Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Bericht door Alro »

Voor dat ik echt met mijn baantje ga beginnen, start ik eerst met het bouwen van een digitaal testbaantje.
Ik heb er maar gelijk een draadje van gemaakt zodat andere beginners er misschien ook wat van kunnen opsteken.

Ik ben begonnen met een eenvoudig ovaaltje (Testrit 01):Afbeelding
Via de "Track output" aansluiting de DR5000 met de rails aangesloten.

Mijn nieuw aangeschafte digitale PIKO Railbus VT98 met bijwagen op de rails gezet.
Met de Digikeijs software de verlichting aangezet ( :idea: : rijverlichting, F1: interieurverlichting motorwagen & F5: interieurverlichting bijwagen). Met de snelheidsregeling van de Digikeijs software rijdt de railbus soepeltjes heen en weer, ook heeeeel langzaam.

Ik ben blij :D , dus tijd voor de volgende stap (Testrit 02):
Ik heb de binnenste rails in secties verdeeld, draadjes gesoldeerd en deze verbonden met de terugmeldingsmodule DR4088 16CH S88N (de "ongedecteerde" secties verbind ik direct met de DR5000).
Maar wat nu? De railbus rijdt voor geen centimeter, dus eerst een stapje terug.

Alle draadjes losgehaald van terugmeldingsmodule DR4088 en aangesloten op de DR5000 (Testrit 03):Afbeelding
Helaas :cry: , de railbus rijdt nog steeds niet zoals hij rijden moet.

Dit waren de stappen die ik genomen had:
1) De DR5000 aansluiten op de netspanning.
2) De DR5000 via USB 2.0 aansluiten op de PC.
3) Het DR5000 configuratie programma opstarten.
4) Met de "GO" toets gaat de interieurverlichting van alleen bijwagen aan (bij de eerste testrit was alles uit).
5) Met het veld "CONTROL" het venster "Control eigenschappen" openen.
6) Openen nieuwe rijregelaar met "RIJDEN!"
7) Met "F1" de interieurverlichting van de motorwagen aanzetten (de interieurverlichting van de bijwagen gaat nu vanzelf uit).
8) Deze weer aangezet met "F5".
9) Met " :idea: " de rijverlichting aangezet.
10) Met de snelheidsmeter wil ik nu de de railbus in beweging zetten maar hij doet niets meer, ook de rij- en interieurverlichting zijn nu uit. Met een zetje wilt ie wel een stukje rijden met de verlichting aan, maar dat gaat wel erg schokkerig en staat ook weer erg gauw stil.

Volgens mij heb ik nu ongeveer dezelfde situatie als bij Testrit 01 (behalve dat de rails nu in secties verdeeld is) waar de railbus nog soepeltjes reed. Ook heb ik op de gehele baan spanning. Dus waar is het misgegaan? :?

Alle suggesties zijn welkom.
Laatst gewijzigd door Alro op 05 mei 2019 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Bericht door Alfred »

De verstoring komt ofwel door de DR5000 ofwel door de trein (lees: decoder). Om het eerste uit te sluiten kan je een paar dingen nalopen:
- een reset van de DR5000
- nieuwste firmware installeren
Dan heb je in ieder geval een 'cleane' DR5000.

Als het probleem zich dan nog voordoet moet je het in de loc zoeken. Dan pak je maandag 4 februari de fiets naar Ermelo, neem de lok mee, inloopspreekuur van dokter Martin van DTS.. :D


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Bericht door Alro »

Pffft, daar ben ik weer. Ik ben eigenlijk niet zo van het persoonlijke wel en wee - daar is dit forum eigenlijk niet voor - maar ik moet het toch ff van me afschrijven (je kunt nu nog skippen ;) ):

...
Laatst gewijzigd door Alro op 06 jul 2019 08:45, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Bericht door Alro »

@ Alfred
Ik dacht, ik probeer het eerst via het forum. Daarna heb ik contact met Martin opgenomen - het treintje met decoder komen daar tenslotte vandaan :lol: - en hij denkt idd dat het aan de decoder ligt.
Door bovenstaande nog geen verdere actie ondernomen en een ritje Ermelo zit er voorlopig ook niet in.
Ik zal binnenkort wel weer eens contact met hem opnemen.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Bericht door Krab »

Wow das niet mis wat je hebt meegemaakt als ik het zo lees .
Geniet maar van het forum en rustig aan doen .
Ik kan enkel zeggen beterschap hoop dat je gauw weer de oude bent .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Bericht door erik-n-fan »

Poeh! Wat een nieuws! Gelukkig hebben we een rustige hobby dus er is altijd wel wat aan te klooien als je afleiding zoekt. Qua herstel kan ik je aanbevelen een georganiseerd revalidatie traject te vinden. Dat doet wonderen.

Heel veel beterschap! Gr. Erik


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Bericht door shoven »

Ow, dat klinkt heftig Ronald. Gelukkig goed afgelopen. Ik heb dit jaren geleden zelf eens meegemaakt (kransslagader dicht, bijna van de ene op de andere dag, en dan ben je 40. Gelukkig was 1 stent genoeg), maar je schrikt toch even. Zeker met al die nasleep die jij erbij gehad hebt. Uit ervaring kan ik je dus zeggen dat je dan even tijd nodig hebt om weer vertrouwen in je lijf te krijgen, maar het komt wel weer.
Sterkte de komende tijd en hopelijk niet meer van dit soort fratsen.

(ik wou eigenlijk iets zeggen over dat dit past bij de gemiddelde leeftijd voor deze hobby maar ik hou me in... :mrgreen: )


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Bericht door Andre de Ruiter »

Ronald, dat is heftig wat je hebt meegemaakt. Gelukkig gaat het nu weer de goede kant op. Beterschap gewenst.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Bericht door Alfred »

Beste Ronald,

Dat was niet wat ik bedoelde met dokter Martin.. wat een heftige ervaring voor je en jouw omgeving! Zoiets gaat je hoe dan ook niet in de koude kleren zitten. Sterkte me je gezondheid en laten we vooral hopen je hier veel te zien!


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Bericht door martindomburg »

Jemig, sterkte kerel! Laat de hobby maar even voor wat het is, eerst hier overheen komen in goede gezondheid.

Succes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Bericht door Alro »

Ben ondertussen weer verder gegaan met m’n testbaantje.
De problemen die ik had bleken gewoon vieze rails en wieltjes te zijn (tja, dat ik daar zelf niet opgekomen ben :oops: ).

Hier nog wat fotootjes van de (simpele & goedkope) opbouw van de baan: Afbeelding

De rails vastgezet met dubbelzijdig plakband van de Action: Afbeelding

Baan met railbus, DR5000 en DR4088: Afbeelding

De onderkant is verhoogd met piepschuim: Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Bericht door Alro »

Net als mijn eerdere poging bij Testrit 02 heb ik per blok twee secties verbonden met de terugmeldingsmodule DR4088 16CH S88N, de middelste ongedecteerde secties verbind ik direct door met de DR5000 (Testrit 04): Afbeelding


Deze keer rijdt het treintje wel OK, maar hij had nu wel schone wielen :) .

Daar er ergens hier op het forum wordt geadviseerd om alle secties te detecteren heb dan ook maar de tot nu toe ongedetecteerde secties (incl. de wisselsectie) aan de DR5000 gehangen (Testrit 05): Afbeelding


Ook nu rijdt het railbusje prima, zowel via de PC als via de Z21-app op de iPad.
Laatst gewijzigd door Alro op 06 mei 2019 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Bericht door Alro »

Echter na een paar dagen heb ik plotseling een communicatie probleem en krijg ik de volgende foutmelding als ik op de PC het DR5000 configuratieprogramma start:
Afbeelding

Het probleem heb ik verder beschreven in de Digitaal-vraagbaak



anne w
Berichten: 301
Lid geworden op: 17 okt 2010 23:07

Re: Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Bericht door anne w »

Beste Ronald,

Tussen de interne booster van de centrale en de ongedetecteerde stukken dient een diodeschakeling opgenomen te worden om het spanningsverschil tussen de gedetecteerde en de ongedetecteerde stukken (stroom is ontzettend lui) op te heffen, Rosoft heeft dat, Digikeijs waarschijnlijk ook en zelfbouw is makkelijk.

Groet, Anne W


H0, Raptor, Edits booster 10A, 4 Ma decoders 27 staps, 9 MFX decoders, 3 ESU, (5 met geluid, waarvan 1 ESU), MFX decoder rijdt op 28 of 27 stappen, automatisch bedrijf met de Raptor, voor baan en landschap zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Bericht door Alro »

@ Anne
Bedankt voor de opmerkzaamheid. Ik had de diodes en weerstand al klaarliggen voor de diodeschakeling maar ondervond geen enkel probleem bij het rijden, bovendien heb ik nu dus geen ongedetecteerde secties meer.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Bericht door Alro »

Voor veel forumleden denk ik gesneden koek: Een analoge loc ombouwen naar digitaal.
Maar misschien wel interessant voor beginnende en huiverige leden (net zoals ik ;) )

Uit mijn "vorige" treinleven had ik nog een loc liggen die al bijna 40 jaar niet meer gereden had en het dus ook niet meer wilde doen:
Afbeelding

Oplettende lezers hebben misschien al gezien dat het "DB"vignet van de trein verdwenen (weggekrast) is. Dat was toen voor een 11-12 jarige de manier om een Duitse loc geschikt te maken voor een Nederlandse baan :lol:

Eerst het hele zaakje uit elkaar gehaald, schoongemaakt en geolied:
Afbeelding

En... warempel, hij rijdt weer als een tierelier! Nog wel een kapot lampje en de slipbandjes, die vergaan waren, vervangen. Ik heb geen vet gebruikt en ook geen koolborsteltjes vervangen daar ik deze niet bij de hand had. Experts zullen dat waarschijnlijk niet slim vinden - maar goed - ik ben blij dat ik mijn trein weer werkend heb. Nog wel zo'n 2 kwartier in beiden richtingen laten rijden.

Nu nog de trein geschikt maken voor mijn digitale baan:
Afbeelding

Overeenkomstig de de aanwijzingen op site 1zu160. heb ik de aansluitingen naar de motor en verlichting doorgefreesd en de ontstoringscomponenten (condensator en spoel) verwijderd.

Daarna de decoderdraden vastgesoldeerd en decoder Khuen N45 met dubbelzijdig plakband vastgeplakt:
Afbeelding

Draadjes geel en wit op de verlichting,
grijs en oranje op de motor,
rood en zwart op de wielen (de spanningsvoorziening).

Op de programmeer rails gezet en getest:
Afbeelding

En ook nu doet ie het weer. Ik had wel wat meer tegenslag verwacht :lol: .
Kapje erop en gaan. Verdikkie, 2 lipjes van de kap afgebroken, is er toch nog iets fout gegaan :oops: .
Hij sluit nu niet helemaal, maar goed, je ziet er haast niets van.

Nu over de testbaan en over de de secties 2.1, 2.2 en 2.3 snelheidsmetingen gedaan met iTrain:
Afbeelding

Wel wat steile curve in vergelijking met mijn nieuw gekochte railbusje.
Misschien dat er wat te regelen valt met de CV instellingen, maar daar heb ik me nog niet in verdiept.
Laatst gewijzigd door Alro op 17 nov 2019 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1824
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Bericht door OBBinN »

Heb deze loc, ÖBB variant, omgebouwd. Na wat rommelen in de juiste cv's heb ik een mooie curve gekregen! Kan jij ook krijgen, max snelheid wat terug zetten en de midden snelheid in de midden van de start en max zetten. (cv nummers weet ik even niet, moet ik zelf ook altijd terug zoeken :P)


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

HST
Berichten: 287
Lid geworden op: 27 okt 2019 15:15
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Bericht door HST »

Mijn ervaring met o.a. deze lok i.c.m. de kuehn decoder is dat de steile curve pas wat afvlakt nadat de last regeling (cv56) en/of emk eens uitgezet zijn, en daarna weer aan. Gaf bij mij echt een verschil. Heel merkwaardig, maar het werkt wel. Gewoon proberen want je kan eigenlijk niets kapotmaken. Daarnaast nog een beetje rommelen met de i en p waarden en dan komt het best goed.

Erwin


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Testbaantje met de Digikeijs DR5000

Bericht door martindomburg »

Stap 1: Topsnelheid (CV5) verlagen
Stap 2: ijken tot stap 28 net bovend e gewenste max snelheid ligt (zie mijn tutorial over ijken van locs in iTrain)
Stap 3: Corrigeren met lastregeling cv53 en cv54

Overigens snap ik de keuze voor de N45, echter was de Doehler PD05a een betere keuze geweest, kleiner dus betere pasvorm en dit model rijd direct mooi met deze decoder.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie