Vuursche Hoek

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Modelspoorbarry »

Alfred,

Praktische vraag: waar laat jij jouw spullen "lasercutten"?

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

rjvanhouten schreef: ... het voorheen gebruikte MDF was na 10 jaar gaan golven als de Noordzee bij windkracht 8.
Aiiii, laten we dit niet hopen... :shock:

@Barry: ik heb het laten doen bij Snijlab. Daarvoor heb ik geen bijzondere reden; gewoon via internet uitgekozen.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Modelspoorbarry »

Alfred,

Dank je wel.

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Nico Essers »

MDF was na 10 jaar gaan golven als de Noordzee bij windkracht 8
Ik denk dat Richard Warren toch ergens een heel groot probleem gehad heeft met vocht. Ik heb op de zolder van de onverwarmde garage stroken onbehandeld MDF van 12 mm staan waar ik in 2004 mijn eerste baan mee wilde bouwen. Daar is in al die jaren niets mee gebeurd zolang het maar niet nat wordt. MDF kan daar zeer slecht tegen als het water ook nog de tijd krijgt om in de vezels te trekken en dan gaat het wel golven. Schilderen van de MDF kan deze problemen met vocht voorkomen.
Multiplex heeft daarom altijd de voorkeur als bouwmateriaal van een modelbaan. Ook vanwege voordeel van gewicht en minder hard oppervlak. Probeer maar eens een heel klein schroefje in MDF te draaien. :(

Alfred, de door jouw gekozen methode om twee lagen op elkaar te lijmen geeft mijns inziens meer dan voldoende sterkte met multiplex. Je kunt altijd een proefstukje maken om te vergelijken. Zelf gebruik ik 9 mm multiplex als tracé en heb nergens problemen met doorzakken.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

We gaan het proberen. Ik heb een bestelling geplaatst met 2 lagen berken multiplex van ieder 3 mm dik.

Ondertussen begonnen met de bovenbouw. Althans, de op één na bovenste laag. De afgelopen 2 zondagen weer ouderwets aan het houtbewerken geslagen; meten, nog eens meten, zagen, meten, bijschuren, passen, meten, lijmen, schroeven, klemmen, enzovoort.

De helix verdwijnt nu onderlands maar is nog steeds goed bereikbaar. De sporen in de bocht zijn al verlijmd met behulp van een mal.

Afbeelding

Hierboven komt nog 1 laag en dan dus met scenery.
De uitloop van de spiraal gaat langs de achterwand zijn weg verder omhoog vinden.

Afbeelding

Voor de sporen van de rechterbocht, die naar de paradebaan leiden, liggen de mallen al klaar om volgend weekeinde verder spoor te leggen.

Afbeelding


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Nico Essers »

Mooi timmerwerk Alfred. Ziet er strak uit. Ben benieuwd naar je bevindingen met de multipex.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Vuursche Hoek

Bericht door bob vermeulen »

Dat is veel en nauwkeurig werk om al die latten netje op de plaats te krijgen :o
De baan zal daardoor wel erg mooi gaan worden.
Ik heb ook op mijn baan alleen maar berken multitripel gebruikt en dat is prima spul voor de modelbouwer.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Elke weekeinde is er wel een dagje te vinden om te klussen. Mallen leggen, kurk verlijmen, spoor leggen, lijmen, afstellen, enzovoort. Leuk om te doen maar ik kijk uit naar een volgende ronde testritten.

Afbeelding Afbeelding

In ieder geval zijn we op een punt aangekomen dat we bovengronds komen! En daarom krijgt de onderlaag een aardse kleur mee. Hoewel de scenery er nog overheen komt en het schilderwerk niet zo nauw komt, werk ik het toch tot de randjes af. Beschouw het maar als een tic...

Afbeelding Afbeelding

Ik ben de kurk overigens gaan verlijmen met boekbinderslijm, waarmee ik ook het spoor vastlijm. Het bevalt me eigenlijk beter dan de waterkit die ik eerst gebruikte.
Enfin, nu we bovengronds zijn komt Ben van Den maar weer eens kijken met Coco en Bobo. Het is wel opvallend dat nu we bovengronds komen, de railstaven ineens gaan roesten.. "Hoe kan nou toch?" vraagt Bobo zich af...

Afbeelding


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

StevedeM
Berichten: 75
Lid geworden op: 25 nov 2018 14:51

Re: Vuursche Hoek

Bericht door StevedeM »

mooi werk !

vraagje, hoe dik is jouw kurk wat je eronder legt ?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

StevedeM schreef:mooi werk !

vraagje, hoe dik is jouw kurk wat je eronder legt ?
2mm. Dat is precies goed.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Vuursche Hoek

Bericht door bob vermeulen »

Mooi werk en natuurlijk is het een mijlpaal om op het zichtbare niveau te komen.
Lekker als je in het weekend kan bouwen :o ,dat lukt mij bijna niet :oops:

We blijven het volgen

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Met de Kerstdagen lekker wat kunnen doen. Ik ben begonnen aan de 2e helix.

Afbeelding

De draadstangen zijn geplaatst en nu moet eerst de oprit worden aangesloten.

Afbeelding

Ik had eerst een proefplaat gemaakt met een multiplex onderzijde van 3mm en de bovenmallen van 3mm multiplex. Dat gaf al direct een golfslagbad. Blijkbaar zit er spanning in een multiplex plaat waardoor deze krom kan trekken indien er langwerpige onderdelen uitgesneden worden. Uiteindelijk is het een combinatie geworden met het beste van both worlds: een 4 mm mdf onderlaag voor de stabiliteit en een 3mm multiplex bovenlaag die er op gelijmd wordt. Indien nodig kan er in het multiplex geschroefd worden.

Afbeelding

Het spoor op de oprit is gedruppeld met verdunde boekbinderslijm. Het overige spoor, dat tussen de multiplex mallen komt te liggen zal worden verlijmd door eerst in de mal boekbinderslijm te smeren (onverdund) en dan het spoor er in te leggen. Dat heeft zich bewezen als een goede methode bij de andere sporen.

Afbeelding

De eerste wendel is gelegd. Je kan geen klemmen genoeg hebben...

Afbeelding

Tijdens de droogperiodes heb ik onder de baan alvast een booster en 2 terugmelders geplaatst. Daarbij direct de firmware updates op alle Digikeijs-en gedaan. Ik kan door met het aansluiten van de volgende 32 blokken...


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Enfin, 2 weken later... zoals het getekend en bedoeld is...

Afbeelding

... en zoals het geworden is

Afbeelding

ben wel effe klaar met helixen nu... :D


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door OBBinN »

Das nog eens spul! Kom ik met 2 rondjes op de proppen.. :mrgreen:


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek: puntstuk polarisatie

Bericht door Alfred »

Nu ik bijna boven ben is het tijd om keuzes te maken voor de wisselaandrijving. Mijn oog is gevallen op de MTB wisselaandrijving. Dat lijkt me praktisch te plaatsen omdat ze niet zo groot zijn. Tevens hebben ze een schakelmogelijkheid om o.a. het puntstuk om te polen.

Afbeelding

Ik heb de MP5 nu aangesloten op een DR4018 en deze geprogrammeerd op preset 6 voor wisselmotor-aansturing. Het omleggen van de wissel gaat mooi bij een spanning van 15V. Deze kan nog omlaag voor een rustigere loop maar dat zal ik later testen.

Waar ik nu mee zit is het volgende: In het filmpje wordt het omschakelen van de spanning door de MP5 gesimuleerd met 2 ledjes. De ene kant op gaat goed. Maar naar de andere kant zie je dat het groene ledje al gaat branden terwijl de wisseltong nog tegen de buitenste rail aan ligt. Dat gaat dus kortsluiting opleveren in de praktijk.



Het liefst zou ik hebben dat zodra de wissel omgaat, de stroom van het puntstuk af gaat en dat deze er weer omgeschakeld opgezet wordt als de wissel geheel over is. Is daar een oplossing voor?


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Na een paar weken prutsen en nadenken zijn we dan bovenaan gekomen. Het precisiewerk qua sporenaanleg kan beginnen!

Afbeelding

Natuurlijk heb ik deze discussie gevolgd over het aanpassen van peco wissels. Ik ben echter toch wel gecharmeerd van de mtb wisselaandrijvingen. En daarbij heb je dus geen controle over het moment waarop het puntstuk ompoolt. En nu komt peco ook nog met de unifrog wissel en die doet dus precies wat er bedoeld wordt met het aabpassen van de wissels.

Afbeelding

Bovenstaande zorgt er dus voor dat ik aan de vooravond sta van het modificeren van de peco wissels en ze aan te sturen met een mp1.
Ik ben benieuwd wie er hier ervaring mee heeft en nog zijn tips wil delen? Of heb je echt nog hele goede argumenten om mij hiervan af te laten zien?


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Vuursche Hoek: puntstuk polarisatie

Bericht door shoven »

Alfred schreef: 10 jan 2019 16:43 Het liefst zou ik hebben dat zodra de wissel omgaat, de stroom van het puntstuk af gaat en dat deze er weer omgeschakeld opgezet wordt als de wissel geheel over is. Is daar een oplossing voor?
Ja. Die heet Servoswitch. Ik heb er een hele lading in de baan zitten, prima in te stellen en nooit gedoe ermee. Zodra hij omgaat gaat direct de stroom eraf. Maar dan werk je dus met servo's en dat is niet het geval bij die MTB dingen.

Je baan ziet er trouwens keurig verzorgd uit, complimenten.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alro »

En Alfred, hoe staat je baan er nu voor?
Je was net zo lekker bezig en het is zo’n mooie baan om te volgen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Na een jaar van weggeweest is er weer tijd en ruimte om verder te gaan met het project. Er dreigde een verhuizing aan te komen maar dat is gelukkig een inhuizing geworden. Na wat opknapwerk aan het huis en de relatie met mijn vrouw kan ik nu de draad weer oppakken.

Afbeelding

De werkkamer was echter een onoverzichtelijke rotzooi en dat nodigde niet uit om verder te gaan. Dus eerst de werkplek onderhanden genomen; de PC gescheiden van het klusgedeelte.

Nu oppakken waar ik gebleven was... maar hoe zat het ook alweer????
Laatst gewijzigd door Alfred op 17 mei 2020 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Hoontje »

Kijk, goed bezig! Ik ga weer volgen :)


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Nico Essers »

Hallo Alfred. Mooi dat je weer tijd hebt voor je baan. Het was inderdaad stil in je topic. We gaan je voortgang weer volgen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Michiel »

Familiale rust, huis in orde, hobbykamer opgeruimd, projecten op een rijtje gezet... Er staats niets meer in de weg, lijkt me, om er weer eens goed in te vliegen. 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred »

Het heeft even geduurd. Na een iTrain licentie-upgrade kon ik de baan opnieuw invoeren (ik was de backup kwijt...) en daarmee haalde ik de diep weggezakte kennis weer wat op. Toen bleek ook de SPROG ondertussen overleden en was ik ook daarvan de back-up kwijt. Inmiddels is ook die kennis bijgespijkerd en enkele locs rijden al weer. Eerst een beetje rijden en dan verder met de eerste peco-wisselstraat.

Afbeelding

De wissels worden aangestuurd met de MP1 wisselmotoren van mtb. Deze kunnen ook het hartstuk schakelen zoals in bovenstaand schema is te zien. Daarom ga ik de wissels modificeren volgens het veel bediscussieerde concept. De video
(https://www.youtube.com/watch?v=DlZIO7XE6xY&t=801s) van Modelbahn-Hannes geeft een duidelijke instructie. Toch een paar verbeterpunten:

Afbeelding

1. Ik zaag de sporen met een tafel-figuurzaag. Hiermee wordt de snede recht en slechts 0,5 mm breed;
2. Ik zaag de sporen niet direct naast elkaar en op het midden van het spoor om kortsluiting door de flensen te vermijden.

Afbeelding

De draadjes aan de onderzijde zijn geplaatst.



Met een labvoeding kan ik mooi de motoren testen op verschillende voltages. Hoe lager die is, hoe mooier de wissel omgaat.

Afbeelding

Eén voor een plaats ik de wisselmotoren en test deze uitgebreid.



En dan gaan de wissels mooi om.

Afbeelding

Na een paar avondjes prutsen, en dan zijn we zo weer weken verder, zijn de eerste 5 wissels klaar en uitgebreid getest.

Afbeelding

En het zwikkie ligt weer op zijn plaats. Nu verder met de wisselstraat aan de andere zijde van het station...


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Vuursche Hoek

Bericht door shoven »

Netjes hoor.
Maar waarom zaag je je wissel door? Af fabriek functioneren die dingen al prima.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Nico Essers »

Netjes afgewerkt Alfred. Maar ik heb het zelfde gevoel hierbij als Steven. Zou Peco de wissels niet af fabriek aanpassen indien dit veel beter zou zijn. Lijkt mij dat ook Peco hun wissels uitgebreid doet testen alvorens op de markt te brengen. Ze hebben een naam hoog te houden op dat gebied. Ik pas de wissels in ieder geval niet aan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie