[Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Alro »

Die lasklemmen zijn dus ook geschikt voor kleine diameter bedrading?
Dat is dan wel handig met die hendeltjes!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Hoi Ronald, ja hoor, dat gaat prima. Wel goed afstrippen (10 mm ofzo) anders klem je de mantel ipv het koper.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Nico Essers »

Die lasklemmen zijn echt ideaal onder de baan en bruikbaar voor aderdoorsneden van 0,14 tot 4 mm2.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door erik-n-fan »

Hoontje schreef: 05 mei 2019 09:28 Hoi Erik, dank voor het compliment!
Welke kabelgoten bedoel je? In de scenery komen er geen helaas...
Ik bedoelde scenery inderdaad. Deze heb ik ooit eens gebruikt:

Afbeelding


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Dat zijn hele mooie inderdaad. Helaas ligt de kabelgoot die er in het echt ligt, precies achter de scheidingswand op mijn module... Anders had ik er ook een paar gelegd. Fraai stukje ballast overigens! Strakker als dat ik kan...

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Spoor010 »

Alwin,
Ik heb je een PB gestuurd.
Groet,
Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Hoi Frank, ik heb geen PB ontvangen helaas....


Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Spoor010 »

Origineel bedieningspaneel station GilzeRijen
http://link.marktplaats.nl/m1408985790? ... nt=app_ios


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Ha Frank, Dat is een grappig ding. Helaas heb ik geen idee waar ik het zou moeten laten, dus heb ik voor nu geen interesse. Wel erg bedankt voor het attenderen!

Groetjes,

Hoontje



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door erik-n-fan »

Bouw je eigen! In 1:160 😉


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

@erik-n-fan Da's een tof idee... Alleen waar dat het apparaat stond in het station, heb ik alles al dicht zitten, anders was het wel echt tof geweest... Misschien doe ik er nog wel wat mee op m'n grote baan.

Bouwupdate:

Afgelopen dagen wat meters kunnen maken! De eerste treinen hebben proefgereden! Helaas blijft de PIKO 2454 problemen geven qua opstart, dus die krijgt nog eens een keer extra aandacht. De 2200'den van PIKO rijden prima over de baan. Ik ben blij en stiekem best trots...
Goed, plaatjes, want wat heb ik allemaal gedaan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerst alle draden netjes weggewerkt, zowel tegen de achterwand als ook onder de bak. Onder de bak zit een soort latten-bodem, waar tussen ik gewoon bindruggen heb geplakt. Werkt prima!

Afbeelding

Alles in de computer ingetekend en geprogrammeerd in iTrain. Fijne was dat dit in 1x probleemloos ging. Dat werkt echt lekker een keer...

Afbeelding

De NS 2207 aan het proefrijden. De baanvaksnelheid is 20 km/h geweest, maar met 10 km/h rijdt het al erg mooi vind ik. Dus ik denk dat ik die laatste snelheid aanhoud...

Na het proefrijden kon begonnen worden met de scenery bouw. Ik ben begin met de meest rechter module, het kampterrein zelf.

Afbeelding

Zo zag het eruit voor aanvang van de scenery bouw...

Afbeelding

Alles groen en bruin gemaakt waar nodig. Het groen oogt zeer chemisch op de foto's, echter als het droogt, wordt het donkerder. Het is een mooiere bodem dan 'gewoon bruin' voor het grasland...

Afbeelding

De asfaltweg aangebracht met behulp van NOCH-baupaste ofzoiets. Een potje met een soort acrylverf + zand erdoorheen gemengd. Zo krijg je direct de structuur van een kapotte asfaltweg. Eens kijken wat dat wordt na droging. Verder ballast aangebracht. Een flinke mix van verschillende Woodland Scenics, o.a. B71, B72 zijn de basis kleuren. Daaromheen zit zand, grind, grijs etc.

Afbeelding

Een van de spoorovergangen op het kamp zelf. Ze zijn allemaal uitgevoerd met een extra railstaaf. Dus dat heb ik hier ook geprobeerd. Gewoon een stuk railsstaaf uit de rommeldoos op maat gemaakt en met superlijm vastgeplakt. Voordeel is dat dit code 80 is, daarbij liggen de staven wat hoger dan bij code 55. Daardoor past dit nu precies. De extra staaf staat gewoon op de bielzen...

Afbeelding

Even hoog, proefrijden ging er goed over...

Afbeelding

De 3 potjes van de NOCH Landschaftsbau set. Naast het asfalt zwart, heb ik ook het zandkleurige potje gebruikt voor een soort van zandweggetje...

Afbeelding

Gras geplant. Militaire precisie, alles staat fier rechtop. Ik gebruik een mix van heel veel kleuren en lengtes gras. De lengtes variëren van 1 mm tot 12 mm.. Die van 12 mm zitten er maar een paar tussen, geeft een prima effect en is niet te lang!

Afbeelding

Afbeelding

Op foto's en wat ik nog weet van vroeger, is dat de sporen echt helemaal weggezakt lagen in een gras- en bosgrond. Dat heb ik hier dus na proberen te bootsen. Tussen de railsstaven, op de bielzen komt ook nog gras, maar dan alleen kort, dus 1 - 2 mm. lengte maximaal. Voordeel nu ook weer van de hogere spoorstaven, is dat dit nagemaakt kan worden...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele 'statieportretten' van verschillend materieel wat op de baan te zien gaat zijn en hoe dit tegen het gras afsteekt...

Afbeelding

Stootblok in ballast + veel gras...

Afbeelding

Zandpad in wording met dus een soort van spoorwegovergang-die-er-eigenlijk-niet-is. Hoe dat precies vorm moet krijgen weet ik nog niet...

Afbeelding

Afbeelding

Daarnaast ook al wat 'laag groen' aangebracht bij wijze van proef, zoals te zien op bovenstaande foto's...

Afbeelding

Afbeelding

Ter afsluiting bovenstaande overzichtsfoto's. Er moet nog veel gebeuren met het groen, maar een eerste basis is in elk geval gelegd!

Nu ga ik de stofzuiger eens zoeken en opruimen...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door erik-n-fan »

Alwin, wat een tempo heb je erin. En mooi om te zien hoe snel het “tot leven komt” met wat groen en een straatje. Succes met de volgende stap.

Ikzelf strooi meestal fine turf van woodland scenics of noch door het gras om iets minder gazon/rechtop gas effect te krijgen en meer kleurdiepte. (Zoals met alles: ieder heeft zn eigen technieken).

Heb je nog schouwpaden langs de sporen gepland? Die die ik zelf vaak met de structuurpasta.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Hoi Erik,

Klopt, om de "grasmat look" te breken ga ik nog met fine turf en foliages aan de slag. Dit is pas de eerste laag.
Schouwpaden lagen hier niet. Het waren eerder een soort veldsporen dan nette geballast spoortjes. Bij de hoofdbaan liggen wel schouwpaden. Da's alleen een andere module.

Vandaag met de brandweer weg, dus geen bouwactiviteiten....

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Krab »

Je gaat er hard overheen Alwin en het word mooi zo te zien .
Ja twee hobby's die je nu heb had ik in het verleden ook :mrgreen:
Blijf je volgen .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afgelopen 2 weken veel knutseltijd. Tussen het knutselen door veel op kunnen nemen voor de how to series en foto's gemaakt. Dus veel plaatjes, weinig tekst! :D

Afbeelding

Zo lag de rechter module er 2 weken geleden nog bij...

Afbeelding

Ik heb besloten dat er toch MCC op dit baantje gaat komen. De weinige treinbewegingen worden afgewisseld met rijdende vrachtwagens. Hopelijk komen er in de toekomst nog legervoertuigen die kunnen rijden. Voor nu gebruik ik mijn voertuigen van mijn andere baan.
Het fijne aan hardschuim is dat de magneetband en zendlus/draad simpel verwerkt kunnen worden.

Afbeelding

Even testrijden. Zelfs door het 'woeste terrein' kan het autootje ploeteren, dus dat betekend dat het traject uitgebreid gaat worden...

Afbeelding

Met behulp van Alabastine® het wegdek en de plaats voor de voertuigloodsen aangelegd. Het ligt direct een milimeter of 4 hoger, de illusie van een asfaltweg wordt al zichtbaar...

Afbeelding

De boel geschuurd en klaar om geverfd te worden...

Afbeelding

De spoorwegovergang is ook afgewerkt. Alleen de kleur ontbreekt nog...

Afbeelding

Voordat alles geverfd wordt, uitgebreid testgereden. Zo kwam ik erachter dat de keerlus met een diameter van 16 cm toch te krap is voor de touringcar. Ik heb helaas geen ruimte om het aan te passen. Dus ik laat het maar zo. De militairen moeten maar reizen in de stadsbus...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

3 stappen van schilderen. De weg is reeds geverfd met behulp van zo'n NOCH landschap-bouwset, kleur 'asphalt'... De verschillende kleuren worden om ste beurt geschilderd. Tussendoor plak ik dan alles af. Wel alles goed laten drogen tussendoor, anders beschadigd de verflaag...

Afbeelding

Overzicht van de module tot dan toe...

Afbeelding

Afbeelding

Ook de plaatsen voor de loodsen zijn geverfd nu, ditmaal met een beton-kleur. Eveneens uit de NOCH landschapsbouw set...

Afbeelding

Overzicht van de module tot dan toe. Zo met al die basiskleuren gaat het al aardig leven...

Afbeelding

Ook zijn de foto-achtergronden van Peard zijn binnengekomen. Gezien het bos-karakter van de omgeving heb ik gekozen voor de loofbomen-achtergrond...

Afbeelding

Blijf me altijd verbazen over wat een achtergrond kan doen voor je baan...

Afbeelding

Afbeelding

De laatste twee foto's tonen een overzicht en het verschil met verlichting in de frieslijst. Ik gebruik een LED-strip 'warm-wit' vanuit het verre China. Hij wordt geschakeld met behulp van de OC32. Daarin zit een dag-nachtritme in geprogrammeerd, later komt er nog een RGB-LEDstrip om de opkomst en ondergang van de zon te regelen...

Ondertussen ben ik nog verder aan het gaan met het groenen en aan het wachten op MCC materialen die ik tekort kwam. Tot die tijd kan ik met deze module nog niet echt verder. Daarnaast de komende weken weer meer diensten, dus het tempo zal er weer ff uit zijn...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door FidOo »

Die achtergrond doet echt een hoop zeg. De rest ziet er ook prima uit. Ben je niet bang voor gras in je auto's op deze manier?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Auto's gaan over het asfalt en een zandweg rijden. Hij liep van de baan af en banjerde toen door het gras. Stoer, maar technisch niet handig inderdaad. Dus geen grasveld om over te crossen.
Thanks voor het compliment.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door geertvt »

Lekker bezig geweest zeg!


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afgelopen tijd niet veel kunnen doen. Vandaag even een uurtje tijd gehad en dus gauw het MCC traject op de rechter module afgemaakt. Althans, de Alabastine® gesmeerd. Verder is er nog wat scenery bijgekomen op deze bak. Omdat deze module nu staat te drogen, aan het experimenteren geweest met servo's bevestigen voor de openslaande poorten. Door de hardschuimen ondergrond, kon ik eenvoudig de ruimte voor de servo uitsnijden in de eerste laag, de tweede schuimlaag daaronder bleef intact, de servo valt mooi weg in het geheel.
Maar genoeg gel*ld, het volk wil plaatjes!

Afbeelding

Het achterste hoekje op deze module. Ook dit spoor ligt in de ballast en de eerste basiskleuren zijn aangebracht. De magneetband was op, dus lag het even stil in afwachting van de postbode. Deze is van de week geweest, dus we kunnen door...

Afbeelding

De boel met een eerste laag Alabastine® afgesmeerd. De wegen over de sporen moeten zandpaden worden, ik beraad me nog hoe ik dat precies ga doen. Of ik ze met zand bestrooi, of met NOCH landbau paste aansmeer. Nu moet dit eerst de komende dagen drogen...

Afbeelding

De sporen worden tijdelijk dichtgesmeerd. Later kras ik dit dus uit met een kraspen/tandarts haakje...

