Weihnacht in Bayern

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door Wim H »

Helemaal top Sander!
Alleen zou ik linksonder bij de inrijwissels van het schaduwstation 2 rechterwissels nemen (ipv 1 rechts en 1 links). Om op het 2e schaduwspoor te komen, moet de trein nu slingeren. Met alleen rechter wissels is de treinbeweging soepeler (minder kans op ontsporing).
Bijkomend voordeel is dat het 1e wissel nog 10 cm naar links kan, en je dus meer ruimte voor het tunnelportaal (en een stukje tunnelbuis) hebt.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Wim, ik heb het aangepast zoals je beschreven hebt. Treinbeweging is wel soepeler maar die wissel kan niet 10cm naar links.


Afbeelding


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door Wim H »

Je hebt nu 2 wissels in serie op het rechte stuk. Ik zou het meest rechtse wissel verplaatsen naar het aftakkende spoor van het linker wissel (volg je me nog?). Welliswaar lopen de 3 sporen in het schaduwstation dan niet meer perfect parallel, maar dat maakt niet uit. Het gaat daar om funktionaliteit.
Groet, Wim
PS Als je wilt kan ik wel een schetsje maken in Wintrack (vanavond)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Ik snap wat je bedoelt maar laat het denk ik zo als het is, bedankt voor het meedenken


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Gisteren naar Dormund geweest en daar weer het nodige gekocht.

Voor wat betreft modelspoor heb ik het volgende mee naar huis genomen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet,

Sander

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door tv_man »

De arreslee ziet er geweldig uit! Zijn de paaltjes onder de rendieren noodzakelijk om ze te kunnen laten staan of gaan ze weggesneden worden? Van welk materiaal is ie en wie is de fabrikant? Het wordt leuk om te zien hoe de kerstmarkt eruit gaat zien!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

tv_man schreef: 07 apr 2019 10:55 De arreslee ziet er geweldig uit! Zijn de paaltjes onder de rendieren noodzakelijk om ze te kunnen laten staan of gaan ze weggesneden worden? Van welk materiaal is ie en wie is de fabrikant? Het wordt leuk om te zien hoe de kerstmarkt eruit gaat zien!
Arreslee is van het zelfde merk als de kerstmarkt en is van kunststof (3D print). Die paaltjes zoals jij z noemt zijn denk ik voor de stevigheid. Ik laat ze nog zitten tijdens het schilderen, kan ik makkelijk aan vastpakken, daarna knip ik ze er af


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Vanmorgen nog een plank met rails, nu lijkt het al wat meer op een treinbaantje.....


Afbeelding


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Vanmiddag even een beginnetje gemaakt met het seinhuis van MBZ. Dak zit nog los zodat ik er nog een interieurtje en verlichting in kan maken
Afbeelding


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door Wim H »

Leuk Sander!
Ik heb zelf ook een modelletje van MBZ gebouwd (een barak). Zie ook mijn bouwdraadje:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 40#p162874

Hoe bevalt bouwen in karton jou? Ik vond het wel verfrissend, al heeft het ook wel nadelen tov polystyreen gebouwen.
Ga je de muren van het seinhuis nog schilderen? Het ziet er nu wel erg als karton uit (datzelfde probleem had ik met mijn barak). Op de site van MBZ hebben ze wel heel leuke fotos staan, maar dat is met geschilderde muren, en niet zo als de muren in de verpakking zitten... ;)

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Moet zeggen dat alles mooi past. De muren wil ik zeker geschilderd hebben. Ben alleen een beetje bang voor kromtrekken van het karton. Wat is jouw ervaring hier mee?


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door Wim H »

Het past inderdaad goed, al moet je de kleine kieren soms nog wel even plamuren. Ik heb geschilderd met verf op waterbasis. Het karton trok niet krom. Weinig verf gebruiken. En neem een "dikke" verf. En probeer het eerst op een afvalstukje. Zie ook de link in mijn vorige berichtje. In mijn bouwdraadje heb ik een uitgebreide beschrijving staan.

Ik kan me voorstellen dat een verf op solvent basis ( bv Humbrol) ook goed werkt. Alleen zal die niet het muuroppervlak egaliseren. Ik vond dat de buitenmuur nogal erg een kartonlook had. Met dikke verf verdween die. Ik moet de muur nog wel iets verouderen. Met pigment poeders of zo.

Wat voor kleur ga je jouw seinhuis geven? Aangezien je een winterbaan bouwt, zou ik niet voor wit gaan, maar voor lichtgeel of zo. Voor meer contrast.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Wim,

ik heb jouw ervaring gelezen. Ga van de week even kijken bij de Karwei of die ook van die proefverpakkingen hebben. En anders even een bezoekje aan de Praxis.

Seinhuisje gaat inderdaad zacht geel van kleur worden


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door jeemka »

Heel mooi onderwerp! Je moet ook eens kijken in het Ertsgebergte, daar ligt de oorsprong van de kerstmarkten. Kijk eens op seiffen.de hét handwerksdorp. Al diverse malen zijn wij in de adventstijd daar geweest. Kijk ook op erzgebirge.de
Zelf heb ik in Seiffen al enkele Wehnachts artikelen gescoord, zoals een Pyramide en een Lichtboog. Mijn hoogste station Wolkenstein krijgt een Wehnachtsmarkt!
Ik ga je volgen!
Laatst gewijzigd door jeemka op 19 aug 2019 13:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Zooo hee, dat was even zoeken naar mijn eigen draadje....

Laatste tijd wat druk gehad. Van werkeloos naar werk en na 3 maanden weer een andere, nog leuker baan. Nu wel veel reistijd maar het is te doen.
De periode dat ik niet aan het bouwen ben geweest ook over verschillende zaken na kunnen denken.
Ik heb besloten om mijn RC Tamiya truck te verkopen en mij te concentreren op 1 hobby; modelspoor.

Ook over mijn winterbaantje aan het nadenken geweest. Ik vind hem wat te groot om 's winters naar beneden te halen in op het dressoir te zetten.
Als winterbaan ga ik een diorama maken. Thema wordt een haven met 2 of 3 spoortjes om passagiers naar hun boot te vervoeren. Op de achtergrond komt een deel van de stad, waarschijnlijk half rillef.

Het ontwerp van het baantje dat ik nu aan het bouwen ben ga ik onthouden om eventueel nog een klein baantje te bouwen maar dat moet wachten tot het diorama klaar is. Nu eerst even lekker opruimen en het baantje slopen. Dan weer fris opnieuw beginnen.


Met vriendelijke groet,

Sander

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door erik-n-fan »

Gefeliciteerd met je leuke nieuwe baan in ieder geval! We hebben hier niet bepaald een goedkope hobby :-D

En ik chronisch wijzigende baanplannen. Zo erg dat ik geen baan meer ga bouwen. Ik kies voor modules en diorama's. Zo kan ik zaken wisselen, combineren en vervangen waar het me aanstaat. In ieder geval succes gewenst! We zien het plan wel verschijnen hoop ik! Je hebt nog https://www.google.nl/search?q=days+till+christmas tot Kerst 2019 :lol:


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Dank je Erik, denk niet dat het dit jaar kerst af zal komen. Ik ga gewoon rustig bouwen en dan zien we wel....


Met vriendelijke groet,

Sander

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door erik-n-fan »

Dat is inderdaad veel verstandiger. Veel plezier gewenst!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2149
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door traiNiac »

Leuk idee Sander.

Wordt het wel een Beiers kerst/havendiorama?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Dat is wel de bedoeling


Met vriendelijke groet,

Sander
Plaats reactie