Vuursche Hoek

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Het 'dak' op het frame is geplaatst, de achterwanden zijn gemonteerd en het geheel is aan de binnenzijde lichtblauw geschilderd met muurverf. Op termijn wil ik graag met achtergrondfoto's gaan werken maar tot dat gerealiseerd is heb ik geen zin om tegen blank hout aan te kijken.

Nu ik er nog goed bij kon heb ik direct de Digikeijs DR4050 led modelbaanverlichting geplaatst en de controller aangesloten. Dat laatste was een klusje omdat ik niet goed de software onder Windows 10 aan de praat kreeg. Digikeijs is vrij summier in het geven van informatie; veel moet je zelf maar uitzoeken. Ik was tevreden dat de aftakking van de ledverlichting, een soort T-splitsing, goed gelukt is.
Bijlagen
IMG_1377.jpg
IMG_1377.jpg (100.45 KiB) 6895 keer bekeken
Digikeijs ledcontroller gemonteerd.
Digikeijs ledcontroller gemonteerd.
IMG_1392.jpg (94.86 KiB) 6895 keer bekeken
De T-splitsing van de ledstrips.
De T-splitsing van de ledstrips.
IMG_1390.jpg (116.26 KiB) 6895 keer bekeken
De eerste schemersferen.
De eerste schemersferen.
IMG_1384.jpg (86.83 KiB) 6895 keer bekeken


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Nico Spoor
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 dec 2017 20:39
Locatie: Baarn

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Nico Spoor »

Ik weet niet of ik hier reclame mag maken voor een ander maar dit is wel heel mooi...
Beide stations zijn te koop als bouwpakket:
https://3dscaleworks.nl/?p=5639


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Ronald2016 »

Als ik dit zie krijg ik toch ook de kriebels om zelf te beginnen te bouwen.
Je ben lekker bezig ben benieuwd naar de verdere voortgang.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Nico Spoor schreef:Ik weet niet of ik hier reclame mag maken voor een ander maar dit is wel heel mooi...
Beide stations zijn te koop als bouwpakket:
https://3dscaleworks.nl/?p=5639
Ja Nico, ik heb hem... Zeker een mooi model. Niet eenvoudig; met name over de wijze van schilderen ben ik nog niet uit. Nu nog starten met de bouw...
Bijlagen
Baarn.jpg
Baarn.jpg (122.51 KiB) 6839 keer bekeken


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Ronald2016 schreef:Als ik dit zie krijg ik toch ook de kriebels om zelf te beginnen te bouwen.
Dat gevoel kreeg ik nou ook toen als ik naar jouw project van de brug van Oosterbeek keek... :D


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

En als je dacht dat ik geen rotzooi kon maken! Echt wel... maar het is dan ook weekeind..

Afbeelding

Eerst ben ik uit de losse hand wat rails gaan leggen. Daarmee kwam ik er niet uit wat de juiste positie moet zijn. Dan maar met een 1:1 uitprint de baan op maat leggen.

Afbeelding Afbeelding

Ook dat was niet bevredigend. 1:1 is dat niet helemaal, eerder 1:1,007. Na enkele spoortjes had ik al 3 mm over!

Afbeelding

Hoe nu verder? Als straks de wisselstraten vast liggen en zijn aangesloten op de helixen? Is het dan het beste op in ieder geval te zorgen dat deze in lijn liggen en op vullen met flexrails? Wat zijn jullie ervaringen in dit soort zaken?
Ondertussen was ik gaan twijfelen over mijn ontwerp voor het schaduwstation. Bij mijn Baanplan kun je de overwegingen lezen. Bij het laatste ontwerp vraag ik mij af; kan het niet met minder wissels? Is er geen simpelere oplossing voor wat ik wil? Ik is dit technisch wel haalbaar? D.w.z. gaan de treinen dit trekken en is het te programmeren in iTrain?

Ondertussen ben ik wat gaan prutsen met de basisinfra; extra elektra aanleggen en de pootjes schilderen. Een baan met witte pootjes... ZZZZZZZ :?


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Vuursche Hoek

Bericht door shoven »

Je hebt altijd afwijkingen, de geometrie van de standaard railstukken is niet perfect en ook je ontwerpprogramma en printer hebben afwijkingen.
Ik weet niet of je al je rails al hebt (zo te zien wel...), ander zou je kunnen overwegen met flexrail te gaan werken. Ik doe niet anders meer en zou niet terug willen naar standaard railstukken. Plus het voordeel dat je bij Peco veel mooiere wissels hebt dan bij Fleischmann of Trix.
Als je dat niet wilt/kunt: Fleischmann heeft flexrail met bedding.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Vuursche Hoek

Bericht door gek op stoom »

hoi Alfred

het timmer werk ziet er top uit
dan zal de rest ook wel goed komen ga dit volgen

Gr Andy


Gebruikersavatar

Nico Spoor
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 dec 2017 20:39
Locatie: Baarn

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Nico Spoor »

Alfred schreef:
Nico Spoor schreef:Ik weet niet of ik hier reclame mag maken voor een ander maar dit is wel heel mooi...
Beide stations zijn te koop als bouwpakket:
https://3dscaleworks.nl/?p=5639
Ja Nico, ik heb hem... Zeker een mooi model. Niet eenvoudig; met name over de wijze van schilderen ben ik nog niet uit. Nu nog starten met de bouw...
top ik wil dat bouwpakket wel eens in het echt zien!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Na 3 weken bouwen wordt dan toch officieel het eerste spoor gelegd. De opdracht is gegund aan Volker Stevin die op een diepte van 57 meter start met de aanleg van het schaduwstation.

De eerste bewoners van Vuursche hoek nemen een kijkje. Ben van Den met zijn dochter Coco. Haar broertje Bobo mocht ook mee maar werd door een ongeluk met de pincet de ruimte ingeschoten. Er is sindsdien niets meer van hem vernomen.
Op de achtergrond enkele VAM wagons die naar mijn mening uitermate geschikt zijn om nieuw spoor te testen; ze leggen elke oneffenheid bloot... :D

Afbeelding

Voorafgaand aan het eerste spoor is de basisinfra op orde gemaakt; centrale schakelaars en nette goten voor de stopcontacten.

Afbeelding Afbeelding

Ook heb ik het hele schaduwstation en de omloopkeerlussen van een laag kurk voorzien. Ik heb testjes gedaan met het verlijmen:
- houtlijm trekt in de naden en wordt keihard. dat ging ten koste van het dempende effect;
- bisontix behield wel de demping maar het oppervlak van het kurk ging wat bol staan;
- waterkit is weliswaar een vies bruin spulletje wat volgens de kinderen naar hotdogs ruikt maar daarmee ging de verlijming het beste. Dat is het dus geworden.

AfbeeldingAfbeelding

De vakantie is voorbij en de komende tijd wordt het spoortjes leggen, draden trekken, bezetmelders installeren, wissels aansluiten, etc. Het zal wel even duren maar ik heb er zin in!!


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

rien
Berichten: 190
Lid geworden op: 21 nov 2011 00:41
Locatie: Breda

Re: Vuursche Hoek

Bericht door rien »

veel plezier en laat ons lekker mee kijken

gr rien


http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Nico Essers »

Alfred,

Dat ziet er allemaal super strak uit. Bobo komt ook nog wel te voorschijn, hij zal wel aan het treinsurfen zijn. :lol: Velen van ons gebruiken boekbinderslijm ( wel of niet verdund met water) om alles te verlijmen. Lijkt op houtlijm maar blijft flexibel waardoor de demping niet verloren gaat. Vooral het verlijmen van de rails gaat hier goed mee. Wil je achteraf iets corrigeren dan de lijm met water (natte doek) losweken. Ik was laatst de kwast vergeten schoon te maken :( , deze een half uurtje in een glas (warm) water gezet waarna de lijm zich goed liet verwijderen. Kwast weer als nieuw.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Rem_Brand »

Hoi Alfred,

Dat ziet er allemaal gelikt uit.
Vraagje, welke kleur blauw gebruik je voor je achtergrond / hemel?

Groetjes,
Rembrand


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Rem_Brand schreef: Vraagje, welke kleur blauw gebruik je voor je achtergrond / hemel?

Groetjes,
Rembrand
Ha, ha, Rembrand die naar een kleur vraagt... :D

Ik heb de achtergrond gebaseerd op Flexa 1009 (geen RAL!!). Die heb ik bij de Gamma in het huismerk muurverf laten namaken. Ik heb bewust een lichtere kleur blauw dan hemelsblauw (RAL 5015) gekozen. Lichtblauw geeft een grotere dieptewerking. En muurverf omdat dit zo'n beetje de meest matte verf is die je kan krijgen. Het liefst had ik een overgang van hemelsblauw naar zeer lichtblauw gemaakt. Ik zou alleen niet weten welke schildertechniek ik daarvoor moet gebruiken. Misschien doe ik het nog maar ik kan het ook laten als ik toch met fotoachtergronden ga werken straks. Nog mooier is natuurlijk met wolken... Er zijn genoeg Bob Ross-achtige filmpjes op Youtube te vinden om die schilderstechniek eigen te maken. Al heeft Rembrand dat niet nodig natuurlijk... ;)

Hieronder van links naar rechts: Flexa 1009, Ral 5015, tintverloop hemel en hemel met wolken...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Zondagmorgen..... zondagavond....

