De Baan van Joost

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

Nou eigenlijk is er nog helemaal geen baan, aangezien we daar nog hard over aan het denken zijn over hoe deze er uit moet komen te zien.

De baan moet uit modules gaan bestaan omdat deze in de slaapkamer komt, en deze dus weer afgebroken moet kunnen worden.
Een opklapbare baan of 1 tegen het plafond aan is eigenlijk geen optie. ivm meubels en laag plafond.

Ik zal binnenkort eens een schets maken over hoe het hele gebeuren moet gaan worden.

Maar om dit topic niet helemaal zinloos te laten zijn heb ik even wat ouwe foto's opgedoken van een tijdelijke baan die ik neergelegd had.
post-5959-1217284987.jpg
post-5959-1217284987.jpg (54.34 KiB) 9227 keer bekeken
post-5959-1217285324.jpg
post-5959-1217285324.jpg (56.05 KiB) 9227 keer bekeken
post-5959-1217285398.jpg
post-5959-1217285398.jpg (45.68 KiB) 9227 keer bekeken
post-5959-1217285714.jpg
post-5959-1217285714.jpg (54.06 KiB) 9227 keer bekeken


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Thalys
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 539
Lid geworden op: 28 dec 2009 21:14

Re: De Baan van Joost

Bericht door Thalys »

Is wel een leuk baantje.

Greetz

Wesley


Met Vriendelijke Groet,

Wesley Munnik

https://www.modelspoordesign.nl/

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: De Baan van Joost

Bericht door henry »

dat zijn toch wel erg bekende setjes die ik daar zie staan ;) ;)

groetjes henry



Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

En jij hebt ze vergezeld van een aardig leuk gezelschap zag ik!

Mooi werk hoor! Vind die staalwagons echt super!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: De Baan van Joost

Bericht door henry »

ik ben weg van die lange personentrein en de kleine met die leuke kleine waggonnetjes
was ik trouwens vergeten te vermelden, er zit een heel leuk boek bij die grote set van 40 jaar arnold dus gaaf
jij bent ook lekker bezig zie ik leuk man ;)


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: De Baan van Joost

Bericht door Rob Fongers »

Die Jägermeister doet het ook goed :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Maar ziet er leuk uit, doet me terug denken aan mijn begintijd tig jaar geleden.


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: De Baan van Joost

Bericht door henry »

joost als ik de woorden van rob mag geloven ga je nog een hele treintoekomst tegemoet

:mrgreen: wordt tijd dat je snel op je zelf gaat wonen met een hele grote zolder

groetjes henry



Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

Nou jagermeistertje is wel lekker inderdaad!


Maar goed ik wil uiteraard graag een eigen huisje en eigen zolder!
Zou wel relax zijn idd!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Chris83
Berichten: 1002
Lid geworden op: 31 mar 2009 13:29
Locatie: Maastricht

Re: De Baan van Joost

Bericht door Chris83 »

leuke klok zeg!


Groeten Chris

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

Zo nog even 2 fotootjes van de stoomloks die ik tot nu toe in mijn bezit heb. Allen digitaal behalve de BR96 (mallet) van arnold.

Hier moet ik het 1 en ander aan verbouwen en heb geen dremel. Dus alles gaat met hobbymesjes en sleutelvijltjes.


De BR78 samen met de BR65
ABCD0010-Klein.jpg
ABCD0010-Klein.jpg (101.16 KiB) 8722 keer bekeken

v.l.n.r. BR52 / BR85 / BR96 / BR38 / BR03
ABCD0013-Klein.jpg
ABCD0013-Klein.jpg (119.8 KiB) 8722 keer bekeken
ABCD0017-Klein.jpg
ABCD0017-Klein.jpg (111.79 KiB) 8722 keer bekeken


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: De Baan van Joost

Bericht door henry »

ik heb nog wel een dremel extra liggen
groetjes henry



Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

even wat stof wegblazen hier

na wat huishoudelijk overleg is er een drastische verandering op komst. Vanwege ruimtegebrek op mijn eigen kamer heb ik besloten dat er geen baan komt op mijn kamer. Dit omdat ik geen modules wil op bouwen en af gaan breken op het moment dat ik een keer niet bezig ben.

De nieuwe locatie wordt nu de computer/rommel kamer. De pc die er nu staat moet worden verhuist naar mijn kamer en het bureau wordt de tafel voor de baan.
Deze heeft een afmeting van 220 bij 70cm waarvan het rechterdeel breder uitloopt naar een meter.

Ik heb een klein idee voor een baanplan en deze zal ik vanavond even posten.
Het idee wordt een enkelsporige hoofdlijn met een klein 3 of 4 sporig station met wat kleine industrie en een kleine lokloods. Het wordt een ovaal die 2 niveau's kent. Daarnaast zal deze lijn waarschijnlijk bovenleiding hebben.

Meer info volgt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: De Baan van Joost

Bericht door henry »

ben benieuwd joost,

groetjes henry



Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

Zoals beloofd hierbij wat meer info.

Ik heb tijdens mijn zoektocht ook wat baanplannen bij ons collega-forum doorgesnorkeld en struikelde daar over deze link:
http://lokalbahn-reminiszenzen.de/gleis ... ameset.htm

Omdat de nieuwe locatie niet groot genoeg is voor een dubbelsporig traject heb ik besloten dit idee te laten varen en een enkelsporige hoofdlijn uit te gaan beelden. Daarom was ik opzoek naar nieuwe ideeën.

Mijn idee is om de volgende 2 stations te combineren.
Roettingen
en
Sipperhausen

Deze wil ik dan wel als doorgaand station gebruiken en niet als kopstation. Daarnaast komt deze diagonaal (links boven naar rechts onder) op de tafel met links een lus naar beneden en dan een tunnel in om dan te verdwijnen.
De rechterzijde wordt ongeveer precies het zelfde. alleen gespiegeld.

Schaduwstation e.d. ga ik over nadenken als ik eenmaal het bovenste stuk uitgedacht heb.

Ideeën en vragen zijn altijd welkom!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: De Baan van Joost

Bericht door henry »

ziet er goed uit josef ik zou zeker wel een schaduwstation overdenken ivm het aantal loks dat je hebt.
ik lees dat je bovenleiding wilt gaan maken, ook nog e loks erbij :D :D

groetjes henry



Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

Zo het is dan zo ver.

PC is verhuisd, en de tafel vrijgemaakt van ongewenste zooi. Even de stofzuiger overal lagns en afgenomen zodat het stof zoveel mogelijk verdwenen is.

Ik heb geen baanplan, dus gisteravond eens gaan zitten, alle rails er bij gehaald en maar eens gaan puzzelen. Uiteindelijk ligt er nu een half definitief ontwerp.
Eerst maar eens kijken wat m'n ouwelui zeggen.

Omdat dit een vlakke tafel is en ik nog geen verhoging ingebouwd heb ligt er rechts nu een lus. deze zal straks onder het station liggen waardoor er veel meer ruimte ontstaat rechts en daar een draaischijf met ringloods komt inclusief de loksloop met de V200's en complete fabriek.

Achter het station komt de stad. en links wat kleine industrie. (verlading of iets)

De baan is eigenlijk een enkelsporige hoofdlijn waar doorgaande treinen dus zullen rijden. uiteindelijk zal ik ergens nog een keerlus inbouwen zodat een trein ook in tegenovergestelde richting zal kunnen rijden.


Zo hier de foto's:

Overzichtsfoto:
13062010902.jpg
13062010902.jpg (105.98 KiB) 5359 keer bekeken
Linkerdeel:
13062010903.jpg
13062010903.jpg (118.08 KiB) 5359 keer bekeken
Middendeel met rechts de aansluitingen voor de draaischijf en werkplaats:
13062010904.jpg
13062010904.jpg (126.28 KiB) 5359 keer bekeken
Rechterdeel met tijdelijke lus en opstelsporen:
13062010905.jpg
13062010905.jpg (119.15 KiB) 5359 keer bekeken
Zo dat is dat. nu nog even wat treinspullen er bij halen en wat dingen aansluiten dan kunnn we eindelijk wat grotere rondjes draaien.

Uiteraard hoor ik graag complimenten.... maar ik hoor ook graag wat commentaar, want de meeste hier hebben iets meer ervaring en hoor graag wat jullie mening is.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: De Baan van Joost

Bericht door shoven »

Wat wil je er vooral mee doen? Rangeren, of veel treinen laten rijden?
Dat maakt nogal uit voor je ontwerp. Wat je nu laat zien is in essentie 1 rondje met veel zijtakken die doodlopen. Leuk voor het rangeren, voor de variatie in de treinenloop lijkt het me wat minder geslaagd.
Maar het is jouw feestje, dus wat wil je ermee doen?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

mijn idee hierachter is eigenlijk simpel. Een klein tot middelgroot station waar in principe alleen een lokale trein zal stoppen. Zowel goederen als personentreinen. Er zullen ook langere treinen hun rondes maken al stoppen deze dus niet.

Op en rond het station wordt er inderdaad gerangeerd voor wat kleine industrie (linker zijde van het station.) Loks die gewisseld worden en wat onderhoud. (rechter zijde van het station waar nu de rails dood loopt.)

het rechter deel is tijdelijk. De opstelsporen zijn er voor om nu wat treinen te parkeren. Dit zal staks 1 niveau lager te komen liggen en uit het zicht. Tevens komt daar een soort schaduwstation waar de doorgaande treinen zich zullen verschuilen. Hopelijk is het zo een stukje duidelijker.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: De Baan van Joost

Bericht door henry »

eindelijk een plekkie om te spelen.
top man, een kleine opmerking, mischien een idee om het loslopende spoor voor het station iets verder ervanaf te laten lopen zodat je een panoramaspoor kunt maken.

groetjes henry



Wim Ros

Re: De Baan van Joost

Bericht door Wim Ros »

Voor het overloopwissel zou ik een normaal kruis gebruiken. een kruiswissel is daar een beetje overbodig. Want als je afbuigd kom je terug op het spoor waar je vandaan komt. Kun je net zo goed rechtdoor op de wissels.

Mvg
Wim.



Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

Haha Wim,

Uiteraard komt daar een kruising i.p.v. een engelse wissel. Deze heb ik alleen niet in mijn bezit dus mocht er iemand willen ruilen of er 1 over hebben (30 graden versie) hoor ik dat graag!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

ana&dig
Berichten: 84
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:51
Locatie: Gent

Re: De Baan van Joost

Bericht door ana&dig »

die fotos geven me al een beter zicht op een station schuin opgesteld! groetjes Frank



Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

Goed om te horen,
Lees ook even de berichten daarvoor, daarin staan wat links naar een site met baanplannen. Daar zit zeker wat inspiratie tussen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

Zo ook hier even een kleine update.

De gewone kruising ligt er inmiddels tussen. Ik ben nog hard aan het verzinnen hoe ik de 2 verdiepingen ga maken op dit tafelblad. Aangezien deze niet echt geschikt is voor montage denk ik dat ik er een afneembaar frame over heen plaats. Zodat deze bij een eventuele verhuizing gewoon op nieuwe poten gezet kan worden. Dat deze nu dan moet vanaf onder bereikbaar is moet ik even voor lief nemen.

Daarnaast zondag en gisteren druk in de weer geweest met het digitaliseren van wat loks.

Allereerst de br23 ontdaan van snel tran decoder en er een kuehn ingezet. Deze rijdt nu perfect op 1 klein ding na en dat is dat de draden tussen de lok en tender klem komen te zitten en de lok uit het spoor duwt bij een rechtse bocht. Dit moet ik nog oplossen.

De tran die hier uit kwam zit nu in een br80. Deze heeft geen verlichting en dus geen probleem zolang je die niet activeerd.

Daarnaast een v100 omgebouwd. Ging allemaal erg snel. Alleen zat er zoveel vuil in de motor dat deze niet wilde lopen. Na een hoop zoekwerk kwam ik daar pas achter omdat hij analoog wel had gelopen. Is nu ook opgelost.

Volgende waar ik aan begonnen ben is de 150 serie van roco. Hierin komt nu wisselende front en sluit verlichting. Daar ben ik nog mee bezig nu.

Foto's komen er aan als ik weer thuis ben.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De Baan van Joost

Bericht door FidOo »

Zo. Weer eens een update. Weliswaar geen spectaculaire maar toch.
Heb besloten dat ik de grote baan niet ga bouwen. Dit omdat ik nog thuis woon en van de winter ga kijken voor een eigen huisje. Daar zal ik een vaste baan gaan maken.
Om alvast te oefenen denk ik er over om een klein proefbaantje te maken van 70 bij 50 of iets in die richting.

Om de tijd te doden ben ik maar begonnen met het digitaliseren en ombouwen van de br485. Het treinstel krijgt een kuehn 045 om front/sluit/binnen verlichting te kunnen schakelen. De motor is 45 graden gedraaid om de motor vlak te krijgen. Zodat je deze minder ziet. Daarnaast worden de 3 treinstellen permanent gekoppeld om de stroom door te kunnen geven.

Als er interesse is kan ik daarvan een inbouwverslag maken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie