BertemmeN

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: BertemmeN

Bericht door geertvt »

Ik ben van de generatie vind-ik-leuk duimpjes :mrgreen:
Ik volg je verrichtingen met belangstelling Bert!

:Thumb


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

:Thumb
geertvt schreef: 05 okt 2022 17:44 Ik ben van de generatie vind-ik-leuk duimpjes :mrgreen:
Ik volg je verrichtingen met belangstelling Bert!

:Thumb


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door HST »

Net zoals bij je reacties in "baanplan" sla je de spijker op z'n kop: het aantal reacties blijft achter bij de verwachtingen en de energie die je er in stopt. Die gedachte bekruipt mij ook wel eens na het (moeizaam) posten van een bericht. Ik steek de hand echter ook in eigen boezem, want ik ben zelf ook niet zo'n reageerder. Ik volg je verrichtingen met BertemmeN echter aandachtig. Niet in de laatste plaats omdat we allebei langs de wand bouwen en een poging doen om ook nog, op zijn Duits gezegd, ' richtig Betrieb zu machen'. ;-)

Lekker verder bouwen en posten in eigen tempo Bert! Keep it coming!
:Thumb :Thumb :Thumb :Thumb :Thumb :Thumb :Thumb :Thumb


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

HST schreef: 05 okt 2022 19:54 Net zoals bij je reacties in "baanplan" sla je de spijker op z'n kop: het aantal reacties blijft achter bij de verwachtingen en de energie die je er in stopt. Die gedachte bekruipt mij ook wel eens na het (moeizaam) posten van een bericht. Ik steek de hand echter ook in eigen boezem, want ik ben zelf ook niet zo'n reageerder. Ik volg je verrichtingen met BertemmeN echter aandachtig. Niet in de laatste plaats omdat we allebei langs de wand bouwen en een poging doen om ook nog, op zijn Duits gezegd, ' richtig Betrieb zu machen'. ;-)

Lekker verder bouwen en posten in eigen tempo Bert! Keep it coming!
:Thumb :Thumb :Thumb :Thumb :Thumb :Thumb :Thumb :Thumb
Ik heb abusievelijk het aantal lezers en volgers onderschat.
Dus we gaan door met bouwen (lees:aanpassen van het oorspronkelijke plan) met af een toe een update.
Bij mij gaat de meeste energie zitten in het uitwerken van de wijzigingen naar een realistische bedrijfsvoering.
Vandaar dat verhaal om de 2e keerlus van de fiddleyard aannemelijk te maken.
Ik lees af en toe wat van Otto Kurbjuweit vwb realistisch rijden.Nou is hij wel erg streng in de leer maar “richtig betrieb machen” waar hij erg voorstander van is probeer ik wel een groot deel te volgen.
Voor wie daar wat over wil lezen: Mapud-forum.de
Daar worden oa baanplannen beoordeeld op bedrijfsmatigheid.Otto (OOK) is daar ook op het forum.



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: BertemmeN

Bericht door tv_man »

Ik vermoed dat het heel veel voorkomt dat mensen projecten volgen maar dan terughoudend zijn met het plaatsen van korte 'gaaf, ga zo door!' berichten, misschien ook omdat er forums zijn waar dat heel erg niet gewenst is. Een paar dagen geleden trouwens al via een bericht van je op het mapud forum terechtgekomen (waarvoor dank) en daar zitten rondneuzen. Daar nemen ze het allemaal wel heel serieus. Wat gaaf is om kennis van te nemen al is het maar ter inspiratie.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Idd mapud geeft je een kijkje in de dogmatische kant van de hobby.
Ik combineer realististisch rijden met artistieke vrijheid en vooral plezier in de hobby.



Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: BertemmeN

Bericht door Raymond »

Hallo Bert,

Ook ik volg al een tijdje je draadje met plezier!
Ik vind de baan eral mooi uitzien, vooral het station met het sporen verloop en de perrons vind ik mooi en heel apart 👍🏻
Ene ik snap het gevoel van waarom reageren er zo weinig mensen op mijn update!
Ik heb dat ook wel eens gehad en dan bij een 2e update reageerde er toch weer mensen waardoor ik er achter kwam dat er toch best wel veel mensen mee kijken en je het niet voor niets doet!
Dus euh lekker doorgaan met bouwen en posten!!!😃
Succes met bouwen!

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Bedankt mannen voor de ondersteuning.
Als de fiddleyard deze komende wintermaanden klaar is is het railsleggen gebeurd.
Meer rails kan ik ook niet kwijt op het geringe oppervlak.
Wat dan volgt is het testrijden en als dat naar wens is volgt de nieuwe uitdaging.n.l. de afwerking.
Omdat mijn vorige banen afgebroken werden voor de afwerkingsfase heb ik daar totaal geen ervaring in.
Wat nu op de foto's zichtbaar is is al meer dan er ooit op die banen aanwezig was.
Dus ballasten en uitwerking van de scenery wordt een ontdekkingsreis.
Gelukkig is er dit forum waar ik veel info kan opdoen.k
Alleen de updates.zal ik weer plaatsen als het het tonen waard is.
De handvaardigheid wordt er naar mate je ouder wordt ook niet beter op.
Het meest zal ik aan te treffen zijn in de rubriek baanplan omdat ik daar heel veel hobbyplezier uit haal.



athmulder
Berichten: 261
Lid geworden op: 19 jul 2019 18:46
Locatie: Zuid-Limburg

Re: BertemmeN

Bericht door athmulder »

Bert, ik snap de vraag of je nog wel bijdragen moet willen leveren heel goed. Ik probeer aan de hand van mijn eigen ervaringen wat argumenten op een rij te zetten. Waarom schreef ík bijvoorbeeld de bijdrage over de bouw van enkelspoormodules?
1. Ik had nog nooit gezien dat er iemand schreef vanuit het standpunt van een modulebouwer. Terwijl aan modulebouw een aantal echt positieve aspecten zitten, zoals: overzichtelijk qua omvang (niet groter dan een module), overzichtelijk qua tijd (andere modules hoef je niet gelijk aan te pakken) en daardoor ook overzichtelijk qua kosten. Ook makkelijk te hanteren (je hoeft immers niet onder je baan te kruipen bij het bouwen),
2. Ik schreef weliswaar voor de club al jaren verslagen van de bouw van de hele baan, maar had nog nooit systematisch de bouw van één module beschreven, met alle ins en outs. Daar kwam deze keer onderzoek bij voor het automatisch ontkoppelen (dat ik nu eindelijk eens wilde kunnen!) en de bouw van alle sceneryonderdelen, van stromend water in een beek, tot knipperlichten en een stationsgebouw.
3. Als ik een vraag had, bleek meestal heel snel dat er toch wél werd meegelezen. Dank zij de reacties kon ik vaak verder komen. Veel reacties waren inderdaad niet inhoudelijk, maar eerder bemoedigend (mooi, gefeliciteerd, etc.). Dat soort reacties hebben mij verleid tot het noemen van de naam van station Valkenburg, waar ik al jaren geen gat in zag, en dat ik daarom eerder nooit durfde te noemen. De reacties van de lezers leidden bij mij dus tot een zekere overmoed (overschatting van mijn kunnen), anders had ik het waarschijnlijk nooit gedaan. Achteraf kan ik zeggen dat ook dat positief heeft uitgepakt. Die druk had ik blijkbaar nodig om mijn eigen grenzen te verleggen.
4. Ook zijn er ongevraagde tips van lezers, tips die je nooit had gekregen als je niet had geschreven, maar desondanks goud waard zijn.
5. Daarnaast vind ik het nu prachtig dat ik die bouw zo mooi heb gedocumenteerd. Het kostte veel tijd, inderdaad, maar het leverde ook mooie modelbouw(-geschiedenis) op.
6. Tot slot: elke modelbouwer wil graag dat wat hij maakt wordt bekeken en bewonderd. We zijn tot op zekere hoogte allemaal exhibitionisten. Dat was meer dan 25 jaar geleden ook de hoofdreden om over te gaan tot onze moduleclub. Eindelijk zit je eens niet voortdurend in je eentje op zolder te rommelen, maar mag je af en toe samen met je resultaten de hort op.
Al met al denk ik dat er voldoende redenen zijn om door te gaan met bijdragen leveren, ook al gelden misschien niet voor iedereen alle genoemde punten in gelijke mate. Er zijn er vast nog meer! Zo lang je het leuk vindt om een bijdrage te leveren, moet je het zeker doen, maar niét in de eerste plaats om reacties. Aan het aantal ‘hits’ moet je eigenlijk al genoeg hebben. Je moet je ook niet laten verleiden tot steeds meer of extravaganter, om toch reacties uit te lokken.
De eerste tijd wist men nog niet wat men aan mij had en kreeg ik meer aanmoediging dan later. Dat hoort er allemaal bij. Het komt er dus op neer dat je het moet doen voor je eigen plezier. Jut vooral jezelf niet te veel op, het blijft hobby!
Zelf reageer ik ook vrijwel alleen als ik denk een bijdrage te kunnen of te moeten (!) leveren. Zoals nu. Ga dus door Bert, maar met mate!


mvg, Ab (NSpoor Zuid-Limburg, modulebaan bestuurd door MpC)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Dank je wel ,Ab voor je duidelijke uiteenzetting.
Ik zal de opmerkingen en aanbevelingen ter harte nemen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Keerlus maken op de fiddleyard:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Alleen de eerste wissel is electrisch bediend,de rest handbediend.
Keerlus schakeling is met 4 diodes met kroonstenen.
Omdat ik onder de plaat niets kwijt kan is alle bedrading op de plaat.
Bij niet gebruik wordt hij opgeborgen onder de vaste baan.



En klaar om te testen:
Afbeelding


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: BertemmeN

Bericht door Krab »

Is een leuk ontwerp Ben met twee keerlussen zo ik zag .
Je kunt stoomloc's altijd met de schoorsteen voor laten rijden ;)
Mooi blijf je volgen ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: BertemmeN

Bericht door Momfer »

Netjes hoor!

Groet,
Rico


Gebruikersavatar

8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: BertemmeN

Bericht door 8811 »

Bert vraagje, gewoon uit nieuwschierigheid.
Dat stukje rails naast de wissel onder het plakband, is dat een koppelstukje naar je vaste baan?
En de letters N en S, waar staat dat voor?


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Momfer schreef: 09 nov 2022 22:52 Netjes hoor!

Groet,
Rico
Moet nog wel iets netter worden qua bedrading (met bindruggetjes ofzo)
Maar eerst maar alles even testen.
De wissels zijn allemaal nieuw peco setrack en de boog is R2.
De oude minitrix en Roco die ik nog had liggen wissels waren in te slechte staat.
De trix-schakelaar is een oudje uit de begintijd van mijn hobby (ca.45jaar denk ik).
Dat hergebruik van oude items vind ik wel een leuk onderdeel van de hobby.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

8811 schreef: 09 nov 2022 23:00 Bert vraagje, gewoon uit nieuwschierigheid.
Dat stukje rails naast de wissel onder het plakband, is dat een koppelstukje naar je vaste baan?
En de letters N en S, waar staat dat voor?
Dat is inderdaad een los koppelstuk om de module met het vaste baangedeelte te verbinden.(aan een zijde isolatielassen en aan de andere kant schuifbare raillasjes.
De module is dus electrisch compleet los van de rest van de baan.
Omdat ik analoog rij zijn de + en - van groot belang om kortsluiting te voorkomen.
Om e.e.a. uit elkaar te houden heeft elke hoofdrailaansluiting een N van North en een S van South nummer. Vanuit het kijkpunt is dus de verste rail N en degene vooraan S.
In het Engels omdat de Nederlandse Z en N nog weleens verwisseld kunnen worden.
Omdat dat koppelstuk per rail qua lengte iets verschilde is die ook N en S genoemd.
Een heel verhaal maar ik hoop dat het duidelijk is.


Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door HST »

Wederom een doordacht verhaal bij wat je gemaakt hebt Bert. Het hoeft ook niet allemaal perfect te zijn. Zeker niet in de testfase en op zo'n fiddleyard. Zorg er echter wel voor dat de bedrading niet te los zit en kan wapperen, dan kan je zomaar ergens achterblijven hangen met het in- en uitplaatsen.

Ik hoop dat het bij het testen naar behoren en verwachting werkt en dat je toekomt aan de scenery!

Groets, Erwin


Gebruikersavatar

8811
Berichten: 161
Lid geworden op: 04 mar 2021 21:03
Locatie: Midden Brabant

Re: BertemmeN

Bericht door 8811 »

Dank voor je uitleg. Voor mij is het helemaal duidelijk. :Thumb


Maarten
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Het testresultaat is positief.
Voorlopig nog even niet verbonden met de vaste baan maar een kort stukje rail gebruikt.
Tussen de rode markeringen moet een lok uiterlijk stoppen en de stroom worden omgepoold.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nu nog even wat fatsoeneren en klaar is Bert


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: BertemmeN

Bericht door Krab »

Je heb er wel een mooi opstel terrein bij Bert een soort schaduw station voor je grote vaste baan .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Afbeelding
Afbeelding
Dit is het uiteindelijk geworden.
De oude trix-schakelaar gaf toch wat problemen en is vervangen door drukknoppen.
Verder kabels beschermd met kabelgootjes van karton.
Nu aan het testrijden.
Dit gedeelte werkt prima.
Een stoomloc BR011 (fleischmann 7170) met 5 TEE-rijtuigen rijdt er prima doorheen.
Er waren wel wat kleine dingetjes in het vaste gedeelte (draadjes niet goed gesoldeerd e.d.) die ik nu aan het herstellen ben.
De reeds bestaande keerlus gaf kortsluiting.
Ik ben er wel achter gekomen dat al dat handgeschakel een bezighouder is tijdens het rijden.

Afbeelding
en zo wordt hij opgeborgen na het gebruik
Laatst gewijzigd door bpieters op 26 nov 2022 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: BertemmeN

Bericht door Hube »

Ziet er mooi uit Bert met goede ideeën.
Heb je nog overwogen om de lay-out van de keerlus/ fiddle yard zo te maken zodat je het “keerlus-” wissel zou kunnen open rijden?
Scheelt weer een keer knoppen drukken en ook wat bedrading.

Blijf foto’s posten. Ik lees jouw draadje graag.
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Dat openrijden heb ik overwogen alleen dan kan de keerlusschakeling met diodes niet omdat die maar in 1 rijrichting werkt.
De wissel schakelt nu met de wisselstand een gedeelte stroomloos en dat stopmoment gebruik ik dan weer om de trafo om te polen (de trein rijdt immers na de lus de andere kant op) en wissel om te zetten.
Dat ompolen van de rijrichting gaat bij de Gaugemaster Combi trafo trouwens simpel met een schuifschakelaar.
Je moet alleen onthouden dat je eerst ompoolt en dan pas de wissel omzet om kortsluiting te voorkomen.


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: BertemmeN

Bericht door Sibbesuisje »

Mooi Bert, en ook een nette opslag zo.
Ja, handgeschakel houd je bezig tijdens het rijden. Zelf vond ik het rijden leuk maar het schakelen wat minder (soms gewoon lekker om te kijken en te genieten), dus dat was voor mij een reden om automatisch rijden te gaan verkennen. Is het Dinamo systeem niet wat voor je? (daarvoor hoef je niet digitaal te rijden).


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: BertemmeN

Bericht door jeemka »

Tussen handgeschakeld en automatisch zit nog een tussenstap. Ik rijd in iTrain alleen met zelf bepaalde routes. Puur automatisch, oftewel laat iTrain het uitzoeken (binnen de ingestelde beperkingen), vind ik niks.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Plaats reactie