Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door Thalys »

Zoals de titel al zegt ben ik bezig met een modelspoorbaan en vliegveld in één. Een mooie manier om mijn 2 hobby's spoor en luchtvaart te combineren.

Allereerst laat ik het originele plan zien waarbij de start/landingsbaan parallel aan een 2 sporige paradebaan met eilandperron liep. Waarna de paradebaan een bocht naar rechts maakt en daar in een keerlus keren kan :lol:

Afbeeldingschets modelbaan by wesley munnik, on Flickr

Dit was dus het originele plan welke ik had met betrekking van de baan. De afmetingen van de baan zijn 300 cm lang, 165 cm diep. De bakdiepte van de lange zijde bedraagt 63 cm en de lengte van de keerlus bedraagt 90 centimeter.

Voor het vliegveld gedeelte is de schaal van 1:200 gekozen, dit om de hele simpele reden dat al mijn vliegtuigmodellen welke ik momenteel bezit schaal 1:200 zijn.
En het gekozen railmateriaal voor paradebaan en keerlus is Kato Unitrack, lekker simpel, snel te leggen en ziet er ook nog eens goed uit.


Maar vandaag op Station N-spoor gesproken met Jeroen of die tips had met betrekking tot de startbaan, baanverlichting en bebording. Tijdens dit gesprek kwam ook het idee van hem om het station ondergronds te gaan doen waarbij de laag erboven compleet aan het vliegveld gegeven worden kan.
Dit idee stond mij wel aan en daarom ga ik dit uitvoeren, dus in mijn volgende post komt het nieuwe plan hoe ik het een en ander wil gaan doen ook aan de hand van de tips van Jeroen.


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door Nico Essers »

Mooie combinatie Wesley, wordt het vliegveld statisch of laat je een vliegtuig ook taxiën over de baan.
Misschien zelfs op de achtergrond de uitvoering van het vliegtuig op de baan van Loek Bronkhorst.
Dit gaan we zeker volgen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5082
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Wesley, leuk idee en zeker ook een goed idee van Jeroen omdat het spoor en station ondergronds te doen. Ik heb ook een aantal ondergrondse stations gebouwd, dus ik ga dit volgen, misschien dat ik je dan nog ergens mee helpen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door Thalys »

Zo en dan het nieuwe plan welke ik wil gaan toepassen, allereerst het nieuwe sporenplan ( ik heb 1 pendelspoortje toegevoegd welke als programmeerspoor gebruikt worden kan maar ook om af en toe een trein naar het kopspoortje te laten pendelen. Dit zal een GTW van Veolia zijn naar alle waarschijnlijkheid.

Afbeeldingbaanplan def onderdeel by wesley munnik, on Flickr

En dan nu het vliegveld gedeelte, ik heb er voor gekozen de startbaan schuin over de baan te laten lopen om toch wat van het strakke langs de rand te voorkomen. De startbaan zal in breedte op schaal 22,5 cm worden dit komt neer op 45 meter in de werkelijkheid. Dit is een maat welke op heel veel vliegvelden gehanteerd wordt. Ernaast komen 2 autostroken welke door airport autority's en hulpdiensten etc gebruikt worden kan. Helemaal links wat boven de helix zit komt een deel van een taxibaan en daar komt ook ruimte voor een holdingplek waar vliegtuigen kunnen wachten op hun clearance de startbaan op te mogen. In het rode vlak komt een brandweerkazerne te staan tbv de vliegtuigbrandbestrijding. Hier zullen oa. de crashtenders van herpa te komen staan. Welke ook af en toe de startbaan op mogen voor een vliegtuig in de problemen.

Afbeeldingbovendeel def by wesley munnik, on Flickr


En dan nog wat foto's zoals de baan er op dit moment uit ziet, ( sporenplan is nu gelijk zoals in nieuw plan).

AfbeeldingIMG_9355 by wesley munnik, on Flickr

AfbeeldingIMG_9354 by wesley munnik, on Flickr

AfbeeldingIMG_9353 by wesley munnik, on Flickr

AfbeeldingIMG_9351 by wesley munnik, on Flickr

AfbeeldingIMG_9350 by wesley munnik, on Flickr
Laatst gewijzigd door Thalys op 27 mei 2018 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/

Onderwerp starter
Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door Thalys »

Nico Essers schreef:Mooie combinatie Wesley, wordt het vliegveld statisch of laat je een vliegtuig ook taxiën over de baan.
Misschien zelfs op de achtergrond de uitvoering van het vliegtuig op de baan van Loek Bronkhorst.
Dit gaan we zeker volgen.
Hoi Nico,

Het vliegveld gaat statisch worden, het laten taxiën was een mogelijkheid geweest via magnorail alleen dan moet ik ruim een schaduwstation van ongeveer 40 CM breed hebben om een vliegtuig te kunnen keren. En helaas heb ik hier niet de ruimte voor.
Eventueel op de achtergrond een vliegtuig die vliegt is iets wat ik nog overweeg, maar in ieder geval thanks voor het idee.
neudalhausenstadbahn schreef:Hoi Wesley, leuk idee en zeker ook een goed idee van Jeroen omdat het spoor en station ondergronds te doen. Ik heb ook een aantal ondergrondse stations gebouwd, dus ik ga dit volgen, misschien dat ik je dan nog ergens mee helpen.

Groetjes Michiel
Hoi Michiel,

Mocht je ik je hulp nodig hebben, weet ik je te vinden. Alvast bedankt ;)

Gr,

Wesley


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/

Onderwerp starter
Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door Thalys »

En dan als laatste berichtje van vandaag even een klein lijstje met mijn huidige vloot vliegtuigen welke ik momenteel bezit.

KLM CityHopper PH-KZU Fokker 70 met afscheids Livery Antony Fokker
AfbeeldingIMG_9362 by wesley munnik, on Flickr

KLM CityHopper PH-KSD Saab-340
AfbeeldingIMG_9360 by wesley munnik, on Flickr

KLM PH-BVA Boeing 777-300ER Orange Pride Livery
AfbeeldingIMG_9363 by wesley munnik, on Flickr

KLM PH-BVQ Boeing 777-300ER Skyteam Livery
AfbeeldingIMG_9365 by wesley munnik, on Flickr

KLM PH-KCD MacDonald Douglas MD-11
AfbeeldingIMG_9364 by wesley munnik, on Flickr

KLM PH-KLM Boeing 787-9 Dreamliner
AfbeeldingIMG_9376 by wesley munnik, on Flickr

KLM PH-BXJ Boeing 737-800 Retro Livery
AfbeeldingIMG_9372 by wesley munnik, on Flickr

KLM PH-BXQ Boeing 737-900 Skyteam Livery
AfbeeldingIMG_9370 by wesley munnik, on Flickr

KLM PH-BGD Boeing 737-700
AfbeeldingIMG_9369 by wesley munnik, on Flickr

Air Berlin D-ABFK Airbus A320-214 bitburger Livery
AfbeeldingIMG_9367 by wesley munnik, on Flickr

Corendon PH-CDF Boeing 737-800
AfbeeldingIMG_9368 by wesley munnik, on Flickr

RyanAir EL-ENX Boeing 737-800
AfbeeldingIMG_9371 by wesley munnik, on Flickr

United N20904 Boeing 787-8 Dreamliner
AfbeeldingIMG_9375 by wesley munnik, on Flickr

Etihad E6-BLA Boeing 787-9 Dreamliner
AfbeeldingIMG_9377 by wesley munnik, on Flickr

TUI PH-OYI Boeing 767-300
AfbeeldingIMG_9366 by wesley munnik, on Flickr
Speciaal voor jouw Jeroen, en inderdaad Winglets.

Transavia PH-TRA Boeing 737-800
AfbeeldingIMG_9373 by wesley munnik, on Flickr

Transavia PH-HSI Boeing 737-800 PeterPan vakantieclub livery
AfbeeldingIMG_9374 by wesley munnik, on Flickr

Dit is op dit moment de vloot vliegtuigen welke ik bezit, er staan nog enkele op het wensenlijstje en deze zullen wanneer ik die tegenkom ook aan de verzameling worden toegevoegd.

Tot zover deze update.


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door Arnold1978 »

Leuk met een vliegveld, succes met de bouw!

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door Nico Essers »

Dat is een mooie verzameling vliegtuigen, begrijpelijk dat je die wilt combineren met de treinen.
Schiphol krijgt er een concurrent bij :lol:


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Oenckie
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 jun 2011 09:28
Locatie: Leerdam

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door Oenckie »

Hoi Wesley,

Je hebt dezelfde hobbies als ik haha, alleen spaar ik 1/400 vooral.

Leuk idee, alleen vraag ik me af hoe je het met de vliegtuigen gaat doen.
De meeste van je modellen, hoe mooi ook, hebben geen onderstel...
Van Hogan zijn wel modellen met onderstellen, of complete metalen modellen, maar die zijn wel prijzig.

Groeten,

Marco


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door Alro »

Oenckie schreef:De meeste van je modellen, hoe mooi ook, hebben geen onderstel...
Hang ze aan een babymobiel, heb je er gelijk muziek bij :lol:


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door WilcoV »

Is een landings-/startbaan niet wat 'saai'? Ik zelf zou eerder voor een locatie rond een aankomst/vertrekhal, opstellocatie met hangar/onderhoud of taxibanen kiezen. Lijkt mij veel leuker om meer bedrijvigheid te creëren rond een vliegveld.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5082
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Wesley, ik heb even de topics van mijn ondergrondse stations opgezocht, misschien dat je er nuttige dingen uit kan halen:

Neu Dalhausen Hbf U-bahn
Diorama Soest Wiedergeburt des Pharaos

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door Thalys »

Oenckie schreef:Hoi Wesley,

Je hebt dezelfde hobbies als ik haha, alleen spaar ik 1/400 vooral.

Leuk idee, alleen vraag ik me af hoe je het met de vliegtuigen gaat doen.
De meeste van je modellen, hoe mooi ook, hebben geen onderstel...
Van Hogan zijn wel modellen met onderstellen, of complete metalen modellen, maar die zijn wel prijzig.

Groeten,

Marco
Hoi Marco,

Hahaha grappig dat we de zelfde interesses hebben inderdaad, voor wat betreft de vloot zonder landingsgestel deze worden allemaal voorzien van een 3D getekend onderstel zodat ze ook gebruikt worden kunnen op de baan.


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/

Onderwerp starter
Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door Thalys »

WilcoV schreef:Is een landings-/startbaan niet wat 'saai'? Ik zelf zou eerder voor een locatie rond een aankomst/vertrekhal, opstellocatie met hangar/onderhoud of taxibanen kiezen. Lijkt mij veel leuker om meer bedrijvigheid te creëren rond een vliegveld.

Een aankomst/vertrekhal heb ik overwogen alleen kwa ruimte kwam ik totaal niet uit een beetje terminal neem al gauw de hele plaat in beslag. En dan is de ruimte voor de aviobruggen en vliegtuigen nog niet eens meegerekend. Om het saaie te breken zal ik wel het een en ander willen gaan toevoegen wat moet ik nog uit gaan denken.


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/

tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door tv_man »

Zou ook misschien geneigd zijn om een vertrekhal te bouwen. Dat hoeft namelijk niet volledig nagebouwd te worden, je kunt zeg een stukje van de terminal of een pier nemen met twee of drie gates met een vliegtuig ernaast geparkeerd en dan de illusie opwekken dat het verder gaat óf een kleinere luchthaven nemen waar maar een of twee airbus 320's tegelijk staan. Heeft ook het voordeel dat het realistischer is om een stilstaand vliegtuig bij een gate te hebben staan dan halverwege de startbaan. En een startbaan zal je tenslotte ook maar een klein, klein stukje van kunnen nabouwen, want wil je dat op schaal nabouwen ben je ook zo 10-15 meter kwijt. In N. Maar dit zijn enkel mijn meningen. Hoe dan ook een heel leuk idee en ik zal vast niet de enige zijn die benieuwd is naar de bouw van de baan! :)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door Thalys »

Zit op de moment in Berlijn en heb daar gisteren het vliegveld Tegel bezocht op het panoramaterras en daar tot inzichten gekomen dat er misschien het 1 en ander mogelijk moet zijn om ook een stukje pier/terminal te bouwen. Morgen als ik thuis ben ga ik eens schetsen of wat ik wil haalbaar is.

Gr,

Wesley


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/

Onderwerp starter
Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door Thalys »

Zo gisteravond teruggekomen vanuit Berlijn en mijn idee eens uitgetekend op schaal in autocad.

Afbeeldingluchthaven by wesley munnik, on Flickr

Hier kom ik op uit. Ik ben express voor het vliegtuig die er 5 keer op staat uitgegaan van een 737-900 deze is een van de grootste vliegtuigen welke ik wil gaan gebruiken. De rest valt hieronder kwa maat, aan de gate kan ook nog een 767 of MD-11 staan maar dat is dan wel het max. Op de start/landingsbaan kan wel groter spul komen te staan zoals de 777 en Airbus A350 welke ik bezit.

Nu eerst nog nadenken of er meerdere opties zijn en die uittekenen, tips en opmerkingen zijn uiteraard welkom.

Groetjes,

Wesley


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door enderscw »

Ik denk alleen dat flight safety niet vrolijk word als het eind van de baan richting de terminal loopt ;)


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5082
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hoi Wesley, je zou op de linker zijde ook een halve ronde terminal zoals op Tegel kunnen maken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Hannes62
Berichten: 33
Lid geworden op: 06 jul 2012 05:31
Locatie: Oss

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door Hannes62 »

Ik zou inderdaad de baan iets draaien, van linksonder naar rechtsboven. Dat is veiliger dan het hebben van een overshoot richting terminal


Groetjes,

Hans

Era IV, DR5000, ITrain
Bouwt Hochenstadt
Website: https://hochenstadt.wordpress.com/
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door Jeroen »

Dat is een probleempje inderdaad. Tevens zou de nadering van de landingsbaan recht over de terminal en de apron gaan....iets minder sjiek. En: de jetblast van de vertrekkende kisten blaft alles en iedereen weg achter de threshold!


Afbeelding

Onderwerp starter
Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door Thalys »

Tot deze conclusie was ik ook al gekomen eigenlijk. Daarom het plan aangepast, het is nog niet helemaal jut van het maar beter dan dat het was.

Afbeeldingluchthavenn by wesley munnik, on Flickr

Toch nog maar eens verder denken hoe het beter kan. Tips zijn uiteraard welkom.


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door Jeroen »

Wesley,

Nu heb je nog steeds hetzelfde probleem....taxiende vliegtuigen zo vóór de threshold gaat niet. Op Shithole heb je wel zoiets met de taxiways rondom 18C, maar die taxibaan ligt dan honderden meters achter het begin de van de baan (die kisten rijden dan terug naar de terminal na te zijn geland op 18R. De favoriete route van elke piloot. Maar niet heus.... :mrgreen:


Afbeelding

Onderwerp starter
Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door Thalys »

Toch handig een kenner die meeleest ;) ;)

Maar weer in autocad gaan tekenen en de startbaan drastisch verkort en schuiner gelegd en daarmee op het volgende uitgekomen.

Afbeeldingluchthavennn by wesley munnik, on Flickr

Nog steeds niet optimaal maar in ieder geval geen vliegtuigen die voor de threshold taxiën maar meer ernaast. Ben benieuwd of dit al wat realistischer is. In ieder geval moet ik duidelijk in de leer kwa infrastructuur op luchthavens


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Een luchthaven en modelspoorbaan in één

Bericht door Jeroen »

Helaas helaas! Toch nog te dichtbij! Als taxibaan zou dat wel kunnen trouwens. Kijk eens op Google Maps naar de lay-out van Shithole, aan de zuidkant van de terminal heb je C pier, ernaast twee parallelle taxiways (A en B) en dan de holdingpoints voor baan 24. Kijk maar eens hoe ver dat weg ligt van elkaar.


Afbeelding
Plaats reactie