Bouw Neuffen 4, 3,0x1,0
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Wim,
Zoals je in bijgaand plaatje kan zien heb ik op -5 cm niet veel plek maar zal jouw voorstel nog eens in Anyrail zetten om te kijken of ik er uitkom.
Dit is een foto uit blad 1 van dit draadje, zal een foto maken hoe het er nu uitziet.
Zoals je in bijgaand plaatje kan zien heb ik op -5 cm niet veel plek maar zal jouw voorstel nog eens in Anyrail zetten om te kijken of ik er uitkom.
Dit is een foto uit blad 1 van dit draadje, zal een foto maken hoe het er nu uitziet.
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Hallo Ben,
De aanduiding -5 cm is slechts relatief tov het doorgangs station. Als het schaduwstation niet lager kan liggen, leg je het doorgangs station 5 cm hoger. Tenzij je ook in de hoogte gelimiteerd bent natuurlijk...
Groet, Wim
De aanduiding -5 cm is slechts relatief tov het doorgangs station. Als het schaduwstation niet lager kan liggen, leg je het doorgangs station 5 cm hoger. Tenzij je ook in de hoogte gelimiteerd bent natuurlijk...
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Bouw Neuffen 4, 3,0x1,0
Hele baan aangepast en nu is het naar mijn zin wat hoogtes betreft.
Als het toch iets te klein wordt ga ik dunner multiplex gebruiken, bv 6 mm dat scheelt toch weer 3 mm.
Bij de brug in de minihelix komt deze van Faller: 21 sept in Lochem gekocht.
Gebruik alleen het buitenste spoor.
Achterin komt een 2 sporig schaduwstation en voorin een 3 sporig schaduwstation.
Als het toch iets te klein wordt ga ik dunner multiplex gebruiken, bv 6 mm dat scheelt toch weer 3 mm.
Bij de brug in de minihelix komt deze van Faller: 21 sept in Lochem gekocht.
Gebruik alleen het buitenste spoor.
Achterin komt een 2 sporig schaduwstation en voorin een 3 sporig schaduwstation.
Laatst gewijzigd door BenQ op 20 jan 2020 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
En zo veranderd het oorspronkelijke ontwerp steeds meer naar een meer persoonlijk en verder geoptimaliseerd ontwerp. Ik zie wel dat je de pendelbaan hebt opgeofferd of wordt deze ook nog ergens ingepland.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Bouw Neuffen 4, 3,0x1,0
Nico,
Ik had de pendelbaan, bedoel je de tram ?, even onzichtbaar gemaakt want ik ben er nog niet uit hoe ik die ga maken.
Of bedoel je het baantje naar het bergstation ? Die zit er nog helemaal in.
Ik had de pendelbaan, bedoel je de tram ?, even onzichtbaar gemaakt want ik ben er nog niet uit hoe ik die ga maken.
Of bedoel je het baantje naar het bergstation ? Die zit er nog helemaal in.
Laatst gewijzigd door BenQ op 20 jan 2020 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Ik bedoelde inderdaad de onderste trambaan. Zo'n apart lijntje is altijd een mooie blikvanger op een baan.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Het ziet er goed uit Ben!
Als ik het goed zie, moet je een klein stukje verkeerd spoor rijden om de enkelsporige zijlijn op te kunnen rijden. Klopt dat?
Dat is trouwens geen probleem hoor, het viel me gewoon op.
Groet, Wim
Als ik het goed zie, moet je een klein stukje verkeerd spoor rijden om de enkelsporige zijlijn op te kunnen rijden. Klopt dat?
Dat is trouwens geen probleem hoor, het viel me gewoon op.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Bouw Neuffen 4, 3,0x1,0
Wim,
Ik kan helemaal niet op de zijlijn komen, het is het derde spoor vanaf buiten rechts onderin.
Dit is verbeterd in bijgaand plaatje, hierin staan alle rails dus ook de trambaan.
Ik kan helemaal niet op de zijlijn komen, het is het derde spoor vanaf buiten rechts onderin.
Dit is verbeterd in bijgaand plaatje, hierin staan alle rails dus ook de trambaan.
Laatst gewijzigd door BenQ op 20 jan 2020 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Hallo Ben,
In plaats van de zijlijn aan de linkerkant uit het station te laten vertrekken, zou je dat ook rechts kunnen doen. Dan hoef je niet eerst naar beneden en via het linkerspoor van de hoofdbaan, maar kun je direct gaan stijgen. Ik vermoed dat de hoogte precies goed uitkomt.
Groet, Wim
In plaats van de zijlijn aan de linkerkant uit het station te laten vertrekken, zou je dat ook rechts kunnen doen. Dan hoef je niet eerst naar beneden en via het linkerspoor van de hoofdbaan, maar kun je direct gaan stijgen. Ik vermoed dat de hoogte precies goed uitkomt.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Bouw Neuffen 4, 3,0x1,0
Wim,
Het was even puzzelen met de hoogte maar het is gelukt.
De aangegeven hoogte zijn tov de grondplaat. minimum is 9 mm, dat is 3 mm schuimplaat van de Gamma, 3 mm kurk en 3 mm rails.
Het was even puzzelen met de hoogte maar het is gelukt.
De aangegeven hoogte zijn tov de grondplaat. minimum is 9 mm, dat is 3 mm schuimplaat van de Gamma, 3 mm kurk en 3 mm rails.
Laatst gewijzigd door BenQ op 20 jan 2020 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Fijn dat het is gelukt Ben!
Nog 1 puntje: de klimspiraal van de zijlijn komt nu heel dicht bij de uitgaande sporen van je doorgangsstation te liggen. Te dicht denk ik. Het wordt lastig (onmogelijk?) om het onzichtbare spoor van de spiraal te scheiden van het zichtbare sporen van de hoofdlijn. Zelfs een heel dunne keermuur past daar niet.
Maar ik denk dat het wel op te lossen is door je station ietsje naar het zuiden te verschuiven. 2 cm is waarschijnlijk al genoeg.
Wat me verder opvalt is dat het schaduwstation op nagenoeg hetzelfde niveau als je zichtbare station hebt. Niet direct een probleem, maar het betekent dat het zichtbare station in een soort dal/kloof komt te liggen omdat de schaduwsporen aan de voorzijde met landschap zijn bedekt. Je zou het schaduwstation nog iets lager kunnen leggen. 3 cm of zo, dan is het effect niet meer zo sterk.
Voor de helling tussen schaduwstation en grote brug heb je genoeg lengte. Die zal niet te steil worden.
Groet, Wim
Nog 1 puntje: de klimspiraal van de zijlijn komt nu heel dicht bij de uitgaande sporen van je doorgangsstation te liggen. Te dicht denk ik. Het wordt lastig (onmogelijk?) om het onzichtbare spoor van de spiraal te scheiden van het zichtbare sporen van de hoofdlijn. Zelfs een heel dunne keermuur past daar niet.
Maar ik denk dat het wel op te lossen is door je station ietsje naar het zuiden te verschuiven. 2 cm is waarschijnlijk al genoeg.
Wat me verder opvalt is dat het schaduwstation op nagenoeg hetzelfde niveau als je zichtbare station hebt. Niet direct een probleem, maar het betekent dat het zichtbare station in een soort dal/kloof komt te liggen omdat de schaduwsporen aan de voorzijde met landschap zijn bedekt. Je zou het schaduwstation nog iets lager kunnen leggen. 3 cm of zo, dan is het effect niet meer zo sterk.
Voor de helling tussen schaduwstation en grote brug heb je genoeg lengte. Die zal niet te steil worden.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Bouw Neuffen 4, 3,0x1,0
Het station iets verplaatst en de aansluitingen aangepast zodat er wat minder problemen zijn met aan de verkeerde kant rijden bij het dubbelspoor.
Station ligt nu op 4,6 cm en de schaduwstations op 0,6 cm (kurk + rail).
Ook een draaischijf ingepast, deze wordt dan gehaald uit mijn stoomdepot.
Plaatje van het geheel:
Station ligt nu op 4,6 cm en de schaduwstations op 0,6 cm (kurk + rail).
Ook een draaischijf ingepast, deze wordt dan gehaald uit mijn stoomdepot.
Plaatje van het geheel:
Laatst gewijzigd door BenQ op 20 jan 2020 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Klopt, maar dit is Neuffen 3. Een alternatieve werkelijkheid waarin het zijlijntje eerst werd doorgetrokken naar Münsingen en dan verder naar Ulm. De lijn werd toen zo druk dat dubbelspoor noodzakelijk werd
Groet, Wim - die wel van een geschiedvervalsing, pardon, alternatieve geschiedenis houdt (zie mijn eigen baantje)
Groet, Wim - die wel van een geschiedvervalsing, pardon, alternatieve geschiedenis houdt (zie mijn eigen baantje)
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Het baanplan ziet er verder goed uit Ben!
Ik zie nog 2 setjes overloopwissels in de hoofdbaan. Waar wil je die voor gebruiken? Het setje linksonder (bij het schaduwstation) zou ik nog iets meer richting zichtbaar station verschuiven. Dat scheelt een stuk links rijden en hindert het andere treinverkeer minder.
Groet, Wim
Ik zie nog 2 setjes overloopwissels in de hoofdbaan. Waar wil je die voor gebruiken? Het setje linksonder (bij het schaduwstation) zou ik nog iets meer richting zichtbaar station verschuiven. Dat scheelt een stuk links rijden en hindert het andere treinverkeer minder.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Bouw Neuffen 4, 3,0x1,0
Heren bedankt voor jullie opmerkingen, wel grappig dat zo'n groot station een kopstation was.
Wim, zal er nog eens induiken, ga het spoor dat in het noordwesten het station verlaat wat naar het andere spoor verschuiven.
Was hier al mee bezig geweest maar kwam er niet helemaal uit.
Wim, zal er nog eens induiken, ga het spoor dat in het noordwesten het station verlaat wat naar het andere spoor verschuiven.
Was hier al mee bezig geweest maar kwam er niet helemaal uit.
Laatst gewijzigd door BenQ op 20 jan 2020 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Zo groot is het stationsgebouw van Neuffen toch niet? Ok voor modelbaanbegrippen misschien wel, maar in het echt is het maar een heel gemiddeld station.
Daarnaast kan juist een kopstation juist een groter gebouw nodig hebben, omdat alle treinen daar beginnen of eindigen. Er is meer personeel nodig en meer voorzieningen voor reizigers.
Groet, Wim
Daarnaast kan juist een kopstation juist een groter gebouw nodig hebben, omdat alle treinen daar beginnen of eindigen. Er is meer personeel nodig en meer voorzieningen voor reizigers.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Bouw Neuffen 4, 3,0x1,0
Ben de laatste tijd wat drukker geweest met de opbouw van de nieuwe baan, het rechter gedeelte begint ergens op te lijken.
De sporen zijn helaas nog niet elektrisch aangesloten dus rijden is er nog niet bij.
Kan wel met een wagonnetje de bult af.
Boven op de berg komt het station Schwarzach, dit past mooi.
De top is mooi groen, de papier-maché is nog nat, als het goed is kan alles er af om de aansluitingen te maken.
De sporen zijn helaas nog niet elektrisch aangesloten dus rijden is er nog niet bij.
Kan wel met een wagonnetje de bult af.
Boven op de berg komt het station Schwarzach, dit past mooi.
De top is mooi groen, de papier-maché is nog nat, als het goed is kan alles er af om de aansluitingen te maken.
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Dat is weer een fraaie helix, Ben! Zie ik het goed dat de middelste laag iets verspringt en daardoor zichtbaar zal blijven?
Het station op de top is ook een mooie oplossing.
Ben
Het station op de top is ook een mooie oplossing.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Mooie plek voor zo'n klein stationnetje Ben, zal er straks afgewerkt heel goed uitzien. De boogbrug, blijft die aan de achterzijde open zodat je in de helix kunt kijken of zet je er nog een rotswand achter?
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
In principe blijft het spoor vanaf het bergstation zichtbaar tot de tunnel onder het bergstation.
Weet nog niet wat ik doe met het zicht de berg in, zou wel grappig zijn om een trein te zien rijden.
Weet nog niet wat ik doe met het zicht de berg in, zou wel grappig zijn om een trein te zien rijden.
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Hallo Ben,
Het was al weer een tijdje geleden sinds je laatste post (net als bij mij trouwens).
iTrain 5 heeft veel van je tijd gevraagd?
Mooi dat er weer vorderingen zijn.
m.vr.gr.
Hans
Het was al weer een tijdje geleden sinds je laatste post (net als bij mij trouwens).
iTrain 5 heeft veel van je tijd gevraagd?
Mooi dat er weer vorderingen zijn.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Hans,
Was meer versie 4, versie 5 is net uit dus dat komt er nu aan.
Ben nu de nieuwe baan in versie 5 aan het invoeren.
Was meer versie 4, versie 5 is net uit dus dat komt er nu aan.
Ben nu de nieuwe baan in versie 5 aan het invoeren.
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Leuk je te volgen Ben
Herkenbaar dat er maar zoveel tijd in een dag zit...
Succes
Mvg,
Ad
Herkenbaar dat er maar zoveel tijd in een dag zit...
Succes
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Bouw Neuffen 3, 3,0x1,0
Mooie voortgang Ben!
Wat het viadukt betreft; ik zou hem niet open laten met zicht op de treinen in de helix. Dat zou toch afbreuk doen aan de realiteit van de baan...
Je zou er een Hangviadukt van maken. Bv zoals dat bij Pünderich aan de Moesel:
https://www.google.nl/search?q=p%C3%BCn ... 608#imgrc=_
Groet, Wim
Wat het viadukt betreft; ik zou hem niet open laten met zicht op de treinen in de helix. Dat zou toch afbreuk doen aan de realiteit van de baan...
Je zou er een Hangviadukt van maken. Bv zoals dat bij Pünderich aan de Moesel:
https://www.google.nl/search?q=p%C3%BCn ... 608#imgrc=_
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus