Op weg naar Apeldoorn.

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Ik ben ook naar de snuffelmarkt in Lochem geweest bij de altijd gezellige N-spoorstore. Hans Lubbers en Ineke bedankt!

Dit heb ik gehaald.
100_0748.10.jpg
100_0748.10.jpg (125.24 KiB) 5839 keer bekeken
100_0749.6.jpg
100_0749.6.jpg (125.48 KiB) 5839 keer bekeken
100_0750.4.jpg
100_0750.4.jpg (104.23 KiB) 5839 keer bekeken
De Br 232-er. In 1 zit een motor, de andere zijn motorloos. In mijn gedachten speelt het volgende af. De 2 loze loks krijgen geluid. Misschien als het pas ook in de 232 met motor. Dan met een hele lange sleep aan wagens. 2 loks voorop en de andere achterop als opdruklok.

Ik heb nu uitgevonden hoe klein een bijlage of de foto moet zijn.
Zijn de foto's een beetje goed te zien?

Gr Sebas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Wat zijn de foto's klein.

Ik denk dat ik Maartens raad op volg met Flickr.

Gr Sebas



Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Arnold1978 »

Mooie locs.

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Ik heb de ludmilla loks van binnen bekeken gisteren op de club.
De ene met de motor heeft weinig ruimte om er een decoder in te bouwen. Het is 1 bonk metaal wat er in zit. Dat wordt frezen.
De andere zou zo een motor in kunnen en de verlichting is ook voor bereid. Het is het zelfde print plaat als de lok met motor.

Ik wil in alle 3 geluid hebben. Maar dat komt nog wel.
Dat zou toch mooi zijn 2 loks voor op en 1 achterop als opdruklok. Het wordt 1 bonk geluid dat voorbij komt. Gaaf. hihihi

Gr Sebas



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door FidOo »

Er hoeft niet gefreest te worden hoor, kijk hier maar eens voor inbouw voorbeelden: http://www.wiencirz.de/ (klikken op het plaatje van de fabrikant dan krijg je een lijstje met loks)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Mijn lok is ouder dan wat daar wordt aangegeven.
Ik heb geen decoderplaats onder de lok en er zitten gloeilampen in ipv Led.
De artikelnummer is N 1412, Br 234.

Gr Sebas



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door FidOo »

Aah dan heb ik ook geen idee meer. Dan wordt het lastig.
Overig is sound in alle 3 de loks wel een duur geintje.
Elke lok heeft namelijk een motor decoder nodig om sound in te bouwen.
Je praat dan op z'n minst over 3x 70,-


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Komt wel goed. Ik kijk eerst of ik lok met motor kan ombouwen.
Dan zien we wel of ik in de andere ook geluid in maak. Ik ben wel van bewust dat het geld kosten, sowieso als ik er geluid in wil hebben. Maar het is toch een leuke gedachten 3 ronkende diesels achter elkaar.
Maar ik denk dat het wel te doen is.

Gr Sebas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Allemaal.

Hier weer een update van de bouw van mijn modelbaan.
Ik heb de laatste ring die ik nog had op de spoorspiraal gezet en heb vanmiddag de sporen er op gelegd.
Die heb ik vast gezet met nietjes. Dat zit best goed vast.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ja de ringen zijn op. Ik wou het toch anders hebben dan 2 ringen uit 1 plaat halen. Dan heb ik te veel weggegooid hout.
Dat is zonden. Ik met A4 papier een ruit vorm gemaakt en die uit gemeten.
Afbeelding

Maar dat zou wel gaan als ik een ovaal spoorspiraal heb in die grote.
Toen kwam een clubgenoot (VMC) met de uitdraai van uitrekenprogramma van de Beneluxspoor.
Eerst wou het nog niet lukken. Ze vragen de binnen en buitenspoorstraal. Die is bij mij 80 en 87 cm. Dan komen de sporen buiten de trapezeum (buiten de houten platen) Ik denken, hoe kan ik het voor elkaar krijgen. Tot het mij te binnen schoot. Ik moet de buiten en binnen kant van de ring hebben. Die is 97 en 70 cm. Ik met A4 papier uit geprobeerd en het past.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben afgelopen woensdag naar de Vries houthandel geweest en heb een bestelling gedaan. Einde van deze middag werd het gebracht door mijn broertje.

Afbeelding

Na het schuren en met wat boeken er op. Dat de platen een beetje recht trekken.
Afbeelding

Ik ben verleden week vrijdag naar de snuffeldag van N spoor-store in Lochem geweest en heb nog wat op de kop kunnen tikken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan nog wat foto's van de groei van mijn spoorspiraal.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gr Sebas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Allemaal.

Ik heb een klein updateje.
Ik heb alle platen die ik had gelijmd, op 10 stuks na dan. Want daar kan ik geen ring van maken. Die gebruik ik wel ergens anders voor.
Afbeelding

Afbeelding

Ze zeggen wel eens. Je moet de tuin in huis halen. Dat heb ik op deze manier gedaan.
Afbeelding

Nu zijn alle ringen gelijmd en met extra tegels, worden de platen goed aan gedrukt.
De tafel kan veel hebben aan gewicht.
Afbeelding

Dit is er wat over blijft.
Afbeelding
De 10 plaatjes.

Ik had voor 10 ringen uit gerekend, maar ik heb 12 ringen. Mooi, dan kan ik 10 cm hoger de spoorspiraal maken.

Morgen ga ik de tegels terug brengen naar de tuin. En bekijken hoe de ringen geworden zijn.
Spannend.
Ik zit aan te denken om de ringen laten zo als ze zijn of de ring er uit zagen, zoals de ringen die ik al had.
Vw je stijging dat het beter is om een ring er uit te zagen of het maakt niet uit?

Ik hoor jullie mening wel daar over.

Gr Sebas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Allemaal.

Ik de ringen uitgepakt en het valt mij niet tegen.

Hier bij wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat gaat wel passen. Maar nu is mijn vraag, moet ik ze ook uitzagen?
Dat ik er een ring van maak of zou het wel mee vallen met de stijging van het spoor.
Nu heb je wel van die lelijke hoeken aan de ring zitten.
mmmh wat zal ik doen? Ik denk er over na. Morgen is weer een dag.

Gr Sebas


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door shoven »

Sebastiaan1201 schreef: Dat gaat wel passen. Maar nu is mijn vraag, moet ik ze ook uitzagen?
Wedervraag: waarom zou je? Levert het iets op?
Het lijkt me dat je de rails op precies dezelfde manier kwijt kunt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Als de stijging van het spoor maar het zelfde blijft.
Dan hoef ik het niet uit te zagen.

Maar daar twijfel ik nog over.

Gr Sebas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Ik laat de platen zo. Ik zaag ze niet uit.

Morgen maar eens schuren de randen en uit tekenen waar het spoor moet komen te liggen.

Gr Sebas


Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Thrillseeka »

welkom op het forum :) Had al wat fotos van je gezien op FB :) je zelfs beetje op weg geholpen met je 60 graden hoeken :)

Succes met de bouw

Grt

Sander


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Sander.

Ja dat heeft mij veel geholpen. Maar ik kreeg van een clubgenoot (VMC), dat op de beneluxspoor een sporenspiraal uitreken middel daar stond. Maar dat had nog niet gelijk geholpen. Omdat er staat buiten en binnen sporen straal. Dan kwamen de sporen buiten de rand van de platen. Eerst maar eens naar mijn eigen 60 hoeken (ruit vormig) gekeken. Kwam tot de conclusie dat ik daar geen ring van kon maken, wel een ovaal. Dus terug naar de tekentafel. Toen kwam ik er achter dat ik de buiten en binnen rand van de ring moest hebben. Die ingevuld en de maten die er uit kwamen met A4 papier uit gelegd. Dat klopte wel. Afgelopen woensdag als een speer naar de houthandel de Vries in Vaassen gefietst. Gelijk besteld en betaald. Vrijdag bracht mijn broertje de platen.
Nou dit is het geworden. Dank je nog van de tip die je mij gaf.

Gr Sebas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Allemaal.

Ik heb deze berichten gekopieerd van Facebook.
Dit bericht was van verleden zondag. Ik probeer het een beetje aan te passen, zodat het een beetje goed te lezen is.

Ik rij met mijn 2384 en 1637. Heerlijk hoor. Dat geluid. hihihi. Maar ik heb de locs voorzien van Roco vet en wat olie. Het rijdt nu mooi. Maar toen ik de 1637 voorzag van vet en olie. Wat ik van Martin Domburg Wou hij niet goed rijden meer. Wielen schoon gemaakt. De binnenkant moet ik nog schoon maken. Maar nu komt het. voor ik met vet en olie aan de gaan ging. Waren de lampen in de rijrichting aan. Na de vet en olie. Nog een keer gekeken. Niks kunnen vinden. In eens rijdt hij, zoals het zou moeten vloeiend en zonder stotteren. Maar nu brand de frontverlichting aan de andere kant. Ik weet dat je dat in de software kunt omzetten. Maar wel vreemd, dat dat zo ineens gebeurt. Soms doe ik dingen die ik nooit meer kan herhalen. Ik weet echt niet wat ik uitgehaald heb, Dat de lok nu wel eens goed rijdt en dat de verlichting aan de verkeerde kant brand. Martin heb jij daar een verklaaring voor? De motor zat verkeerd om. Weer wat geleerd.
Ik heb ook even een filmpje gemaakt van de kruip snelheid van de 2384 tenopzichten van de ICE 3. Ze rijden in standje 1. Wat een verschil.

https://youtu.be/oFx1FsWT918

https://youtu.be/xVqOadVGn_w

Afbeelding100_0845 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0846 by Sebastiaan1201, on Flickr

Dan maar lekker rijden. Heerlijk.

Dit is van gisteren (zaterdag 02-06)

Ik ben verleden week zaterdag naar Station N-spoor geweest. De dieselloc 2384 moest ingereden worden. Toen dat gedaan was, dacht ik. Laat ik alle loks en treinstel(len) nakijken en onderhoudbeurt geven. De loks die op de werktafel staan die moeten worden nagekeken en een onderhouds beurtje. De onderhoudsbeurt is, Wielen schoonmaken met een minitrix koperborstels, olie (van Faller) op de asjes en Roco vet voor de wormwiel en tandwielen. Het nog steeds zoeken en aanvoelen wat het beste is voor elke lok. En ik ben ook achter gekomen dat bij loks wat ontbreken en vernieuwd moet worden. Ik heb het al opgeschreven en ik ga kijken op 30 juni in Houten naar deze onderdelen. Ik ben begonnen met de Class 66 ACTS. Ik heb 3 Class 66. Ik wou graag bij de wormwielen komen om het in te vetten. Op N-spoorforum wat gebruiksaanwijziging gevonden. Maar daar stond niet in hoe ik daar bij kom. Dan heb ik het vanaf onder de draaistellen gedaan, elke keer een klein beetje en de wielen laten draaien en dan weer invetten. Om zo te proberen dat de wormwiel ook wat vet krijgt. Maar er moet wel nieuwe spullen komen voor de Class 66'en. Nieuwe printplaat, nieuwe lichtgeleiding en nieuwe decoders. Zodat ik niet weer onderdelen moet weg halen voor de decoder. Ik had gelezen dat de ESU V4 klein genoeg is, dat het ledje en lichtgeleiding kan blijven zitten. V100 heeft een beurt gehad. De 1300 en de 1200 hadden de decoder ingepakt met tape. Dat heb ik er afgehaald en met dubbelzijdige tape de decoder vast geplakt. Zodat de decoder kan koelen. Sorry geen foto's van. De motorpost. In de draaistellen zit een tik. Gelezen op het forum, blijkt dat de tandwielen een scheur hebben, daar komt dat tik geluid vanaf. Maar met vet kom het tikken iets verhelpen. Nou? Er zit zo veel vet in, dat een echte stoomlok een jaar van draaien. Via een club genoot krijg ik nieuwe draaistellen. Dus dat tik geluid is binnen kort voorbij. De stoomloks BR 383771 en de Nederlandse versie worden opzendloks of ik zet ze naast de lokloods als plukloks bv. De loks hebben verschrikkelijk slechte stroomcontact. De br 216 heeft een nieuwe kap nodig. De Br 232 van de DB, ik heb de decoder opnieuw aan gesloten en de lampdraadjes aan gesloten. De lok heeft 1 lichtgeleiding nodig. Die heb ik er uitgehaald voor het plaatsen van de decoder. Maar omdat ik de decoder netter heb geplaatst, kan dat weer terug. De Mat '54 heb ik de decoder netter geplaats en het treinstel heeft wielbandjes nodig. Dan zal hij beter rijden.
De V200 is verlopig nog analoog en dat blijft wel zo eventjes. Eerst zijn andere loks die digitaal worden gemaakt, de Br 103, 111 en 120 en de Sik (ssssttttt H0) en hopelijk ook mijn Japans treinstel. Ik heb met mijn decodertester de decoder getest. Alle 5 decoder zijn gelukkig nog goed. Dus dat kan ik uitsluiten, dat de lok niet wil rijden. Het ombouwen ga ik morgen verder aan werken. Ik heb ook bij de Aldi een nieuwe led lamp gehaald en bij De Weerd in Emst (elektronica zaak) een lamp met vergrootglas. Nu wordt N wel heel groot. O ja. Het schuren van de motor waar de koolborstels tegenaan zitten en de koolborstels er uithalen moet ik bij een andere onderhoudsbeurt doen, A ik durf het nog niet en dat zal ik proberen met de motors van de stoomloks. Dat is een mooi oefen projectje. Het schoonmaken met Eco wasbezine heb ik nog niet gedaan. Want ik heb vanmiddag pas Eco wasbenzine gekocht.

Afbeelding100_0847 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0848 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0849 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0850 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0851 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0853 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0854 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0857 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0858 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0862 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0863 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0864 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0865 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0866 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0867 by Sebastiaan1201, on Flickr

Een beetje veel tekst en foto's. Maar liever veel foto's of tekst dan geen foto's of tekst.

Gr Sebas.



Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Arnold1978 »

Goed bezig geweest!

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Dank je wel Arnold.

Soms wil iets niet lukken, zoals de stoomloks.
Dan denk ik, jammer dan. Volgende keer beter.
Die stoomloks zijn nu mooie oefenmateriaal.
Om uit te vinden hoe ik de koolborstels er uit krijg of het opschuren van de rotorvlak.

Gr Sebas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Allemaal.

Ik ben sinds 2 weken weer bezig met de bouw van mijn modelbaan.
Ik probeer met mijn werk, wat ik weer 8 uur per dag en 5 dagen in de week weer doe.
Een ritme op te bouwen, waar de modelbaan weer als een ontspanning moet zijn voor me, in te passen.
Een uurtje per dag, door de weeks. Probeer ik mijn ritme op te bouwen.

Ik ben nu begonnen met het afmaken van mijn module's.
Ik heb eerst de aluminium plaatjes die de poten moeten vast houden. Geboord en afgebraamd, voorbereid voor de bevestiging.
Hierbij de foto's

Afbeelding100_0927 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0928 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0931 by Sebastiaan1201, on Flickr

Die hebben hun gatjes. Nu nog afbramen.

Afbeelding100_0932 by Sebastiaan1201, on Flickr
Dat deed ik zo.

Dan de bevestiging van de plaatjes aan de module.
Afbeelding100_0937 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0938 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0940 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0941.2 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0943 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0944 by Sebastiaan1201, on Flickr
Je snapt wel, dat in die 4 gatjes schroefjes in komen. Ik was vergeten daar een foto van te maken.

Dan de plaat op de module's schroeven.
Afbeelding100_0950 by Sebastiaan1201, on Flickr
Een beetje scheef. Maar dat komt wel goed.

Afbeelding100_0951 by Sebastiaan1201, on Flickr

Na de eerste, heb ik eerst de plaat klaar gemaakt. Dus lijnen op plaat tekenen, zodat ik weet waar de schroeven moeten komen.
En dan door schroeven. Dit is het eind product.
Afbeelding100_0953 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0954 by Sebastiaan1201, on Flickr

Ik had verleden jaar met het bestellen van het hout, gerekend op 15 platen. Het zijn er 16 geworden. Ik had met de rest van het hout een rekeningfout gemaakt en kwam met 4 extra module's aan. Ach die krijgen later hun plaat wel.
Wat moet er nu nog gebeuren aan de module's? Dan de inhammen er af zagen en de zijkanten netjes maken. Dan wil ik centreerpennen bestellen en een mal maken om de centreerpennen op de zelfde plek te kunnen zetten. En als dat gedaan is, dan kan er kurk, rails en wissels op.

Maar ik kan nu weer door met het maken van mijn spoorspiraal. Want ik heb soldeerolie van sommerfeldt binnen gekregen.
Afbeelding100_0946 by Sebastiaan1201, on Flickr

Ik heb de olie besteld in Duitsland. Want Bentink in Apeldoorn zou mij denk ik vergeten zijn. Binnen 3 dagen was het binnen en ook nog met ideal betalen. Helemaal super.

Ik heb ook bij Conrad een Vectron van de Rurtalbahn gekocht. Hij was in de aanbieding 96 euro. Er moet nog wel een decoder in.
Maar dat komt wel.
Afbeelding100_0921 by Sebastiaan1201, on Flickr

Voor de rest van de foto's kun je klikken op de foto en je komt op mijn Flicker album uit. Daar staan er nog meer.

Groetjes en tot de volgende update.
Sebas


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door bob vermeulen »

Goede morgen zeg dat is een ambitieus plan, 16 modules.
Er zit nu wel schot in en ben dan ook zeer benieuwd hoe het vervolg zal zijn.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Ik ben ook benieuwd hoe het verder gaat lopen.
Ik moet eerst centreerpennen bestellen en die kopere platen, waar je de sporen op kan solderen.

Gr Sebas


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Hallo Allemaal.

Ik had nog geprobeerd met de hand de stukje van de module weg moesten, weg te zagen. Maar dat werd mij al gauw te onhandig zagen.
Ik heb de decopeer zaag gepakt. Maar ik had nog geen zin om lawaai te maken. Dus ben ik maar begonnen met de ringen van de spoorspiraal. Dan bedoel ik voornamelijk spoor leggen op de ringen.
Hierbij wat foto's en uitleg.

Afbeelding100_0956 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0957 by Sebastiaan1201, on Flickr
Eerste stuk spoor ligt er.

Afbeelding100_0958 by Sebastiaan1201, on Flickr
Ik heb kleine plaatjes er op gelijmd om dadelijk op de andere ring vast te kunnen zetten. Mooi voordeel is dat ik ruimte heb om het spoor er onder neer te leggen en zo het spoor niet beschadigt door de ring, die er dan op zou drukken. Mooi 2 vliegen in 1 klap.

Afbeelding100_0962 by Sebastiaan1201, on Flickr
De eerste spoorcirkel ligt er op.

Afbeelding100_0964 by Sebastiaan1201, on Flickr
De tweede spoorcirkel ligt er op. Sorry een beetje wazig de foto.

Met een malletje heb ik de tweede spoorcirkel gelegt.
Afbeelding100_0963 by Sebastiaan1201, on Flickr

De sporen zet ik vast met nietjes. Maar op de plekken waar raillassen zitten. Daar zitten op dat moment prikkers om het spoor op zijn plek te houden.
Maar ik haal de prikkers weg. Dan springt het spoor terug en krijg je dit.
Afbeelding100_0965 by Sebastiaan1201, on Flickr

Met een vinger druk ik het spoor weer in de juiste positie en niet ze vast. Dan word het weer een mooi stukje spoor.
Afbeelding100_0966 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0967 by Sebastiaan1201, on Flickr
Dan is de spoorspiraalring zover klaar.

Deze ring is om bij schaduwstation 2 te kunnen komen. Met de mal heb ik de gaten geboord voor de draadstangen en waar de draden moeten komen van de sporen.
Afbeelding100_0968 by Sebastiaan1201, on Flickr

Afbeelding100_0969 by Sebastiaan1201, on Flickr

Dat is het voorlopig aan foto's van de ringen. Nu productie maken en de ringen af maken. Dan ga ik ze op zolder plaatsen.

Wat moet er nog verder gebeuren?
De spoorspiraalringen af maken. Waarvan 2 begin of eind ringen maken.
De schaduwstationsmodule's de hoekjes weg zagen.
De schaduwstationsmodule's voorzien van centreerpennen. Zodat de module's op hun plek blijven.
Die centreerpennen zijn ook al binnen gekomen. Dit zijn ze.
Afbeelding100_0961 by Sebastiaan1201, on Flickr
Ik zal dan nog wel een mal maken. Zodat de pennen overal op de goede plek zitten. Even met mijn vader over hebben wat de beste manier is om de pennen te bevestigen.

Ik zag dat Plofsky zijn Peco wissel verkocht. Die heb ik alvast voor de landschapmodule's gekocht.
Afbeelding100_0955 by Sebastiaan1201, on Flickr
Wat rechts ligt is van een ander. Maar ik koop de volgende keer alleen als er verpakking om heen zit en niet los.

Dat is het voor nu, zo ongeveer. Heb je vragen, dan hoor ik het wel.

Gr Sebas



FidOo
Berichten: 5649
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door FidOo »

Hallo sebas, Dat probleem met het knikken van je rails kun je oplossen door de rails daar te solderen. ook helpt het om je railstaven versprongen door te slijpen.

Overigens heeft code 55 dus ook een groot voordeel dat dit knikken veel minder snel gebeurd.

heb je overigens in de gaten dat je zowel code 55 en code 80 wissels hebt nu!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Sebastiaan1201
Berichten: 75
Lid geworden op: 10 dec 2009 02:40
Locatie: Epe

Re: Op weg naar Apeldoorn.

Bericht door Sebastiaan1201 »

Code 80 wissels zijn 3 wissels op de stapel wissels. De wissels die in de verpakking zitten zijn code 55. Dat zijn er 18 stuks.
Maar de code 55 wissels zijn voor Assel, de landschap module's. Nu gebruik ik Fleischmann rails en wissels. Die zijn puur voor mijn schaduwstations.
De wissels kwam ik tegen hier in vraag en aanbod. Die kon ik niet laten liggen. Het zal wel even duren voor de wissels aan bod komen om te gebruiken.

Maar zo als ik het nu doe. Er even tegen aan duwen en dan vast nieten. Dan schiet ie ook niet meer terug. De knik is weg. Loopt nu mooi rond, zeg maar.

Binnenkort kom ik weer met een update. Ik wacht nu nog op en stoomlocomotief met groene rijtuigen. Die wil ik nog voor de update op de foto zetten.

Gr Sebas


Plaats reactie