Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Robert_N-Nm »

De wissel laat zich gemakkelijk omzetten met een servo of iets van dergelijke strekking, en inderdaad de tongen zijn gesoldeerd. Nu nog een paar stukken normale rails erbij en mogelijk een tweede wissel en we hebben een industrie-aansluiting op fine scale.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Haes2006
Berichten: 42
Lid geworden op: 19 jan 2010 22:09
Locatie: Almere

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Haes2006 »

Veel te duur voor zo'n bouwpakket.
Je zou ook eens kunnen kijken bij https://www.mago-finescale.de/fine-scal ... is-system/ daar heb je 1:9 wisselbouwpakketten voor 14 euro(weliswaar zonder rail) Die kan je daar wel los kopen
Gr Hans


Bezig met: N finescale station Hellendoorn(exact 1:160) en de NAM Schoonebeek(lengte verkleind)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Robert_N-Nm »

Ben bekend met meerdere fabrikanten, inclusief British Finescale, Mago en N-tram. Deze is inderdaad verreweg de duurste van het geheel

N-tram is zeer bewerkelijk met hun kleine klemmetjes. Ik heb dat in een vaag verleden uitgeprobeerd (het oude systeem, dat dan wel weer, hetgeen neerkwam op 4x 0.3mm gaatje per biels). Het nieuwe systeem is eenvoudiger in het gebruik, maar verhoudingsgewijs nog steeds zeer bewerkelijk in vergelijking met andere systemen en de klemmen voor de spoorstaaf zijn een beperkende factor op de wiel flensen.

British fiNescale is leuk spul en vertoont enige vergelijkbare items met Mago maar je mag alle klemmen op de ruilstaaf schuiven en de boel met speciale 'lijm' vastzetten. Daarbij zijn alle wissels duidelijk Brits met hun Bullhead profiel. Niet echt geschikt voor Europese modelbanen dus.

Mago is iets dat ik nog eens wil proberen. Het is mij echter nog niet helemaal duidelijk hoe de wissel-opbouw in elkaar steekt (ik denk zelf puntstukken en wisseltongen vijlen). Misschien het volgende uitstapje in de fiNescale.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door FidOo »

Dat laatste is inderdaad waar. Je moet bij mago alle rail en puntstukken zelf vijlen. Nu zijn er wel hulpstukken voor zo ver ik weet (al ben ik niet zeker van het feit of deze te koop zijn of door mensen zelf vervaardigd)

Die 1:1200 wissels zijn echt heel mooi. Lijkt me wel vet om die in een schnellstrecke te bouwen. Maarja ik hou het wel lekker bij peco.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Michiel »

Met code 40, hoe zit het met de flenzen van de standaard schaal-N wielen? Moet je nu ook alle wielen vervangen? Voor stomers met hun drijwielen, contragewichten en exentrische koppelasgaten in de wielen lijkt dat niet zo evident om vervangwielen te vinden. Zelf afdraaien met een draaibank?

Maar code 40 ziet er wel weer een stuk "echter" uit.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi Michiel,

Deze wissel is ontworpen met de NEM standaard in het achterhoofd, dat wil zeggen dat de meeste modellen van het afgelopen decennium er mee overweg kunnen. De oudere modellen hebben vaak nog flensen die niet aan de NEM standaard voldoen en daarmee dus niet over deze wissels heen kunnen.

De getoonde wagen is een Hobbytrain wagen uit 2016 of 2017 en rolt prima over de wissel zelf. Geen modificaties nodig.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Driesel »

Robert, hoe staat het met de verdere bouw van de wissel? Ik ben namelijk ook over gestapt naar code 40, en vond die wissel ook wel interessant. Maar zoals Hans al aangegeven had vind ik ook dit bouwpakket wat duur.

Zelf heb ik me enkele wissels van het reeds vernoemde British Finescale aangeschaft. Zoals je reeds hebt aangehaald moet je inderdaad de miniscule rail-bevestigingen over de code 40-rail schuiven (eerst een rotklus, maar dat gaat na enige tijd wel vlotter), waarna je deze rail kan bevestigen op de uitgefreesde bielsen van de wissel. Het is wat prutsen, maar men heeft geen mallen nodig om zo'n finescale-wissel te maken. Het puntstuk is een gegoten onderdeel en past ook mooi op de voorziene plaats. Ik ben dus wel tevreden over deze bouwpakketten. Zeer mooi zijn ook de wisseltongen die uit één stuk bestaan, en dus geen scharnierend stuk!

Maar ze zijn ook niet perfect: zoals je reeds zei betreft het een wissel met Bullhead-rails, ipv het voor ons gankelijke Flatbed. Dit valt echter niet op eens de wissel geplaatst is.
Wat wel problemen oplevert is het bevestigen van de wisseltongen op de stelbalk: hier moet men trachten zo weinig mogelijk soldeer te gebruiken zodat de naastliggende spoorstaaf niet vast wordt gesoldeerd en de wielflenzen niet geblokkeerd worden, maar toch genoeg zodat de wisseltong stevig vast zit. Ook stroomvoorziening aan die wisseltongen bevestigen is niet eenvoudig.

En zo ziet het er dan uit:
Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoi Driesel,

De wissel is zo goed als af. Tenminste in termen van hij werkt mechanisch en de wagens rollen er prima over.

Het ontbreekt mij echter even aan de tijd om hem daadwerkelijk in te bouwen. Gaat vast goedkopen. Over de kerstperiode sta ik een aantal avonden als achterwacht waardoor ik toch niets kan doen anders dan rondhangen en thuis blijven. We zullen van de nood een deugd maken zo gezegd.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Robert_N-Nm »

Eindelijk kunnen we weer verder... dit maal flex in zelfbouw.

Afbeelding
Nieuwe uitdaging, flex in N code 40 by RCW1810, on Flickr


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Robert_N-Nm »

AfbeeldingTests met onderbouw by RCW1810, on Flickr

Een beetje puzzelen...... gaat langzaam

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door WilcoV »

Mijn complimenten hoor, zou het zelf veel te veel werk vinden, maar ik denk dat het des te bevredigender is als het klaar is.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Robert_N-Nm »

Afbeelding
Stelproefjes by RCW1810, on Flickr

Tja en dan gaan we weer verder. Thema staat nu ten delen vast - goederenvervoer ergens op de overgang van Tp V naar VI gewoon voor de leuk. In ieder geval zal er een graansilo verwerkt gaan worden. Ook een losweg/plaats of iets van straatspoor of iets dergelijks.

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3006
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Ron »

Het regent zeker nog aan de overkant van het water :mrgreen:
maar het begin ziet er weer leuk uit ploeteraar.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Robert_N-Nm »

Hier? Tot vanochtend was het grijs en grauw. Het is gewoon een kwestie van aanpassen aan het weer. Je kan hier alles met de airconditioning aan.....

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Robert_N-Nm »

Afbeelding
Weiche 2 by RCW1810, on Flickr

Afbeelding
Weiche 2 by RCW1810, on Flickr
Nieuwe ronde nieuwe kansen. Dit is de tweede wissel. Nu een rechtse....

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Robert_N-Nm »

En daar ging het dus iets mis. Ik had het hartstuk en de bijbehorende draad al gesoldeerd en realiseerde mezelf dat er nog bielsen op moesten..... :oops:

Afbeelding
Weichenbau 2 (met foutje) by RCW1810, on Flickr

Afbeelding
Weichenbau 2 (met foutje) by RCW1810, on Flickr

AfbeeldingWeichenbau 2 (met foutje) by RCW1810, on Flickr

Nou ja dat moesten we dus maar even oplossen, het hartstuk zelf is aardig verzonken dus de meeste bielsen (hoewel ze over de volledige lengte lopen) zijn voorzien van een aardig gat vanwege hetzelfde stuk metaal. Dus dan maar in tweeën jurken en klaar. Beetje klooien en het zit toch nog op z'n plaats.

Afbeelding
Weichenbau 2 (met foutje) by RCW1810, on Flickr

Een ander dingetje dat ik er toch van geleerd heb is om de bielsen niet eerst aan te brengen en dan in de walnoten beits te zetten maar ze gewoon in het fret een laagje te geven en dan met kleur en al op hun plaats te leggen. Ziet er een stuk georganiseerder uit en je hebt ook geen last van de kleine houtlijm-resten waardoor de biels niet echt lekker de kleur van de beits opneemt.

Afbeelding
Weichenbau 2 (met foutje) by RCW1810, on Flickr

Het resultaat tot zo ver. Als ik nog puf voor heb dan denk ik dat er vanavond een beetje soldeerwerk op het programma zal staan en dan zou dat ding toch in elkaar gekletst moeten zijn tegen het einde van het weekend???

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Robert_N-Nm »

AfbeeldingUntitled by RCW1810, on Flickr

Afbeelding
Untitled by RCW1810, on Flickr


Fan van Alpenbanen in N(m)

FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door FidOo »

Ziet er sjiek uit zo Robert. Zou er bijna zelf aan beginnen...


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Robert_N-Nm »

@FidOo
Dank dank, het is weer eens wat anders. Overigens zijn we aan het opbouwen. Het is alleen altijd de vraag, gaat het ook een beetje rijden of is het kwalitatief uitermate teleurstellend zodra we de trafo aansluiten. Het is overigens wel een productief dagje geweest zo....

Afbeelding
Untitled by RCW1810 on Flickr

Dit is overigens de stand aan het begin van de middag. De andere zijn een paar uurtjes later gemaakt.

Afbeelding
Untitled by RCW1810,

Afbeelding
Untitled by RCW1810, on Flickr

Afbeelding
Untitled by RCW1810, on Flickr

Momenteel liggen alle soldeerpuntjes en soldeerbare strips. Een deel van de bielsen is inmiddels ook aangebracht, de rest zal wel volgen over de komende week (hoop ik). Volgende stap is het aanbrengen van draden t.b.v. rijstroom, en de plaatsing van de wisselmotoren (die overigens nog besteld moeten worden, ik denk dat het de MTB MP1 of MP5 zal gaan worden. Over signalering ben ik nu ook aan het nadenken. Het is uiteraard nebenbahn romantiek anno nu (je weet wel graffiti op elke schakelkast), maar een paar gare vleugelseinen zouden denk ik niet misstaan. En perronranden gaan er ook wel komen. Auhagen doet nog wel wat leuks.

Een andere naam moet ook nog worden verzonnen, ik ga niet met Finescale avontuur als naam op 21 September de beurs vervelen. Iets Ruhr-igs mag wel. Suggesties??

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3888
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Jeroen »

Lekker bezig maat!

“Möffich”. Is dat wat? ;-)


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Robert_N-Nm »

AfbeeldingStapjes verder by RCW1810, on Flickr

AfbeeldingStapjes verder by RCW1810, on Flickr

AfbeeldingStapjes verder by RCW1810, on Flickr

AfbeeldingStapjes verder by RCW1810, on Flickr

En we bouwen door. Morgen bij daglicht weer een paar foto's. Het is nu wat te donker voor een fatsoenlijke foto. Nog twee stukken solderen en dan kunnen we rollen.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door traiNiac »

Het wordt heel fraai Robert, petje af


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door martindomburg »

Respect hiervoor, dan ben je volgens mij als modelbouwer gewoon geslaagd. Volgende stap zelf locs maken :P

Leuke naam: Der invasion


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Robert_N-Nm »

Dank voor de bloemen. Het is allemaal gesoldeerd. De rails ligt en de draden zijn eraan gemaakt en nu dus de bekabeling in de bakken en de wisselmotoren (saai). Zodra dat allemaal lekker loopt gaan we aan de gang met het verouderen (roesten) van de rails zelf en het aanbrengen van een ballast bed. Beetje landschap erop en dan staat er hopelijk een klein pendelbaantje in Lochem eind September met een locje en wat wagentjes.

Afbeelding
Proefje by RCW1810, on Flickr

Afbeelding
Klaar by RCW1810, on Flickr

Afbeelding
Klaar by RCW1810, on Flickr

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Finescale avontuur - SMB Schlag Code 40 rails

Bericht door Hoontje »

Gaaf! Kan helaas niet naar Lochem dan, doch van deze foto's geniet ik ook.


Plaats reactie