Pagina 1 van 4

N spoor in de Mancave

Geplaatst: 14 dec 2017 11:20
door PaulVR46
Zoals reeds vermeld in het voorstel topic de overstap gemaakt van Märklin H0 naar Kato N spoor.
Veel meer ruimte, lange sporen en alles goed bereikbaar.
De verschillen met wisselstroom zorgen voor nieuwe uitdagingen maar wegen niet op tegen de vele voordelen.
De eerste foto’s van de baan dan maar.
Baanplan is nog niet definitief dus vandaar nog de missende stukken rails hier en daar.

Vriendelijke groeten,
Paul.

Re: N spoor in de Mancave

Geplaatst: 14 dec 2017 11:26
door sik234
ziet er mooi strak uit

mvg ruud

N spoor in de Mancave; baanplan aangepast

Geplaatst: 18 dec 2017 08:35
door PaulVR46
Weer wat geschoven met rails en dat heeft onderstaande baanplan opgeleverd.
Volgende stap wordt het aanleggen van een ringleiding om het reeds elders genoemde spanningverlies op de baan op te vangen.

Re: N spoor in de Mancave

Geplaatst: 18 dec 2017 09:36
door MadSeven
Ziet er strak uit; wat voor sfeer gaat het uitstralen?

N spoor in de Mancave

Geplaatst: 18 dec 2017 23:50
door PaulVR46
Ik mag graag in Duitsland op de motor rijden in gebieden als de bijvoorbeeld de Eifel, Sauerland en de Harz. Die sfeer zal het een beetje worden met materieel uit deze en vorige periode maar het blijft mijn modelspoorbaan en ik mag graag afwijken van wat “voorgeschreven” zou zijn...en ik doe zeker niet “aan wat hoort” ... :D

Re: N spoor in de Mancave

Geplaatst: 19 dec 2017 00:21
door MadSeven
Kom de volgende x een bakkie doen op weg er naartoe, je komt vrijwel zeker vlak langs me...Ik rij zelf weinig, maar dat vertel ik dan wel bij een bakkie :D
W.b. de sfeer; zeker weten, het stuk rond Bullay/Alf is mijn favoriet. Ik hou me ook niet aan het strikte gebeuren, maar zet persoonlijk geen stoom naast de Thalys :D :D

Re: N spoor in de Mancave

Geplaatst: 19 dec 2017 03:18
door Henk van de Weerdt
Hallo,
MadSeven schreef:zeker weten, het stuk rond Bullay/Alf is mijn favoriet.
Mooie omgeving, wij gaan al jaren op vakantie in Ediger-Eller. Blijf alleen die brug bij Bullay een rotbrug vinden om met de auto over te gaan. Vooral als je een grote tegenligger hebt. ;-)

Re: N spoor in de Mancave

Geplaatst: 20 dec 2017 02:30
door Mack
Paul

goed begin ,ziet er goed uit, blijf zeker dit draadje volgen.

Mack

N spoor in de Mancave, stapje verder met ringleiding

Geplaatst: 21 dec 2017 21:30
door PaulVR46
Ringleiding aangelegd, eerst aan de onderkant van de tafel en toen ik daar gek van werd alles weggehaald en de ringleiding aan de zijkant geplaatst en netjes weggewerkt in een kabelgoot.
Deze kan weer eenvoudig geopend worden als ik nieuwe draden vast wil maken en is op deze manier veel beter bereikbaar dan onder de baan.
Tevens 5 wissels inmiddels aangesloten op de powerpack en het werkt!
De andere volgen later.
Volgende stap wordt aanleggen van wat extra railaansluitpunten om hopelijk spanningverlies definitief te voorkomen en weer eens een testrondje te kunnen rijden.

N spoor in de Mancave

Geplaatst: 23 dec 2017 23:33
door PaulVR46
Het baanplan toch weer aangepast; de vele wissels zorgden voor slechte verbindingen en ik kwam in de knoop met de planning van mijn stad/dorp.
Aan de rechterzijde, waar de sporen omhoog lopen en in een bocht rond lopen om vervolgens weer naar beneden te gaan, heb ik een tunnel door een berg gepland.
Links heb ik het stadje/dorp gepland en in het midden bij de schuin lopende sporen het station.
Eerst de baanspanning op orde krijgen, als dat allemaal klopt nog een geluiddempende laag kurk aanbrengen en dan kan ik met de scenery beginnen.

Re: N spoor in de Mancave

Geplaatst: 24 dec 2017 13:16
door tv_man
Mooie opzet, de laatste aanpassing van het baanplan maakt het interessanter met het station diagonaal in het midden. Mijn ervaring is dat je hoe dan ook het vaakst handmatig bij het spoor moet komen op het rangeergedeelte.

Is het besturingspaneel allemaal KATO? De kastjes aan de rechterkant zijn wisselbesturingen?

Re: N spoor in de Mancave

Geplaatst: 24 dec 2017 21:55
door PaulVR46
Inderdaad allemaal Kato, powerpack met tot nu toe 7 schakelaars voor de wissels. Ik moest er eerst aan wennen maar ik vind het wel wat hebben.

