Pagina 4 van 7

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 08 nov 2018 11:46
door Hans
Hallo Alfred,

Een verschil tussen 1,7 en 3,4 is nogal wat. Heb je enig idee hoe dat komt?

Gave overzichtsfoto trouwens.

m.vr.gr.

Hans

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 08 nov 2018 18:42
door Hansepansje
Naamgenoot,

Ik vind een verschil van 1,7 graden (gemeten door een kort apparaatje op een stukje rails dat op kurk op een niet heel dikke houten ondergrond ligt) eigenlijk best een heel aardige prestatie. En ik verwacht dat de impact wel meevalt: de verschillende krachtsinspanningen die de lok hiervoor zou moeten leveren worden immers 'gemiddeld over de lengte van de trein'.
Of ben ik nu te optimistisch?

Groets, Hans

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 08 nov 2018 20:49
door Alfred
Ik heb het een tijdje zitten bestuderen en nameten en ik ben er achter gekomen dat de variërende hellingshoek door een vrij simpele denkfout is ontstaan. En die zal ik dan hier maar delen... :(

Ik heb berekend dat er op elke zekere afstand een ondersteuning van een bepaalde hoogte moest komen als ik de helling op 2,5% wilde hebben. Ik heb er echter geen rekening mee gehouden dat de helling niet direct met 2,5% start maar dat er een geleidelijke overgang is. Die is er ook met het effect dat de baan op een gegeven moment iets steiler moet gaan om over de eerste ondersteuning heen te gaan. Daarna vlakt het weer af, enzovoort. Ik heb het in dit plaatje uitgewerkt:

Afbeelding

De rode lijn geeft in extremis aan wat er met de baan gebeurt. In werkelijkheid valt het nauwelijks op totdat je het gaat nameten. Dat is het antwoord op 1e Hans. 2e Hans heeft gelijk want gemiddeld blijft de helling 2,5%. Je ziet zelfs nauwelijks dat een rijdende trein 'golft'. Ik pas het dus ook niet aan. Ik voel me wel een beetje een Hansworst.. :D

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 10 nov 2018 17:13
door OBBinN
Bij een lange helling gebruik ik meestal een lange (rechte!!) lat die ik de juiste hoe geef, daar schroef ik dan de plaat op waar de rails op komt te liggen. Afhankelijk van de lengte plaats ik wel een of meerdere extra ondersteuningen, puur om te voorkomen dat de lat en het hele spul gaat doorhangen ;-)

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 18 nov 2018 19:28
door Hans
Het is me duidelijk.
Mijn baan ligt op XPS en dat golft ook, ook al heb ik heel veel ondersteuningspunten en heb ik de ondersteuningen afgeschuind volgens de hellinghoek.
Gelukkig is het inderdaad met het blote oog niet zichtbaar en inderdaad: gemiddeld zit het goed en heb ook ik er geen last van.

m.vr.gr.

Hans

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 20 nov 2018 22:19
door Alfred
Na twee weken is de eerste klimspiraal volledig in elkaar gelijmd en afgesteld. Elke dag een klein stukje board of rails lijmen, vastklemmen en laten drogen.

Afbeelding

Afbeelding

Ook al zijn het maar 3 wendingen, het was lastig het geduld op te brengen om de eerste tests te kunnen doen.

Afbeelding

En de pantografentest..

Afbeelding

Maar uiteindelijk kon er getest worden. En als uiteindelijk een sleep van 8 rijtuigen via de binnenbocht omhoog kruipt!! Tijd voor een filmpje!!


Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 20 nov 2018 23:36
door Nico Essers
Wauw, Alfred.

Dat ziet er echt goed uit. Jammer dat hij uiteindelijk verdwijnt onder de scenerie.

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 21 nov 2018 09:27
door Ronald2016
Gaaf om te zien.
Ook mooi die randjes waar je de rails inlegt.

Is dit een helix die je zelf hebt gemaakt? of ergens besteld?

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 21 nov 2018 09:58
door Alfred
Deze klimspiraal heb ik zelf 'ontworpen' en uitgetekend met behulp van Inkscape. Daarna heb ik het laten lasercutten op mdf van 6mm en 4mm dik.

Dit plaatje is van de onderlaag welke 6 mm dik is:

Afbeelding

Dit plaatje is van de bovenlagen die dan ook de mallen vormen voor de sporen:

Afbeelding

De werkwijze bevalt me wel. Je kan tot op de millimeter nauwkeurig werken en het maken zoals je wil. De onderdelen passen altijd (mits goed getekend uiteraard).

Ik ga een tweede helix maken en die zal wat uitdagender zijn omdat de binnenbochten moeten klimmen. Ik ga een kleiner hellingspercentage proberen. De bodemplaat (nu 6 mm) kan wel dunner. En de bovenplaat ga ik met 3 mm maken. Ik twijfel nog over MDF of multiplex. Ik ben bang dat dun multiplex sneller krom trekt. MDF moet je alleen maar willen lijmen en niet hoeven schroeven.

Een ander leermoment is het aantal steunen. Ik heb hier nu 6 draadstangen voor gebuikt. Ik ga dat uitbreiden naar 8. En om het mezelf makkelijker te maken ga ik proberen de draadstangen op dezelfde hoogte te laten beginnen. Bij deze klimspiraal beginnen de schroefdraden op verschillende hoogtes waardoor het juist uitlijnen van de hellingshoek een flinke klus is.

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 21 nov 2018 11:46
door rjvanhouten
Alfred schreef:Ik twijfel nog over MDF of multiplex. Ik ben bang dat dun multiplex sneller krom trekt. MDF moet je alleen maar willen lijmen en niet hoeven schroeven.
Het is precies andersom, Alfred: MDF heeft meer te lijden van wisselingen in temperatuur en/of vochtigheidsgraad dan multiplex. Reden waarom Richard Warren (van Everard Junction) zijn baan opnieuw is gaan opbouwen, ditmaal met gebruikmaking van multiplex; het voorheen gebruikte MDF was na 10 jaar gaan golven als de Noordzee bij windkracht 8.

Groet, en succes ermee,
Robert Jan

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 21 nov 2018 12:26
door Modelspoorbarry
Alfred,

Praktische vraag: waar laat jij jouw spullen "lasercutten"?

Groeten,

Barry

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 21 nov 2018 14:42
door Alfred
rjvanhouten schreef: ... het voorheen gebruikte MDF was na 10 jaar gaan golven als de Noordzee bij windkracht 8.
Aiiii, laten we dit niet hopen... :shock:

@Barry: ik heb het laten doen bij Snijlab. Daarvoor heb ik geen bijzondere reden; gewoon via internet uitgekozen.

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 21 nov 2018 20:29
door Modelspoorbarry
Alfred,

Dank je wel.

Barry

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 22 nov 2018 00:02
door Nico Essers
MDF was na 10 jaar gaan golven als de Noordzee bij windkracht 8
Ik denk dat Richard Warren toch ergens een heel groot probleem gehad heeft met vocht. Ik heb op de zolder van de onverwarmde garage stroken onbehandeld MDF van 12 mm staan waar ik in 2004 mijn eerste baan mee wilde bouwen. Daar is in al die jaren niets mee gebeurd zolang het maar niet nat wordt. MDF kan daar zeer slecht tegen als het water ook nog de tijd krijgt om in de vezels te trekken en dan gaat het wel golven. Schilderen van de MDF kan deze problemen met vocht voorkomen.
Multiplex heeft daarom altijd de voorkeur als bouwmateriaal van een modelbaan. Ook vanwege voordeel van gewicht en minder hard oppervlak. Probeer maar eens een heel klein schroefje in MDF te draaien. :(

Alfred, de door jouw gekozen methode om twee lagen op elkaar te lijmen geeft mijns inziens meer dan voldoende sterkte met multiplex. Je kunt altijd een proefstukje maken om te vergelijken. Zelf gebruik ik 9 mm multiplex als tracé en heb nergens problemen met doorzakken.

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 02 dec 2018 22:56
door Alfred
We gaan het proberen. Ik heb een bestelling geplaatst met 2 lagen berken multiplex van ieder 3 mm dik.

Ondertussen begonnen met de bovenbouw. Althans, de op één na bovenste laag. De afgelopen 2 zondagen weer ouderwets aan het houtbewerken geslagen; meten, nog eens meten, zagen, meten, bijschuren, passen, meten, lijmen, schroeven, klemmen, enzovoort.

De helix verdwijnt nu onderlands maar is nog steeds goed bereikbaar. De sporen in de bocht zijn al verlijmd met behulp van een mal.

Afbeelding

Hierboven komt nog 1 laag en dan dus met scenery.
De uitloop van de spiraal gaat langs de achterwand zijn weg verder omhoog vinden.

Afbeelding

Voor de sporen van de rechterbocht, die naar de paradebaan leiden, liggen de mallen al klaar om volgend weekeinde verder spoor te leggen.

Afbeelding

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 03 dec 2018 03:37
door Nico Essers
Mooi timmerwerk Alfred. Ziet er strak uit. Ben benieuwd naar je bevindingen met de multipex.

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 03 dec 2018 07:16
door bob vermeulen
Dat is veel en nauwkeurig werk om al die latten netje op de plaats te krijgen :o
De baan zal daardoor wel erg mooi gaan worden.
Ik heb ook op mijn baan alleen maar berken multitripel gebruikt en dat is prima spul voor de modelbouwer.

mvrgr Bob

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 17 dec 2018 23:05
door Alfred
Elke weekeinde is er wel een dagje te vinden om te klussen. Mallen leggen, kurk verlijmen, spoor leggen, lijmen, afstellen, enzovoort. Leuk om te doen maar ik kijk uit naar een volgende ronde testritten.

Afbeelding Afbeelding

In ieder geval zijn we op een punt aangekomen dat we bovengronds komen! En daarom krijgt de onderlaag een aardse kleur mee. Hoewel de scenery er nog overheen komt en het schilderwerk niet zo nauw komt, werk ik het toch tot de randjes af. Beschouw het maar als een tic...

Afbeelding Afbeelding

Ik ben de kurk overigens gaan verlijmen met boekbinderslijm, waarmee ik ook het spoor vastlijm. Het bevalt me eigenlijk beter dan de waterkit die ik eerst gebruikte.
Enfin, nu we bovengronds zijn komt Ben van Den maar weer eens kijken met Coco en Bobo. Het is wel opvallend dat nu we bovengronds komen, de railstaven ineens gaan roesten.. "Hoe kan nou toch?" vraagt Bobo zich af...

Afbeelding

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 18 dec 2018 16:37
door StevedeM
mooi werk !

vraagje, hoe dik is jouw kurk wat je eronder legt ?

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 18 dec 2018 17:13
door Alfred
StevedeM schreef:mooi werk !

vraagje, hoe dik is jouw kurk wat je eronder legt ?
2mm. Dat is precies goed.

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 18 dec 2018 21:35
door bob vermeulen
Mooi werk en natuurlijk is het een mijlpaal om op het zichtbare niveau te komen.
Lekker als je in het weekend kan bouwen :o ,dat lukt mij bijna niet :oops:

We blijven het volgen

Mvrgr Bob

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 26 dec 2018 21:45
door Alfred
Met de Kerstdagen lekker wat kunnen doen. Ik ben begonnen aan de 2e helix.

Afbeelding

De draadstangen zijn geplaatst en nu moet eerst de oprit worden aangesloten.

Afbeelding

Ik had eerst een proefplaat gemaakt met een multiplex onderzijde van 3mm en de bovenmallen van 3mm multiplex. Dat gaf al direct een golfslagbad. Blijkbaar zit er spanning in een multiplex plaat waardoor deze krom kan trekken indien er langwerpige onderdelen uitgesneden worden. Uiteindelijk is het een combinatie geworden met het beste van both worlds: een 4 mm mdf onderlaag voor de stabiliteit en een 3mm multiplex bovenlaag die er op gelijmd wordt. Indien nodig kan er in het multiplex geschroefd worden.

Afbeelding

Het spoor op de oprit is gedruppeld met verdunde boekbinderslijm. Het overige spoor, dat tussen de multiplex mallen komt te liggen zal worden verlijmd door eerst in de mal boekbinderslijm te smeren (onverdund) en dan het spoor er in te leggen. Dat heeft zich bewezen als een goede methode bij de andere sporen.

Afbeelding

De eerste wendel is gelegd. Je kan geen klemmen genoeg hebben...

Afbeelding

Tijdens de droogperiodes heb ik onder de baan alvast een booster en 2 terugmelders geplaatst. Daarbij direct de firmware updates op alle Digikeijs-en gedaan. Ik kan door met het aansluiten van de volgende 32 blokken...

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 05 jan 2019 17:43
door Alfred
Enfin, 2 weken later... zoals het getekend en bedoeld is...

Afbeelding

... en zoals het geworden is

Afbeelding

ben wel effe klaar met helixen nu... :D

Re: Vuursche Hoek

Geplaatst: 05 jan 2019 21:07
door OBBinN
Das nog eens spul! Kom ik met 2 rondjes op de proppen.. :mrgreen:

Re: Vuursche Hoek: puntstuk polarisatie

Geplaatst: 10 jan 2019 16:43
door Alfred
Nu ik bijna boven ben is het tijd om keuzes te maken voor de wisselaandrijving. Mijn oog is gevallen op de MTB wisselaandrijving. Dat lijkt me praktisch te plaatsen omdat ze niet zo groot zijn. Tevens hebben ze een schakelmogelijkheid om o.a. het puntstuk om te polen.

Afbeelding

Ik heb de MP5 nu aangesloten op een DR4018 en deze geprogrammeerd op preset 6 voor wisselmotor-aansturing. Het omleggen van de wissel gaat mooi bij een spanning van 15V. Deze kan nog omlaag voor een rustigere loop maar dat zal ik later testen.

Waar ik nu mee zit is het volgende: In het filmpje wordt het omschakelen van de spanning door de MP5 gesimuleerd met 2 ledjes. De ene kant op gaat goed. Maar naar de andere kant zie je dat het groene ledje al gaat branden terwijl de wisseltong nog tegen de buitenste rail aan ligt. Dat gaat dus kortsluiting opleveren in de praktijk.



Het liefst zou ik hebben dat zodra de wissel omgaat, de stroom van het puntstuk af gaat en dat deze er weer omgeschakeld opgezet wordt als de wissel geheel over is. Is daar een oplossing voor?