Afbeelding Afbeelding

Je kan dus zomaar een hele dag bezig zijn met het leggen en aansluiten van de eerste 4 wissels, waarbij tevens de wisselstraat van eigen rijspanning wordt voorzien. De meeste tijd gaat nog zitten in het testen want natuurlijk werkte het niet in één keer.... uiteindelijk bleek dat de 12V DC externe voeding voor de DR4018 niet voldoende is om de Fleischmann wisselspoelen aan te sturen. Gelukkig kon ik nog een trafo vinden die 14V AC kon geven en toen werkte alles wel. Nou ja, dhr Murphy kwam natuurlijk langs om te vertellen dat werkelijk elke wissel in de basis verkeerd om was aangesloten. Eind goed al goed; de eerste 4 wissels werken en ik dacht: best netjes gedaan zo! :)

PS: Bobo is ook weer terecht!


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

De werkplek voor het komende weekeinde, het is tenslotte een ontspannen hobby..:

Afbeelding

Hopelijk lukt het om eind dit weekeinde een update te doen met een eerste echte testrit. Tot die tijd worden 23 wissels, 2 keerlussen en 14 blokken aangesloten en getest.

In de avonduren heb ik piccolo rails schoongemaakt welke ik op marktplaats had gekocht. Helaas was meer dan de helft krom, kapot en wat al niet meer. Dat heb ik dan ook verplaatst naar het kleine ronde archief. Overigens volg ik Steven's advies om met flexrails de opstelsporen aan te gaan leggen. Verder bleef vandaag een prachtige lok aan mijn handen plakken. Een door THS Realix gespoten Starttrain 1300 in turquoise. De kleuren zijn prachtig, het model is netjes gespoten en de details (schildjes) zijn verbluffend.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfred op 21 jan 2018 11:01, 1 keer totaal gewijzigd.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Hoontje »

Dat kussen is wel een gouden tip!
En die 1300 is ook echt heel netjes, ik ben zelf niet zo van de Turquoise varianten, maar deze oogt wel heel strak.
Succes met het verder bouwen,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Vuursche Hoek

Bericht door BenQ »

Alfred,
Ik dacht dat je zo af en toe een tukje deed onder de baan. :lol:
Gebruik zelf een stoelkussen, of voor het hoofd of voor de knietjes.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

De vlag mag uit!! En ook weer halfstok....

De eerste rondrit is een feit! Een rondje door het schaduwstation. Over twee omloopsporen en dus 2 keerlussen weliswaar, maar toch! Hierbij het eerste filmpje:



De testtrein heeft de maximale lengte welke ik op de baan toe wil staan. De gammele VAM wagens en de langste rijtuigen verraden elke oneffenheid in het spoor.
So far so good. Totdat ik de 1300 van startrain er voor zet. Deze komt vast te staan in de S-bocht van de linker omloop:



De bochten hebben minimaal een radius van 250mm, de stijging is 2,0%. Wat zou de beste manier zijn om dit op te lossen? Een flauwere S-bocht levert problemen met de latere klimspiraal die boven de omloop komt. De helling zou nog iets flauwer kunnen maar de laatste bocht voor het station kan niet anders. Of is de 1300 gewoon niet zo sterk als zijn echte voorbeeld? Of is er met decoderinstellingen nog iets aan de kracht te veranderen? De minitrix 1828 maar ook andere locs hebben er ogenschijnlijk niet zo'n problemen mee.
Laatst gewijzigd door Alfred op 24 jan 2018 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Stanley »

Gaaf filmpje met de NS 1800! Maar de NS 1300 slipt nogal in de s-bocht, zit de stijging daar? Kon op het filmpje de hoogteverschillen niet goed zien, dacht dat de hele lus gelijke hoogte had... Ik heb helaas geen verstand van decoderinstellingen, maar de 6 assen schijnen moeite te hebben met krappe radiussen, ook al is het ruimer dan de gebruikelijk R2 (220 mm), das mijn ervaring maar ik heb Duitse BR 150s, 151s en 103s...


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Vuursche Hoek

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Stanley,

Als ik zo naar het eerste filmpje kijk rijd ook die trein niet met plezier door de bochten naar boven!
Ook daar krijg ik de indruk dat hij wat moeite heeft.
Ik zou de 1e scherpe bocht veel minder scherp maken. Zo te zien is er ruimte genoeg om die mooi vloeiend te maken dan wordt de laatste ook direct veel vloiender of korter en dan zal het wel weer goed rijden denk ik.

Je kunt ook kijken wat al je andere loks doen voor je verbouw. Als er meerdere loks moeite hebben dan verbouwen is het alleen deze lok dan kijken of je die kan verzwaren.

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Stanley, dank je wel. Ik had nog niet over de 6-assers nagedacht bij mijn analyse.
Bob, je ziet het goed. Ook de 1800 gaat niet helemaal lekker omhoog. De omloop c.q. keerlus daalt vanaf het schaduwstation tot -30mm en stijgt via de S-bocht weer. De stijging is 2% (op papier). Ik heb zelf het idee dat de s-bocht meer invloed heeft op de trekkracht dan de stijging. Een flauwere bocht is dan wellicht de betere optie. Maar dan moet ik ook de aanloop naar de helix anders aanleggen. Ik ga eens puzzelen. Een oude les is in ieder geval dat je dit soort dingen nu moet oplossen zodat het geen blijvende irritatie wordt. Thx mannen!


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Stanley »

Anytime 8-) Jouw progressie en opbouw volg ik met alle plezier en inspireert mij ook. Mijn baan is helaas gedemonteerd wegens onverwachte verhuizing en een nare prive omstandigheid dus ben ik op zoek naar andere bouw mogelijkheden (in modules bouwen ofzo) voor mijn toekomstige situatie mocht die komen (woonruimte en dergelijke).

Succes!


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Vuursche Hoek

Bericht door FidOo »

Die 1800 rijdt er met wat moeite doorheen, maar dat zou ik niet als probleem willen zien. Die 1300 van startrain is inderdaad te zwak, maar de vraag is, ligt het aan de motor of aan de baan.

Ik weet alleen dat die 1300 behoorlijk vervelend van zn plekje kan komen. Zeker als ze niet goed ingereden zijn of nog koud zijn. Ik weet niet hoe dit gedrag zich uit bij jouw. Maar ik zou eerst die lok verdenken, dan pas je baan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Het schaduwstation en de beide omlopen liggen inmiddels. De sporen liggen nog los en zullen gedurende het testrijden stukje bij beetje op de juiste positie vastgelijmd worden. Alle wissels zijn aangesloten en de eerste 6 opstelsporen zijn aan een bezetmelder gekoppeld. Je zal het niet verwachten maar toch zit er een logica in de wisselnummering. Maar welke? Het testrijden kan beginnen!!

Afbeelding Afbeelding

De wisselstraten zijn ongedetecteerd waardoor mijn eerste denkfout aan het licht kwam: de testloc ging op de wisselstraat een stuk sneller rijden!! De diodeschakeling miste dus. Dank aan dit forum want ik was daar niet snel zelf achter gekomen. De elektronische gedachtegang er achter begrijp ik nog niet helemaal maar het werkt! Ik heb de diodeschakeling op de eenvoudigst denkbare manier opgelost. Hiermee komen ook de wisseldecoders achter de diodeschakeling. Maar ik dacht; dcc signaal is dcc signaal, met welke spanning dan ook. Ik hoop dat die redenatie klopt? De draadjes van de wissels en de bezetmelders netjes weggewerkt. Dat geeft ook in je hoofd wat rust...

Afbeelding Afbeelding

Het heeft me een paar avonden gekost om alles in iTrain aan de praat te krijgen. Het is opeens toch iets anders dan een testrondje.. Stapje voor stapje kreeg ik de testloc aan het rijden, kreeg ik de wissels aan het schakelen, ging de blokbeveiliging werken en lukte het een route te maken langs de reeds aangesloten opstelsporen. Toch gebeuren er nog wonderlijke dingen. Maar eerst; RFTM voordat ik deze met jullie deel!

Voordat ik met langere treinen kan gaan testen moet de linkeromloop aangepast worden naar een situatie met flauwere bochten. Ook is de hele omloop nu 1 blok. Ik heb daar liever 2 blokken omdat daarna het schaduwstation volgt. Maar dan krijg ik de uitdaging om in de bochten railscheidingen te gaan maken. Ik hoop dat ik dat kan doen door een experimenteerprintplaatje in de bocht onder het spoor te solderen en deze dan door te slijpen. We zullen zien..

Was.... wordt...

Afbeelding Afbeelding

En sorry, nu even geen foto's of een filmpje van rijdend materieel maar iedereen kan zich wat voorstellen bij een eenzaam rondtuffend locje toch?


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Plaats reactie