N spoor in de Mancave

Geplaatst: 26 dec 2017 15:48
door PaulVR46
En weer een stapje verder met de aankleding van de baan.
De helling voorzien van geluiddempende kurklaag en ballast, lekker eenvoudig met een grintmat, mooi genoeg voor de achterste sporen.
Tevens aan de linkerzijde de ruwbouw voor het hogergelegen stadsdeel geplaatst.

N spoor in de Mancave, en het rollend materieel.

Geplaatst: 26 dec 2017 20:23
door PaulVR46
En, niet, geheel onbelangrijk, :P de twee locs die ik tot nu toe in bezit heb.

Re: N spoor in de Mancave

Geplaatst: 26 dec 2017 20:30
door Ronaldp
Waar heb jij je a hter grond van dan?

mvg ronald

Re: N spoor in de Mancave

Geplaatst: 26 dec 2017 20:42
door OBBinN
Inderdaad! Ben ik ook wel benieuwd naar daar die opzich wel binnen mijn thema zou kunnen passen.. ;)

N spoor in de Mancave

Geplaatst: 27 dec 2017 17:10
door PaulVR46

N spoor in de Mancave; weer verbeteringen

Geplaatst: 03 jan 2018 13:05
door PaulVR46
Inmiddels op drie plaatsen een aansluitrail om spanningverlies tegen te gaan en de loc rijdt nagenoeg overal een zelfde snelheid.
Direct ook weer de opstelsporen aangepast en de draden netjes weggewerkt.
Bij de schuinlopende sporen zijn nog drie draden van wissels te zien, die moet ik nog verlengen en aansluiten.
Vijf wissels inmiddels aangesloten en alles werkt.
Hier en daar al wat kurk neergelegd, kleine treinen maken ook lawaai.
Het verschil tussen de geisoleerde stukken en niet-geisoleerde stukken is duidelijk hoorbaar.
Tevens een bescheiden line-up van mijn wagenpark bijgevoegd.
Groet,
Paul.

Re: N spoor in de Mancave

Geplaatst: 03 jan 2018 13:12
door tv_man
Goed bezig!

Iets wat opvallend veel lawaai veroorzaakt is wanneer de tafel zelf als klankkast werkt. Dus als al het houtwerk het geluid van de trein versterkt. Gewoon overal kurk leggen wil inderdaad helpen.

Re: N spoor in de Mancave

Geplaatst: 03 jan 2018 20:42
door MadSeven
tv_man schreef:Goed bezig!

Iets wat opvallend veel lawaai veroorzaakt is wanneer de tafel zelf als klankkast werkt. Dus als al het houtwerk het geluid van de trein versterkt. Gewoon overal kurk leggen wil inderdaad helpen.
Helpt het als je aan de onderkant van het plaatwerk isolatie aanbrengt? Zou het klank-kast effect moeten verhelpen?

@Paul; strak werk!

Re: N spoor in de Mancave

Geplaatst: 03 jan 2018 21:54
door Rene-k
Kurk werkt, tot op zekere hoogte. Wat ook werkt is de klankkast, die je nu hebt, open maken. Dus zeker op het laagste niveau op stukken waar geen rails komt te liggen de plaat uitzagen zodat je openingen krijgt waardoor je geen dichte klankkast meer hebt.
Daarom worden veel banen op een open frame gebouwd.

N spoor in de Mancave; uitbreiding rollend materieel

Geplaatst: 10 jan 2018 15:09
door PaulVR46
Leuk zaken kunnen doen op Marktplaats.
Mooie uitbreiding vind ik zelf.
En weer verder gekomen met geluiddempend kurk, alleen de stationsporen nog te doen.

N spoor in de Mancave

Geplaatst: 12 jan 2018 19:58
door PaulVR46
Kurk dempt voor mijn baan voorlopig voldoende maar dank je wel voor de tip Rene.

Inmiddels ook een eerste poging tot bergbouw ondernomen.
Als basis het oude, vertrouwde papierpulp gebruikt; krantensnippers een dag in een laag water laten staan, overtollig water afgieten, snippers fijn malen (ik gebruik een oude pureer staafmixer) houtlijm toevoegen en goed doorroeren en de pulp is klaar om op/aan te brengen.
Ik strijk het vervolgens nog een beetje glad met een spatel en leg er dan nog keukenrol/ toiletpapier overheen.
Dat verklaart de witte kleur.
Na drogen kun je het in elke gewenste kleur schilderen.
Op de foto zijn eerdere rotsen te zien die ik heb gemaakt, weliswaar in H0 formaat maar mogelijk toch nog bruikbaar op de huidige N-spoorbaan.
Voordeel t.o.v. gips is dat dit spul minder snel breekt en/of scheurt en het kost je bijna niets.

Fijn weekend,
Paul.

N spoor in de Mancave; bergbouw vorderingen

Geplaatst: 17 jan 2018 15:33
door PaulVR46
En weer een stapje verder met de bergbouw.

Re: N spoor in de Mancave

Geplaatst: 18 jan 2018 10:58
door Rtoonen
Lekker bezig Paul 8-)

Groet,
Rob