Klooster diorama

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

jerrytrein
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 mar 2015 21:38

Re: Klooster diorama

Bericht door jerrytrein »

Gaat snel , en ziet er goed uit
Die gevels zie ik dat je met verf en behang behandeld
1e
welke verf is dat
dacht aan latex witsel
2e waar haal je dat behang
zag steen motief


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Klooster diorama

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Jerry, vaak heeft iedere bouwmarkt wel bruikbare dingen. Het is vooral handig ze regelmatig te bezoeken en van alles mee te nemen en doe dat bij verschillende vestigingen dan valt het ook niet op. Ieder jaar veranderd de collectie dus daarom moet je het en bijhouden en een voorraadje opbouwen. Ook stoppen sommige winkels met het op voorraad hebben van proefstukjes, zo had de kwantum mooi spul maar die is er een jaar of 3 terug mee gestopt. Daar komen onder andere de laatste restjes van dat goudkleurige behang vandaan.

De verf is muurverf van de gamma, ik koop een aantal basis kleuren en meng dat daarna zelf verder tot andere kleuren in kleinere hoeveelheden. Ook die basis kleuren schut ik over in kleinere potten als het emmertje dicht blijft blijft het ook lang goed. Bij oudere verf kan het soms wenselijk zijn de verf door een theezeefje te halen. De muurverf verdun ik meestal met 20 tot 25% water maar nu voor het vakwerk en de daken heb ik de verf dik en puur nodig.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

jerrytrein
Berichten: 82
Lid geworden op: 11 mar 2015 21:38

Re: Klooster diorama

Bericht door jerrytrein »

OK
Ik had al een idee dat het stalen of van de test bladen waren die je meeneemt om te zien hoe het is
toch weer eens bij karwei en Hornbach en gamma en praxis en langs


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Klooster diorama

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb van 3 soorten wel een rol gekocht, 2 in de aanbieding en het behang wat op het klooster zit is van een rol( van €7,-) van de Action.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Klooster diorama

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb vandaag de 4 huisjes afgemaakt en ze op het diorama geplaatste, ik moet nog wel zien hoe de ruimtes achter de huisjes op vul.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 07 jan 2019 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Klooster diorama

Bericht door Alro »

Dat komt vast goed met zoveel fantasie en creativiteit!
Laatst gewijzigd door Alro op 29 apr 2018 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Klooster diorama

Bericht door tv_man »

Mooi rijtje huizen is het geworden.

Wat betreft de achterkant van de huizen: is het de bedoeling dat de diorama vanuit alle richtingen moet kunnen worden bekeken? Zo niet, dan hoef je de achterkant van de huisjes niet zo erg te detailleren. Ikzelf zou misschien voor struiken of iets dergelijks gaan. Ook nog realistisch tenslotte en het geeft een rustige achtergrond voor de huizen. In het 'echt' zou er ook niet zoveel zijn. Misschien een achterdeurtje met wat rommel eromheen ofzo?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Klooster diorama

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het diorama gaat wel van meerdere kanten bekeken worden. De bedoeling is de hellingen aan te smeren met gips en verf of tegellijm en daarmee de ruimtes tussen de huizen en het schuim op te vullen. Op de plekken waar zowel de voor als achterzijde vrij zijn moet ik de achterzijde voor zover het nodig is uiteraard ook van ramen en deuren voorzien. Dat soort huizen bouw ik nu alleen zo min mogelijk omdat ik nog nauwelijks raamkozijnen ervoor heb. Ik denk dat ik ook even ga lobbyen om het diorama wat struiken betreft grotendeels met spul van Woodland aan te kleden ipv met spul wat ik zelf van spons gemaakt heb.

Voor nu is het plan een pand te maken voor zowel helemaal links als helemaal rechts in die straat en dan nog 2 of 3 voor de volgende straat, wat en waar moet ik nog even bekijken.

De hoger gelegen delen sla ik voorlopig over, daarvoor wil ik eerst het klooster zelf af hebben zodat ik wat invulling betreft vanuit het klooster kan werken.

Ik blijf hier voorlopig wel met heel veel plezier aan werken en ik vind het ook wel lekker dat ik eens niks met treinen of OV hoef te doen.

Ondertussen zoek ik ook naar mogelijkheden om het diorama op een subtiele manier niet te lief te maken en in het nummer( en deels ook de videoclip van) Twilight Zone van D-Block & S-te-Fan wel wat inspiratie gevonden maar dat laat zich zomaar naar iets in model omzetten, dat is meer een creatief proces wat moet rijpen. Oohja om de videoclip beter te begrijpen moet je de clip van Angels&Demons ook gezien hebben al vind ik zowel de clip als het nummer zo op zichzelf staand wat matig, daar had naar mijn idee meer ingezeten/meer mee gekund.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Klooster diorama

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben met 2 nieuwe huisjes bezig en deze heb ik vast even op het diorama geplaatst nu ik voor een vriend van mij ook even het klooster er op te zetten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 07 jan 2019 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Klooster diorama

Bericht door Alro »

Mooooooi!
En waar komt het treintje nou?
Tandradbaantje door de berg heen?
Ooohja, geen treinen hier! :lol:

Ronald


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Klooster diorama

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb nu ook de Kruittoren en de Belvedère tijdelijk op het diorama staan zodat ik er omheen kan kijken wat er aan huisjes kan komen. De kruittoren( links) staat ten opzichte van de rest wat te laag dus die haal ik wat omhoog. De nog te bouwen vleugel van het klooster moet iets korter worden als gepland om de kruittoren meer ruimte te geven zodat hij beter tot z'n recht komt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
M'n vader heeft aan beide gebouwen nog veel te doen. Hij is wat te spaarzaam geweest met de houtlijm zodat aan beide gebouwen veel randjes los zijn en opnieuw gelijmd moeten worden. Beide gebouwen zijn ook nog niet af en hij moet ook nog veel randjes schilderen en nog diverse dingen afwerken.

Ik kan nu weer aan wat huisjes beginnen en ga na het weekend even een grote voorraad secondelijm inslaan voor alle huisjes.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 07 jan 2019 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Klooster diorama

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister buiten en vandaag binnen weer aan wat nieuwe huisjes gewerkt;
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Morgen en weer eens shoppen voor het diorama en ik hoop dan daarna nog 1 of 2 huisjes te kunnen bouwen.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 07 jan 2019 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Klooster diorama

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vandaag met hindernissen verder zitten prutsen aan wat huisjes en ook wat foto's kunnen maken waarbij karakter van het diorama al goed naar voren komt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu word de uitdaging om alles te schilderen zonder m'n handen te overbelasten, iets met doseren, geduld en andere dingen te doen zoeken, we gaan het zien.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 07 jan 2019 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Klooster diorama

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben begonnen met deze serie huisjes te schilderen:
Afbeelding
Zonder flits

Afbeelding
Met flits

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Als je naar de hoogte van de deuren kijkt en weet dat de weg stijgt dan klopt er toch iets niet, dus wat meer foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding
De deur van het huis zou 2mm boven het schuim moeten zitten maar zit er 1 a 2mm onder ook al is dat op de foto's wat lastig te zien. Daar moet wat aan gedaan worden en daar is eigenlijk maar een manier voor namelijk; los snijden en opnieuw aan elkaar lijmen. Iets wat ik liever niet doe maar het alternatief is het gebouw opnieuw bouwen want die deur laat ik niet zo zitten.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 07 jan 2019 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Klooster diorama

Bericht door Alro »

Ik kan me voorstellen dat het jou niet lekker zit, maar ik zou het nooit hebben gezien :lol:
Blijf het een fantastisch diorama vinden.



Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Klooster diorama

Bericht door Adriaan »

Het is een complex complex!
Maar het wordt fantastisch!!!!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Klooster diorama

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Alro schreef:Ik kan me voorstellen dat het jou niet lekker zit, maar ik zou het nooit hebben gezien :lol:
Blijf het een fantastisch diorama vinden.
Hoi Ronald, het is heel simpel:
a; heb ik een kwaliteitsstandaard hoog te houden( dit diorama word voor de vriend waar het voor is z'n 9e diorama en hij heeft er ook al ruim 200 euro in zitten aan gekocht en besteld materiaal).
b; als ik kwaliteitseisen aan een ander stel( m'n vader in dit geval) zal ik op z'n minst een gelijke kwaliteit moeten leveren.

Ik heb het gebouw inmiddels los gesneden en opnieuw aan elkaar gelijmd:
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 07 jan 2019 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Klooster diorama

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben gister avond nog aan een huisje gaan schilderen maar dat bleek( zoals ik al verwachte) inspannender als structureel goed voor me is. Dus ben ik daarna wat extra tussen wanden in de huisjes gaan maken in de hoop dat ik ze nu beter vast kan houden en daarmee m'n handen minder belast.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 07 jan 2019 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Klooster diorama

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Op modelspoorwijzer kwam iemand met het idee om een spons met een gat waar een duim of vinger doorheen kan in de huisjes te stoppen om ze zo vast te houden. Dat idee heb ik niet helemaal uitgevoerd in de zin dat ik geen vinger gat in heb gemaakt. Bij huisjes zonder tussenwanden werkt het goed om een spons er in te stoppen die drukt zich genoeg vast om het daarmee vast te kunnen houden om het te schilderen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik moet m'n hand wel tegen buik aan zetten om het stabiel te houden.

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 07 jan 2019 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Klooster diorama

Bericht door kees gorter »

Wordt leuk zo, wat een werk zeg.

Kees



Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Klooster diorama

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er mooi uit zo, succes met de verdere opbouw..

mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Klooster diorama

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb de serie huisjes inmiddels geschilderd en op het diorama vast gelijmd. Dat laatste ging niet helemaal zoals ik wilde en ik heb eerst 3 huizen met secondelijm aan elkaar moeten lijmen en daarna wat lijmsporen moeten weg werken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De kleur van het dak van dit huis moest nog aangepast worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
In het echt ziet de kleur groen er iets beter uit, maar bij een volgend dak wil ik het anders doen of met fijn strooisel of met aan iets donkerder groene verf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 07 jan 2019 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Klooster diorama

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er top uit!

mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Klooster diorama

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vandaag en gister avond wilde het niet echt opschieten met het uitdenken van het volgende bouwwerk. Mede daardoor eerst vandaag mijn rommeldozen grondig opgeruimd. Niet dat ik daarna wel wist wat ik doen moest maar ik had in ieder geval weer overzicht in wat ik aan materiaal had. Uiteindelijk ben ik begonnen met wat dun triplex met bogen er in wat ik van het klooster overhoud om daarmee wat kelderachtige dingen te gaan maken.
Afbeelding
Met diverse kartelscharen heb ik het wat extra vorm gegeven.

Afbeelding
De achterkant die in de bergwand schuift.

Afbeelding
Die bergwand is dan ook wat uitgehold.

Afbeelding
Zo komt het te staan, maar er moet nog wat decoratie op en aan en nog wat luiken voor een 2e verdieping en ik laat alles morgen even kennis maken met een spuitbus zwarte verf.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 07 jan 2019 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Klooster diorama

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zo even wat meuk er op gelijmd:
Afbeelding
2 halve draken en 4 halve zombiehonden en 5 sets luiken.

Groetjes Michiel
Laatst gewijzigd door neudalhausenstadbahn op 07 jan 2019 19:42, 2 keer totaal gewijzigd.


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie