City Noord en Zuid ....bouw Schaduwstation SS4

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door Andre de Ruiter »

Bjorn,
Als ik goed schat denk ik dat de lengte van één omwenteling ruim 2,5 m is. Ik zou dan per omwenteling één blok maken, blokken van twee omwentelingen lijken mij te lang. Net als Joost ontgaat mij het voordeel van ongedetecteerde secties.
Daarnaast geef ik je in overweging om per blok te werken met één fysieke terugmelder, dat scheelt de helft van het aantal draadjes. Als je in Koploper bij instellingen aangeeft dat je wilt werken met virtuele terugmelders dan maak je per blok een fysieke binnenkomstmelder en een virtuele stopmelder aan. Voorwaarde is dat je de snelheid van je locomotieven ijkt. Op mijn baan (jou wel bekend) gebruik ik één fysieke terugmelder per blok zowel in iTrain als in Koploper en dat werkt uitstekend.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door martindomburg »

Helixxen zijn onderschatte schaduwstations, ideaal om treinen te laten filerijden zodat je schaduw capaciteit word vergroot. Ergo des te met blokken des te beter, weet niet of koploper om kan gaan met te korte blokken, ITrain combineert blokken gewoon als de trein te lang is.

Een ongedetecteerd, bij kpl heeft dat nut met als je in de toekomst overstapt naar iTrain is dat nutteloos.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door Andre de Ruiter »

Koploper kan omgaan met te korte blokken mits je Kpl vertelt wat ermee gedaan moet worden.
Martin ook bij Kpl ontgaat mij het nut van ongedetecteerde stukken.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door martindomburg »

Als je in twee richtingen rijd heb je 2 stopmelders en mag je het deel er tussenin ongestructureerd laten bij kpl. Ja nut of geen nut bij kpl is een andere discussie
Laatst gewijzigd door martindomburg op 27 mei 2019 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door spoor65 »

Ben je echt zo bang voor een oververhitting door Koploper Martin? dat je er 2 rookmelders bij aan hangt? :mrgreen:

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door martindomburg »

Daarom iTrain uber all!!!! :P

Whahaha stomme autocorrect, moest stopmelder zijn. Heb het aangepast.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door Debvd »

Hoi Andre,

Er zijn nu geen ongedetecteerde secties, lange inrij en korte stopmelder. Ga nu eerst met deze helix testen zodra het kan. Achteraf gezien miscchien beter nog 2 blokken extra kunnen plaatsen maar ga het ontdekken, Deze Helix gaat naar de eerste verdieping waar een sub schaduwstation ligt om de bovenbaan te voorzien van treinen.

In ieder geval ervaring rijker :-)

BJorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door Debvd »

Hoi Hoi,

Weer een kleine update, veel moeten werken afgelopen week dus niet veel vooruitgang.

Maar de 1ste verdieping is gehaald met de helix op de zuidkant. :D :D :D Dus volgende week hoop ik de eerste rondjes conform hoe het bedoeld is rijden...

De helix heeft 3 blokken met lange inrijstukken en korte stop. Ervaring met deze helix opdoen en dan ga ik besluiten of ik de andere helix ook op 3 hou of misschien er 4 of 5 van maak.

De helix die hierboven op komt wordt waarschijnlijk deels 3 sporig maar eerst dan ff terug naar tekentafel. In elk geval blij dat ik de eerste helix in mijn leven voltooid heb :D :D :D 8) 8)

de moertjes waren de grootste crime op erop te krijgen ....foto ter illustratie (y)

Afbeelding


Groetjes Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door Debvd »

Hi all,

Kleine Update weinig tijd gehad maar intussen rijden de eerste treinen door de helix en wat meer treinen getest.

Nu haperen de treinen af en toe bij 8 tegelijk....max voeding? Dacht dat ik tot 10 kon gaan.

Hoor graag jullie ideeën.

Fotoś en filmpjes volgen nog :oops: :oops:

Groetjes Bjorn



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door FidOo »

Ik weet ff niet zo gauw welke centrale je hebt, maar uitgaande van je digikeijs melders gok ik dan op de DR5000. Als je de Configuratiesoftware opent op je PC dan kun je daar het stroomverbruik zien. (max 3500mA). Mocht je hier tegenaan hikken dan zit je dus aan de max van de voeding.

Is dit niet het geval (stel je gebruikt 2500mA ofzo) dan moet je de oorzaak ergens anders zoeken. En het eerste wat dan logisch zou zijn is dat je bedrading te dun is ergens.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door Debvd »

Hoi Joost,

Dank je voor je reactie, Intellibox II, dus ff kijken of ik daar ook kan zien hoeveel ik trek. ....Draden rondom de baan zijn 2,5m2, meteen het juiste genomen :-)

Ga van het weekend als ik thuis ben ff kijken, anders zal ik toch misschien al aan een booster moeten :shock:

Groetjes Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door Debvd »

Hoi Hoi,

Had nog wel ff een filmpje gemaakt met de duoled verlichting alszijnde seinpalen in het schaduwstation. Heb het nu bijna rondom en werkt voor mij uitstekend je ziet in een oog opslag welke loc ff blijft hangen of nog niet optimaal rijdt over de baan.

Het filmpje laat alleen het uitrij deel zien van zuid schaduwstation, maar geeft al een goed idee hoe het wel wat makkelijker maakt zonder op het scherm te kijken wat moet rijden of stilstaan. ...Oh ja de locomotion loc is nog niet geijkt :oops: :oops: :oops:

Afbeelding
Er wel op klikken om te kijken ;)

Veel kijkplezier :D

groetjes Bjorn



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door FidOo »

Ah een IB2. Daar weet ik niet zo gauw of je dat kunt uitlezen, maar 8 rijdende treinen lijkt me niet heel gek om aan de grens van je voeding te zitten.
Ook heb je vast wat wisseldecoders en seindecoders in gebruik. (ik neem aan dat je die wel allemaal van aparte voeding hebt voorzien, en niet via DCC voedt!?)


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door Michiel »

Schitterend! Had ik steeds willen doen, maar nooit van gekomen. Uiterst handig met die leds zo. Alleen ze staan aan de verkeerde kant.... Ah nee, jullie rijden rechts, da's waar ook. :D


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door Nico Essers »

Aangezien het schaduwstation van mijn toekomstige baan volledig in het zicht ligt is deze oplossing met ledjes ook voor mij zeer interessant. Mooi gemaakt Bjorn.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door Debvd »

FidOo schreef: 11 jun 2019 14:37 Ah een IB2. Daar weet ik niet zo gauw of je dat kunt uitlezen, maar 8 rijdende treinen lijkt me niet heel gek om aan de grens van je voeding te zitten.
Ook heb je vast wat wisseldecoders en seindecoders in gebruik. (ik neem aan dat je die wel allemaal van aparte voeding hebt voorzien, en niet via DCC voedt!?)
Hi Joost,

Nog niet een twee kunnen vinden of dat kan....hij heeft een voeding van 70 VA Transformator 12/15V~ 4,66 A.... Rest wordt apart aangestuurd en gevoed door OC32 met eigen voeding. Dus alleen terugmelders in loconet over intellibox II en aansturing treinen.

Groetjes Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door Debvd »

Michiel schreef: 11 jun 2019 14:45 Schitterend! Had ik steeds willen doen, maar nooit van gekomen. Uiterst handig met die leds zo. Alleen ze staan aan de verkeerde kant.... Ah nee, jullie rijden rechts, da's waar ook. :D
:D :D :D :lol: :lol: :lol:

Heb per ongeluk dat toch een stukje belgie in het schaduwstation.... ff momentje niet opletten ...aan de verkeerd kant ... moet dat nog aanpassen...nee krijg je geen foto meer van :lol:

Gr. Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door Debvd »

Nico Essers schreef: 11 jun 2019 15:36 Aangezien het schaduwstation van mijn toekomstige baan volledig in het zicht ligt is deze oplossing met ledjes ook voor mij zeer interessant. Mooi gemaakt Bjorn.
Dank je wel Nico... werkt echt super heb er geen spijt van... kostte mij uiteindelijk 2 OC32 meer maar meer dan waard...stuk rustiger om te kijken naar de treinen ipv van beeldscherm om te zien wat er gaat gebeuren.

Gr. Bjorn



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door FidOo »

Die oc32 daarvoor gebruiken is dan wel een dure optie. Je kunt er ook de dr4018 voor gebruiken. (er van uit gaande dat je de dcc interface gebruikt)

Je voeding van 70VA is wel vrij zwaar. Maar again bij 8 rijdende treinen, wat stilstaande treinen en misschien ook wel binnenverlichting kan het hard gaan.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door Debvd »

Hoi Joost,

Nee gebruik er geen DCC interface voor ....rechtstreekse aansturing vnuit koploper via rs485. IBII allen voor loconot terugmelders en aansturing treinen.

Ga er van het weekend nog ff goed naar kijken tot hoever ik kom...met het aantal treinen :-)

Gr. Bjorn


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door martindomburg »

Met de 70 Va heb je genoeg sap in huis. Aangezien je alleen treinen erop laat rijden denk ik dat je wel 10 treinbewegingen tegelijk aankan. Gaat er echt om het aantal tegelijk rijdende locs.

Je zou een ampere meting op de voeding kunnen zetten om te zien hoe je hem belast .


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door Debvd »

Hoi Hoi,

Intussen weer stapjes verder, helaas nog niet echt tijd gehad voor filmpjes of foto's. Meer bezig geweest met het ijken van locs en testrijden van verschillende combi's en problemen boven water halen. Al met al vorderde ik redelijk. Terwijl ik Zondag nog dacht, backup maken had ik zoiets doe ik morgen wel....je raad het al...Maandag was het grootste deel uit het baanplan bij inladen van Koploper. Geen idee wat het veroorzaakt tot nu toe tweede keer......

Terug naar oude backup maar betekent weer veel ijkwerk .....dus wordt vervolgd. Oh ja nog wel een filmpje van mijn nieuwste aanwinst :-)

AfbeeldingIMG_6646

Erop klikken om het te zien :-)

Wat betreft voeding heb ik nog geen hick ups meer gehad....maar ook maximaal 7 locs tegelijkertijd gehad.

Groetjes Bjorn



Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door Debvd »

Zo ff stof afblazen in dit draadje :lol:

Wordt nog volop aan gewerkt zodra ik ff tijd heb en veel testgereden. Nu ff filmpje gemaakt van een deel van het schaduwstation. ;)

Oh ja, snelheid film is verhoogd met 300% anders zit je 24 minuten te kijken :lol: dus ze lijken hard te rijden. Erop klikken om het te zien.

Afbeelding

Nu nog f beoordelen of de wissels inderdaad pas overgaan nadat trein toestemming heeft gekregen om te vertrekken...klusje erbij ;)

Gr. BJorn


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door Michiel »

Leuk filmpje, en interessant om die schaduwseinen in werking te zien.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: City Noord en Zuid ....eindelijk de bouw/ Schaduwstation

Bericht door Debvd »

;) Dank je Michiel,

Moet nog een deel corrigeren aan seinen in een deel van het schaduw station en dan zal ik ff een filmpje maken met alle seinen. En heb je meteen een totaal overzicht :-)

Vindt het super werken.

Gr. Bjorn


Plaats reactie