De Waldobaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4480
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: De Waldobaan

Bericht door spoor65 »

Peter,

Zoals al eerder is vermeld,
foto`s plaatsten via photobucket lukt niet meer, daar heeft photobucket een hele dikke stok voor gestoken.

Als je foto`s wil plaatsten kan dat of via bijlage, of via een ander kanaal zoals bv Flickr.com


mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

zita
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 nov 2016 13:43
Locatie: Zuid Holland

Re: De Waldobaan

Bericht door zita »

Peter

Je kan eventueel ook postimage gebruiken.

https://postimages.org/nl

werkt het zelfde als photobucket en is nog steeds vrij te gebruiken.

Gr Zita



Onderwerp starter
Stomertje
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 mei 2017 17:20

Re: De Waldobaan

Bericht door Stomertje »

Bedankt iedereen voor de tips, maar comprimeer nu de foto's en voeg ze als bijlage bij. Dit blijkt voorlopig het best te lukken.

Even terug in de tijd dan.
De Waldobaan heeft voeding nodig uiteraard,

We gebruiken :

1 / Snelheidsregelaar ( nog zelf gemaakt, brugse modelspoorclub ), voor regeling snelheid op de baan
2 / Zelfgemaakte voeding, voor ledverlichting op de baan en seinen
3/ Marklin Transfo, voor verlichting op de baan
4/ Lichttransfo ( later voor kermis)
5 / Fleischmann transfo voor pendelbaan
6/ Kato snelheidsregelaar voor rangeer en goederenstation gedeelte

Merk op : de afstandsbediening voor regeling extra verlichting, zo kunnen we dag/avond simuleren op de baan.
Bijlagen
DSC_0040 (2).JPG
DSC_0040 (2).JPG (111.84 KiB) 5702 keer bekeken
DSC_0039 (2).JPG
DSC_0039 (2).JPG (99.48 KiB) 5702 keer bekeken



Onderwerp starter
Stomertje
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 mei 2017 17:20

Re: De Waldobaan

Bericht door Stomertje »

Hallo Iedereen,

We gaan nog even terug in de tijd, bij het plaatsen van de eerste sporen van de Waldobaan;

We gebruiken Peko 'code 55' rails en (oudere) Fleischmann wissels en op sommige trajecten Fleischmann rails. De rails worden geplaatst op
blauw-groene isolatieplaten, die gebruikt worden voor demping en isolatie bij het plaatsen van parketvloeren. Deze zijn ideaal voor demping op de baan en alles wordt gelijmd met boekbinders lijm.
Dit voor een maximum aan 'geluidsdemping'.( alhoewel ik dit best moeilijk vind bij N, om dit weg te werken.. nagenoeg, wat kunnen sommige locs lawaai maken..)
Overal is dus de 'ringleiding' voorzien.
Verder kan je de eerste stappen merken van het verhoogde niveau voor Gizmodorp, gebergte en pendelstation.

Ik kan mij nog als gisteren herinneren, dat we dan alles in het werk stelden om zo vlug mogelijk te kunnen rondrijden met de eerste treinen..Is voor volgende update(s)...

Groetjes,
Peter
Bijlagen
Het verhoogde stuk voor Gizmodorp
Het verhoogde stuk voor Gizmodorp
DSC_0157.JPG (125.04 KiB) 5591 keer bekeken
De ringleiding
De ringleiding
DSC_0028.JPG (91.41 KiB) 5591 keer bekeken
Het plaatsen van de eerste rails
Het plaatsen van de eerste rails
DSC_0025.JPG (126.86 KiB) 5591 keer bekeken



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: De Waldobaan

Bericht door erik-n-fan »

Leuk begin! Ik zou wel even rekening houden met Code 55 icm Fleischmann 83(?) profiel .. daar zit een klein beetje hoogteverschil in volgens mij waardoor je treintjes een drempeltje op/af denderen wat weer niet zo goed is voor de wielen... Ik heb volgens mij bij een van mijn experimenten de FM rails wat aangepast zodat de wagons en locs rustig van FM naar Peco en andersom konden rijden.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
Stomertje
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 mei 2017 17:20

Re: De Waldobaan

Bericht door Stomertje »

Hallo Eric,

Dank voor jou antwoord,

t'was een leuk begin, ben ondertussen een heel eindje verder..

