OaJ

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

OaJ

Bericht door Modelspoorbarry »

L.S.

Ik wil een poging gaan wagen om de bouw van mijn nieuwe baan hier op het forum te gaan plaatsen.
De trieste aanleiding is het overlijden van mijn vrouw. Tijdens haar ziekbed hebben we, samen met de kinderen, afgesproken dat ik huis een aantal veranderingen zou doen, waardoor ik meer ruimte voor mijn treinbaan zou krijgen. De wijzigingen zijn inmiddels achter rug en is een start gemaakt. De afkorting boven dit draadje betekent: "Ode aan Josée".

De ruimte meet 5,20 x 3,10 meter en wordt allen voor de treinbaan gebruikt. Als "werkplaats" heb ik een andere ruimte beschikbaar.

Met de hobby ooit gestart in 1976, maar vanaf 2001 structureel bezig geweest met het bouwen van banen. Een van de zaken, die daarbij naar voren kwam, was dat ik geen echte vaardigheid heb kunnen ontwikkelen in het bouwen van scenery. Mijn scenery zal hoofdzakelijk bestaan uit straten, gebouwen, verlichting en auto's. Ik ben meer een techneut en een rijder.
Voor de puristen onder de lezers is mijn baanplan dan waarschijnlijk een gruwel: veel rechte lijnen en veel langs de randen. Op het schaduwstation en de helix na, ligt alles in het zicht. Wat oplopende sporen met bruggen. Geen heuvels of iets dergelijks, want 15 jaar weet ik, dat ik zoiets niet voor elkaar krijg.

In 1e aanleg hier wat foto's van de kale ruimte. De ramen liggen op het noorden: dus veel licht, maar geen zonlicht.
Daarnaast de opzet van mijn baanplan en toch wel nieuwsgierig naar de reacties

Groeten,

Barry
Afbeelding
Het zichtbare bovendeel.

Afbeelding
Het schaduwstation.

Afbeelding
De linkerzijde van de ruimte.

Afbeelding
De rechterzijde van de ruimte


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: OaJ

Bericht door bob vermeulen »

Hallo en welkom,

Mooie ruimte voor een mooie baan.
De layout is ook een grote uitdaging voor de komende jaren ;)

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: OaJ

Bericht door BenQ »

Barry,
Gecondoleerd met je vrouw.

Ik ben zelf ook een techneut, scenery vind ik moeilijk.
Hoop dat het bouwen je wat troost kan geven.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

rien
Berichten: 190
Lid geworden op: 21 nov 2011 00:41
Locatie: Breda

Re: OaJ

Bericht door rien »

heel erg veel plezier in deze hobby
en zeker een mooie naam er voor genomen
de een rijd en de ander bouwt nou en
als je maar plezier er in hebt
ga je graag volgen

gr rien


http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=4479 hier kan je mij ook volgen USA spoor

Zolderspoor
Berichten: 808
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: OaJ

Bericht door Zolderspoor »

Beste Barry.

In de eerste plaats mijn medeleven en de goed gevonden naam voor de nieuwe baan. 't Geeft je hopelijk veel afleiding én motivatie.

Als ik de blokjes tel (en vergelijk met de maat die je bij de verkeersweg hebt aangegeven) dan rijst bij mij de vraag of je er wel overal, en vooral in de hoeken, bij kunt.
Is het niet handiger om het ondergrondse schaduwstation juist aan de voorkant te leggen? Als ervaringsdeskundige weet ik dat ongeregeldheden juist op de moeilijkste plekken plaats vinden. Dan is het wel prettig als je er ook nog simpel bij kunt.
Complimenten voor het bedenken van het sporenplan qua het op onverwachte plekken laten opduiken van de dubbelsporige lijnen met ongedachte tracé-wisselingen.
Wat betreft de strakke lijnen. Tja, mij spreekt het wel aan maar ik zou je toch in overweging willen geven hier en daar wat te spelen met bogen en “scheef” liggende trajecten, hier en daar een tunneltje of ravijn om de bogen te camoufleren.
Voor inspiratie, tips en sfeer proeven weet ik nog een goede Zolderspoor-baan ;) . Je woont er niet al te ver bij vandaan.


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: OaJ

Bericht door Michiel »

Hoi Barry, mijn oprecht medeleven met het verlies van je echtgenote. De emotionele leegte die ze nalaat, en de volle dagen met dubbele dagtaak die een alleenstaande papa moet bolwerken, zijn hard en genadeloos. Maar tijd heelt, en ik hoop dat jullie onderling steun bij elkaar vinden, en stilletjesaan een nieuw gezinsleven opbouwen rond haar afwezigheid. Dikke sterkte!

Betreffende je baanplan, zoals je al aangaf is het nogal doelloos randjes volgen met een wirwar van sporen. Je kan inderdaad veel treinen tegelijk rondjes laten rijden, maar of deze baan nu echt die ultieme baan zal zijn waar je 10+ jaar aan zult werken om het klaar te krijgen, dat weet ik niet. Je bent geen scenerybouwer, maar daaom hoeft een sporenplan niet recht en saai te zijn. Ook "vlak" betekent niet saai, maar een opportuniteit en uitdaging om iets geloofswaardig te maken met alternative verdwijnpunten.

Zoals je merkt, ben ik niet meteen ethousiast met het zien van dit sporenplan. Een technische baan kan ook boeiend zijn. Denk maar vb aan een uitbeelding van een station, maar dan alle scenery uit geometrisch vormen in wit papaier (louter een voorbeeld, ander abstracte voorstellingtechnieken zijn ook mogelijk). Een sporenplan geïnspireerd op een situatie die je aan het hart ligt. vb het station van tijdens je studententijd, of uit je vakantiestreek, uitgebreid met nijverheden die je persoonlijk boeien. Je kan zo, iets heel eigenzinnig bouwen, een uitdaging, en tegelijk de baan vooral technisch houden.

Ik vind deze baan een beetje een gemiste kans. Doelloos rondjes rijden met veel treinen blijft niet boeien. De fantasie wilt ook een zetje krijgen, het kunnen inbeelden dat wat je ziet ook werkelijk kan. En goesting om als creatieve uitdaging er iets moois van te maken.

Maar het is jouw baan. Vind je dit wel een leuke uitdaging, dan is dat genoeg. Meer moet dat niet zijn. Ieder z'n ding en daar heb ik geen probleem mee. Ik gun je echt je plezier, maar je vroeg om een mening, en bij deze heb je de mijne. ;)

Barry, ik wens je veel plezier met de bouw van je baan, en geeft de kinders nog maar eens een dikke knuffel!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: OaJ

Bericht door Modelspoorbarry »

Heren,

Bedankt voor de bemoedigende woorden en de feedback.

@Bob: ik ga in ieder geval proberen er iets moois van te maken. Ik kijk soms met positieve afgunst naar jouw baan en de wijze waarop je onderdelen kunt vorm geven. Voor mij is duidelijk, dat ik dat niet ga halen.

@ Ben en Rien: gaat zeker lukken.

@Rob: Wat betreft bereikbaarheid gaat het wel lukken: mijn vorige baan had ook dit soort hoeken. Voor de beeldvorming: de hoogte van de baan is 85 cm en ik ben zelf 190 cm en heb dus voldoende "reikwijdte". Het schaduwstation lag bij mijn vorige baan ook aan de achterzijde en heeft qua bereikbaarheid voor mij geen problemen opgeleverd. Ik kom zeker een keer bij je langs. As is het maar om bij te kletsen en ff weg te zijn. :D

@ Michiel: ik begrijp je opmerkingen, zeker als ik jouw project zie. De lay-out is wel wat geaccidenteerd, maar geen grote hoge verschillen (+ of - 6 cm). Hoop duidelijk te maken, dat het misschien allemaal wat minder saai is, dan het hier lijkt.
Voor jouw beeldvorming: in ben reeds van een bouwjaar, dat mijn kinderen al lang de deur uit zijn. We zijn altijd heel hecht geweest en dat zijn we nog steeds. De dochters zijn inmiddels lang de deur uit en zijn er een paar schoonzoons bij gekomen. Daarnaast ook hebben we ook 1 kleindochter en 4 kleinzoons, die maar een ding willen als ze bij oma en opa zijn: naar de treinen. Gelukkig geen situatie van alleenstaande papa, maar wel een van een alleenzijnde opa. En de stilte en de leegte doorbreken is misschien nog wel een grotere uitdaging.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: OaJ

Bericht door Ron »

Mooie naam voor de baan en een prachtige ruimte.

Tijdens het bouwen zal je waarschijnlijk wel andere ideeën krijgen en hier en daar van je baanplan afwijken :o
wel weer leuk om zo'n groot project te volgen.

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Plaats reactie