Vuursche Hoek

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

De werkplek voor het komende weekeinde, het is tenslotte een ontspannen hobby..:

Afbeelding

Hopelijk lukt het om eind dit weekeinde een update te doen met een eerste echte testrit. Tot die tijd worden 23 wissels, 2 keerlussen en 14 blokken aangesloten en getest.

In de avonduren heb ik piccolo rails schoongemaakt welke ik op marktplaats had gekocht. Helaas was meer dan de helft krom, kapot en wat al niet meer. Dat heb ik dan ook verplaatst naar het kleine ronde archief. Overigens volg ik Steven's advies om met flexrails de opstelsporen aan te gaan leggen. Verder bleef vandaag een prachtige lok aan mijn handen plakken. Een door THS Realix gespoten Starttrain 1300 in turquoise. De kleuren zijn prachtig, het model is netjes gespoten en de details (schildjes) zijn verbluffend.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfred op 21 jan 2018 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Hoontje »

Dat kussen is wel een gouden tip!
En die 1300 is ook echt heel netjes, ik ben zelf niet zo van de Turquoise varianten, maar deze oogt wel heel strak.
Succes met het verder bouwen,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Vuursche Hoek

Bericht door BenQ »

Alfred,
Ik dacht dat je zo af en toe een tukje deed onder de baan. :lol:
Gebruik zelf een stoelkussen, of voor het hoofd of voor de knietjes.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

De vlag mag uit!! En ook weer halfstok....

De eerste rondrit is een feit! Een rondje door het schaduwstation. Over twee omloopsporen en dus 2 keerlussen weliswaar, maar toch! Hierbij het eerste filmpje:



De testtrein heeft de maximale lengte welke ik op de baan toe wil staan. De gammele VAM wagens en de langste rijtuigen verraden elke oneffenheid in het spoor.
So far so good. Totdat ik de 1300 van startrain er voor zet. Deze komt vast te staan in de S-bocht van de linker omloop:



De bochten hebben minimaal een radius van 250mm, de stijging is 2,0%. Wat zou de beste manier zijn om dit op te lossen? Een flauwere S-bocht levert problemen met de latere klimspiraal die boven de omloop komt. De helling zou nog iets flauwer kunnen maar de laatste bocht voor het station kan niet anders. Of is de 1300 gewoon niet zo sterk als zijn echte voorbeeld? Of is er met decoderinstellingen nog iets aan de kracht te veranderen? De minitrix 1828 maar ook andere locs hebben er ogenschijnlijk niet zo'n problemen mee.
Laatst gewijzigd door Alfred op 24 jan 2018 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Stanley »

Gaaf filmpje met de NS 1800! Maar de NS 1300 slipt nogal in de s-bocht, zit de stijging daar? Kon op het filmpje de hoogteverschillen niet goed zien, dacht dat de hele lus gelijke hoogte had... Ik heb helaas geen verstand van decoderinstellingen, maar de 6 assen schijnen moeite te hebben met krappe radiussen, ook al is het ruimer dan de gebruikelijk R2 (220 mm), das mijn ervaring maar ik heb Duitse BR 150s, 151s en 103s...


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Vuursche Hoek

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Stanley,

Als ik zo naar het eerste filmpje kijk rijd ook die trein niet met plezier door de bochten naar boven!
Ook daar krijg ik de indruk dat hij wat moeite heeft.
Ik zou de 1e scherpe bocht veel minder scherp maken. Zo te zien is er ruimte genoeg om die mooi vloeiend te maken dan wordt de laatste ook direct veel vloiender of korter en dan zal het wel weer goed rijden denk ik.

Je kunt ook kijken wat al je andere loks doen voor je verbouw. Als er meerdere loks moeite hebben dan verbouwen is het alleen deze lok dan kijken of je die kan verzwaren.

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Stanley, dank je wel. Ik had nog niet over de 6-assers nagedacht bij mijn analyse.
Bob, je ziet het goed. Ook de 1800 gaat niet helemaal lekker omhoog. De omloop c.q. keerlus daalt vanaf het schaduwstation tot -30mm en stijgt via de S-bocht weer. De stijging is 2% (op papier). Ik heb zelf het idee dat de s-bocht meer invloed heeft op de trekkracht dan de stijging. Een flauwere bocht is dan wellicht de betere optie. Maar dan moet ik ook de aanloop naar de helix anders aanleggen. Ik ga eens puzzelen. Een oude les is in ieder geval dat je dit soort dingen nu moet oplossen zodat het geen blijvende irritatie wordt. Thx mannen!


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Stanley »

Anytime 8-) Jouw progressie en opbouw volg ik met alle plezier en inspireert mij ook. Mijn baan is helaas gedemonteerd wegens onverwachte verhuizing en een nare prive omstandigheid dus ben ik op zoek naar andere bouw mogelijkheden (in modules bouwen ofzo) voor mijn toekomstige situatie mocht die komen (woonruimte en dergelijke).

Succes!


