Vuursche Hoek

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Modelspoorbarry

Re: Vuursche Hoek

Bericht door Modelspoorbarry » 21 nov 2018 12:26

Alfred,

Praktische vraag: waar laat jij jouw spullen "lasercutten"?

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche IV t/m VI / Koploper (W7 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Onderwerp starter
Alfred
Contacteer:

Bericht door Alfred » 21 nov 2018 14:42

rjvanhouten schreef: ... het voorheen gebruikte MDF was na 10 jaar gaan golven als de Noordzee bij windkracht 8.
Aiiii, laten we dit niet hopen... :shock:

@Barry: ik heb het laten doen bij Snijlab. Daarvoor heb ik geen bijzondere reden; gewoon via internet uitgekozen.

Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55

Modelspoorbarry

Bericht door Modelspoorbarry » 21 nov 2018 20:29

Alfred,

Dank je wel.

Barry

N-spoor, Epoche IV t/m VI / Koploper (W7 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32

Nico Essers

Bericht door Nico Essers » 22 nov 2018 00:02

MDF was na 10 jaar gaan golven als de Noordzee bij windkracht 8
Ik denk dat Richard Warren toch ergens een heel groot probleem gehad heeft met vocht. Ik heb op de zolder van de onverwarmde garage stroken onbehandeld MDF van 12 mm staan waar ik in 2004 mijn eerste baan mee wilde bouwen. Daar is in al die jaren niets mee gebeurd zolang het maar niet nat wordt. MDF kan daar zeer slecht tegen als het water ook nog de tijd krijgt om in de vezels te trekken en dan gaat het wel golven. Schilderen van de MDF kan deze problemen met vocht voorkomen.
Multiplex heeft daarom altijd de voorkeur als bouwmateriaal van een modelbaan. Ook vanwege voordeel van gewicht en minder hard oppervlak. Probeer maar eens een heel klein schroefje in MDF te draaien. :(

Alfred, de door jouw gekozen methode om twee lagen op elkaar te lijmen geeft mijns inziens meer dan voldoende sterkte met multiplex. Je kunt altijd een proefstukje maken om te vergelijken. Zelf gebruik ik 9 mm multiplex als tracé en heb nergens problemen met doorzakken.

Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.9 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Alfred
Contacteer:

Bericht door Alfred » 02 dec 2018 22:56

We gaan het proberen. Ik heb een bestelling geplaatst met 2 lagen berken multiplex van ieder 3 mm dik.

Ondertussen begonnen met de bovenbouw. Althans, de op één na bovenste laag. De afgelopen 2 zondagen weer ouderwets aan het houtbewerken geslagen; meten, nog eens meten, zagen, meten, bijschuren, passen, meten, lijmen, schroeven, klemmen, enzovoort.

De helix verdwijnt nu onderlands maar is nog steeds goed bereikbaar. De sporen in de bocht zijn al verlijmd met behulp van een mal.

Afbeelding

Hierboven komt nog 1 laag en dan dus met scenery.
De uitloop van de spiraal gaat langs de achterwand zijn weg verder omhoog vinden.

Afbeelding

Voor de sporen van de rechterbocht, die naar de paradebaan leiden, liggen de mallen al klaar om volgend weekeinde verder spoor te leggen.

Afbeelding

Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain

Nico Essers

Bericht door Nico Essers » 03 dec 2018 03:37

Mooi timmerwerk Alfred. Ziet er strak uit. Ben benieuwd naar je bevindingen met de multipex.

Vriendelijke groetjes Nico

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.9 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

bob vermeulen
Contacteer:

Bericht door bob vermeulen » 03 dec 2018 07:16

Dat is veel en nauwkeurig werk om al die latten netje op de plaats te krijgen :o
De baan zal daardoor wel erg mooi gaan worden.
Ik heb ook op mijn baan alleen maar berken multitripel gebruikt en dat is prima spul voor de modelbouwer.

mvrgr Bob

Feldberg-bahn in spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
Alfred
Contacteer:

Bericht door Alfred » 17 dec 2018 23:05

Elke weekeinde is er wel een dagje te vinden om te klussen. Mallen leggen, kurk verlijmen, spoor leggen, lijmen, afstellen, enzovoort. Leuk om te doen maar ik kijk uit naar een volgende ronde testritten.

Afbeelding Afbeelding

In ieder geval zijn we op een punt aangekomen dat we bovengronds komen! En daarom krijgt de onderlaag een aardse kleur mee. Hoewel de scenery er nog overheen komt en het schilderwerk niet zo nauw komt, werk ik het toch tot de randjes af. Beschouw het maar als een tic...

Afbeelding Afbeelding

Ik ben de kurk overigens gaan verlijmen met boekbinderslijm, waarmee ik ook het spoor vastlijm. Het bevalt me eigenlijk beter dan de waterkit die ik eerst gebruikte.
Enfin, nu we bovengronds zijn komt Ben van Den maar weer eens kijken met Coco en Bobo. Het is wel opvallend dat nu we bovengronds komen, de railstaven ineens gaan roesten.. "Hoe kan nou toch?" vraagt Bobo zich af...

Afbeelding

Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

StevedeM

Bericht door StevedeM » 18 dec 2018 16:37

mooi werk !

vraagje, hoe dik is jouw kurk wat je eronder legt ?

Onderwerp starter
Alfred
Contacteer:

Bericht door Alfred » 18 dec 2018 17:13

StevedeM schreef:mooi werk !

vraagje, hoe dik is jouw kurk wat je eronder legt ?
2mm. Dat is precies goed.

Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Plaats reactie