120x50 baantje: Himbeeren Wald, eerste sporen gelegd

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: 120x50 baantje: Himbeeren teaser ;)

Bericht door shoven »

Je maakt ons zeer nieuwsgierig, kom maar op met het verhaal.
Overigens krijg ik uit je post van 16 mei de indruk dat je half Koploper/iTrain gaat nabouwen... of gaat dat te ver? :mrgreen: :geek:
In elk geval een heel interessant draadje om te volgen.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Mini aflevering 1

Bericht door fenix »

In de teaser had ik een foto van "Himbeeren Mini".

hier alvast een samenvatting van wat het is:
Een klein testbank baantje dat ik op mijn bureau tussen toetsenbord en monitor kan zetten om de software in elkaar te knutselen die straks op Himbeeren Wald de boel moet draaien.
Daarom ook op hardware niveau vergelijkbaar met Himbeeren Wald. Een Raspberry Pi (de zero met wifi op de testbaan) en een volle bak 3B+ met SSD op HimbeerenWald. mc23017 i2c port expanders en een arduino rijregelaar met eigen schermpje en I2C verbinding met de RPi

Inmiddels werkt het meeste al met 'hand' bediening.
De RPi leest een toetsenmatrix via de GPio pinnen met een klein programmaatje in C
De communicatie met de port expanders gaat ook met een klein C programma.
De RPi heeft een speciale gebruiker (met wat beperkte rechten tov een gewone gebruiker) die automatisch inlogt en een php script opstart dat log teksten schrijft naar het scherm en de C programma's gebruikt voor het sturen van de baan.

In volgende berichten zal ik deel voor deel een en ander verder toelichten en laten zien
Beginnend met de arduino rijregelaar, want 6cm/s schaal!! snelheid met een analoog locje is best geinig om te zien :D

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Re: 120x50 baantje: Himbeeren Mini aflevering 1

Bericht door fenix »

Arduino PWM signaal (pin 11 op een nano compatible) met timer prescale ingesteld op 30,64Hz via een L239D (beide poorten in parallel) met 12v naar de spoorstaven.

Voor nu is dat het even (het is dringend bedtijd voor me), maar wel alvast dit filmpje: (de teksten zijn in het engels)


Van de week leg ik een en ander wat uitgebreider uit. Nu eerst slaaaaapen ;)
Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald, eerste sporen gelegd

Bericht door fenix »

dag luitjes,

Hoog tijd voor een update over Himbeeren Wald.

Onlangs heb ik me "bezondigd" aan wat schaalvergroting....


Enigzins bijgekomen van de enorme LGB cultuurschok was het ook een duwtje in de rug om Himbeeren Wald weer eens op te duiken...

De eerste sporen zijn gelegd! t heeft even geduurd, maar dan toch eindelijk...
Afbeelding

Op de foto is te zien dat de sector draaischijf een plekje heeft gekregen in de baan en dat het aansluitspoor naar de baan is aangelegd. De positie van de sector draaischijf is zodanig dat er een spoor langs gelegd kan worden naar eventuele uitbreidingen. Iets met future proofing.

kastje 1:
De 12v / 5v voeding is een redelijk standaard industrie voeding van een serieus merk Op de 5 volt aansluting kan maximaal 6 ampere en op de 12 volt maximaal 3 ampere.

kastje 2:
hoofdschakelaar en aansluiting naar de 230V middels een standaard 3 pools apparaat stekker. In het kastje een relais en de stand van de hoofdschakelaar wordt permanent gemeten door de RPi. Het relais staat parallel met de hoofdschakelaar en wordt bediend door de RPi.
In leken taal: Door de stand van de schakelaar te meten en de schakelaar ook te overbruggen met het relais kan de RPi via die hoofdschakelaar netjes worden uitgeschakeld zonder dat het (op de lange duur) problemen oplevert.

kastje 3:
Voeding verdeler. De ruwe 12v en 5v komen er binnen. Een deel van de 5v gaat ongezekerd direct naar de RPi en de rest van de 5v en alle 12v zijn beide afgezekerd met FF 3 ampere en worden middels relais, die door de RPi worden bediend, verdeeld over een aantal groepen. In leken taal: als er ergens in de baan kortsluiting of overbelasting ontstaat, doen de zekeringen hun werk en leggen alles stil behalve de Raspberry Pi en wat de RPi nodig heeft om te kunnen blijven draaien. De RPi draait op de 5v en heeft dus altijd tenminste 3 ampere van de totaal beschikbare 6 ampere voor zichzelf.

kastje 4:
Het kloppend hart (als het goed blijft gaan) van de hele baan, de RPi en een SSD als opstart medium. De ventilator is om wat luchtkoeling door het kastje te krijgen. Dat scheelt een graad of 4 op de RPi processor

kastje 5:
De interface kast.Op deze kast zijn voor de baan 96 digitale lijnen beschikbaar om een stuur signaal bij de RPi vandaan te halen of een feedback signaal terug te sturen naar de RPi. Deze kast heeft een I2C verbinding met de RPi en gebruikt 7 I2C poorten. Ook kan er een 5v I2C verbinding worden doorgegeven naar extra controller kastjes

Kastje 6:
De controller kast voor de sector draaischijf. Dit is zo'n extra controller kastje op de I2C lijn van kastje 5. Het schakelt de rijspanning op de aangesloten sporen, meet aan welk spoor de brug staat en krijgt van de RPi door naar welk spoor het moet draaien en stuurt een status melding terug naar de RPi

'kastje' 7:
Niet echt een kastje (nog niet), wel het basis bedien paneel voor de hele baan. Een zelfbouw toeten matrix dat via de GPIO headermet de RPi is verbonden.

De regelkastjes liggen voor deze foto op de baan, maar worden uiteindelijk onder de baan weggewerkt. Voor het bedienpaneel komt er een la om het onder de baan vandaan te schuiven.

De baan is tamelijk vlieggewicht opgebouwd. Een frame van 9mm dikke vuren latten met 4mm mdf plaat erop. Op de mdf 2mm kurk.
De sector draaisschijf heeft een frame van 9mm dik berken multiplex met een 4mm mdf brug. Op die brug ook weer 2mm kurk.
De sector draaischijf is met m3 boutjes onder de bovenplaat vast gezet. Het is wel fijn om voor eventueel onderhoud en tuning de sector draaischijf zonder de rest van de baan op de werkbank te kunnen hebben.

De sporen zijn met houtlijm gelijmd en ik gebruik geen railverbinders. In plaats van railverbinders soldeer ik halve Fichtelbaan TrackSwell printjes onder de rail einden van flexrail. Overigens zijn alle rails en wissels Peco code 55. Met die gesoldeeerde TrackSwell printjes kan ik een stuk flexrail op voorhand in de juiste vorm krijgen en zonder verdere spanning op railverbinders verlijmen met de onderlaag. Een ander voordeel is dat ik op de trackswell printjes makkelijk voeding draadjes kan solderen. Het uitlijnen van de rails is dan wel weer een precisie dingetje ;)
Elk spoor segment wordt op deze manier met eigen voeding draadjes van rijspanning voorzien. Waar er binnen een spoorsegment een blok verdeling moet komen, komt er onder de rails ook weer een trackswell printje gesoldeerd voordat de rails worden doorgezaagd (0.75mm dremel schijfje)

tot zover deze update :)

Fenna

edit, in de foto staat 128 digitale lijnen, maar het zijn er 96 ... solly 8)7



jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald, eerste sporen gelegd

Bericht door jw82 »

fenix schreef: 07 jul 2022 13:20
De sporen zijn met houtlijm gelijmd en ik gebruik geen railverbinders. In plaats van railverbinders soldeer ik halve Fichtelbaan TrackSwell printjes onder de rail einden van flexrail. Overigens zijn alle rails en wissels Peco code 55. Met die gesoldeeerde TrackSwell printjes kan ik een stuk flexrail op voorhand in de juiste vorm krijgen en zonder verdere spanning op railverbinders verlijmen met de onderlaag. Een ander voordeel is dat ik op de trackswell printjes makkelijk voeding draadjes kan solderen. Het uitlijnen van de rails is dan wel weer een precisie dingetje ;)
Elk spoor segment wordt op deze manier met eigen voeding draadjes van rijspanning voorzien. Waar er binnen een spoorsegment een blok verdeling moet komen, komt er onder de rails ook weer een trackswell printje gesoldeerd voordat de rails worden doorgezaagd (0.75mm dremel schijfje)
Indrukwekkend Fenna! Heb je ook meer detailfoto('s) van deze railverbindingen?


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3527
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald, eerste sporen gelegd

Bericht door janiegein »

fenna;

foto wilde eerst niet openen maar later spontaan wel.

ziet er voor mij zolas zo vaak inginieus uit en volledig onbegrijpelijk wat je er allemaal mee wil.

maar jouw electronisch oog ziet dit natuurlijk als normaal maar zoals ik je al vaker heb verteld blijft dit abacadabra.

toch wil ik je complimenteren met zoveel zelfgemaakte electronica die ook nog blijkt te werken.

knap gedaan en ja het werd hoog tijd dat je weer wat van je liet horen.

succes met vervolg en voor zover mogelijk ook zonder het goed te begrijpen volg je toch nieuwsgierig.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald, eerste sporen gelegd

Bericht door fenix »

Hallo Jan-Willem,

Wat detail foto's:
Afbeelding
Een half trackswell printje om 2 wissels bij elkaar te houden. Dit is een stroom geleidende verbinding naar beide kanten.

Afbeelding
Een half trackswell printje onder het eind van een flexrail Een beetje ruimte tussen de spoor segmenten om een electrisch isolerende werking te bewerkstelligen. Het spoor einde zonder trackswell printje is van een wissel en stijf genoeg van zichzelf.

Afbeelding
Dit is een bijzondere variant van de vorige, omdat hier ook de overgang is naar de brug van de sector draaischijf. Het spoor op de brug wordt gevoed via de draaischijf. Hier heb ik de binnenkant van de spoorstaven met een vijltje iets afgeschuind omdat ik niet 100% zeker ben dat bij elke keer dat de brug voor dit spoor komt de brug op exact dezelfde positie uitkomt. Er kan zomaar een halve millimeter variatie in zitten. Zo werkt het goed met de speling (getest met een waggonnetje op snelheid)

ter refentie de trackswell printjes (boven en onderzijde)
Afbeelding

Fenna


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3527
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald, eerste sporen gelegd

Bericht door janiegein »

fenna dat ziet er ook weer zeer ingenieus uit ondanks dat dit een behoorlijk priegelwerk zal zijn om dit werkbaar te krijgen. _o_


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

jw82
Berichten: 285
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald, eerste sporen gelegd

Bericht door jw82 »

Bedankt Fenna!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald, eerste sporen gelegd

Bericht door shoven »

Nou het begin is er.
Die Trackswell dingen kende ik nog niet. Krijg je geen problemen als de rails krimpt/uitzet door temperatuurverschillen?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald, eerste sporen gelegd

Bericht door fenix »

shoven schreef: 07 jul 2022 16:51 Krijg je geen problemen als de rails krimpt/uitzet door temperatuurverschillen?
In hoeverre ik daar problemen mee ga krijgen, is iets waar ik nog wel een keer achter kom. In mijn voordeel: het zijn betrekkelijk korte spoorstukken. Het langste is ca 50 cm. Ik ga het meemaken. Voordat ik toekom aan ballasten, is er vast wel een keer +30 celcius over het baantje uitgestrooid en als het nodig blijkt, vind ik wel een methode om krom geduwde rails te herstellen.

Fenna


Plaats reactie