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Vuursche Hoek

Bericht door FidOo »

Die 1800 rijdt er met wat moeite doorheen, maar dat zou ik niet als probleem willen zien. Die 1300 van startrain is inderdaad te zwak, maar de vraag is, ligt het aan de motor of aan de baan.

Ik weet alleen dat die 1300 behoorlijk vervelend van zn plekje kan komen. Zeker als ze niet goed ingereden zijn of nog koud zijn. Ik weet niet hoe dit gedrag zich uit bij jouw. Maar ik zou eerst die lok verdenken, dan pas je baan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Het schaduwstation en de beide omlopen liggen inmiddels. De sporen liggen nog los en zullen gedurende het testrijden stukje bij beetje op de juiste positie vastgelijmd worden. Alle wissels zijn aangesloten en de eerste 6 opstelsporen zijn aan een bezetmelder gekoppeld. Je zal het niet verwachten maar toch zit er een logica in de wisselnummering. Maar welke? Het testrijden kan beginnen!!

Afbeelding Afbeelding

De wisselstraten zijn ongedetecteerd waardoor mijn eerste denkfout aan het licht kwam: de testloc ging op de wisselstraat een stuk sneller rijden!! De diodeschakeling miste dus. Dank aan dit forum want ik was daar niet snel zelf achter gekomen. De elektronische gedachtegang er achter begrijp ik nog niet helemaal maar het werkt! Ik heb de diodeschakeling op de eenvoudigst denkbare manier opgelost. Hiermee komen ook de wisseldecoders achter de diodeschakeling. Maar ik dacht; dcc signaal is dcc signaal, met welke spanning dan ook. Ik hoop dat die redenatie klopt? De draadjes van de wissels en de bezetmelders netjes weggewerkt. Dat geeft ook in je hoofd wat rust...

Afbeelding Afbeelding

Het heeft me een paar avonden gekost om alles in iTrain aan de praat te krijgen. Het is opeens toch iets anders dan een testrondje.. Stapje voor stapje kreeg ik de testloc aan het rijden, kreeg ik de wissels aan het schakelen, ging de blokbeveiliging werken en lukte het een route te maken langs de reeds aangesloten opstelsporen. Toch gebeuren er nog wonderlijke dingen. Maar eerst; RFTM voordat ik deze met jullie deel!

Voordat ik met langere treinen kan gaan testen moet de linkeromloop aangepast worden naar een situatie met flauwere bochten. Ook is de hele omloop nu 1 blok. Ik heb daar liever 2 blokken omdat daarna het schaduwstation volgt. Maar dan krijg ik de uitdaging om in de bochten railscheidingen te gaan maken. Ik hoop dat ik dat kan doen door een experimenteerprintplaatje in de bocht onder het spoor te solderen en deze dan door te slijpen. We zullen zien..

Was.... wordt...

Afbeelding Afbeelding

En sorry, nu even geen foto's of een filmpje van rijdend materieel maar iedereen kan zich wat voorstellen bij een eenzaam rondtuffend locje toch?


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Michiel »

Ik heb bewondering voor hoe netjes dat alles gelegd is. Knap. En gezien de lengte van de lus is het een goed idee om deze op te delen. Succes met het printplaatwerkje (het zal wel lukken).


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Vuursche Hoek

Bericht door FidOo »

Hoi Alfred,
De wisselstraten zijn ongedetecteerd waardoor mijn eerste denkfout aan het licht kwam: de testloc ging op de wisselstraat een stuk sneller rijden!! De diodeschakeling miste dus. Dank aan dit forum want ik was daar niet snel zelf achter gekomen. De elektronische gedachtegang er achter begrijp ik nog niet helemaal maar het werkt! Ik heb de diodeschakeling op de eenvoudigst denkbare manier opgelost. Hiermee komen ook de wisseldecoders achter de diodeschakeling. Maar ik dacht; dcc signaal is dcc signaal, met welke spanning dan ook. Ik hoop dat die redenatie klopt? De draadjes van de wissels en de bezetmelders netjes weggewerkt. Dat geeft ook in je hoofd wat rust...
er zit helaas nog een denkfout in dit verhaal.

Zal proberen de theorie uit te leggen. DCC is een vorm van gelijkspanning. (kent dus een soort + en -) als je deze door een diode laat passeren dan wordt daar een stukje spanning tegen gehouden, deze spanning noemen ze de Doorlaatspanning en bedraagt 0.7V (vuistregel) per diode. In een bezetmelder moet de spanning door 2 diodes heen voordat het bij de rails aan komt. Er gaat dus 1.4V aan spanning verloren.
In een ongedetecteerd stuk zal de spanning dus 1.4V hoger liggen en gaat de trein harder rijden. Om dit tegen te gaan moet je dus een Diodeschakeling maken om de spanning in het gedetecteerde stuk en ongedetecteerde stuk gelijk te krijgen.

Dit betekend dus dat je de bezetmelders NIET! achter de diodeschakeling moet zetten, maar er naast.
1 draad splits je dus op naar 2, 1x voor de diodeschakeling en 1x naar de bezetmelders!

Verder werk je erg strak en netjes hoor!! Petje af. En scheiding in de bochten zijn geen probleem..


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

@Joost, ik schrok me rot maar het valt denk ik mee. De bezetmelders zitten niet achter de diodeschakeling maar de wisseldecoders wel. Ik begrijp na je uitleg de werking van de diodeschakeling wat beter. En dan maakt het toch niet uit of de wisseldecoder iets minder spanning aangeboden krijgt?

Thx voor meedenken!


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Vuursche Hoek

Bericht door FidOo »

Ik vond het al raar dat je geen klachten meer had. Voor de wisseldecoders maakt het niet uit. Daar gaat het om het signaal. Zolang je ze maar voedt vanuit een andere bron.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Het creëren van een dubbele railcut in een bocht vond ik toch wel een spannend microprojectje. Op onderstaande wijze lijkt het aardig gelukt.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Vervolgens de nieuwe delen geplaatst.

Afbeelding Afbeelding

Zo is het geworden en zo was. Het lijkt een miniem verschil maar de treinen gaan er nu al een stuk beter doorheen, d.w.z. één testtrein...

Afbeelding Afbeelding

Ik had de delen laten lasercutten omdat ik het bochtenwerk op de millimeter nauwkeurig wilde hebben. Op de plaat bleef wat ruimte over en die heb ik gebruikt om boogmallen te maken. En dat werkt uitermate prima!

Afbeelding Afbeelding

Met de multimaus heb ik een beetje kunnen testen. Nu weer verder met iTrain. Het blok dat ik heb toegevoegd wordt nog niet 'herkend' dus ik kan geen automatisch rondje rijden. Ik ga maar eens verder puzzelen, de manual lezen en het iTrain forum doorspitten...


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door OBBinN »

Zorg dat je het nieuwe blok goed ingetekend heb met juiste afmetingen, melders op de juiste manier en lengtes erin en dan het nieuwe blok "VA" doen (en vullen bij de melders) en dat "VA" ook bij het voorliggende blok en het blok erna doen. Dan zou je al een heel eind moeten komen denk ik!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Vuursche Hoek

Bericht door BenQ »

Alfred,
Zet je baanplan op het iTrain-forum dan kijk ik er naar.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Zal ik doen Ben, dank. Ik probeer daarbij uiteraard eerst zelf de 'fouten ' er uit te halen en gerichte vragen te stellen. Ik denk dat ik bijna zover ben... :)


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Sven
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Sven »

Leuk, een baan gebaseerd op het station hier vlakbij! Vergeet niet om flink wat beschadigingen aan te brengen op het wegdek bij de grote spoorbomen. Dat bordje dat daar een maximumsnelheid van 20 km/u aangeeft staat daar niet voor niks. Die spoorwegovergang lijkt wel speciaal aangelegd om de vering van auto's te testen (en de uitlaten te slopen).


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Na een paar avonden ploeteren en de hulp van Ben en Cees op het iTrain forum is het dan gelukt om 4 treinen rondjes te laten rijden door het schaduwstation. Het lijkt niet veel maar ik vind het al heel wat. Het grote testrijden is begonnen... het spoor moet nog kaarsrecht en vast gelegd worden, er zit nog ergens een vervelende wissel, op een enkel plekje ontspoort nog eens wat, etc. De komende dagen dus de foutjes er uit halen en de voorbereidingen treffen voor de weg omhoog!



Filmen met de actionpro X7 neo levert geen mooie miniatuurfilmpjes op. Ik kan er geen macro functie op vinden. Voor de toekomst toch maar uitkijken naar iets anders..


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

rien
Berichten: 190
Lid geworden op: 21 nov 2011 00:41
Locatie: Breda

Re: Vuursche Hoek

Bericht door rien »

leuke film hoor
wil er nog wel meer zien met meer overzicht van boven af of zo

gr rien


http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Vuursche Hoek

Bericht door gek op stoom »

dat rijd zeer netjes Alfred

Gr Andy


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door OBBinN »

Mooi dat het gelukt is! Nu de foutjes eruit halen door veel testrondjes te maken. Probeer dit met verschillende soorten treinen te doen zodat je er het beste van kan bouwen.

Heb zelf 9 verschillende treinen erop staan voor testrondjes! ;)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

rien schreef:wil er nog wel meer zien met meer overzicht van boven af of zo
Nou Rien, speciaal voor jou dan... ik ben even wat gaan experimenteren met een andere camera en standen.



@Wouter, ik heb niet zoveel spoor liggen als jij maar ik ga zeker wat varianten proberen en het uiterste van de baan vragen... testen is testen tenslotte!


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Debvd »

Hoi Alfred,

Ziet er goed uit ;)

Maar heb je zo ingericht dat ze elke keer op hetzelfde spoor in het schaduwstation stoppen? Of ik kijk niet goed :o

Of is dit toeval?

Gr. bjorn


Plaats reactie