De Baan van Joost

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

Detlev schreef:
FidOo schreef:Wattenstaafjes als geleiding, tip van Jeroen (geleend van de vrouw ;) )
Wat heb je nou geleend?
- Jeroen,
- de tip van Jeroen,
- of de wattenstaafjes?

:lol:

En als je de wattenstaafjes hebt geleend wil ik graag een foto van het gezicht van je vrouw op het moment dat je ze terug komt geven

:lol: :lol: :lol:
Hahaha
Nou Jeroen laten we wel met rust, straks klimt ie nog over ze baan in Lochem.

En die wattenstaafjes zijn geleend voor onbepaalde tijd.... :mrgreen:


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7356
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: De Baan van Joost

Bericht door Krab »

Goed idee Joost met de wissels zonder de orginele wissel aandrijvingen te gebruiken . :o
Zal een stuk makkelijkker rijden en schakelen ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

Even een tekst-update tussendoor:

De servo's in het Schaduwstation zitten allemaal op zn plek. Was toch nog wel ff prutsen aangezien alle rails verlijmt lag op de wissels na, maar die krijg je er natuurlijk niet zo tussen uit. Dus er kwam wat breekwerk bij kijken. Gelukkig is alles zonder schade weer terug gemonteerd. 2 wissels moeten worden voorzien van puntstuk schakeling. Dat ga ik nog ff verzinnen hoe dit op te lossen.

Op de bovenbaan zijn we verder gegaan met kurk plakken. Zodra dit gereed is gaan we de gaten voor de wisselaandrijvingen boren. Ook de Engelse Kruiswisssel is gedemonteerd en gemodificeerd zodat er servoaandrijving gebruikt kan worden. (foto zal ik zsm plaatsen)
Daarna word het draadjes "onzichtbaar" solderen. Gaatjes boren en rails vast leggen.

Ook moet er nog een test/ijk-rail gemaakt gaan worden. Kan iemand een advies geven over lengtes en blok indeling (let op DCC - geen dinamo). Ik zat te denken aan 2x1m die d.m.v. een schanier opgeklapt weg gezet kan worden, en uitgeklapt voor of achter de baan gehangen kan worden.

Dan moet de licentie voor Itrain aangeschaft gaan worden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

Zo even het Digitale laagje stof wegblazen... Tis al lang geleden dat ik wat gepost had.

Op de laatste foto was te zien dat ik bezig was met de Servo's te monteren op het onderste niveau. Dit is ondertussen gebeurd.
Op diezelfde foto is te zien dat het verenstaal direct zonder V naar de wissel loopt. Dit kan wel maar het is verstandiger om er een V in te zetten zodat de Servo zijn druk kwijt kan zonder dat hij probeert de complete wissel op te schuiven.

Ter verduidelijking, mijn baan bestaat uit 2 lagen. Op het onderste gedeelte dus een schaduwstation en alle elektronica. Bovenste deel is het zichtbare deel. Deze zijn nu zo ontworpen dat ze makkelijk los te nemen zijn. Dit is vooral handig tijdens de bouw. Ik hoef alleen de 50 polige stekker en wat servo stekkers los te halen en til het bovenste deel er af. Straks als alle verlichting en Elektronica klaar is zullen ze semi permanent samen gevoegd worden. Dan moet ik verzinnen of ik hem echt permanent vast zet of dat ze inc. scenery nog te scheiden zijn.

Goed foto's en verhaaltjes:

Allereerst zijn we met het bovendeel verder gegaan, hier zijn de servo's onder de baan en zo ver mogelijk naar achter gemonteerd, dit zodat de schaduwsporen vrij blijven (er is maar 6cm tussenruimte!) Alle secties zijn gemaakt en voorzien van draadjes. Daarom zitten deze met tape bevestigd. Je ziet de zwarte lijn, dit markeert tot waar de schaduwsporen liggen en er dus beperkte hoogte geldt.
De draadjes zijn aan de onderkant van de rails gesoldeerd. Daarna gemarkeerd waar het draadje naar beneden moet en een klein gaatje geboord. Straks kan niemand zien waar er draadjes aan zitten.
De elektronica wordt doormiddel van een 50polige sub-d stekker doorverbonden naar het onderste deel.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb wat foto's van de OC32 en bezetmelders genomen. Zodat jullie kunnen zien hoe het 1 en ander gemonteerd is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zoals de baan er nu in zn geheel bij ligt: Rails ligt nog semi-vast, er kan nog wat gesmokkeld worden om alle overgangen tussen secties netjes te krijgen.
Alles is aangesloten, servo's zijn getest en worden via DCC aangestuurd door de multimaus.
Let op tijdens het testen met de OC32 kwamen we (Martin Dom, Patrick D.) er achter dat je de Servo's en OC32 van dezelfde voeding MOET! halen, in tegenstelling tot wat er in de manual staat!!!!

Als laatste ben ik nog bezig geweest met Itrain. Heb het baantje grof ingevoerd en virtueel rijden is een succes. Nu moeten alle lengtes en juiste melders en wisseladressen nog gecorrigeerd worden.

Afbeelding

Afbeelding


Als kleine bonus deze foto als toevoeging van het slechte test-filmpje!
Afbeelding


Heb nog 2 filmpjes gemaakt, de eerste van de wissel met servo-aandrijving en de tweede van het eerste testritje over de bovenbaan!!!

Wissel Test

Test Ritje met slechte verlichting!
Laatst gewijzigd door FidOo op 26 dec 2020 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Paul B
Berichten: 554
Lid geworden op: 29 jul 2011 09:00

Re: De Baan van Joost

Bericht door Paul B »

Ziet er indrukwekkend uit. Blijf me toch weer verbazen over de hoeveelheid elektronica aan de onderkant ten opzichte van het relatief kleine baantje bovenop...



Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: De Baan van Joost

Bericht door Peter »

Ziet er goed uit Joost.

Ik heb echter een opmerking op jou opmerking "Let op tijdens het testen met de OC32 kwamen we (Martin Dom, Patrick D.) er achter dat je de Servo's en OC32 van dezelfde voeding MOET! halen, in tegenstelling tot wat er in de manual staat!!!!".

Helaas moet ik dit tegenspreken, je kunt de servo's en de OC32 gescheiden van elkaar voeden, dit is geen enkel probleem, let wel dat de massa aansluitingen van beide voedingen aan elkaar moeten zitten.

Ik heb het op mijn eigen baan zelfs bewust gescheiden aangesloten. Ik had tijdens het inschakelen van het geheel nogal last van de inschakelpiek die de servo's veroorzaken. Nu met gescheiden voeding heb ik ik hier totaal geen last meer van.

Ik hoop op korte termijn mijn eigen draadje weer eens te kunnen updaten... is alweer bijna een jaar geleden :(

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

Peter, ik weet dat dit kan en dit was precies wat ik ook gedaan had. De OC32 had een aparte 12v en de servo's ook. Zoals in de Manual aangegeven had ik de gnd netjes doorverbonden. Bij het inschakelen vertoonde de servo's stuipen, en met meer als 14 servo's aangesloten ging het zelfs niet weg.

Ik hen toen met Martin en Patrick contact gehad omdat die ook last hadden van dit fenomeen. Die hebben toen op aanraden van Frans staal en Leon de servo's op dezelfde voeding gezet als de OC32, hierna was het stuipen van de servo's direct over. Dus heb dat ook zo uitgevoerd en met het resultaat dat de servo's zich weer normaal gedroegen.

De oorzaak hiervan lijkt het gebruik van 2 verschillende type voedingen te zijn. Hiervoor krijgen de servo's of de OC32 net iets eerder voeding als de ander en tonen ze dit gedrag. Als je 2 exact dezelfde voedingen gebruikt zal het misschien goed gaan.

Let wel dat ik de voeding voor de servos van voor de OC32 vandaan haal en dus niet door de OC32 hoeft. Hier door belast ik de OC32 niet extra. De servo's worden via sp04r van voeding voorzien!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: De Baan van Joost

Bericht door Peter »

Joost, vreemd hoor.

Toen ik zowel de servo's alsook de OC32 op een enkele voeding had ging die net te ver "door de knieen" als ik het geheel aanzette. Gevolg was dat de OC32 ging "klaperen". Na het voeden door 2 gescheiden voedingen (welliswaar identieke exemplaren) was het probleem verdwenen. Geheel schakelt nu zoals zou moeten.

Ik gebruik zelfs in totaal vier voedingen. Met een voorzie ik vier stuks OC32 (7,5V) van voeding, een gebruik ik voor de puntstukpolarisatie relais (12V) en de andere twee voor de servo's (7,5V) (2 wisselstraten van elk ... ik weet even niet hoeveel servo's :shock:).

Ik heb ook bewust de spanning van de OC32 en de servo's zo gunstig mogelijk gekozen, anders moeten de stabilisatoren op de OC32 en servo printjes het teveel in warmte omzetten.

De volgende voeding gebruik ik 518372-89 Conrad. Deze zijn instelbaar en dus voor meerdere doeleinden te gebruiken/uit te wisselen.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: De Baan van Joost

Bericht door henry »

Lekker die verschillende adviezen
Ik heb juist van frans en mathijs het advies gehaf om de servo op een andere voeding aan te sluiten
Ik ga hier ook maar eens over babbelen
We zijn al van het begin bezig om de servo s in te regelen

Gr henry



Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

Tja dan heeft jouw stuipen van de servo's dus een andere oorzaak gehad. Je voeding kon de inschakelstroom niet aan, hierdoor valt je spanning onder de 5v die je OC32 nodig heeft en gaat ie raar doen. Een zwaardere voeding had ook gewerkt.
Waarom het bij jouw wel goed gaat met 2 voedingen is dus duidelijk doordat je dezelfde types gebruikt en die dus tegelijk "aan" gaan.

Maar tis allemaal te verklaren. Het werkt bij mij nu ook feilloos. De voeding is een 12Vdc voeding teruggeregeld naar 10Vdc en kan 6ampere leveren wat ruim voldoende is! Ik zal eens in de gaten houden wat de warmte ontwikkelingen zijn, maar volgens mij zal dat wel meevallen.

Voor alle duidelijkheid!!!

Het gaat dus fout op het moment dat je 2 verschillende TYPE voedingen gebruikt!!!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: De Baan van Joost

Bericht door pp4trains »

Om ook even in te haken...
Maakt het nu verschil of je de OC32 in een dcc-systeem hebt hangen (Joost) of in een dinamo-systeem (Peter, Henry, Patrick D, Martin D) hebt hangen.

Kun je niet voeden vanuit de IPM van het dinamo-systeem bijv.?

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De Baan van Joost

Bericht door martindomburg »

Hoi Parick,

Even inhakend, bij mij hangen de OC32 niet aan Dinamo, ze staan los van elkaar. Aan dinamo "hangen" is 1 van 3 mogelijkheden. Dit word echter gebruikt omdat veel programma's behalve iTrain meerdere interfaces niet ondersteunen:

1. Rechtstreeks via de pc aansturen over RS485 > USB (als interface in de software naast je centrale interface)
2. Via het Dinamo systeem over RS485 of RS232
3. Via DCC signaal. Hierbij neem je de print op als Decoder in je systeem.

In alle gevallen werken de printen identiek, echter voor optie 2 en 3 moet je meer in de configuratie software doen dan wanneer je hem rechtstreeks aanstuurt.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

[Patrick]
Berichten: 326
Lid geworden op: 21 jan 2012 16:34
Locatie: Epse
Contacteer:

Re: De Baan van Joost

Bericht door [Patrick] »

Over die stuip trekkingen; dan is er nog de vraag welke servo's gebruik je want er zit volgens mij veel verschil in prijs / kwaliteit verhouding :ugeek:


Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf

pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: De Baan van Joost

Bericht door pp4trains »

Het is me me al iets duidelijker, maar helemaal helder is het me nog niet.
Ik steek zaterdag mijn licht nog maar eens op bij Frans.
Kunnen we ons in dit draadje weer richten op de baan van Joost.

Groeten,
Patrick



Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: De Baan van Joost

Bericht door Peter »

Patrick, mee eens, terug naar de baan van Joost :D

Mocht iemand problemen ondervinden met de OC32 dan weet die ons te vinden op het forum. :)

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

Nou er is maar weinig nieuws te melden wat betreft baanbouw van deze baan, heb het wat druk gehad met plannetjes uitbroeden voor een nieuw idee... Daar volgt meer info over zodra er wat meer zekerheid en het geheel vaste vormen gaat krijgen, maar de nieuwe ketelwagons icm met deze loks hebben er alles mee te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dat heeft alles met o.a. deze plaatjes van doen:

http://eisenbahn-nord.de/1Privat/Ablage ... G_6671.jpg
http://eisenbahn-nord.de/1Privat/Ablage ... G_5544.jpg

(copyright by berthold Hertzfeldt)
Laatst gewijzigd door FidOo op 25 feb 2020 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

Zoals al bekend is deze baan te koop.

Het verkoopdraadje is weggehaald ivm 1mnd verstreken, vandaar dat ik het hier nog een keertje wil melden.

Baan inc. Multimaus (36VA) Rosoft bezetmelders en PC interface, OC32-DCC en servo wisselaandrijvingen. 12Vdc 6A Voeding voor de OC32, servo's en eventuele verlichting (verlichting is niet inbegrepen). Rails (20 wissels, 1 kruiswissel) e.d.
Ook krijg je er een zak Ballast bij van Busch - Bruin, het stationnetje op de foto's. en een aantal andere huisjes.
Lay-out in Itrain getekend (moet afgemaakt worden ivm beperking demo-versie), kan ook met Koploper bestuurd worden.
Aangezien de OC32 met DCC optie is uitgevoerd kun je de wissels ook met de MultiMaus besturen zonder PC bijkomstigheid.

Het is een mooi formaat baan, waarmee je in 1 klap klaar bent voor digitaal rijden met of zonder PC.

Zie het draadje voor meer informatie. Of stel je vraag via PB of hieronder (eventuele wensen zonder besturing en dergelijke zijn ook acceptabel)

Vraagprijs: 450,- voor de complete baan.

Edit: vraagprijs aangepast. Kom op jongens. Zonde om dit te slopen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

WaboCo
Berichten: 118
Lid geworden op: 09 apr 2012 14:19
Locatie: Vaassen

Re: De Baan van Joost

Bericht door WaboCo »

En de baan gaat naar Vaassen.
Een mooie baan voor mij om het digitaal rijden, en de wondere wereld van de digitale electronica onder de knie te krijgen. Mijn baanplan blijft dus nog even op papier, maar de bedoeling is om deze zeker nog een keer te gaan bouwen als de baan van Joost af is!


Gebruikersavatar

[Patrick]
Berichten: 326
Lid geworden op: 21 jan 2012 16:34
Locatie: Epse
Contacteer:

Re: De Baan van Joost

Bericht door [Patrick] »

Gefeliciteerd en veel plezier er mee, laat ons af en toe maar updates zien hoe het gaat 8-)


Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

Wico,

Ik wens je veel plezier met mijn oude baantje. Voel je vooral vrij er een nieuwe (echte) naam aan te geven en een nieuw topic te maken!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie