BertemmeN

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

is een goed idee!
ik zal dit meenemen in het uitwerking van de plannen tzt.
ik zat ook te denken aan een compleet ander tijdperk en thema.
nu is dat stoom en dieseltijdperk dus zo rond de 70'er jaren in heuvellandschap.
een optie zou zijn modernere tijd met bijv. een haven dus heel ander materieel.
maar dat is allemaal nog toekomstmuziek.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

zoals bovenstaande plaatjes aangeven is er door wat te schuiven met het bureau e.d. wat ruimte gekomen voor een keerlus met max. straal R2


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Even weer een update.
Na wat geschuif met bureau en dergelijke kon er alsnog een keerlus met schaduwstation gemaakt worden.De keerlus is R2. Binnen de lus wat opstelsporen en een omloopmogelijkheid.Dit is gezien de beschikbare ruimte het maximaal haalbare.De scenery geeft een klein beetje een indruk van een betriebswerk.De boog van de keerlus evenals het laatste stuk opstelspoor wordt overdekt.
Groet,
Bert
Bijlagen
keerlus-a.jpg
keerlus-a.jpg (113.35 KiB) 24393 keer bekeken
overzicht
overzicht
keerlus-b.jpg (35.08 KiB) 24393 keer bekeken
keerlus-1.jpg
keerlus-1.jpg (67.86 KiB) 24393 keer bekeken


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BertemmeN

Bericht door Nico Essers »

Goed doordacht plan heb je Bert. Je hebt zelfs de scenerie al gedetailleerd uitgewerkt. De keerlus is een prima toevoeging. Zou mooi zijn als je die ook aan de andere kant kon maken.
Meerdere lagen (niet gekoppeld) zie je vooral veel bij de Amerikanen. Vaak zijn het dan verschillende tijdperken of omgevingen. Daar kun je veel kanten mee op.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

dank je Nico,
Ik teken alle sporen en scenery uit met nanoCad,een gratis AutoCad look-a-like om vergissingen te vermijden. Maar ondanks dat kom je af en toe toch nog net even anders uit en soms kom je tijdens het bouwen tot andere gedachten.Het idee is om de afdekking van de keerlus het diepste gedeelte van het dal te laten zijn waar dan bijv. de bietschtalbrucke over heen gaat lopen met het spoor ca. 40 cm hoger. Wordt nog een klus om dat te realiseren maar dat maakt het leuk.Een keerlus aan de andere kant zal ik nog eens bekijken maar ik ben bang dat het niet gaat lukken.Maar goed met deze keerlus ben ik al tevreden.
Groet,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

dit is een beetje het idee.
moet uiteraard nog uitgewerkt worden.
groet,
Bert
Bijlagen
idee-1.jpg
idee-1.jpg (32.8 KiB) 24364 keer bekeken


Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: BertemmeN

Bericht door gvandersel »

Leuk plan ex dorpsgenoot.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Weer even een update.
Draaischijf (peco NB55) en aanvoer en opstelsporen gelegd.
Ook de bedrading gesoldeerd.
Hierna eerst de bedieningspanelen maken en de schakelaars aansluiten.
Dan ka het echte testrijden beginnen.
De dan volgende fase is de spoorgerelateerde gebouwen plaatsen (moeten eerst nog aangeschaft worden).
groet,
Bert
Bijlagen
draaischijf3s.jpg
draaischijf3s.jpg (108.68 KiB) 24194 keer bekeken
draaischijf2s.jpg
draaischijf2s.jpg (116.45 KiB) 24194 keer bekeken
draaischijf1s.jpg
draaischijf1s.jpg (112.17 KiB) 24194 keer bekeken


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: BertemmeN

Bericht door Michiel »

Oops, ik ontdek je draadje nu maar pas. Leuke verrassing, en vind de lokaalspoorinsteek met regionaal eindstation en klein depot leuk uitgewerkt. Ik hou je draadje in 't oog. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: BertemmeN

Bericht door Hugo »

Ik was best benieuwd naar de baan van de man die zoveel baanplannen van deskundig commentaar voorziet... En gevonden! Zijn er nog ontwikkelingen in Emmen?


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: BertemmeN

Bericht door Spoor010 »

Ook ik ben net zoals Hugo benieuwd naar de vorderingen van deze baan.
De bijdrage van Bert aan het forum heb ik zeker gelezen, maar de baan van Bert had ik nog niet eerder gezien. :?


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 304
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: BertemmeN

Bericht door sik234 »

ziet er super leuk baan idee met twee draaischijven


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

even een update.
de afgelopen periode maar af en toe wat aan de baan gewerkt.
het baanplan is inmiddels (weer) wat aangepast.
de bedieningspanelen zijn op wat aanpassingen na af.
de 3 minitrix regelaars worden vervangen door gaugemaster gmc-combi.
dit heeft als consequentie dat de de spdt-schakelaars op de panelen worden vervangen door dpdt omdat de gemeenschappelijke nul bij gaugemaster afgeraden wordt door de leverancier.
hoewel ik daar mijn twijfels over had pas ik het toch maar aan.
uiteindelijk is het wel een evt. storingsprobleem minder.

groet,
Bert
Bijlagen
4.jpg
4.jpg (112.16 KiB) 22574 keer bekeken
3.jpg
3.jpg (113.97 KiB) 22574 keer bekeken
2.jpg
2.jpg (119.49 KiB) 22574 keer bekeken
1.jpg
1.jpg (116.04 KiB) 22574 keer bekeken


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

de houtconstructie op de onderste foto wordt het dal met riviertje,een voetgangersbrug en een paar huizen langs een weg waarboven de bietschtalbrucke komt met een ca. 45 cm hoger gelegen spoor (waarschijnlijk pendel) over de hele lengte van de wand dus ook boven het werkblad.
bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

zoiets gaat het dan worden.
het dal ligt dus 128mm boven het laagste spoorniveau en bestaat uit rotsgebergte met tpv. de huizen een keermuur.
het dalprofiel komt redelijk overeen met de werkelijkheid.(alleen de hoogte ed zijn uiteraard niet op schaal)
het onderste gedeelte tot +250 wordt los gehouden van het bovendeel zodat er wat werking mogelijk is.

groet,
Bert
Bijlagen
dal2.png
dal2.png (121.7 KiB) 3033 keer bekeken
dal1-1.png
dal1-1.png (61.64 KiB) 3033 keer bekeken


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1516
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: BertemmeN

Bericht door Hans »

Hallo Bert,

Dat ziet er goed doordacht uit.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Hugo
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 mei 2020 07:32
Locatie: Leeuwarden-Stiens

Re: BertemmeN

Bericht door Hugo »

Bert, bedankt voor de update. Links van de 4 huizen komt de keermuur en het dal. Van de overgang van de huizen naar het rechtergedeelte kan ik mij nog geen voorstelling maken?

De kavels waar de 4 huizen op staan vind ik maar zuinig, het lijkt mij dat je zelfs op de gemiddelde Nederlandse vinexlocatie meer m2 hebt.


De werkzaamheden aan mijn baan zijn te volgen in het topic: Joburgh Junction
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

hoi Hugo,

Het is ook wel wat ingewikkeld.
De rode en groene gedeeltes zijn 2 totaal van elkaar gescheiden spoorniveaus.
wand 1 is de beeindiging van de scenery van het groene gedeelte.
de scenery in het rode gedeelte heeft dus geen verbinding met de scenery in het groene gedeelte.
Ik heb hiervoor gekozen om een dal te kunnen creeren voor de brug en die tevens als afdekking dient voor de keerlus op het onderste gedeelte met een tussenruimte zodat ik er nog bij kan bij calamiteiten.

wand 2 is de afsluiting tpv het werkblad.

het gebied waar de huizen komen is eigenlijk een uitsnijding in de rotswand zoals in bergdorpjes veel voorkomt dus idd niet ruim bemeten.
de breedte is daar 22 cm dus daar moet ik het mee doen.

groet,
Bert
dal3.jpg
dal3.jpg (125.71 KiB) 2955 keer bekeken


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hallo,

Even een update.
De afgelopen periode niet veel gedaan met de bouw maar eigenlijk alleen maar de bedieningspanelen gemaakt en een paar kleine aanpassingen in het railplan.
Ook heb ik alle secties geisoleerd op beide railstaven en voorzien van DPDT-schakelaars.(dus eigenlijk een z-schakeling zonder gemeenschappelijke min).
Zo wordt elke sectie dus volledig onafhankelijk.
Per sectie kan ik dus kiezen wat de stroomvoorziening wordt zowel analoog als digitaal (al is dat laatste nog toekomstmuziek).
Wat me stoorde was dat er zonder opstelruimte niet zo veel variatie mogelijk was.
Alle sporen vol zetten is ook geen optie.
Dus ik heb nu een fiddleyard (linksonder op de 1e 2 plaatjes) in de planning maar die moet demontabel worden want voor de klapdeuren.
De bovenste laag is te zien op plaatje 3 en zal op ca.1,3m hoogte komen en voornamelijk een paradebaan met blokindeling zal zijn,zodat hierop automatisch gereden kan worden en ik me dus kan concentreren op het rij-en rangeerwerk op de onderste laag.
Ook kan ik hierop wat (langere) treinen laten rijden die op een zijlijn niet thuishoren.
Plaatje 1 is met scenery en plaatje 2 alleen het railplan.
Plaatje 3 is alleen de brug een vastliggend gegeven want die ligt over het dal van de onderste laag de rest wordt te zijner tijd ingevuld.
( zie ook het aanzicht hier eerder geplaatst op dit draadje)

De voor deze hobby werkbare maanden breken weer aan dus we gaan weer lekker aan de slag.


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: BertemmeN

Bericht door Spoor010 »

Bert,

Wat een mooi baan ontwerp.
Een mooi en vooral rustig sporen verloop.
Niet te druk en wel doordacht.
Ik ben benieuwd hoe dit er straks in het "eggie" uit gaat zien.
:Thumb


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: BertemmeN

Bericht door Michiel »

De bocht van de paradebaan zou ik net niet haaks laten lopen, en rechts net niet parallel met de muur. Dat geeft meteen een boeiender geheel. Zo'n haakse bocht en strak parallel met de muur is behoorlijk saai. Hou ook wat afstand met de muur opdat je er een strookje scenery hebt tussen spoor en achtergrond. Dan wordt het spoor mooier ingekleed. Het is tenslotte een parade-traject niet voor niets.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Bedankt voor de reacties.
@Michiel: Wat betreft de paradebaan heb je gelijk. Zoals het nu getekend is is het saai en zeker niet fraai. Tegen de tijd dat dit bovenste niveau uitgevoerd wordt zal gaan worden zal dit zeker aangepast worden.
Dat gedeelte is eigenlijk slechts getekend ter indicatie en heeft nog geen vast railverloop. Het uiteindelijk moet een mooi stuk paradebaan worden in een bergachtig landschap.
Aangezien het bruggedeelte de enige relatie met het onderste niveau is is dat het vastliggende onderdeel.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BertemmeN

Bericht door Wim H »

Hallo Bert,
Goed te lezen dat je weer bezig bent! En ik begrijp nu ook waar je idee van de klapbare fiddleyard voor mijn baan vandaan komt ;)
Het station linksonder (bij de fiddleyard), is dat een splitsingsstation? Zo ja, dan zou je bij de 2e tak ook nog een kleine fiddleyard kunnen maken. Of desnoods alleen een enkel (wegklapbaar) spoor waar je een trein kunt laten verdwijnen.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BertemmeN

Bericht door bpieters »

Afbeelding
Dit is het huidige gebied waar mijn baanplan gesitueerd is.
Het tijdperk van mijn baan is tijdperk III (ca.1975).

Afbeelding
Het grijze spoor links is het inmiddels allang opgebroken station Frasdorf.
Het spoor (wat nu een fietsroute is) ging via Achenmuehle naar Hochdorf.
Vanaf Hochdorf gaat het nu nog bestaande spoor naar Landl en sloot daar aan op de hoofdlijn Rosenheim-Salzburg.
Het station Oberprien is fictief en had voor de aanleg van de oprit naar de autobahn een verbinding naar Frasdorf.
Het station heeft ook een aftakking naar Wildenwart en een energiecentrale.


Afbeelding
Vanaf Oberprien gaat het via Leitenberg naar Umrathshausen waar de lijn splitst.
Een spoor gaat naar Bernau en sloot daar aan op de eerder genoemde hoofdlijn Rosenheim-Salzburg en een ander spoor sluit aan op de nu nog bestaande enkelsporige lijn Prien-Achau.
Achau is eindstation van deze lijn.
Tpv. de splitsing ligt een industrieterrein en er is ook nog een lijntje naar Hittenkirchen.


Plaats reactie