Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. gedetailleerde goederen loods.....

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Nico Spoor
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 dec 2017 20:39
Locatie: Baarn

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Nico Spoor »

erg leuk ontwerp, zelf fan van zermatt, in 1988 speciaal st niklaus bezocht omdat ik die op mijn baan had. erg leuke ansichten ook, kan ik fotoś vinden hier van de modelbaan.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Nico, de baan moet verder nog gemaakt worden.
Alles wat je hier ziet is ongeveer wat er is.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Wim H »

Hallo Folkert,
Dat ziet er heel goed uit! Zowel dat houten huisje als de stenen van de dam. Erg inspirerend. Ik ben nu zelf bezig met een tunnelportaal, maar dat ziet er nog lang niet zo echt en levendig uit als jouw dam. Ik ga ook maar eens proberen om individuele stenen een iets afwijkende kleur te geven.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Rebel »

Petje af hoor, ziet er fantastisch en realistisch uit !!!


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Veel bouwdozen die ik op de baan wil hebben zijn het vaak nét niet. Variërend van een deurtje te veel of te weinig tot te groot. Of gewoon alleen geschikt als basis voor iets heel anders, ik heb dan ook heel wat verbouwingsplannen.
Maar voor ik me vergrijp aan een grote dure bouwdoos, moet het eerst maar eens met een goedkoper modelletje proberen.
Het is de houten locloods van Kibri die er als eerste aan moet geloven.

In een Zwitsers diorama hoort natuurlijk zo'n houten loodsje als bijvoorbeeld de loods van Filisur.
Maar ik heb nooit begrepen waarom de loods van Kibri liggende ramen heeft i.p.v. staand, tot nu toe heb ik alleen nog loodsen met van die mooie hoge staande ramen gezien en dat is ook wat ik uiteindelijk wil hebben. Dus om eens te kijken of het me lukt een beetje een nette verbouwing voor elkaar te krijgen heb ik maar eens het mes in de Kibri loods gezet.

Afbeelding

Het plan was redelijk eenvoudig: de wanden met de ramen doorzagen, een kwartslag draaien en weer vast lijmen.
Prettige bijkomstigheid is dat op die manier de planken ook gelijk goed (horizontaal i.p.v. verticaal liggen.
Vervolgens de naden afdekken met een smal strookje plastic en dan hebben we gelijk ook de staanders aan de buitenkant zoals die er in het echt ook zitten.

Afbeelding

De loods is een heel stuk korter geworden maar ook dat paste in het plan. Door wat economisch zagen heb ik nog een paar millimeter hoogte gewonnen wat mooi is want zoals ik ergens al eerder schreef paste mijn E-lokje er toch al niet in, dus iedere millimeter is mooi meegenomen.
Alleen nu moet ik dus ook de voorkant aan gaan passen, hierdoor kan ik dan wel weer gelijk de hout constructie wat meer volgens het grote voorbeeld maken. Ofwel alleen staande planken boven en verder liggend.

Inmiddels heb ik van evergreen plastic platen en strookjes nieuwe hogere deuren gemaakt en gaat een nieuwe achter en voorkant het volgende stukje verbouwing worden.
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 29 jul 2021 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Modelbouwen is toch image creëren ;) dus als dat E lokje er niet in past en hij staat er wel voor dan denken alle toeschouwers dat hij er wel in hoort

Ik kom ook nog even terug op de vorige constructie ook die is goed geworden vooral de kleuren van de verschillende stenen moet een enorm karwei zijn geweest.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank je Bob,

De steentjes schilderen op zich was ongeveer een ochtendje werk.
Met een kwastje van de juiste maat zodat je in één streekje klaar bent en het feit dat het niet zo heel netjes hoeft omdat de diverse washes een heleboel (weer) verbergen, is het best te doen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Afbeelding

Oké tussen kerst en oud en nieuw hebben we rails gekocht en de afgelopen vakantie een paar dagen de tijd gehad om te zagen en vast wat proef te leggen. De lege plekken worden nog opgevuld met flex en rechts buitenom komt nog een tandradje met een zijspoortje naar het dorp en een laatste stukje dat bij de stuwdam uitkomt...

Als één van de eerste dingen ga ik er nu maar eerst overal kurk onder leggen en dan zien dat ik al het spoor leg en tijdig vast zet.
Dan moet de (gevreesde) besturing en de elektra aangelegd worden.
Daarna zien dat ik het digitale gebeuren aan de praat krijg en proberen alvast het tandrad lokje overal heen te laten rijden bij wijzen van test.

Als ik tussendoor wat ander wil, kan ik er alvast wat bruggen tussen zetten en de tunnels maken en plaatsen.
Intussen zullen we dan alweer een heel eind verderop in het jaar zitten...

O ja en tussendoor een huisje plakken en schilderen gewoon omdat dat lekkere handzame en overzichtelijke klusjes zijn.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Nico Essers »

Ziet er goed uit Folkert. Vooral niet bang zijn voor het digitale stuk maar stap voor stap opbouwen. We zijn er om je te ondersteunen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door traiNiac »

Mooi strak gebouwd Folkert

Leuke ombouw van die loods ook. Heb je detailfoto's?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank heren.

Loodsje is nog niet helemaal klaar, zal binnenkort eens wat foto's maken.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Bij deze het locloodsje.
De onderdelen zijn klaar, maar de fundering, de wanden en het dak zijn nog los.
Uiteindelijk komt er nog licht in en zal er hier en daar nog wat groene aanslag en mos bij opkomen, ook ga ik -als hij er staat- de wanden van onderen nog wat poederen met de kleur van de grond waar hij op staat.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 29 jul 2021 14:13, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Oh ja, om de binnenkant wat aan te kleden heb ik wat machines geplaatst.
Ik had nog wat H0 spul liggen. Eigenlijk de verkeerde schaal, maar ik dacht als je grote dingen maakt en repareert zoals een E-loc dan kan je wel wat oversized apparatuur gebruiken...
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 29 jul 2021 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Wim H »

Dat is een mooi loodsje geworden Folkert! Mooie kleuren ook. Ik ben benieuwd naar de andere gebouwen die je nog in de planning hebt :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door traiNiac »

Hijnziet er heel leuk uit Folkert, zeker in vergelijking met de oorspronkelijke loods van Kibri. Ook leuk dat stopsein op de deuren


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Nico Essers »

Mooie locloods Folkert, bepaald meteen de sfeer op je baan.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3587
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Schachbrett »

Hallo Folkert,

Ziet er heel rustiek en sfeervol uit.
Mooi werk man.

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Bij deze maar eens een update van ons baantje.

Afbeelding

Bezig om de tussenschotten te maken die als steun voor het spoor, de wegen, en het landschap moeten gaan dienen.
Ik laat het vloeiende verloop van het spoor mijn lijdraad zijn.
Wat inhoud dat ik maten opneem en aan de hand daarvan de schotten zaag zodat deze precies het spoor ondersteunen waar het nu loopt, meestal moet ik na de eerste keer nog twee a drie keer met de decoupeerzaag nog wat corrigeren waarna ik pas de opening in het midden zaag.
Ik wil er nog aan beide zijden van de stuwdam één maken, waarna ik alles vastzet en verder kan met het leggen van kurk.

Ook heb ik van karton de contouren van de bergen uitgeknipt en er tijdelijk opgezet.
Dit geeft samen met de tussenschotten een mooi beeld van hoe het kan gaan worden.
Het huisje links achter staat er slechts voor de het beeld en dat wordt later een veel kleiner stationnetje.

Het karton wordt dan uiteindelijk hout dat aan de zijkanten dicht is en aan de achterkant open.

Voor de eerste bekleding van de bergen ga ik een combi van XPS en (waarschijnlijk) de Noch Landscape Crepe Paper gebruiken
Een uitdaging wordt het om de typische steile, verticale rotsstructuur van de bergen rondom Lauterbrunnen na te maken.
Hiervoor ga ik naast gips-gietsels ook boombast gebruiken dat van zichzelf al een fijne gelaagde structuur heeft.
Ik heb boombast al eens eerder voor rotsen gebruikt en wil dat nu weer gaan doen.

Maar na het leggen van het kurk eerst de diverse aansluitingen en bedradingen....
De losse rails die vooraan liggen krijgen nog hun plekje, en de lange rechte stukken is de weerbarstige flexrails die ik later met gepaste overredingskracht definitief op hun plek lijm en met een minimaa schroefje hier en daar tot buigen dwing...


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Hans »

Hallo Folkert,

Dat ziet er allemaal goed doordacht en goed gemaakt uit.
Erg mooi.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Nico Essers »

Wordt een leuk baantje Folkert, je bent goed bezig.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

MarcoTrix
Berichten: 286
Lid geworden op: 06 apr 2020 19:10
Locatie: Zeist

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door MarcoTrix »

Dat stenen randje ziet er beslist niet slecht uit rondom de locloods. Het wordt vaker bij houten gebouwen gedaan, om het hout vrij te houden van de vochtige grond. Ik vind het een leuke opzet voor een kleine baan, daar zitten zeker veel mogelijkheden in.


Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3587
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Schachbrett »

Hallo Folkert,

Mooi werk laat je zien!
Ziet er erg leuk uit dat lokloodsje met die stenenrand.

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Afbeelding

Inmiddels zitten de belangrijkste spanten/tussenschotten er in.
Nu kan ik de trace's vastschroeven en er kurk op gaan leggen.


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door brendo »

Even niet alles gevolgd op het forum maar dit wordt mooi Folkert. Ĺeuke baan met goed doordachte ideeën, ook de weatering gaat helemaal goed komen. Misschien een idee; tussen de spanten en banen kun je ook werken met gaas welke je kunt vast nieten of met een lijmpistool kunt fixeren. Het is goed stevig en makkelijk in vorm te buigen, ook voor steile hellingen. Daarover doe je gips stroken in combi met rotsblokken. Boomschors heb ik geen goede ervaring mee en vindt het voor N iets te grof en slecht bewerkbaar.

Succes en ben benieuwd naar het vervolg!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a.

Bericht door Folkert van Wijk »

Waarschijnlijk wordt het een mix van gaas (heb ik nog ergens) en crepe.
Voor de schors heb ik een lijm nodig die een beetje ruimtes overbrugt/opvult en ik denk dat die beter op de crepe gaat houden.
De schors die ik heb heeft best een fijne structuur waarmee ik hoop het verticale van de Lauterbrunnen bergen mee weer te kunnen geven.

Afbeelding

Ik zal eerst wel eens een test stukje gaan maken...


Plaats reactie