Als ik je plan zo zien begint het toch weer te kriebelen om maar eens een doorlopend spoor toch weer uit te tekenen. Ik heb de ruimte er (dacht ik) niet voor om 80-100cm treinen kwijt te kunnen. Je hebt op een klein oppervlak zeker wat moois neergezet.
Hoe hoog wordt de baan? Volgens mij wil je een scheiding van 20cm hoog maken. Je wil handmatig rijden dus dan is zicht op je trein terwijl die in het schaduwstation rijdt meestal nodig. Je zal dus goed om de baan moeten lopen en - denk ik - meer in je schaduwstation aan het werk zijn dan op het scenery deel.
En de besturing van de wissels? Wat is je plan daarvoor. Ook digitaal of handbediende wissels? Want bij handbediening is bereikbaarheid van de wissels in je schaduwstation ook iets om over na te denken.
Veel succes gewenst!
Molengat
-
- Berichten: 1040
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Molengat
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Re: Molengat
Goedenavond Sander,Sibbesuisje schreef: ↑01 apr 2019 16:27 ...Het vrachtstation word gebruikt door de wadloper of wat kortere vracht treinen, dus dat loopt wel los.
Ook een langere goederentrein kan dat losspoor wel bedienen hoor. De hele trein hoeft daar immers niet te staan. Een buurtgoederentrein van 75 cm kan gewoon op 1 van de doorgaande sporen stoppen (zo lang hij maar tussen de wissels past). 1 of 2 wagens voor de goederenloods (vrachtstation) worden afgekoppeld en door de lok van de trein op het losspoor geplaatst. Daarna rijdt de lok terug naar het resterende deel van de trein, koppelt weer aan en rijdt (na een groen sein) vervolgens verder naar het schaduwstation.
Niets bijzonders aan het handje dus Dit is (was) een standaard rangeerprocess. In ieder geval in vroegere tijdperken. Tegenwoordig is er niet zoveel wagenladingverkeer meer.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
-
Onderwerp starter - Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Molengat
Hoi Erik,
mooi om te horen dat het plan wat inspiratie oplevert voor andere mensen met weining ruimte.
om je vragen te beantwoorden:
- de baan komt op trestles te staan. Deze zijn 70 cm hoog. het frame van de module bakken is zelf 7 cm hoog. Dit is alles wat nodig is om de centrale, multimaus e.d. in de bakken te kunnen opbergen. Ik had tot 10cm kunnen gaan maar dan worden de bakken ook zwaarder wat niet ideaal is ivm het opbergen.
- de achtergrond is inderdaad 20cm hoog. Mijn baan zal veelal in de woonkamer staan waar ik genoeg ruimte om voor en achter de baan te komen. Dus toegang tot het schaduwstation is voor mij geen probleem. Als het een vaste baan zou zijn tegen de muur aan was dat wel een probleem geworden al zie ik soms ook dat mensen dit oplossen met spiegels voor extra zicht.
- de controle is voornamelijk via de Z21 app. de wissels en seinen worden hier ook op aangesloten. Ik gebruik een ipad welke via een router verbonden is aan mijn Z21 centrale. Door de wissels digitaal aan te sturen spaar ik ruimte uit doordat ik geen analoge schakels moet inbouwen. Wat ook een gave functie is dat je routes kan instellen op de App. Op die manier kan ik een groep wissels en seinen met 1 knopje aansturen wat het allemaal nog makkelijker maakt!
groetjes,
Sander
mooi om te horen dat het plan wat inspiratie oplevert voor andere mensen met weining ruimte.
om je vragen te beantwoorden:
- de baan komt op trestles te staan. Deze zijn 70 cm hoog. het frame van de module bakken is zelf 7 cm hoog. Dit is alles wat nodig is om de centrale, multimaus e.d. in de bakken te kunnen opbergen. Ik had tot 10cm kunnen gaan maar dan worden de bakken ook zwaarder wat niet ideaal is ivm het opbergen.
- de achtergrond is inderdaad 20cm hoog. Mijn baan zal veelal in de woonkamer staan waar ik genoeg ruimte om voor en achter de baan te komen. Dus toegang tot het schaduwstation is voor mij geen probleem. Als het een vaste baan zou zijn tegen de muur aan was dat wel een probleem geworden al zie ik soms ook dat mensen dit oplossen met spiegels voor extra zicht.
- de controle is voornamelijk via de Z21 app. de wissels en seinen worden hier ook op aangesloten. Ik gebruik een ipad welke via een router verbonden is aan mijn Z21 centrale. Door de wissels digitaal aan te sturen spaar ik ruimte uit doordat ik geen analoge schakels moet inbouwen. Wat ook een gave functie is dat je routes kan instellen op de App. Op die manier kan ik een groep wissels en seinen met 1 knopje aansturen wat het allemaal nog makkelijker maakt!
groetjes,
Sander
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Molengat
Gisteren eens lekker aan de baan kunnen werken dus een mooi moment voor een update.
Over de afgelopen weken nog wat benodigdheden binnen gekregen zoals de 'trestles' waar de bakken op komen te staan en de achtergronden (van PeArd).
Voordat ik de bakken ging dichtmaken met de bovenplaat waar het spoor en scenery opkomt, heb ik eerst wat infrastructuur voor de draden aangelegd. Zo kon ik er nog wat makkelijker bij. Tegelijkertijd kon ik nog gauw wat ontwerpfoutjes eruit halen door nog wat extra gaten voor bedrading erin te boren, wat na het dichtmaken niet mogelijk meer zou zijn.
Een tijdje terug ook nog met de DR4018 bezig geweest om de wissels te programmeren. Was een leerzame ervaring over de do's en don'ts voor het programmeren die me straks zeker zullen helpen (heb nu 1 DR4018 geprogrammeerd, nog 3 te gaan waarvan er 2 voor seinen zijn gereserveerd). Voor velen op dit forum is dit waarschijnlijk een eitje, maar als je dit de eerste keer doet moet je hier echt eens heel goed voor gaan zitten (lang leven het internet voor tips & tricks!).
Gisteren dus veel gedaan. De bovenplaten zijn op de modules gezet, de achtergrond wanden zijn aangelegd en de 1e achtergrond is bevestigd (voor de 2e had ik geen tijd meer). Ook heb ik met 3 lagen kurk het geraamte voor de 'dijk' aangebracht die om de molen gaat. Het is maar 9mm hoogte maar dit soort hoogteverschillen maken een baan toch net even wat interessanter.
Ook alvast het programmeerspoor vastgelegd en de wifi router kunnen ophangen.
de 3 dingen die ik hierna wil gaan doen:
- achtergrond van 2e module aanbrengen
- het geraamte van de heuvel + tunnel voor de 1e module (de kerk komt op een heuveltje) maken
- en natuurlijk het rails vastleggen! mijn grootste zorg hiervoor blijft het verzorgen van een goede overgang tussen de modules. Tijdens het leggen van de rails kwam ik erachten dat de werkelijkheid en het computerprogramma kleine afwijkingen hebben, dus er komen eind volgende week nog wat extra stukjes rails aan voordat ik dit kan afronden.
tot dusver de update. Nog even wat foto's bijgevoegd om de voortgang te laten zien
Over de afgelopen weken nog wat benodigdheden binnen gekregen zoals de 'trestles' waar de bakken op komen te staan en de achtergronden (van PeArd).
Voordat ik de bakken ging dichtmaken met de bovenplaat waar het spoor en scenery opkomt, heb ik eerst wat infrastructuur voor de draden aangelegd. Zo kon ik er nog wat makkelijker bij. Tegelijkertijd kon ik nog gauw wat ontwerpfoutjes eruit halen door nog wat extra gaten voor bedrading erin te boren, wat na het dichtmaken niet mogelijk meer zou zijn.
Een tijdje terug ook nog met de DR4018 bezig geweest om de wissels te programmeren. Was een leerzame ervaring over de do's en don'ts voor het programmeren die me straks zeker zullen helpen (heb nu 1 DR4018 geprogrammeerd, nog 3 te gaan waarvan er 2 voor seinen zijn gereserveerd). Voor velen op dit forum is dit waarschijnlijk een eitje, maar als je dit de eerste keer doet moet je hier echt eens heel goed voor gaan zitten (lang leven het internet voor tips & tricks!).
