Vuursche Hoek

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 673
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Hans » 08 nov 2018 11:46

Hallo Alfred,

Een verschil tussen 1,7 en 3,4 is nogal wat. Heb je enig idee hoe dat komt?

Gave overzichtsfoto trouwens.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, Anyrail, iTrain
De bouw van mijn baan op het forum: Schwarzburgerwald


Hansepansje
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Hansepansje » 08 nov 2018 18:42

Naamgenoot,

Ik vind een verschil van 1,7 graden (gemeten door een kort apparaatje op een stukje rails dat op kurk op een niet heel dikke houten ondergrond ligt) eigenlijk best een heel aardige prestatie. En ik verwacht dat de impact wel meevalt: de verschillende krachtsinspanningen die de lok hiervoor zou moeten leveren worden immers 'gemiddeld over de lengte van de trein'.
Of ben ik nu te optimistisch?

Groets, Hans



Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 152
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred » 08 nov 2018 20:49

Ik heb het een tijdje zitten bestuderen en nameten en ik ben er achter gekomen dat de variërende hellingshoek door een vrij simpele denkfout is ontstaan. En die zal ik dan hier maar delen... :(

Ik heb berekend dat er op elke zekere afstand een ondersteuning van een bepaalde hoogte moest komen als ik de helling op 2,5% wilde hebben. Ik heb er echter geen rekening mee gehouden dat de helling niet direct met 2,5% start maar dat er een geleidelijke overgang is. Die is er ook met het effect dat de baan op een gegeven moment iets steiler moet gaan om over de eerste ondersteuning heen te gaan. Daarna vlakt het weer af, enzovoort. Ik heb het in dit plaatje uitgewerkt:

Afbeelding

De rode lijn geeft in extremis aan wat er met de baan gebeurt. In werkelijkheid valt het nauwelijks op totdat je het gaat nameten. Dat is het antwoord op 1e Hans. 2e Hans heeft gelijk want gemiddeld blijft de helling 2,5%. Je ziet zelfs nauwelijks dat een rijdende trein 'golft'. Ik pas het dus ook niet aan. Ik voel me wel een beetje een Hansworst.. :D


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 812
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door OBBinN » 10 nov 2018 17:13

Bij een lange helling gebruik ik meestal een lange (rechte!!) lat die ik de juiste hoe geef, daar schroef ik dan de plaat op waar de rails op komt te liggen. Afhankelijk van de lengte plaats ik wel een of meerdere extra ondersteuningen, puur om te voorkomen dat de lat en het hele spul gaat doorhangen ;-)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook

Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 673
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Hans » 18 nov 2018 19:28

Het is me duidelijk.
Mijn baan ligt op XPS en dat golft ook, ook al heb ik heel veel ondersteuningspunten en heb ik de ondersteuningen afgeschuind volgens de hellinghoek.
Gelukkig is het inderdaad met het blote oog niet zichtbaar en inderdaad: gemiddeld zit het goed en heb ook ik er geen last van.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, Anyrail, iTrain
De bouw van mijn baan op het forum: Schwarzburgerwald

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 152
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred » 20 nov 2018 22:19

Na twee weken is de eerste klimspiraal volledig in elkaar gelijmd en afgesteld. Elke dag een klein stukje board of rails lijmen, vastklemmen en laten drogen.

Afbeelding

Afbeelding

Ook al zijn het maar 3 wendingen, het was lastig het geduld op te brengen om de eerste tests te kunnen doen.

Afbeelding

En de pantografentest..

Afbeelding

Maar uiteindelijk kon er getest worden. En als uiteindelijk een sleep van 8 rijtuigen via de binnenbocht omhoog kruipt!! Tijd voor een filmpje!!



Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 654
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Nico Essers » 20 nov 2018 23:36

Wauw, Alfred.

Dat ziet er echt goed uit. Jammer dat hij uiteindelijk verdwijnt onder de scenerie.


Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.9 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2


Ronald2016
Berichten: 624
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Ronald2016 » 21 nov 2018 09:27

Gaaf om te zien.
Ook mooi die randjes waar je de rails inlegt.

Is dit een helix die je zelf hebt gemaakt? of ergens besteld?


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alfred
Berichten: 152
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Alfred » 21 nov 2018 09:58

Deze klimspiraal heb ik zelf 'ontworpen' en uitgetekend met behulp van Inkscape. Daarna heb ik het laten lasercutten op mdf van 6mm en 4mm dik.

Dit plaatje is van de onderlaag welke 6 mm dik is:

Afbeelding

Dit plaatje is van de bovenlagen die dan ook de mallen vormen voor de sporen:

Afbeelding

De werkwijze bevalt me wel. Je kan tot op de millimeter nauwkeurig werken en het maken zoals je wil. De onderdelen passen altijd (mits goed getekend uiteraard).

Ik ga een tweede helix maken en die zal wat uitdagender zijn omdat de binnenbochten moeten klimmen. Ik ga een kleiner hellingspercentage proberen. De bodemplaat (nu 6 mm) kan wel dunner. En de bovenplaat ga ik met 3 mm maken. Ik twijfel nog over MDF of multiplex. Ik ben bang dat dun multiplex sneller krom trekt. MDF moet je alleen maar willen lijmen en niet hoeven schroeven.

Een ander leermoment is het aantal steunen. Ik heb hier nu 6 draadstangen voor gebuikt. Ik ga dat uitbreiden naar 8. En om het mezelf makkelijker te maken ga ik proberen de draadstangen op dezelfde hoogte te laten beginnen. Bij deze klimspiraal beginnen de schroefdraden op verschillende hoogtes waardoor het juist uitlijnen van de hellingshoek een flinke klus is.


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 161
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Contacteer:

Re: Vuursche Hoek

Bericht door rjvanhouten » 21 nov 2018 11:46

Alfred schreef:Ik twijfel nog over MDF of multiplex. Ik ben bang dat dun multiplex sneller krom trekt. MDF moet je alleen maar willen lijmen en niet hoeven schroeven.
Het is precies andersom, Alfred: MDF heeft meer te lijden van wisselingen in temperatuur en/of vochtigheidsgraad dan multiplex. Reden waarom Richard Warren (van Everard Junction) zijn baan opnieuw is gaan opbouwen, ditmaal met gebruikmaking van multiplex; het voorheen gebruikte MDF was na 10 jaar gaan golven als de Noordzee bij windkracht 8.

Groet, en succes ermee,
Robert Jan



Plaats reactie