Inderdaad er is een verschil in hoogte, ik heb dit beperkt door enkel maar een paar eindjes Fleischmann te gebruiken, en dit in de weggestoken delen (onder Gizmodorp). Ik heb dan het Peko gedeelte iets hoger gebracht met een stukje(s) isolatie, en (het zal misschien raar klinken) nog oude roco railverbindingsstukjes te gebruiken, deze zijn nogal wijd.
Alsook dan te solderen, trouwens alle railverbindingen zijn gesoldeerd. ( loopt redelijk lekker..maar kan altijd beter..)

Ik weet niet hoe jij de Fleischmann rails heb aangepast, ben wel benieuwd. Ben nooit te oud om bij te leren...

Groetjes,
Peter



Onderwerp starter
Stomertje
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 mei 2017 17:20

Re: De Waldobaan

Bericht door Stomertje »

Hierbij nog een update..(van toen..)

We gaan even verder;

Tussen bouwfases in wordt er regelmatig bezoek gebracht aan Houten ( is voor mij altijd een 'hoogdag' ), en telkens vinden we er iets leuk. Jammer dat we dergelijke modeltreinbeurzen niet in ons land hebben, maar de +100 km worden graag gereden..

Voor de seinen kozen we de zelfbouw blokseinen van Viessmann, en zelfbouw optrek en afrem modules (gekocht bij conrad).
(U weet zoals eerder vermeld in het draadje, we gaan puur analoog...)

En dan een eerste overzicht van de eerste rondritten, alsook kan je merken dat 'stroom' en een paar huizen zijn toegekomen en geplaatst in Waldostadt en de eerste seintjes zijn geplaatst. De 'ondergrond' van de isolatie is donker geverfd, om later beter te kunnen afwerken..


Groetjes,
Peter
Bijlagen
Overzicht van de baan met eerste testritjes
Overzicht van de baan met eerste testritjes
DSC_0217.JPG (124.17 KiB) 5418 keer bekeken
Lekker shoppen in Houten
Lekker shoppen in Houten
IMG_0755.JPG (114.44 KiB) 5418 keer bekeken
Fijn maar leuk soldeer en monteerwerk
Fijn maar leuk soldeer en monteerwerk
DSC_0020.JPG (124.56 KiB) 5418 keer bekeken



Onderwerp starter
Stomertje
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 mei 2017 17:20

Re: De Waldobaan

Bericht door Stomertje »

De eerste locs komen binnen in Waldostadt, en... het definitief station is gebouwd.
Stilaan komt er leven in Waldostadt, met een hoofdstraat, en talrijke leuke zaken zoals restaurants, bioscoop etc...

Volgende stap is het volledig analoog sturen van ons 'bloksysteem', waarbij we met meer dan 5 loc's op de baan volledig automatisch kunnen rijden , en terzelfder tijd kunnen we nog rangeren op ons goederenbedrijf, terwijl onze pendelbaan regelmatig op en neer zal gaan van Waldostadt naar Bramland..

Groetjes,
Peter
Bijlagen
DSC_00123.JPG
DSC_00123.JPG (124.33 KiB) 5400 keer bekeken
DSC_0089.JPG
DSC_0089.JPG (102.38 KiB) 5400 keer bekeken
DSC_0091.JPG
DSC_0091.JPG (105.74 KiB) 5400 keer bekeken
DSC_0093.JPG
DSC_0093.JPG (92.02 KiB) 5400 keer bekeken



Onderwerp starter
Stomertje
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 mei 2017 17:20

Re: De Waldobaan

Bericht door Stomertje »

Hierbij de eerste rondritjes...

De verlichting staat op 'avondmodus' voor de sfeer, en het lokje rijd inderdaad wat te snel maar dit zijn onze eerste volledige 'test'rondritjes.
In het station staat onze 'railcleaner'-trein klaar om een poetsbeurt te beginnen.
De eerste seintjes zijn ook gemaakt. Is redelijk wat fijn werk..vooral het solderen van het printplaatje met de leds.
Alsook komt een van de eerste bewoners van Waldostadt een dagelijkse krant kopen bij de kiosk op het perron.



Groetjes,
Peter


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: De Waldobaan

Bericht door shoven »

Ziet er leuk uit hoor. Die kioskjes zijn erg leuk zo.
Volgende filmpje zou ik alleen in de 'dagmodus' opnemen, dan kunnen we het beter zien.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie