Vuursche Hoek

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Ik ben de hele week in de avonden bezig geweest om uit te vogelen waarom de DR5088RC geen railcom meldingen gaf in iTrain. Het enige wat ik deze week heb bereikt is dat mijn Duits en Frans er op vooruit zijn gegaan omdat ik alle fora af struin... dat leverde wel allerlei tips op maar het resultaat is dat de DR5088RC uiteindelijk geen enkele kik meer geeft..

De DR5000 centrale heb ik geüpgraded naar v1.4.7. Waarom is die versie zo kort na v1.4.4. gekomen en eveneens zo kort na de komst van de DR5088RC? Ik ga uit van een relatie daartussen maar de site van Digikeijs zegt er niets over. Verder heb ik alle conflicten uit de centrale gehaald door wat ik niet gebruik uit te zetten of het aantal modules op 0 te zetten zoals bij de S88 bus.

Ik heb bij de DR5088RC er voor gekozen om de terugmeldadressen te laten starten bij 101. Het leek mij handig omdat de wisseladressen starten bij 1. Ik weet niet in hoeverre dit een logische redenering is?

Maar wat ik ook probeerde.. de DR5088RC ging steeds gekker doen en gaf uiteindelijk helemaal geen terugmelding meer. Nadat ik hem had aangesloten op USB (Ja, ja, nadat ik de stroom er af had gehaald...) gaf hij helemaal geen sjoege meer. Geen lampje brandde, niks! Ik heb al diverse supportvragen uitgezet bij Digikeijs maar zie dat somber in.

Ik zoek dus eigenlijk iemand die veel verstand heeft van de DR5000 centrale en begrip heeft van de geavanceerdere functies (waar niets over staat in de handleiding) en die tevens exact weet wat je te doen staat met de DR5088RC. Anyone? Ik heb hem in Europa nog niet gevonden...


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Debvd »

:shock:

Tjee Alfred, dat is mooi waardeloos.

Ik hoop dat gauw digikeijs met support komt of iemand van het Forum.

Ik heb geen kaas gegeten van de DR5000.

Succes man hoop dat je snel weer rijdt

Gr. Bjorn



Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Rem_Brand »

Ik hoop inderdaad dat digikeijs snel met wat antwoorden komt.
Ik gebruik wel de DR5000 maar doe verder niets met railcom of de DR5088RC.

Wellicht lezen er nog meer mensen mee.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Vuursche Hoek

Bericht door martindomburg »

Hoef je niet zo ver te zoeken hoor, ik heb de RC werkend op de Demobaan waarmee ik volgende week weer op n Houten te zien ben.

Als ik je verhaal zo lees haal ik een hele bak frustratie eruit, maar weinig onderbouwen van je problemen.

De adressering gewoon bij 1 beginnen, is zowel voor de software als voor jezelf logischer. Bezetmelder en accessoireadressen zijn twee separate communicaties voor de centrale. Die bijten elkaar niet.

Probeer de RC gewoon eens op adres 1.
Helaas werkt de RC pas goed vanaf 19V, dit wordt nog aangepast door Karst zodat hij ook bij 15V werkt.
Tevens de dcc ingang J/K voeden rechtstreeks vanuit de DR5000, met een dikte van het liefst 1mm2

RailCom cutout kan best wat piekspanning geven.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Dank je Martin! Dus ik moet de spanning op de DR5000 eerst maar even opschroeven van 15v naar 19v? Dat kan veilig? En hoe kom jij aan deze wijsheden? De handleiding zegt daar niks over..

Tja, frustratie ontstaat als je niet goed de vinger op de oorzaak kan leggen en dan wordt het een slecht onderbouwd verhaal.. ik ben dan ook slecht onderwezen in de elektronica. Daar moet ik maar eens wat aan doen :D


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Vuursche Hoek

Bericht door martindomburg »

Ik heb de DR5088RC getest voor hij werd uitgebracht. Daar ondervond ik dit probleem,

Let wel even erop dat de decoders die je gebruikt meer als 20v aankunnen. Anders gaan ze stuk :shock:

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Opgelost! Zo lijkt het.. simpelweg door een nieuwe terugmelder te proberen. Voor alle zekerheid heb ik hem stapje voor stapje, met de handleiding op het scherm aangesloten en getest; draadje voor draadje. Eveneens heb ik voor de zekerheid en op advies van Martin de Track input voorzien van dikkere bedrading (1.5 mm werd het, 1 mm heb ik niet). En jawel! In tegenstelling tot de vorige terugmelder gaf deze in 1 keer wél het decoderadres aan in iTrain!! Ik heb daarvoor niet eens de spanning op de centrale aangepast! Nu heeft de 1300 zijn rondjes gemaakt langs alle melders en ga ik verder met de volgende treinen.. fingers crossed!

Afbeelding


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Vuursche Hoek

Bericht door martindomburg »

Gaaf te weten dat het probleem met de baanspanning door Karst is opgelost.

Die dikkere draden zijn dan de truck.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Als het schaduwstation dan eindelijk rijdt zoals ik wil kan het echte grote testrijden beginnen. Maar dan moeten de decoders van de locs goed afgesteld worden en de snelheid worden geijkt in iTrain... en daar komt de lade weer van pas. Dus vandaag vooral bezig geweest om het testspoor te leggen. Deze heb ik met behulp van de 'oude' bezetmelder voorzien van 4 blokken waarvan 2 met 3 bezetmelders zodat een aardig speeltuintje ontstaat. Ook hier heb ik kurk gelegd zodat ik goed de rateltjes en andere geluiden van de locjes kan horen als ze aan het testrijden zijn. Daarnaast is het een goede ondergrond om materieel van de bovenbaan op te kunnen leggen zonder dat het beschadigd raakt.

Afbeelding

Dankzij een ON-OFF-ON schakelaar kan ik switschen tussen de SPROG en de DR5000 centrale.

Afbeelding

Aan de onderzijde is een en ander flexibel bedraad door middel van een 4-aderige spiraalkabel.

Afbeelding

In uitgetrokken toestand veert de spiraalkabel soepel mee. Je kan goed zien dat de LocoNet kabel van de bezetmelder door de as van de kabel meeloopt.

Afbeelding

Tot slot van dit weekeinde een staatsieportret van de 1828. Met de door Niels geleverde onderzijde oogt die authentiek Hollands...

Afbeelding


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Peter »

Die 1828 ziet er top uit zo.... ook eens contact met Niels opnemen....

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Vuursche Hoek

Bericht door spoorfreak »

Inderdaad erg mooi.

Zitten de sneeuwvangers er nog op?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

spoorfreak schreef:Zitten de sneeuwvangers er nog op?
Ja, die zitten er nog op. Hoort dat niet meer dan? ;)


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Arnold1978 »

Hallo Alfred,

Begint een mooie baan te worden en je hebt mooi materieel.
Succes met de verdere bouw en blijf je volgen.

mvg

Arnold


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Vuursche Hoek

Bericht door BenQ »

Alfred,
Hoe is het met de spookmeldingen, ben ook bezig bij iemand anders die daar last van heeft.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Ben, ik heb uiteindelijk de Digikeijs module omgeruild voor een nieuwe en toen was het weg. Het lijkt dus een defect in Digikeijs te zijn. Ik heb er inmiddels al 2x een omgeruild. Dat ging overigens prima ondanks dat de service bij Digikeijs op de website ronduit belabberd is. Ik heb het vermoeden dat de elektronica nogal gevoelig is. Daarom heb ik ook de modules nu allemaal via een aparte booster van spanning en dcc signaal voorzien. Sindsdien geen problemen meer.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Vuursche Hoek

Bericht door BenQ »

Alfred,
Bedankt voor het antwoord.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Vuursche Hoek

Bericht door robert »

Alfred,

Late reactie, de sneeuwvangers zitten niet op een 16/1800. Eraf, als je dat al niet gedaan had.


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Nou Robert, bij deze. En dankzij het boek van Jos Burgemeester ook weer veel geleerd over deze lok. Je moet wel weten waar je mee rijdt, nietwaar?

Afbeelding

Vandaag de aftrap van het nieuwe modelspoorseizoen! Met een een schoonmaakbeurt ligt alles er weer redelijk maagdelijk bij.

Afbeelding

Verder gaan waar ik bij de eerste lentezonnestralen gebleven was; de eerste klimspiraal. Ik heb een spiraal ontworpen die in mijn baan past en deze gelasercut in een onderlaag van 6mm mdf en een 'spalklaag' van 4 mm mdf. Door de spalklaag op de onderlaag te lijmen wordt het geheel stijver en stabieler en ontstaat er een mal waar het spoor in komt te liggen. Aangezien de laag waar het spoor op ligt maar 6mm dik is kan ik een minder steile klim maken om toch 50mm hoogteverschil tussen spoorstaaf en 'plafond' te krijgen. Nog een voordeel van de 'spalklaag' is dat er geen verbindingsstukken nodig zijn waardoor het plafond glad blijft. Pantografen kunnen zo nergens achter blijven haken. In ieder geval, zo is de theorie. De eerste windel is gelegd en de komende tijd zal ik besteden aan het verder bouwen en testen van de eerste spiraal.

Afbeelding

De delen uit één stuk beslaan een halve wending. Door de spalklaag een kwart wending verder te laten starten overlappen ze elkaar perfect.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfred op 05 nov 2018 01:35, 1 keer totaal gewijzigd.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Nico Essers »

Dat is een mooie oplossing. Komt de rails strak in de mal te liggen of heb je enkele mm speling. Het zal het leggen van de flexrails wel vereenvoudigen neem ik aan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Vandaag kwam een bij Conrad bestelde digitale hoekmeter binnen. Handig leek me de hellingshoek na te meten. Het lijkt perfect te werken maar legt wel dingen bloot die je met het blote oog niet zo gauw ziet... een keurig op 2,5% afgestemde helling fluctueert tussen de 1,7% en 3,4% afhankelijk van de plek waar je meet...

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

En voor de liefhebber een eagleview overzichtsfoto van de bouwput:

Afbeelding


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Hans »

Hallo Alfred,

Een verschil tussen 1,7 en 3,4 is nogal wat. Heb je enig idee hoe dat komt?

Gave overzichtsfoto trouwens.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Hansepansje
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Hansepansje »

Naamgenoot,

Ik vind een verschil van 1,7 graden (gemeten door een kort apparaatje op een stukje rails dat op kurk op een niet heel dikke houten ondergrond ligt) eigenlijk best een heel aardige prestatie. En ik verwacht dat de impact wel meevalt: de verschillende krachtsinspanningen die de lok hiervoor zou moeten leveren worden immers 'gemiddeld over de lengte van de trein'.
Of ben ik nu te optimistisch?

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Ik heb het een tijdje zitten bestuderen en nameten en ik ben er achter gekomen dat de variërende hellingshoek door een vrij simpele denkfout is ontstaan. En die zal ik dan hier maar delen... :(

Ik heb berekend dat er op elke zekere afstand een ondersteuning van een bepaalde hoogte moest komen als ik de helling op 2,5% wilde hebben. Ik heb er echter geen rekening mee gehouden dat de helling niet direct met 2,5% start maar dat er een geleidelijke overgang is. Die is er ook met het effect dat de baan op een gegeven moment iets steiler moet gaan om over de eerste ondersteuning heen te gaan. Daarna vlakt het weer af, enzovoort. Ik heb het in dit plaatje uitgewerkt:

Afbeelding

De rode lijn geeft in extremis aan wat er met de baan gebeurt. In werkelijkheid valt het nauwelijks op totdat je het gaat nameten. Dat is het antwoord op 1e Hans. 2e Hans heeft gelijk want gemiddeld blijft de helling 2,5%. Je ziet zelfs nauwelijks dat een rijdende trein 'golft'. Ik pas het dus ook niet aan. Ik voel me wel een beetje een Hansworst.. :D


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door OBBinN »

Bij een lange helling gebruik ik meestal een lange (rechte!!) lat die ik de juiste hoe geef, daar schroef ik dan de plaat op waar de rails op komt te liggen. Afhankelijk van de lengte plaats ik wel een of meerdere extra ondersteuningen, puur om te voorkomen dat de lat en het hele spul gaat doorhangen ;-)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Hans »

Het is me duidelijk.
Mijn baan ligt op XPS en dat golft ook, ook al heb ik heel veel ondersteuningspunten en heb ik de ondersteuningen afgeschuind volgens de hellinghoek.
Gelukkig is het inderdaad met het blote oog niet zichtbaar en inderdaad: gemiddeld zit het goed en heb ook ik er geen last van.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Plaats reactie