Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door Robert_N-Nm »

Onder het thema, we moeten eens wat proberen gaan we langzaam aan maar eens wat maken voor (hopelijk, als het weer een beetje meezit, of zoiets) eind Mei in een vage, gare sporthal die waarschijnlijk kokend heet van de 30 graden hittegolf. Goed nu wet doel hebben gezet kunnen we gelijk aan het scenario gaan werken voor op de bakken.

Afbeelding
Untitled by RCW1810, on Flickr

THEMA
We nemen een klein station (Steinbachbrücke) aan een vage zijlijn ergens in een godvergeten dal (Almtal) in Oostenrijk.... anno 2000-2010 ongeveer. Het lijntje loopt bij het grote voorbeeld van Wels via Sattledt naar Grünau im Almtal en bestaat al ruim 100 jaar en staat op de nominatie om gesloten te worden vanwege het geweldige reizigersaanbod van ongeveer 40.000 personen per jaar, een perfect voorbeeld dus voor schraal, overwoekerd en nou ja, vul zelf maar in. Het andere grote voordeel, het betreft een lijntje op zugleiterbetrieb dus geen seinen voor de bediening, terugval wissels etc. SIMPELSSSSSss dus.

Voor de meer serieuze lezers:
http://www.alpenbahnen.net/html/almtalbahn.html
https://de.wikipedia.org/wiki/Almtalbahn

Het sfeertje is overigens goed zichtbaar in het volgende filmpje op YOUP-TOOP


MATERIEEL
In werkelijkheid maak ik mezelf geen illusies. We hebben het te doen met een Desiro (ÖBB 5022) of een gaar modeltje uit de jaren 80 (ÖBB 5047), al dan niet in dubbeltractie, we overdrijven het graag. Zo heel af en toe komen er nog getrokken treinen door het station, veelal doordat er wat in beurs van Wels op het programma staat, dan doen we een BR 2016 ervoor en voila.

Goederentreinen, die zijn in in feite in 2002 in de ban gedaan op dit trajectdeel, maar aangezien we ons daar dan weer iets minder van aantrekken betekent dat gewoon dat ze nog af en toe kunnen rijden. Het zijn maar korte treinen want qua goederenvervoer hebben we het over wat hout transport (röngen-wagens) en met wat fantasie - machinebouw (schuifwandwagens). In de mix gooien we dan nog een beetje landbouwproducten en daarmee hebben we het wel zo'n beetje gehad. Fijn toch?? Blijft het overzichtelijk.

DE BOUW
Alle begin is moeilijk en momenteel zijn er een paar bakken klaar. Daarop komen een stationsgebouw (RST-modellbau) en een stukkie rails met twee wissels voor de leuk. Ben er nog niet helemaal uit hoe we dat in elkaar gaan draaien. De bekende route is peco code 55, maar eigenlijk voel ik ook wel wat voor het spul van N-tram. A fijn dat zou code 40 rail betekenen hetgeen wel mooi past bij het gammele zijlijn gevoel. U begrijpt het wordt dan wel een uitdaging om het functioneel te hebben voor eind Mei 2018.

Zo nou dat was het dan wel weer. Ik ga eerst eens zitten nagelbijten totdat m'n stationsgebouwtje verschijnt.
Laatst gewijzigd door Robert_N-Nm op 07 mar 2018 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel aangepast


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Project in de Alpen (Steinbachbrücke, Almtalbahn)

Bericht door Hoontje »

Klinkt leuk! Ben benieuwd! Dat finescale is geweldig spul, heb er ook plannen mee. Alleen mjah... Eerst nog 5 mtr "gewone baan" afbouwen...

Succes met jou project!

Tot in mei.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Project in de Alpen (Steinbachbrücke, Almtalbahn)

Bericht door Robert_N-Nm »

En daar zijn we dan met het stationsgebouw. Nou ja, gebouw. Er moet nog het een en ander aan gebeuren om tot een bevredigend resultaat te gaan komen want de kleurstelling is anders dan ik gewend ben alleen te verkrijgen met schilderwerk. En een handleiding moet ik ook nog even zelf uitdenken.

Afbeelding
Steinbachbrücke is gearriveerd by RCW1810, on Flickr


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3561
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Project in de Alpen (Steinbachbrücke, Almtalbahn)

Bericht door Schachbrett »

Lekker rustiek baantje is dit!
Veel groen en mooie details om na te bootsen.
Succes!


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Project in de Alpen (Steinbachbrücke, Almtalbahn)

Bericht door Robert_N-Nm »

Goed, rollend materieel begint aardig ingevuld te raken. Veel hebben we niet nodig voor een geloofwaardig bedrijf. Nu moet Arnold nog even de Schlieren in K2 design op de markt gooien en een enkeldeks stuurstand van Jaegerndorfer is ook wel interessant

Afbeelding
Rollend materieel, 2016 (Fleischmann), 2043 (Jaegerndorfer) en 5047 (Arnold) by RCW1810, on Flickr


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1814
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Project in de Alpen (Steinbachbrücke, Almtalbahn)

Bericht door OBBinN »

Mooie uitbreiding! 8-)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door Robert_N-Nm »

Een dagje vrij en dan maak ik maar vast een begin met een bepaald Lasercut gebouwtje. Het is niet echt een groot meesterstuk ala Dammtor dat alle aandacht op staat te vreten in Hilly (Herr J lees je mee?). Uiteraard zit het een en ander nog niet permanent in elkaar (zo rustiek is het grote voorbeeld nou ook weer niet. Er moet nog het een en ander gebeuren (waaronder de kleurstelling) maar het geeft een beetje een beeld, lokaalspoor-idylle anno 2010

AfbeeldingRST Steinbachbrücke - even stelproefje by RCW1810, on Flickr

AfbeeldingRST Steinbachbrücke - even stelproefje by RCW1810, on Flickr


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door Maurits71 »

neem je een vrachtwagen om dat spul te vervoeren ? ;)


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door Robert_N-Nm »

Zo groot is het gelukkig niet. Alleen de 3008 is volgebouwd.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

mcgadget
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 okt 2013 09:23

Re: Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door mcgadget »

Ben zeer benieuwd naar de uitwerking. Waar ik ook benieuwd naar ben is of de bakken zelf zijn gemaakt? Wat ik zo zie denk ik dat een laser zich hier op uit heeft geleefd?

Groeten,
Dennis


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door Robert_N-Nm »

De bakken zijn zelf in elkaar gezet ;) Maar ze komen van Tim Horn ergens in een uithoek van Engeland. Hij heeft een aantal standaard producten waaronder deze diorama-bakken.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

mcgadget
Berichten: 75
Lid geworden op: 18 okt 2013 09:23

Re: Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door mcgadget »

Kijk, bedankt. Hij heeft inderdaad mooie bakken op de website staan :-) Ik heb de link maar bij de favorieten geplaatst voor de eventuele toekomstige projecten.

Groeten,
Dennis


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door Robert_N-Nm »

Heb alvast een wissel besteld. Het is wel een beetje meerwerk en Fleischmann en Trix e-wissels kosten ongeveer de helft, maar het is een mooie uitdaging. Code 40 naar Duits voorbeeld. Even een link voor de liefhebber: Spurneun wissel

Gaat nog wel een uitdaging worden, maar met stevig doorknutselen hoop ik dat het kan rijden.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door Robert_N-Nm »

Vandaag een dagje vrij en dus maar eens lekker wat gedaan. Niet dat we echt dramatisch ver zijn en het over een maand moet rijden (less is more, al hoewel dit nog wel iets te extreem is). Als eerste stap maar eens een paar poten gemaakt uit IVAR poten van een Zweedse woonmeubelen gigant. Hoewel ik ze nog niet definitief heb geplaatst moest er wel even een stel proefje gedaan. Eind volgende maand staat het vast wat stabieler.....

AfbeeldingUntitled by RCW1810, on Flickr

En gelijk doorgegaan met de achtergrond - even een dubbele laag MDF primer erin getjakt en dan kunnen we dit weekend een meer 'luchtige' kleur gaan geven.

AfbeeldingUntitled by RCW1810, on Flickr

AfbeeldingUntitled by RCW1810, on Flickr

Railtechnisch zal het voor zoals het er nu uitziet toch gewoon code 55 moeten worden. De wissels en rails die ik op het oog had zijn niet beschikbaar door een kwaliteitsprobleem met de gietdelen (en daarbij missen de normale rail stukken ook). Dus dat moet dan maar in een ander project of later stadium verwerkt worden.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door Robert_N-Nm »

AfbeeldingUntitled by RCW1810, on Flickr

Het is misschien nog ietwat teveel van het goede...... ach we gaan er nog een keertje overheen als het me niet zint.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door Robert_N-Nm »

AfbeeldingUntitled by RCW1810, on Flickr

AfbeeldingUntitled by RCW1810, on Flickr

Morgen weer verder met het achtergrond gebeuren, iets meer landschap aan de basis en de zijwanden openen om het doorvoeren van het spoor richting het schaduwstation mogelijk te maken. Rails volgen denk ik volgend weekend (lang weekend in de UK)


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door Robert_N-Nm »

AfbeeldingUntitled by RCW1810, on Flickr
Basis landschap erop. Simpel maar effectief. Als dit zometeen droog is de boor en dan de zaag in de zijkanten om het spoor door te kunnen voeren.


Fan van Alpenbanen in N(m)

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door Arnold1978 »

Mooie modules om in te bouwen, ben benieuwd naar het eindresultaat.

mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door Robert_N-Nm »

Afbeelding
Schaduwstation by RCW1810, on Flickr

Afbeelding
Schaduwstation by RCW1810, on Flickr

Afgelopen week een paar boxen in elkaar geknald voor het schaduwstation. Zoals jullie kunnen zien, vrij basic geheel geworden met twee wissels (3 sporen) en een programmeer spoor. Er is inmiddels een aardige bezetting aan rollen diesel materieel van de ÖBB aanwezig dus we kunnen afwisselen.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door Robert_N-Nm »

AfbeeldingBedrading start by RCW1810, on Flickr
Gister een eerste start gemaakt met de bedrading van het schaduwstation. Nog een paar meters draad (hopelijk morgen) en dan is het schaduwstation klaar om te testen.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door Arnold1978 »

Mooi materieel!

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door Wim H »

Dat belooft iets moois te worden Robert! Ik ben benieuwd naar de verdere uitwerking.
Alleen... die achtergrond... Het is wel héél hard blauw... Persoonlijk zou ik hem 3 tinten lichter schilderen. Een zacht lichtblauw. Zonder wolken. Of heel lichtjes met een sponsje wat verdunde witte verf op de blauwe achtergrond deppen.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door Robert_N-Nm »

Voor de achtergrond is inmiddels een andere oplossing gekomen. Maar daar moet ik eerst een pot behanglijm voor scoren ;)


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door Wim H »

:D Dat was een alternatief waar ik later ook nog aan dacht. Je was me dus al voor ;)
Ik ben benieuwd!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Steinbachbrücke, Almtalbahn (Project in de Alpen)

Bericht door Robert_N-Nm »

Afbeelding
Testing the currents by RCW1810, on Flickr

En hiermee hebben we de eerste test van het schaduwstation te pakken. Het werkt. Maar er zijn wel een paar kleine probleempjes aan het licht gekomen. Zo is een van de 3-weg wissels kwalitatief niet in orde en die mag dus terug naar de winkel. Het andere probleem is dat ik m'n DR5000 niet kan instellen en updaten op het moment (geen Windows gebaseerd systeem hier) waardoor ik eerst een kabel moet hebben om m'n Profiboss op de DR5000 aan te sluiten als handregelaar.

Maar verder werkt het schaduwstation prima en de verbinding met vierpolige-DIN stekkers tussen de bakken.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Plaats reactie