Vuursche Hoek

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 2666
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door bob vermeulen » 18 dec 2018 21:35

Mooi werk en natuurlijk is het een mijlpaal om op het zichtbare niveau te komen.
Lekker als je in het weekend kan bouwen :o ,dat lukt mij bijna niet :oops:

We blijven het volgen

Mvrgr Bob


Feldberg-bahn in spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred » 26 dec 2018 21:45

Met de Kerstdagen lekker wat kunnen doen. Ik ben begonnen aan de 2e helix.

Afbeelding

De draadstangen zijn geplaatst en nu moet eerst de oprit worden aangesloten.

Afbeelding

Ik had eerst een proefplaat gemaakt met een multiplex onderzijde van 3mm en de bovenmallen van 3mm multiplex. Dat gaf al direct een golfslagbad. Blijkbaar zit er spanning in een multiplex plaat waardoor deze krom kan trekken indien er langwerpige onderdelen uitgesneden worden. Uiteindelijk is het een combinatie geworden met het beste van both worlds: een 4 mm mdf onderlaag voor de stabiliteit en een 3mm multiplex bovenlaag die er op gelijmd wordt. Indien nodig kan er in het multiplex geschroefd worden.

Afbeelding

Het spoor op de oprit is gedruppeld met verdunde boekbinderslijm. Het overige spoor, dat tussen de multiplex mallen komt te liggen zal worden verlijmd door eerst in de mal boekbinderslijm te smeren (onverdund) en dan het spoor er in te leggen. Dat heeft zich bewezen als een goede methode bij de andere sporen.

Afbeelding

De eerste wendel is gelegd. Je kan geen klemmen genoeg hebben...

Afbeelding

Tijdens de droogperiodes heb ik onder de baan alvast een booster en 2 terugmelders geplaatst. Daarbij direct de firmware updates op alle Digikeijs-en gedaan. Ik kan door met het aansluiten van de volgende 32 blokken...


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred » 05 jan 2019 17:43

Enfin, 2 weken later... zoals het getekend en bedoeld is...

Afbeelding

... en zoals het geworden is

Afbeelding

ben wel effe klaar met helixen nu... :D


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

Gebruikersavatar

Bust3R
Berichten: 731
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Bust3R » 05 jan 2019 21:07

Das nog eens spul! Kom ik met 2 rondjes op de proppen.. :mrgreen:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 144
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek: puntstuk polarisatie

Bericht door Alfred » 10 jan 2019 16:43

Nu ik bijna boven ben is het tijd om keuzes te maken voor de wisselaandrijving. Mijn oog is gevallen op de MTB wisselaandrijving. Dat lijkt me praktisch te plaatsen omdat ze niet zo groot zijn. Tevens hebben ze een schakelmogelijkheid om o.a. het puntstuk om te polen.

Afbeelding

Ik heb de MP5 nu aangesloten op een DR4018 en deze geprogrammeerd op preset 6 voor wisselmotor-aansturing. Het omleggen van de wissel gaat mooi bij een spanning van 15V. Deze kan nog omlaag voor een rustigere loop maar dat zal ik later testen.

Waar ik nu mee zit is het volgende: In het filmpje wordt het omschakelen van de spanning door de MP5 gesimuleerd met 2 ledjes. De ene kant op gaat goed. Maar naar de andere kant zie je dat het groene ledje al gaat branden terwijl de wisseltong nog tegen de buitenste rail aan ligt. Dat gaat dus kortsluiting opleveren in de praktijk.



Het liefst zou ik hebben dat zodra de wissel omgaat, de stroom van het puntstuk af gaat en dat deze er weer omgeschakeld opgezet wordt als de wissel geheel over is. Is daar een oplossing voor?


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

Plaats reactie