Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Nieuw perron...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1139
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door Folkert van Wijk »

Afbeelding

De basis kleuren zijn sienna naturel 234 voor de bovenkant en warm grijs 718 voor de onderkant.
Dat doe ik dus eerst met de spuitbus.

Na een nachtje drogen ga ik er per kant nog eens met de zelfde kleur maar nu met de kwast overheen waarna ik er van onderaf eerst burnt sienna 411 en daarna omber gebrand 409 in de nog natte verf doorheen smeer. Van bovenaf doe ik hetzelfde met een lichtere napelsgeel donker 223.

Met de stenen onderkant doe ik in wezen hetzelfde, maar dan met warm grijs 718, neutraal grijs 710 en titaanbuff licht 289.

Voor de bovenkant maak ik horizontale bewegingen met de kwast (in de richting van het hout) om de kleuren te mengen, voor het steen of stucwerk tamponeer (stippel) ik de kleur op het model door elkaar.

Afbeelding

Ik vond het grijs en wit wat te koud qua kleur, daarom heb ik er naderhand nog wat napelsgeel in gewerkt.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 27 mei 2022 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1139
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door Folkert van Wijk »

Volgende stap is, denk ik, de afzonderlijke steentjes in de muur en de deur en raambogen een kleurtje geven.

Dan volgen er een aantal washes. Die zullen vooral het houtwerk aanzienlijk donkerder maken. Maar dat is ook de bedoeling.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1139
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door Folkert van Wijk »

De steenstrookjes zijn geschilderd. Ik dacht vrij netjes, maar de foto is weer onverbiddelijk...

Afbeelding

Ook heeft het houtwerk al enkele washes gehad.
Eerst helemaal met burned sienna, waarna ik in de nog natte wash, ook een donkerder burned umber langs de randen en in de hoeken in heb laten lopen.
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 29 mei 2022 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1139
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door Folkert van Wijk »

Intussen zijn de steentjes iets opgestrakt en heeft de bovenverdieping een pinwash burned umber gehad.
Ook is er al gedrybrushed met sienna naturel, goudoker en Napelsgeel donker.

Afbeelding

Het hout van de bovenverdiepingen is nu denk ik klaar.
Nu moet ik nog bedenken of ik nog wat aan de beganegrond wil doen. Hmmm......


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door traiNiac »

Fraai resultaat geworden. Wat bedoel je met een pinwash Folkert?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1139
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door Folkert van Wijk »

Met een pinwash bedoel ik met een klein kwastje dunne verf of inkt alleen die plekken aanstippen die nog donkerder moeten. In dit geval de kieren en hoeken waar houten delen haaks op elkaar staan.

Het is dan de bedoeling dat de dunne verf of inkt alleen in die kiertjes vloeit...
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 29 mei 2022 19:57, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1139
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door Folkert van Wijk »

Vlak voordat ik met de ramen begon die ik eigenlijk "wit" wilde schilderen, keek ik nog eens naar wat oude foto's en ontdekte dat de ramen toen helemaal niet wit waren. Op de zw/w foto's zijn ze donker, dus ik denk gewoon hout...
Ik probeer qua kleur altijd iets van contrast te krijgen en donker hout steekt ook lekker af tegen het lichtere hout van de bovenverdiepingen en maakt het één en ander nog net iets rustieker en nostalgischer.
Dus op het laatst nog even de plannen gewijzigd...

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1139
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door Folkert van Wijk »

Ook voor de ramen, deuren enz. gebruik ik dezelfde methode: spuitbus, kwast en in de nog natte verf gelijk de donkere en lichtere tinten werken.
Alleen doe ik daarbij licht onder en donker boven, dit vanwege contrast en er van uitgaande dat verf van onderaf verkleurt en vies wordt en ook houten deuren en ramen, vooral op de onderste verdieping, van onderen vies en stoffig worden.

Verder drybrush ik wel van bovenaf, om van boven komend licht te simuleren en de details naar 'voren' te laten komen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 29 mei 2022 19:45, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1139
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door Folkert van Wijk »

Even voor het beeld en omdat het leuk is de raampjes en deurtjes er indrukken.

Afbeelding

Tot zover de hobby voor van het weekend...
Wordt vervolgt...


Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door Pierre »

Prachtig! .. Zeker het houtwerk is uit de kunst. En de structuur van de muren blijf je ook mooi zien Folkert. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door Hans »

Hallo Folkert,

Schitterend!
Ik volg je verrichtingen met veel bewondering.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 536
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door Momfer »

Dat wordt weer een topstuk, Folkert. Prachtig!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1139
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank beste mensen.
Vanavond ben ik met de luikjes bezig geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Aanvankelijk waren de kleuren te fel. (bijna fluorescerend!) Uiteindelijk een en ander nog wat teruggebracht. Ik heb hierbij behoorlijk zitten prutsen. (Dat heb je soms..) Reden was achteraf dat ik geen goede basiskleur/middentoon in een spuitbus had. Dan ga je dus eigenlijk gelijk al zitten corrigeren. Ook zagen de luikjes er op het plankje al wel aardig uit, maar bleken ze op het stationnetje zelf veel te sterk van kleur. Daarna werd mijn donkere wash te donker binnen de paneeltjes
Dat heb ik met de basis/middentoon en een kwastje weer wat weggewerkt. Ook heb ik geprobeerd om de stoffigheid er op te tamponeren dat was ook niet mooi en werd veel te grof op die kleine luikjes. uiteindelijk weer een dun laagje verf er overheen en daar weer het bruin en grijs vanonder ingewerkt. Nog steeds was de middentoon te fel en heb ik met een mix van grijs en rood het geheel nog wat verder teruggebracht. Uiteindelijk ben ik nu wel tevreden
...

Zo wordt het dan nu ongeveer..

Afbeelding



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door robvanwijngaarden »

Prachtig!


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door bpieters »

Het luikje bovenin lijkt iets te klein te zijn.
Verder ziet het er top uit,Folkert!



Ipio
Berichten: 453
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door Ipio »

bpieters schreef: 01 jun 2022 10:14 Het luikje bovenin lijkt iets te klein te zijn.
Verder ziet het er top uit,Folkert!
Nee hoor Bert, het raampje is te groot :mrgreen: :mrgreen:


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1139
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door Folkert van Wijk »

Jullie hebben beide gelijk...
Maar weet je dat het nog geen mm scheelt? Een halve mm hoger was goed geweest. Kan je na gaan hoe we in schaal N aan het pielen (sorry) zijn... 😉


Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door Pierre »

Ziet er mooi uit Folkert. Weet je dat je van tie-wraps hele mooie luiken kan snijden. Dan kan je zelf de maat exact aanpassen. En .... kost bijna niets. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1139
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door Folkert van Wijk »

Pierre schreef: 01 jun 2022 17:40 Ziet er mooi uit Folkert. Weet je dat je van tie-wraps hele mooie luiken kan snijden. Dan kan je zelf de maat exact aanpassen. En .... kost bijna niets. ;)
Dat zeg je nu! 🤣


Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door Pierre »

Folkert van Wijk schreef: 01 jun 2022 19:19
Pierre schreef: 01 jun 2022 17:40 Ziet er mooi uit Folkert. Weet je dat je van tie-wraps hele mooie luiken kan snijden. Dan kan je zelf de maat exact aanpassen. En .... kost bijna niets. ;)
Dat zeg je nu! 🤣
Tja ... ik weet toch ook niet dat je met te kleine luikjes zit. :o De bovenste luikjes kan je er nog wel af wippen denk ik. En een tip voor de volgende keer. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Het stationnetje en de grote verbouwing.

Bericht door bpieters »

Folkert van Wijk schreef: 01 jun 2022 15:28 Jullie hebben beide gelijk...
Maar weet je dat het nog geen mm scheelt? Een halve mm hoger was goed geweest. Kan je na gaan hoe we in schaal N aan het pielen (sorry) zijn... 😉
De foto's zijn soms meedogenloos.
In werkelijkheid zal het niet opvallen.
Verder complimenten voor wat je aan het maken bent.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1139
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Tussendoortje....

Bericht door Folkert van Wijk »

... en wat doe je dan als je een weekendje weg bent?
Dan neem je wat ijzerdraad mee...

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1139
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Tussendoortje....

Bericht door Folkert van Wijk »

De linker moet een appelboompje worden, de middelste een alpenesdoorn, zoals die in de omgeving van Grindelwald te zien zijn en de rechter wordt één of andere naaldboom.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1139
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Verder met het stationnetje......

Bericht door Folkert van Wijk »

Vanavond met ingehouden adem de luikjes er tegenaan gelijmd. Vanwege 3d geprinte onderdelen het xps en het gewone plastic heb ik een lijm moeten gebruiken die niet lekker lijmt en glanzend is. Hoe dan ook ze zitten er op.
Tevens ben ik met het dak aan de slag gegaan. Ik wilde geen pannen, maar een interresant leiendak zoals ik dat op foto's heb gezien. Dus zelf maar wat geknutseld met een Volmer leien plaatje en stukjes evergreen.

Afbeelding

De zijkanten kwamen lager uit en dat was niet zoals het is. Naderhand de randen dus weer losgemaakt en op min of meer gelijke hoogte weer vast gelijmd.

Het geheel eerst grijs gespoten, daarna met wat verschillende kleuren gesponsd en toen nog wat individuele leien geschilderd. Vervolgens 2 washes en daarna drybrushen...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie