Vuursche Hoek

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Nico Essers »

Mooie update Alfred. Ik had je geprint huisje al in het andere topic gezien. Zag er goed uit. De spoorspatting is vervelend, ik gebruik daarom kunststof raillassen en gelukkig heb ik er geen last van.
Nu komt het leukere deel. De scenerie.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Vuursche Hoek: fotoachtergrond en rails poetsen

Bericht door Alfred »

Vandaag een door Ed van Peard op maat gemaakte fotowand geplaatst. Een behangklusje dus. Vuursche hoek ligt in een bosrijke omgeving. Misschien qua achtergrond ietwat saai om alléén bos te zien. Toch knapt de boel er erg van op met een realistischere lucht. Ik ben blij dat ik het nu gedaan heb; later kun je niet zo makkelijk meer iets aan de achtergrond aanpassen.

Het juiste gereedschap in de vorm van een roller en een siliconen spatel om het fotopapier strak op de wand te krijgen...

Afbeelding

De behanglijm heb ik zelf aangelengd in een oude instant-behanglijm bak. Het advies van Peard is om een wat dikkere lijm te gebruiken. Ik heb zowel de achterwand ingesmeerd als ook lichtjes het fotopapier.

Afbeelding

Met een roller kan je de behanglijm mooi en gelijkmatig uitsmeren. Een doek er onder is een vereiste.

Afbeelding

Wat mij betreft zijn de looks al een stuk beter.

Afbeelding

Je krijgt veel zin om verder te gaan met de scenery!!

Maar eerst moet de baan nog op veel plekken goed schoon gemaakt worden. Ik ben nog op zoek naar eenvoudige en efficiënte manier om ook op de lastiger bereikbare delen het spoor te poetsen. Tot nu gebruikte ik een vilt met spijker aan een fonduevork (NProject). Echter, de lijm van de vilten loste op sinds ik de isopropanol van mijn 3D printer gebruik om de baan mee schoon te maken... Ik ga nu Rail Tracker van Woodland uitproberen en tips en adviezen zijn altijd welkom!


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Vuursche Hoek

Bericht door maarten »

Gaaf hoor, een heel verschil! :Thumb


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 305
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Vuursche Hoek

Bericht door sik234 »

zier er allemaal strak uit ben oke idd benieuwt naar je scenery

mvg ruud


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Van de scenery weer even naar decoders in locs plaatsen... vandaag een DH10C 2e generatie in een Minitrix MAK geplaatst. En voor de liefhebbers een filmpje hoe deze nu door een wisselstraat loopt... dat smaakt inderdaad naar meer!!



En oh ja, op de achtergrond is het 3D-geprinte kippenbruggetje al zichtbaar.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

stejaap
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
Locatie: Capelle aan de IJssel

Re: Vuursche Hoek

Bericht door stejaap »

je video is niet beschikbaar :(


Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Oh, was nog niet 'gepubliceerd'.. en nu?


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

stejaap
Berichten: 218
Lid geworden op: 22 dec 2011 21:11
Locatie: Capelle aan de IJssel

Re: Vuursche Hoek

Bericht door stejaap »

:Thumb :Thumb :Thumb rijd echt heel netjes


Groeten,
Jaap

{{Königlich Bayerische Staatseisenbahn, Königlich Preußische Eisenbahn-Verwaltung, Deutsche Reichsbahn Gesellschaft}}
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Vuursche Hoek

Bericht door shoven »

In volle glorie zichtbaar.

Ziet er goed uit hoor Alfred!


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Nico Essers »

Dat rijdt fantastisch zo Alfred :Thumb :Thumb


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Vuursche Hoek

Bericht door erik-n-fan »

Nice!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Vuursche Hoek: fotoachtergrond en rails poetsen

Bericht door Bjor »

Alfred schreef: 30 jan 2021 13:43 Ik ben nog op zoek naar eenvoudige en efficiënte manier om ook op de lastiger bereikbare delen het spoor te poetsen. (...) tips en adviezen zijn altijd welkom!
Poetsen is ook niet nodig. Af en toe stofwegzuigen en verder een beetje ATF. Daarmee maken je locs de rails weer geleidend:
viewtopic.php?p=228586#p228586

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Nico Essers »

Alleen stofzuigen en ATF geeft bij mij ook goede resultaten. Ondanks dat de baan soms weken stop staat starten en rijden de locs vrijwel probleemloos.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Raymond
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Raymond »

Heeeeeeeel moooi👍🏻👍🏻👍🏻

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Na een aantal dagen decoders instellen en locs ijken is het dan gelukt om 10 treinen gelijktijdig te laten rijden! Vanuit het schaduwstation één voor één op automatisch rijden gezet...

Afbeelding



Een aardige drukte ook in iTrain.

Afbeelding

Het is een mooi gezicht en heerlijk geluid! Echter, na verloop van tijd gebeuren er gekke dingen... wissels gaan niet meer om, er worden foutmeldingen gegeven, treinen 'verdwijnen', enzovoort. En als je alle treinen tegelijk laat starten dan gaat het al meteen fout. Ik kan niet veel anders concluderen dan dat de centrale het niet goed aan kan. Binnenkort vervang ik deze voor de Z21. Ik hoop dat die stabieler is...

Ben ik verder tevreden? Nee, nog lang niet. Er is nog genoeg te doen en te verbeteren om de treinen feilloos te laten rijden. Ik heb al wat geëxperimenteerd met de magneetkoppelingen van Paul. Dat bevalt me zeer goed! Een los-stuiterende koppeling komt niet meer voor en dat scheelt. Vervolgens heb ik dan de wens om de treinen verder te optimaliseren; rijtuigen van binnenverlichting voorzien, kop- en sluitlichten goed scghakelen, geluid toevoegen met acties op de baan, etc, etc. Het was nou niet de bedoeling dat het ging vervelen.. en oh ja, de scenery! Ook dat nog!! :D


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3898
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Jeroen »

Hoi Alfred,

Lekker man, die drukte. Fijn dat je al zover bent gekomen.

Ik zie in je onderschrift van alles van DigiKeijs. Nee, ik ga niet ook jouw draadje helemaal naar de ratten helpen met de zoveelste discussie over welnietDigiKeijs, maak je geen zorgen. Wat ik wel eens heb gehad met een DR4018 wisseldecoder is dat ie soms de adressen even was vergeten. Heel irritant. Het wil nog wel eens helpen om eens te kijken of dat het geval is.
Verder kan het zijn dat je aan het maximale stroomverbruik van je centrale zit. Kun je dat ergens controleren? Je zou in Y-Treyn eens kunnen kijken of een limiet van totaal 7 rijdende treinen soelaas biedt. Ik kan dit met Koploper in elk geval wel instellen. Ergens las ik dat bijvoorbeeld Koploper maximaal 25 treinen kan aansturen en dat het dan nog werkt. Volgens mij las ik dit ergens bij de baan van @Maurits71 .

Om eens niet te stoken (!) maar om je een idee te geven. Ik rijd hier dagelijks, en zeker vandaag van 13:30. Gemiddeld rijden er 9 treinen tegelijkertijd, een top van 15 en dat gaat echt al uren goed. Ik heb niet bizar veel wissels, maar wel aardige schaduwstations en ik schakel veel seinen en geluidsfuncties van de loks. De combinatie die ik al jaren gebruik, echt vanaf het begin, is een Ecos 1 en zoals boven beschreven Koploper.

Succes ermee man! Ik ben benieuwd naar de scenery.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Nico Essers »

Mooi als als je al die slepen ziet langs rijden. Begint lekker druk te worden, daar houd ik wel van. iTrain finetunen heeft tijd nodig, maar dit heeft weinig met instellingen te maken denk ik. Anders eens navragen op het iTrain forum.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Hi Jeroen en Nico,

@Jeroen: wat ik nog niet verklapt had in mijn ondertitel is dat ik inmiddels ook boosters gebruik. T.a.v. het gebruik van Digikeijs, hier dan ook mijn 2ct. Toen ik net het schaduwstation klaar had en automatisch ging rijden waren er al diverse issues. Deels natuurlijk bouwfouten van mijzelf. Deels ook door defecte terugmelders; ik ben direct al de Railcom variant gaan gebruiken. De defecte terugmelders werden overigens snel en zonder problemen door Digikeijs omgeruild. Maar het gebrek aan support vanuit Digikeijs maakte wel dat ik mij wezenloos heb gezocht.

Na tips van Martin en wat ik zelf op diverse fora tegenkwam heb ik uiteindelijk de volgende configuratie toegepast:

Afbeelding
  • De centrale is via USB aangesloten op de PC met iTrain; dit wordt over het algemeen als de meest betrouwbare verbinding beschouwd;
  • Met de track output van de DR5000 worden uitsluitend de schakeldecoders (DR4018) van een DCC signaal voorzien. Daarvan heb ik er nu een vijftal in gebruik om wissels te schakelen. Er liggen er nog een paar klaar om ook toekomstige seinen aan te sturen. De schakeldecoders hebben een eigen spanningsbron;
  • Via Loconet-B worden 2 DR5033 boosters aangestuurd. De boosters hebben ieder een eigen, zelfstandige spanningsbron. De boosters leveren ieder 3A. Daarmee zou toch voldoende stroom voor al het rijdend materieel, inclusief verlichting, te leveren moeten zijn;
  • Via Loconet wordt met de DR5088RC bezetmelders gecommuniceerd. Elk blok is bij mij aan beide rails fysiek gescheiden van andere blokken en leiden de draadjes aan het blok altijd terug naar dezelfde detector. Daardoor is ook de fysieke scheiding van de boosters gewaarborgd.
De keerlusmodules zijn niet in de plaatje verwerkt maar zitten 'achter' de bezetmelders.

Ik heb de indruk dat dit de meest stabiele configuratie is die ik maar kan maken met deze hardware. Het iTrain ontwerp is bestudeerd door Ben (BenQ); over iTrain support klaag ik niet; die is bijzonder goed.

Al met al is het frustrerend dat er toch na verloop van tijd 'onverklaarbare' zaken gebeuren. Het simpelweg ontbreken van support bij Digikeijs heeft mij doen besluiten om nu eerst de centrale te vervangen door een Z21 en dan grotendeels deze configuratie in tact te laten. Het schijnt wel dat als je railcom wil gebruiken, dat de boosters dan via de sniffer uitgang van de Z21 aangestuurd moeten worden. De rest laat ik zoals het is.

Ik verwacht de Z21 in de loop van volgende week. Ik zal mijn bevindingen hier delen. En als er nog op - en aanmerkingen zijn t.a.v. bovenstaande dan hoor ik die ook graag; daar kunnen we allemaal van leren.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

Raymond
Berichten: 1906
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Raymond »

Leuk filmpje Alfred!
Alles rijd ook erg mooi👍🏻

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3898
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Jeroen »

Nou Alfred, ik kan je verder ook niet helpen want ik snap zelf eigenlijk de ballen van je verhaal. Bij mij hangt alles aan 1 Ecos, heb ik een externe voeding voor alle seinen en wissels/servo’s en gaat de detectie via het bekende S88-verhaal. Period.
Ik blijf het wel even volgen want ik ben benieuwd of en hoe je het opgelost krijgt. Ik hoop het van harte voor je, want niks is zo irritant als je treinen continu raar blijven doen,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Nico Essers »

Zo te lezen heb ik ongeveer de zelfde configuratie met de ECoS 2 als Jeroen. Ik hoop dat de Z21 je probleem oplost Alfred.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Vuursche Hoek: klimspiraal in de aanbieding

Bericht door Alfred »

De meeste banen komen vroegtijdig aan hun eind zo ook die van mij. Ik ben hem gecontroleerd aan het afbouwen.

Nu is de klimspiraal in goede staat en als één geheel te demonteren. Heeft iemand daarvoor interesse?
De spiraal is ovaal en 75 x 95 cm. 2-sporig. Straal R325 en R 355. Met 200mm tussenstuk. Binnencirkel is dus 244 cm. 6,5 omwenteling. Door de bouten in hoogte verstelbaar. Er zijn denk ik 2 x 3 blokken in opgenomen. De bedrading zit (degelijk) gemonteerd.

Doe een passend bod via een PM en je kan hem afhalen in Utrecht.

Afbeelding


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Nico Essers »

Jammer dat je de baan moet afbreken Alfred. Het zag er allemaal heel netjes en verzorgd uit. Had je de problemen nog opgelost gekregen met de Z21?
Hopelijk is dit geen definitief afscheid van de hobby.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Ach, te veel ontwerpfouten en daardoor ontsporingen. Dan gaat het spelplezier er een beetje af. Daarnaast de ruimte nodig voor een thuiswerkplek. Dus ik ga over op een kleiner baantje... de tegenovergestelde route van jou dus :D


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2204
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Vuursche Hoek

Bericht door traiNiac »

Jammer Alfred,

Net je draadje helemaal doorgenomen en het zag er veelbelovend uit. Jammer van de problemen met de besturing. Maar een klein baantje geeft zeker voldoening.


Plaats reactie