Gisteren dus veel gedaan. De bovenplaten zijn op de modules gezet, de achtergrond wanden zijn aangelegd en de 1e achtergrond is bevestigd (voor de 2e had ik geen tijd meer). Ook heb ik met 3 lagen kurk het geraamte voor de 'dijk' aangebracht die om de molen gaat. Het is maar 9mm hoogte maar dit soort hoogteverschillen maken een baan toch net even wat interessanter.
Ook alvast het programmeerspoor vastgelegd en de wifi router kunnen ophangen.
de 3 dingen die ik hierna wil gaan doen:
- achtergrond van 2e module aanbrengen
- het geraamte van de heuvel + tunnel voor de 1e module (de kerk komt op een heuveltje) maken
- en natuurlijk het rails vastleggen! mijn grootste zorg hiervoor blijft het verzorgen van een goede overgang tussen de modules. Tijdens het leggen van de rails kwam ik erachten dat de werkelijkheid en het computerprogramma kleine afwijkingen hebben, dus er komen eind volgende week nog wat extra stukjes rails aan voordat ik dit kan afronden.
tot dusver de update. Nog even wat foto's bijgevoegd om de voortgang te laten zien
- Bijlagen
-
- Wissels programmeren met behulp van de Z21 app. Ik doe alles via de app en rij dus niet volautomatisch
- IMG_20190518_231057.jpg (127.9 KiB) 3642 keer bekeken
-
- De DR4018 georganiseerd
- IMG_20190518_212907.jpg (127.1 KiB) 3642 keer bekeken
-
- zoals velen gebruik ik ook de 'book binders' om de draden in te plaatsen en het zo netjes te houden
- IMG_20190518_090949.jpg (126.55 KiB) 3642 keer bekeken
-
- het draadwerk. De trafo gebruik ik om de wissels aan te drijven (als ex analoog rijder had ik er toch 3 liggen)
- IMG_20190518_090935 (2).jpg (125.13 KiB) 3642 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
-
Onderwerp starter - Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Molengat
en omdat ik per reactie maar 4 foto's kan toevoegen, hier nog de 4 laatste foto's van de de update vandaag
- Bijlagen
-
- Eerste achtergrond plaat geplaatst
- IMG_20190605_181737 (2).jpg (126.73 KiB) 3642 keer bekeken
-
- Beide achtergrond platen geplaatst. Je kan ook goed de plastic 'trestles' zien. Er is geen plaats voor een vaste baan dus als de modules uit de kast komen dan staat de baan midden in onze woonkamer. Kan iedereen lekker mee genieten :)
- IMG_20190605_201839.jpg (126.73 KiB) 3642 keer bekeken
-
- Het schaduwstation
- IMG_20190605_213513.jpg (127.78 KiB) 3642 keer bekeken
-
- Achtergrond (van PeArd) aangebracht. Waar de metalen stukjes zichtbaar zijn word dit nog weggewerkt omdat de kerk op een heuveltje komt te staan (ongeveer 5cm hoog)
- IMG_20190605_225552.jpg (125.09 KiB) 3642 keer bekeken
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Re: Molengat
Ga je de wisselaandrijvingen aan de voorkant nog ondergronds maken? Je hebt er wel ruimte voor tussen de 2 platen en het oogt beter.
groet,
Bert
groet,
Bert
-
Onderwerp starter - Berichten: 651
- Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
- Locatie: Den Haag
Re: Molengat
Bedankt Bert!
en nee, ik ga de wisselaandrijving bovengronds laten. Ik ben van plan het door middel van bebossing een beetje weg te werken.
de kleur die Fleischmann meegeeft stoort me niet zo heel erg en is wat makkelijk te integreren in het landschap dan de zwarte plastic kapjes van minitrix.
Ik ben het wel met je eens dat ondergronds beter zou ogen, maar ik ga voor de gemakkelijke optie.
en nee, ik ga de wisselaandrijving bovengronds laten. Ik ben van plan het door middel van bebossing een beetje weg te werken.
de kleur die Fleischmann meegeeft stoort me niet zo heel erg en is wat makkelijk te integreren in het landschap dan de zwarte plastic kapjes van minitrix.
Ik ben het wel met je eens dat ondergronds beter zou ogen, maar ik ga voor de gemakkelijke optie.
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain