Vuursche Hoek
-
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: Vuursche Hoek
Alfred,
Praktische vraag: waar laat jij jouw spullen "lasercutten"?
Groeten,
Barry
Praktische vraag: waar laat jij jouw spullen "lasercutten"?
Groeten,
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Re: Vuursche Hoek
Aiiii, laten we dit niet hopen...rjvanhouten schreef: ... het voorheen gebruikte MDF was na 10 jaar gaan golven als de Noordzee bij windkracht 8.
@Barry: ik heb het laten doen bij Snijlab. Daarvoor heb ik geen bijzondere reden; gewoon via internet uitgekozen.
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
-
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
- Locatie: Hart van Overijssel
Re: Vuursche Hoek
Alfred,
Dank je wel.
Barry
Dank je wel.
Barry
N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Vuursche Hoek
Ik denk dat Richard Warren toch ergens een heel groot probleem gehad heeft met vocht. Ik heb op de zolder van de onverwarmde garage stroken onbehandeld MDF van 12 mm staan waar ik in 2004 mijn eerste baan mee wilde bouwen. Daar is in al die jaren niets mee gebeurd zolang het maar niet nat wordt. MDF kan daar zeer slecht tegen als het water ook nog de tijd krijgt om in de vezels te trekken en dan gaat het wel golven. Schilderen van de MDF kan deze problemen met vocht voorkomen.MDF was na 10 jaar gaan golven als de Noordzee bij windkracht 8
Multiplex heeft daarom altijd de voorkeur als bouwmateriaal van een modelbaan. Ook vanwege voordeel van gewicht en minder hard oppervlak. Probeer maar eens een heel klein schroefje in MDF te draaien.
Alfred, de door jouw gekozen methode om twee lagen op elkaar te lijmen geeft mijns inziens meer dan voldoende sterkte met multiplex. Je kunt altijd een proefstukje maken om te vergelijken. Zelf gebruik ik 9 mm multiplex als tracé en heb nergens problemen met doorzakken.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Vuursche Hoek
We gaan het proberen. Ik heb een bestelling geplaatst met 2 lagen berken multiplex van ieder 3 mm dik.
Ondertussen begonnen met de bovenbouw. Althans, de op één na bovenste laag. De afgelopen 2 zondagen weer ouderwets aan het houtbewerken geslagen; meten, nog eens meten, zagen, meten, bijschuren, passen, meten, lijmen, schroeven, klemmen, enzovoort.
De helix verdwijnt nu onderlands maar is nog steeds goed bereikbaar. De sporen in de bocht zijn al verlijmd met behulp van een mal.
Hierboven komt nog 1 laag en dan dus met scenery.
De uitloop van de spiraal gaat langs de achterwand zijn weg verder omhoog vinden.
Voor de sporen van de rechterbocht, die naar de paradebaan leiden, liggen de mallen al klaar om volgend weekeinde verder spoor te leggen.
Ondertussen begonnen met de bovenbouw. Althans, de op één na bovenste laag. De afgelopen 2 zondagen weer ouderwets aan het houtbewerken geslagen; meten, nog eens meten, zagen, meten, bijschuren, passen, meten, lijmen, schroeven, klemmen, enzovoort.
De helix verdwijnt nu onderlands maar is nog steeds goed bereikbaar. De sporen in de bocht zijn al verlijmd met behulp van een mal.
Hierboven komt nog 1 laag en dan dus met scenery.
De uitloop van de spiraal gaat langs de achterwand zijn weg verder omhoog vinden.
Voor de sporen van de rechterbocht, die naar de paradebaan leiden, liggen de mallen al klaar om volgend weekeinde verder spoor te leggen.
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Vuursche Hoek
Mooi timmerwerk Alfred. Ziet er strak uit. Ben benieuwd naar je bevindingen met de multipex.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
- Berichten: 3200
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Vuursche Hoek
Dat is veel en nauwkeurig werk om al die latten netje op de plaats te krijgen
De baan zal daardoor wel erg mooi gaan worden.
Ik heb ook op mijn baan alleen maar berken multitripel gebruikt en dat is prima spul voor de modelbouwer.
mvrgr Bob
De baan zal daardoor wel erg mooi gaan worden.
Ik heb ook op mijn baan alleen maar berken multitripel gebruikt en dat is prima spul voor de modelbouwer.
mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Vuursche Hoek
Elke weekeinde is er wel een dagje te vinden om te klussen. Mallen leggen, kurk verlijmen, spoor leggen, lijmen, afstellen, enzovoort. Leuk om te doen maar ik kijk uit naar een volgende ronde testritten.
In ieder geval zijn we op een punt aangekomen dat we bovengronds komen! En daarom krijgt de onderlaag een aardse kleur mee. Hoewel de scenery er nog overheen komt en het schilderwerk niet zo nauw komt, werk ik het toch tot de randjes af. Beschouw het maar als een tic...
Ik ben de kurk overigens gaan verlijmen met boekbinderslijm, waarmee ik ook het spoor vastlijm. Het bevalt me eigenlijk beter dan de waterkit die ik eerst gebruikte.
Enfin, nu we bovengronds zijn komt Ben van Den maar weer eens kijken met Coco en Bobo. Het is wel opvallend dat nu we bovengronds komen, de railstaven ineens gaan roesten.. "Hoe kan nou toch?" vraagt Bobo zich af...
In ieder geval zijn we op een punt aangekomen dat we bovengronds komen! En daarom krijgt de onderlaag een aardse kleur mee. Hoewel de scenery er nog overheen komt en het schilderwerk niet zo nauw komt, werk ik het toch tot de randjes af. Beschouw het maar als een tic...
Ik ben de kurk overigens gaan verlijmen met boekbinderslijm, waarmee ik ook het spoor vastlijm. Het bevalt me eigenlijk beter dan de waterkit die ik eerst gebruikte.
Enfin, nu we bovengronds zijn komt Ben van Den maar weer eens kijken met Coco en Bobo. Het is wel opvallend dat nu we bovengronds komen, de railstaven ineens gaan roesten.. "Hoe kan nou toch?" vraagt Bobo zich af...
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Re: Vuursche Hoek
2mm. Dat is precies goed.StevedeM schreef:mooi werk !
vraagje, hoe dik is jouw kurk wat je eronder legt ?
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
-
- Berichten: 3200
- Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
- Locatie: Loosbroek
Re: Vuursche Hoek
Mooi werk en natuurlijk is het een mijlpaal om op het zichtbare niveau te komen.
Lekker als je in het weekend kan bouwen ,dat lukt mij bijna niet
We blijven het volgen
Mvrgr Bob
Lekker als je in het weekend kan bouwen ,dat lukt mij bijna niet
We blijven het volgen
Mvrgr Bob
Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Re: Vuursche Hoek
Met de Kerstdagen lekker wat kunnen doen. Ik ben begonnen aan de 2e helix.
De draadstangen zijn geplaatst en nu moet eerst de oprit worden aangesloten.
Ik had eerst een proefplaat gemaakt met een multiplex onderzijde van 3mm en de bovenmallen van 3mm multiplex. Dat gaf al direct een golfslagbad. Blijkbaar zit er spanning in een multiplex plaat waardoor deze krom kan trekken indien er langwerpige onderdelen uitgesneden worden. Uiteindelijk is het een combinatie geworden met het beste van both worlds: een 4 mm mdf onderlaag voor de stabiliteit en een 3mm multiplex bovenlaag die er op gelijmd wordt. Indien nodig kan er in het multiplex geschroefd worden.
Het spoor op de oprit is gedruppeld met verdunde boekbinderslijm. Het overige spoor, dat tussen de multiplex mallen komt te liggen zal worden verlijmd door eerst in de mal boekbinderslijm te smeren (onverdund) en dan het spoor er in te leggen. Dat heeft zich bewezen als een goede methode bij de andere sporen.
De eerste wendel is gelegd. Je kan geen klemmen genoeg hebben...
Tijdens de droogperiodes heb ik onder de baan alvast een booster en 2 terugmelders geplaatst. Daarbij direct de firmware updates op alle Digikeijs-en gedaan. Ik kan door met het aansluiten van de volgende 32 blokken...
De draadstangen zijn geplaatst en nu moet eerst de oprit worden aangesloten.
Ik had eerst een proefplaat gemaakt met een multiplex onderzijde van 3mm en de bovenmallen van 3mm multiplex. Dat gaf al direct een golfslagbad. Blijkbaar zit er spanning in een multiplex plaat waardoor deze krom kan trekken indien er langwerpige onderdelen uitgesneden worden. Uiteindelijk is het een combinatie geworden met het beste van both worlds: een 4 mm mdf onderlaag voor de stabiliteit en een 3mm multiplex bovenlaag die er op gelijmd wordt. Indien nodig kan er in het multiplex geschroefd worden.
Het spoor op de oprit is gedruppeld met verdunde boekbinderslijm. Het overige spoor, dat tussen de multiplex mallen komt te liggen zal worden verlijmd door eerst in de mal boekbinderslijm te smeren (onverdund) en dan het spoor er in te leggen. Dat heeft zich bewezen als een goede methode bij de andere sporen.
De eerste wendel is gelegd. Je kan geen klemmen genoeg hebben...
Tijdens de droogperiodes heb ik onder de baan alvast een booster en 2 terugmelders geplaatst. Daarbij direct de firmware updates op alle Digikeijs-en gedaan. Ik kan door met het aansluiten van de volgende 32 blokken...
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Re: Vuursche Hoek
Enfin, 2 weken later... zoals het getekend en bedoeld is...
... en zoals het geworden is
ben wel effe klaar met helixen nu...
... en zoals het geworden is
ben wel effe klaar met helixen nu...
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Re: Vuursche Hoek: puntstuk polarisatie
Nu ik bijna boven ben is het tijd om keuzes te maken voor de wisselaandrijving. Mijn oog is gevallen op de MTB wisselaandrijving. Dat lijkt me praktisch te plaatsen omdat ze niet zo groot zijn. Tevens hebben ze een schakelmogelijkheid om o.a. het puntstuk om te polen.
Ik heb de MP5 nu aangesloten op een DR4018 en deze geprogrammeerd op preset 6 voor wisselmotor-aansturing. Het omleggen van de wissel gaat mooi bij een spanning van 15V. Deze kan nog omlaag voor een rustigere loop maar dat zal ik later testen.
Waar ik nu mee zit is het volgende: In het filmpje wordt het omschakelen van de spanning door de MP5 gesimuleerd met 2 ledjes. De ene kant op gaat goed. Maar naar de andere kant zie je dat het groene ledje al gaat branden terwijl de wisseltong nog tegen de buitenste rail aan ligt. Dat gaat dus kortsluiting opleveren in de praktijk.
Het liefst zou ik hebben dat zodra de wissel omgaat, de stroom van het puntstuk af gaat en dat deze er weer omgeschakeld opgezet wordt als de wissel geheel over is. Is daar een oplossing voor?
Ik heb de MP5 nu aangesloten op een DR4018 en deze geprogrammeerd op preset 6 voor wisselmotor-aansturing. Het omleggen van de wissel gaat mooi bij een spanning van 15V. Deze kan nog omlaag voor een rustigere loop maar dat zal ik later testen.
Waar ik nu mee zit is het volgende: In het filmpje wordt het omschakelen van de spanning door de MP5 gesimuleerd met 2 ledjes. De ene kant op gaat goed. Maar naar de andere kant zie je dat het groene ledje al gaat branden terwijl de wisseltong nog tegen de buitenste rail aan ligt. Dat gaat dus kortsluiting opleveren in de praktijk.
Het liefst zou ik hebben dat zodra de wissel omgaat, de stroom van het puntstuk af gaat en dat deze er weer omgeschakeld opgezet wordt als de wissel geheel over is. Is daar een oplossing voor?
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Re: Vuursche Hoek
Na een paar weken prutsen en nadenken zijn we dan bovenaan gekomen. Het precisiewerk qua sporenaanleg kan beginnen!
Natuurlijk heb ik deze discussie gevolgd over het aanpassen van peco wissels. Ik ben echter toch wel gecharmeerd van de mtb wisselaandrijvingen. En daarbij heb je dus geen controle over het moment waarop het puntstuk ompoolt. En nu komt peco ook nog met de unifrog wissel en die doet dus precies wat er bedoeld wordt met het aabpassen van de wissels.
Bovenstaande zorgt er dus voor dat ik aan de vooravond sta van het modificeren van de peco wissels en ze aan te sturen met een mp1.
Ik ben benieuwd wie er hier ervaring mee heeft en nog zijn tips wil delen? Of heb je echt nog hele goede argumenten om mij hiervan af te laten zien?
Natuurlijk heb ik deze discussie gevolgd over het aanpassen van peco wissels. Ik ben echter toch wel gecharmeerd van de mtb wisselaandrijvingen. En daarbij heb je dus geen controle over het moment waarop het puntstuk ompoolt. En nu komt peco ook nog met de unifrog wissel en die doet dus precies wat er bedoeld wordt met het aabpassen van de wissels.
Bovenstaande zorgt er dus voor dat ik aan de vooravond sta van het modificeren van de peco wissels en ze aan te sturen met een mp1.
Ik ben benieuwd wie er hier ervaring mee heeft en nog zijn tips wil delen? Of heb je echt nog hele goede argumenten om mij hiervan af te laten zien?
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Re: Vuursche Hoek: puntstuk polarisatie
Ja. Die heet Servoswitch. Ik heb er een hele lading in de baan zitten, prima in te stellen en nooit gedoe ermee. Zodra hij omgaat gaat direct de stroom eraf. Maar dan werk je dus met servo's en dat is niet het geval bij die MTB dingen.
Je baan ziet er trouwens keurig verzorgd uit, complimenten.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Vuursche Hoek
En Alfred, hoe staat je baan er nu voor?
Je was net zo lekker bezig en het is zo’n mooie baan om te volgen.
Je was net zo lekker bezig en het is zo’n mooie baan om te volgen.
Re: Vuursche Hoek
Na een jaar van weggeweest is er weer tijd en ruimte om verder te gaan met het project. Er dreigde een verhuizing aan te komen maar dat is gelukkig een inhuizing geworden. Na wat opknapwerk aan het huis en de relatie met mijn vrouw kan ik nu de draad weer oppakken.
De werkkamer was echter een onoverzichtelijke rotzooi en dat nodigde niet uit om verder te gaan. Dus eerst de werkplek onderhanden genomen; de PC gescheiden van het klusgedeelte.
Nu oppakken waar ik gebleven was... maar hoe zat het ook alweer????
De werkkamer was echter een onoverzichtelijke rotzooi en dat nodigde niet uit om verder te gaan. Dus eerst de werkplek onderhanden genomen; de PC gescheiden van het klusgedeelte.
Nu oppakken waar ik gebleven was... maar hoe zat het ook alweer????
Laatst gewijzigd door Alfred op 17 mei 2020 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
-
- Moderator
- Berichten: 4630
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: Midden Brabant
- Contacteer:
Re: Vuursche Hoek
Kijk, goed bezig! Ik ga weer volgen
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Vuursche Hoek
Hallo Alfred. Mooi dat je weer tijd hebt voor je baan. Het was inderdaad stil in je topic. We gaan je voortgang weer volgen.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Vuursche Hoek
Familiale rust, huis in orde, hobbykamer opgeruimd, projecten op een rijtje gezet... Er staats niets meer in de weg, lijkt me, om er weer eens goed in te vliegen.
groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Re: Vuursche Hoek
Het heeft even geduurd. Na een iTrain licentie-upgrade kon ik de baan opnieuw invoeren (ik was de backup kwijt...) en daarmee haalde ik de diep weggezakte kennis weer wat op. Toen bleek ook de SPROG ondertussen overleden en was ik ook daarvan de back-up kwijt. Inmiddels is ook die kennis bijgespijkerd en enkele locs rijden al weer. Eerst een beetje rijden en dan verder met de eerste peco-wisselstraat.
De wissels worden aangestuurd met de MP1 wisselmotoren van mtb. Deze kunnen ook het hartstuk schakelen zoals in bovenstaand schema is te zien. Daarom ga ik de wissels modificeren volgens het veel bediscussieerde concept. De video
(https://www.youtube.com/watch?v=DlZIO7XE6xY&t=801s) van Modelbahn-Hannes geeft een duidelijke instructie. Toch een paar verbeterpunten:
1. Ik zaag de sporen met een tafel-figuurzaag. Hiermee wordt de snede recht en slechts 0,5 mm breed;
2. Ik zaag de sporen niet direct naast elkaar en op het midden van het spoor om kortsluiting door de flensen te vermijden.
De draadjes aan de onderzijde zijn geplaatst.
Met een labvoeding kan ik mooi de motoren testen op verschillende voltages. Hoe lager die is, hoe mooier de wissel omgaat.
Eén voor een plaats ik de wisselmotoren en test deze uitgebreid.
En dan gaan de wissels mooi om.
Na een paar avondjes prutsen, en dan zijn we zo weer weken verder, zijn de eerste 5 wissels klaar en uitgebreid getest.
En het zwikkie ligt weer op zijn plaats. Nu verder met de wisselstraat aan de andere zijde van het station...
De wissels worden aangestuurd met de MP1 wisselmotoren van mtb. Deze kunnen ook het hartstuk schakelen zoals in bovenstaand schema is te zien. Daarom ga ik de wissels modificeren volgens het veel bediscussieerde concept. De video
(https://www.youtube.com/watch?v=DlZIO7XE6xY&t=801s) van Modelbahn-Hannes geeft een duidelijke instructie. Toch een paar verbeterpunten:
1. Ik zaag de sporen met een tafel-figuurzaag. Hiermee wordt de snede recht en slechts 0,5 mm breed;
2. Ik zaag de sporen niet direct naast elkaar en op het midden van het spoor om kortsluiting door de flensen te vermijden.
De draadjes aan de onderzijde zijn geplaatst.
Met een labvoeding kan ik mooi de motoren testen op verschillende voltages. Hoe lager die is, hoe mooier de wissel omgaat.
Eén voor een plaats ik de wisselmotoren en test deze uitgebreid.
En dan gaan de wissels mooi om.
Na een paar avondjes prutsen, en dan zijn we zo weer weken verder, zijn de eerste 5 wissels klaar en uitgebreid getest.
En het zwikkie ligt weer op zijn plaats. Nu verder met de wisselstraat aan de andere zijde van het station...
Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek
Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Re: Vuursche Hoek
Netjes hoor.
Maar waarom zaag je je wissel door? Af fabriek functioneren die dingen al prima.
Maar waarom zaag je je wissel door? Af fabriek functioneren die dingen al prima.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Vuursche Hoek
Netjes afgewerkt Alfred. Maar ik heb het zelfde gevoel hierbij als Steven. Zou Peco de wissels niet af fabriek aanpassen indien dit veel beter zou zijn. Lijkt mij dat ook Peco hun wissels uitgebreid doet testen alvorens op de markt te brengen. Ze hebben een naam hoog te houden op dat gebied. Ik pas de wissels in ieder geval niet aan.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2