Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Oostenrijk in Miniatuur, ÖBB in N

Bericht door OBBinN »

Na lang bedenken of ik het ga doen, hierbij toch het topic over mijn baan, Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N. Wellicht dat enkele de facebook pagina volgen.

Eerst even wat uitleg;

Het wordt een realistische fantasie baan. Ik ga proberen zoveel mogelijk de werkelijkheid te halen uit de omgeving, aankleding van het station en de opbouw van het dorpje. Al van vroeger ben ik iemand van 'het moderne spul', maar dat betekend niet dat het TP VI is wat de klok slaat! Ik verzamel alles wat in Oostenrijk rijd of reed, wel van Oostenrijkse komaf (ÖBB, BBÖ etc) van alle tijdperk. Het gaat een berglandschap worden, vanuit het dal bekeken waar het hoofdstation ligt.

Het stukje geschiedenis wat bij dit station hoort is zelf verzonnen, maar zou realistisch kunnen zijn.. ;)

Toen dit station gebouwd werd was het een belangrijk knooppunt van een paar lijnen voordat deze over de hoge bergen heen zou gaan. Op dit soort punten werd meestal extra tractie voor of achter de trein geplaatst om genoeg kracht te hebben om de zware (goederen)treinen over de passen te kunnen trekken. Ruimte voor (veel) bewegingen was noodzaak, evenals onderhoud van de treinen. Hiervoor was in middenklasse depot mét draaischijf (hoe kan het ook anders..) ideaal. Echter met de komst van de modernisering is dit overbodig geworden, maar door treinfreaks en de locals wel behouden gebleven wat resulteert in een museumstoomdepot. In de loop van de jaren heeft er wat uitbreiding plaats gevonden in de zin van een skiresort die per trein bereikbaar is. Ook zijn er sporen en onderdelen verloederd omdat deze niet meer nodig waren, maar nooit gesloopt zijn. Dit geeft mogelijkheden in de bouw van verlaten (kop)spoortjes.

Het station zal uit minimaal 7 sporen bestaan, 2 korte kopsporen (sporen 1+2) met perron waar de pendeltreinen staan. Spoor 3 ligt ook aan het perron, voor doorgaand verkeer, evenals spoor 5 en 6. De sporen 4 en 7 liggen niet aan het perron en kunnen gebruikt worden door doorgaand personenverkeer of goederenverkeer. Hiernaast nog wat sporen ten behoeve van het depot en (kleine) goederen afhandeling wat in der tijd (deels) verloren is gegaan.

Maar bovenstaande is voor de toekomst.. :lol:

Momenteel ben ik druk bezig aan het schaduwstation (Fase 1&2 voor de volgers van fb) Hier liggen straks 20 sporen van 175cm tussen de wissels verdeeld over 2 groepen van 10. Kwam kwa indeling gewoon zo uit, wellicht dat ik hier voor de grap het goederen en personen verkeer gesplitst op weg ga zetten. 20 blokken met ieder 2 bezetmelders van RoSoft en wisseldecoders van RoSoft. Rails is van Fleischmann, zonder bedding! Aansturing geschied via een IB IR versie 2.001 (sinds gister :mrgreen: ) en met een touwtje verbonden aan de pc alwaar iTrain mij hoofdbrekens geeft (gaf tot op dit moment)

Een deel houtbouw van de helling/helix naar het station is in een opwelling ook al gebouwd, maar het aansluiten en afbouwen van het complete schaduwstation vraagt nu toch zijn prioriteit! Kwestie van draadjes trekken en solderen!

Nog even kort de verzameling toelichten, 32 dingen met motor en te veel om te tellen zonder.. :lol: :lol:

Ik zal even wat plaatjes voor hieronder opzoeken en in juiste verhoudingen uploaden. Evenals baantekeningen zodat iedereen een idee krijgt van mijn hersenspinsels..
Laatst gewijzigd door OBBinN op 11 feb 2024 18:11, 3 keer totaal gewijzigd.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door OBBinN »

Afbeelding

Het schaduwstation met rechts de lus/helling naar de helix in wording. Van achterste deel van het schaduwstation moeten de uitgaande wissels nog aangesloten worden (niet allemaal meer) en van het voorste deel moet alles nog aangesloten worden.

De iTrain tekening klopt niet kwa seinen, deze staan er puur bij om te kijken wat ze doen.
Bijlagen
iTrain-SS.png
iTrain-SS.png (52.51 KiB) 13839 keer bekeken


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

modelbouwer V
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 apr 2016 12:37
Locatie: Rotterdam

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door modelbouwer V »

Hoi Wouter,
indrukwekkend begin, het ziet er strak uit! Nu snel doorbouwen naar het bovenste zichtbare gedeelte zou ik zeggen, want er zijn hier al zoveel draadjes met alleen maar schaduwstations in aanbouw ;) .

Groeten,
Vincent


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door OBBinN »

Hehe, daarom heb ik ook lang gewacht met het topic! Ik ga geen haast maken, wel proberen door te bouwen zodat ik snel naar het station kan! ;)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door Stanley »

modelbouwer V schreef:Hoi Wouter,
indrukwekkend begin, het ziet er strak uit! Nu snel doorbouwen naar het bovenste zichtbare gedeelte zou ik zeggen, want er zijn hier al zoveel draadjes met alleen maar schaduwstations in aanbouw ;) .

Groeten,
Vincent
Maar niet elk schaduwstation is hetzelfde :P

Succes met de verdere aanbouw, ik ben benieuwd!


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door OBBinN »

Een kleine update over de voortgang, op zicht is er niets gedaan op test rijden na. Onder de baan ben ik wel heel druk bezig met draden trekken en solderen. Nog 7 sporen en 18 wissels te gaan.. :lol:

Afbeelding

De bekende bind-ruggen gebruik ik om de draden in te doen. Links zie je 3 ringleidingen (zigzag bij mij..) Rood en bruin voor het ongedetecteerde DCC signaal, de zwarte voor de wissels. Op de onderkant van de baan is nog niet ieder draadje benoemd, hier ben ik ook nog mee bezig. Dit alles staat in een excel bestand genoteerd.
railpoets.jpg
railpoets.jpg (36.39 KiB) 13442 keer bekeken
Al gemeld bij de nieuwe aanwinsten, maar ook even hier hier. Het is de bedoeling om op termijn de Lux of Dapol set in te gaan zetten om de sporen glad te houden, maar ook het slijpsel gelijk op te zuigen. Voor zolang die er niet zijn zelf de stofzuiger af en toe over de baan heen trekken!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door Hans »

Hallo Wouter,

Het ziet er goed uit.
Zo te zien heb je een stevig tempo.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door dwarsligger »

Die roco reinigingswagen heb ik ook. Bij mij ontspoorde deze vaak, doordat de gum te smal was en dan tussen de sporen kwam i.p.v. erop. De wagon werd dan uit de rails gedrukt.

Oplossing was de gum los te halen, in de lengte richting door te snijden en dan iets wijder terug te plaatsen, met dus een gleufje tussen de 2 helften. Daarna ging het goed, nooit meer problemen mee gehad.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door OBBinN »

Het tempo is wisselend. Ene week volle bak bezig, andere week niet. Zichtbaar is het allerminst.. Nog 17 wissels aan te sluiten.

Voor de reinigingswagon moet ik sowieso even wat tijd uittrekken, geen van mn locjes kan dat ding fatsoenlijk voorttrekken. Mogelijk loopt ie ergens aan of is er een ander probleempje. Ik zal je tip gelijk bekijken Dwarsligger.

Afgelopen week een avondje gezeten achter iTrain met het tekenen van het hoofdstation. Nog niet alles staat erop, maar ben er dan ook nog even niet aan toe die te gaan bouwen. Zal vanavond even een fotootje erbij zetten!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door OBBinN »

Gister alle wissels aangesloten van ingaande kant. Nog 9 wissels aan de uitgaande kant en dan is het voor even gedaan met solderen! Dan de tijd voor veel testrijden door het gehele schaduwstation.

Tussen al het soldeergeweld door af en toe eens naar de pc kijken, met name iTrain leren! Onderstaand het station in iTrain, of dit ook definitief zo gaat worden weet ik nog niet.
Afbeelding

Rechterkant boven is duidelijk. Onder moet ik nog overdenken. Dit gaat naar de andere poot van de 'U', beneden in het dal.
Meest links wordt het bergtraject naar een hoog bergstationnetje. De 2 sporen er naast klimt ook omhoog en wordt een hoger gelegen parade spoor.
Depot etc moet nog verzonnen worden.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door BenQ »

Wouter,
Er moeten nog wel pijlen in het baanplan.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door OBBinN »

BenQ schreef:Wouter,
Er moeten nog wel pijlen in het baanplan.
Ja klopt. Dit plaatje is al wat ouder. Nu staan de wissels en engelsmannen etc er ook al in als magneetartikel. Pijlen staan erin, ben het plan rustig aan het vullen ;)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door Ipio »

Hallo Wouter,

Neem aan dat je één richting rijd in je twee schaduwstations?
Waarom de uitgaande wissels dan met elektrische aandrijvingen gebruiken en geen klapwissels,
scheelt weer 18 aandrijvingen en zeker 2 wissel decoders of heb je er bepaalde bedoelingen mee.
Heb zelf ook twee schaduwstations, maar aan een kant de klapwissels het rijdt gewoon goed en geen problemen,
vandaar mijn vraag.

In iedergeval veel succes met je baan Wouter

Mvg, Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door OBBinN »

Bepaalde wagons ontsporen bij de wissels als deze verkeerd staat. Deze kan ik ook niet verzwaren helaas, vandaar dan maar schakelen.


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door Debvd »

Bust3R schreef:Bepaalde wagons ontsporen bij de wissels als deze verkeerd staat. Deze kan ik ook niet verzwaren helaas, vandaar dan maar schakelen.

Ik Schakel ook alles....beter zeker weten dat het goed staat en het lekker doorloopt dan risico op ontsporing ;)

Maar dat kan voor eenieder anders werken :D


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door OBBinN »

Ja ook dat. Nu kan ik er nog bij in geval van problemen, straks wordt dat heel stuk lastiger. Dus liever dat alles gewoon goed verloopt ;)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door OBBinN »

Sinds gister weer een geweldige machine rijker:

Afbeelding

De sleep bestaat nu uit 4 wagons, maar dit zal nog uitgebreid worden. Reeds weer terug op de zolder om op te ruimen, de baan uit te graven en verder te kunnen gaan bouwen! Het betreft nu nog een draadje over het 'zoveelste' schaduwstation, maar daar komt deze winter hopelijk snel verandering in! Nieuw materieel zal er namelijk niet veel komen, wel nieuwe elementen in de baan!

Stay tuned :lol:

* Heeft er iemand nog een stofdoek over trouwens?? :mrgreen: *


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door BenQ »

Ik heb nog wel een doek met een heleboel stof en andere ongerechtigheden. :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door Redskin »

Beauty die ÖBB-Vectron :) ! Van Vleeschmann?


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door OBBinN »

Frank, ja die van FL* ;)
Geluid is ook erg geslaagd!! Alleen even uitzoeken hoe ik de rest van de geluiden aan de praat krijg.. Tot F8 alles werkzaam, daarboven nog niet. Gaat tot F20 ofzo.. Iemand een idee hierover, heb het nog niet kunnen vinden.

IB ir + iTrain


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door Redskin »

Proficiat; prachtding! Staat ook hoog op mijn verlanglijstje (nou ja: lijstJE... :lol:)
Sommige functies geven trouwens verandering in licht en niet in geluid ;)
En sommige geluiden werken alleen onder bepaalde condities. Dit heb ik effe van de FLM-site (klik eventueel voor de PDF HIER) afgeplukt:

Functie Kenmerk/actie Wat is te horen / te zien?

F1 Sound aan: Start, starten van de motor, herbewapenen***
Tijdens stilstand: Motor stationair
Tijdens het doorrijden: Thyristoren, toeren van de motor
Tijdens het optrekken: Loopgeluiden, thyristoren
Tijdens het rijden: Loopgeluiden, thyristoren
Tijdens het stoppen: Thyristoren, remmen piepen**
Sound uit: Motor stoppen, ontwapenen***

F2 Locfluit Signaalhoorn hoog-lang aan/uit

F3 Locfluit Signaalhoorn diep-lang aan/uit

F4 Verstralers Verstralers aan/uit

F5 Koppelen Koppelen aan/uit

F6 Rijvertraging aan/uit F6=1: zonder optrek- en afremvertraging
(levertoestand: aan=0/uit=1) F6=0: aanzetten en afremmen zoals in CV3 en CV4 opgeslagen

F7 Luchtcompressor Luchtcompressor geluiden aan/uit

F8 Licht Frontseinen achter (afhankelijk van de rijrichting) om te veranderen van 2x rood naar 1x wit (rechtsonder). aan /uit

F9 Rangeersnelheid Loc rijdt met "halve" snelheid aan/uit

F10 Dempen Alle geluiden verdwijnen langzaam aan/uit

F11 Licht Frontverlichting cabine zijde 2 uit/aan

F12 Licht Frontverlichting cabine zijde 1 uit/aan

F13 Locfluit Signaalhoorn diep-kort*

F14 Algemeen geluid Van passerende goederentrein*

F15 Deur (Bestuurderscabine) deur openen/sluiten

F16 Cabine aankondiging "Störung" (Duits) aan/uit

F17 Cabine aankondiging "Zugbeeinflussung" (Duits) aan/uit

F18 In de cabine "Sifa"-Hoorn aan/uit

F19 Remmen Remmen piepen aan/uit

F20 Functieverloop Geforceerd remmen met aankondigingen activeren/annuleren

F21 Volume Stiller -

F22 Volume Luider +

function (F0) Licht aan / uit Frontseinen (afhankelijk van de rijrichting) aan /uit
Licht analog Aan
Toevalgenerator tijdens stilstand: Luchtcompressor
Toevalgenerator tijdens het rijden: Luchtcompressor
* Als de functie is ingeschakeld
** Het piepen van de remmen verwalt wanneer de loc met een te geringe snelheid (rijdstap 1) wordt afgeremd of wanneer er
andere geluiden (via de toevalgenerator) worden afgespeeld.
*** Herbewapenen/ontwapenen (extra compressor, pantograaf, hoofdschakelaar, magnetische rem, oliepomp)
Lijst van de bij deze lok afwijkende CV basiswaarden zie keerzijde!

Weet niet of "ontwapenen" en "herbewapenen" nu echt jargon is of gewoon slecht (met Google?) vertaald :P
Handig dat zo te zien nu het volume met functietoetsen te regelen is i.p.v. programmeren van CV waarden. Top!


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door OBBinN »

Had een bijlage gevonden in het doosje, echter zijn F1-F8 actief en alles daarboven niet (in iTrain) en dat zou ik wel graag willen. Alleen hoe? *ik ben nog aan het zoeken*


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door OBBinN »

Gister en vanmorgen eindelijk tijd om actief wat te doen..

Niet alle wissel werden geschakeld, ontbrekende wisseldecoders op de plaat erbij gezet en aangesloten. Nu ziet dat er zo uit onder de baan:

Afbeelding

Bovenaan 6 wisseldecoders. Op de baan zelf moeten er nog 9 aangesloten worden zodat ook echt alles bedraad is.

De plaat is uitneembaar om op een 'normale' manier te kunnen werken eraan.
Afbeelding

Een overzichts fotootje van de baan (en wat rommel).
Afbeelding


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door marco »

Ziet er strak uit wouter had ik die discipline maar :D


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Oostenrijk in Miniatuur, OBB in N

Bericht door FidOo »

Inderdaad erg strak aangelegd allemaal! Lekker bezig Wouter.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie