen, maar het is niet anders. Om en nabij de 15 korte treintjes moeten er gestald kunnen worden.
3) Alle wissels zijn nieuw, de testritjes tot nu toe zijn zeer veel belovend. Hier en daar nog een hikje, maar de loks zijn dan ook nog steeds 24e-hands
4) Andere voeding voor de DR4024s in gebruik
5) Spijt van het gebruik van een stuk of 20 Conrad aandrijvingen, die gaan er tzt ook uit
6) De sprog zit nog in de doos, sorry Martin
7) Vrijwel alle eerder omgebouwde loks lopen hun rondjes. Pas 2 nieuwe ombouw acties gedaan, daarover later nog meer.
8) Wat militair spul besteld in UK voor twee transport treinen
9) RocRail van oud laptopje naar desktop verhuisd, toch wel lekkerder werken met een paar schermen
Het baanplan is iets aangepast, maar niet heel dramatisch. De bouw gaat gestaag, maar ik merk dat ik veel langzamer ga (en minder tijd investeer) dan voorheen. Ik ga wagons overhouden die teveel of niet passend zijn, die gaan eerst in vraag-en-aanbod.
Ik ben niet zo van de foto's en er valt nog weinig te zien, maar wie weet, binnenkort!
Cheerio,
M7
1) Alle (oude, 12e hands) rails zijn weggehaald en vervolgens heb ik een nieuwe ondergrond gelegd.
2) De buitenste (omgaande) sporen liggen al weer, het schaduwstation_onder_de_berg is iets uitgebreid zodat ik meer treinstellen kwijt kan. Het blijven korte sporen, maar het is niet anders. Om en nabij de 15 korte treintjes moeten er gestald kunnen worden.
3) Alle wissels zijn nieuw, de testritjes tot nu toe zijn zeer veel belovend. Hier en daar nog een hikje, maar de loks zijn dan ook nog steeds 24e-hands
4) Andere voeding voor de DR4024s in gebruik
5) Spijt van het gebruik van een stuk of 20 Conrad aandrijvingen, die gaan er tzt ook uit
6) De sprog zit nog in de doos, sorry Martin
7) Vrijwel alle eerder omgebouwde loks lopen hun rondjes. Pas 2 nieuwe ombouw acties gedaan, daarover later nog meer.
8) Wat militair spul besteld in UK voor twee transport treinen
9) RocRail van oud laptopje naar desktop verhuisd, toch wel lekkerder werken met een paar schermen
Het baanplan is iets aangepast, maar niet heel dramatisch. De bouw gaat gestaag, maar ik merk dat ik veel langzamer ga (en minder tijd investeer) dan voorheen. Ik ga wagons overhouden die teveel of niet passend zijn, die gaan eerst in vraag-en-aanbod.
Ik ben niet zo van de foto's en er valt nog weinig te zien, maar wie weet, binnenkort!
Cheerio,
M7
-
- Berichten: 176
- Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12
Re: Rosenheim?
Update; me toch laten verleiden nog een paaaar opstel spoortjes er bij te leggen, mede vanwege.....de nieuwe dames op de baan, vandaag gearriveerd (maar nog niet omgebouwd)
Wordt een logistieke puzzel om alles te laten lopen, maar saai wordt het niet
Wordt een logistieke puzzel om alles te laten lopen, maar saai wordt het niet
Re: Rosenheim?
Samenvatting van de afgelopen weken...
Het meeste loopt, maar er zijn echt nog een paar dames die ...het gewoon niet trekken....85% loopt keurig haar rondjes, een snelle rekensom leert dat er nog twee dames uitdagingen hebben. Misschien gaan ze weg, de BR 53 320 heeft gewoon een enorme verzwaring nodig om rond te komen...dat gaat niet passen. Weglaten doe ik niet, dus dat wordt weer de flappentap om hulp vragen....mocht er nog iemand mooie (trekkende) stomertjes hebben waar hij vanaf wil....
Alles behalve de keerlussen is aangesloten, ik vraag me nu vrijwel dagelijks af of ze nog wel nodig zijn. Het eerste scenery materiaal is besteld, maar voorlopig zal het nog proefdraaien zijn.
Tijdens het proefdraaien ga ik wel al ballasten, maar dat heb ik nu uitgesteld tot de Grote Limburgse Balast Test op de 25e
In the mean time;
Het meeste loopt, maar er zijn echt nog een paar dames die ...het gewoon niet trekken....85% loopt keurig haar rondjes, een snelle rekensom leert dat er nog twee dames uitdagingen hebben. Misschien gaan ze weg, de BR 53 320 heeft gewoon een enorme verzwaring nodig om rond te komen...dat gaat niet passen. Weglaten doe ik niet, dus dat wordt weer de flappentap om hulp vragen....mocht er nog iemand mooie (trekkende) stomertjes hebben waar hij vanaf wil....
Alles behalve de keerlussen is aangesloten, ik vraag me nu vrijwel dagelijks af of ze nog wel nodig zijn. Het eerste scenery materiaal is besteld, maar voorlopig zal het nog proefdraaien zijn.
Tijdens het proefdraaien ga ik wel al ballasten, maar dat heb ik nu uitgesteld tot de Grote Limburgse Balast Test op de 25e
In the mean time;