Afbeelding

Naast de eerder geplaatste boom, is er nu ook een Unimog op de baan verschenen. Deze is van Herpa en het doel was om hier een MCC wagen van te maken, echter had ik niet goed gelezen en bleek deze versie vaste assen te hebben. Nu staat hij langs de weg. Ik heb met 0402 LED's verlichting ingebouwd, zodat als de zon onder gaat, hij gewoon met verlichting kan 'rijden'. Rondom de wagen komt straks een scene met soldaatjes. Deze poppetjes zijn echter nog erg kwetsbaar, dus die plaats ik later...

Afbeelding

Met verf van Revell, eigen gemaakte transfers en poeders van Artitec is het een mooi model geworden. Ik zag wel op de foto dat de nummerplaat verre van strak afgedrukt is, maar of ik die vervang weet ik nog niet...

Afbeelding

"Preiser-view" vanaf de voorzijde van de bak. Ik vind dat er zo best al wat reliëf ontstaat. Ik heb verschillende lagen gras en fine turf gestrooid. Ook is het gras van allerlei lengten en kleurtinten groen. Het relief komt doordat de sporen op hun bielzen zo'n 2 mm omhoog komen, als je daar dan ballast tegen strooit en bodembedekking, krijg je kennelijk dus leuke effecten in het landschap! Vooralsnog ben ik dik tevreden. Uiteraard moet er nog heel veel gebeuren om het echt mooi te krijgen. Ik wil nog verschillende bossages aanleggen en wat boompjes hier en daar. Ook de gebouwen staan er nog niet op. Sterker nog, daar moet ik nog aan beginnen. Eerste prioriteit heeft nu dat de bakken technisch goed zijn. Daarmee bedoel ik:

- het hele spul rijdt goed over de baan en in iTrain, zowel de treinen als de vrachtauto's
- de poorten gaan open en dicht, zoals ik wil.
- wissels werken incl polarisatie
- dag-nachtverlichting is aangebracht en werkend
- achtergrondplaat bevestigen
- achtergrondfoto's goed bevestigen
- electronica en bedrading netjes wegwerken

Mogelijk werk ik verder per module. Dat bevalt me voor nu eigenlijk best. Alleen omdat deze bak nu moet drogen en ik niet alles onder de Alabastine® wil smeren, toch wat aan de klus op de andere bak gegaan...

Afbeelding

Deze servo's gaan straks de poorten openen en sluiten die het terrein afsloten. Zoals gezegd, ze zitten klemvast in de schuimplaat. Later uitgebreid gaan testen. Echter moet deze module nog zijn frieslijst krijgen en allerlei andere 'grote' zaken moeten gebeuren, voordat ik de fragiele hekjes ga plaatsen. Alleen heb ik daar nu geen zin in. Dus daar gaan we de volgende keer maar weer mee verder!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Vandaag weer even een uurtje tijd. De afgelopen dagen een start gemaakt met de aanleg van de baan op de middelste module. Voordat dit kon, moest er eerst nog iets aan de modulebakken qua constructie gebeuren. Deze module had nog geen zelfstandig staande frieslijst namelijk. De fries werd tussen de andere 2 bakken geklemd. Als de baan alleen opgezet moet worden, werkt dat net niet handig. Dus extra poten bestelt bij Markenburg.nl en deze nu gemonteerd. Ook heb ik de poten aangepast voor het MCC tracé wat achter de schermen loopt. Er zit een gat in zodat van de ene, naar de andere modulebak gereden kan worden, zonder dat dit in de scenery te zien is. Helaas heb ik hier nog geen foto's van. Die volgen later wel een keer!

Afbeelding

Bovenaan de reden waarom ik vast met de middelste module ben begonnen. Het liefst werk ik per module alles af. Echter, zoals je hierboven ziet, moest ik wachten tot de Alabastine® droog was, zodat ik het wegdek verder af kan werken. Dat drogen wilde niet vlotten. Na schuren brokkelde het af, dus zal wel verkeerde mengverhouding hebben gebruikt. Op de foto is het laatste resultaat te zien. De gaten voor de reedcontacten zitten er ook al in en de spoorovergangen zijn uitgekrabt. Het testrijden liet zien dat er vaak van de baan afgeweken werd, vandaar dat ik her en der nieuwe magneetband of extra magneetband heb gelegd. Straks, als ook op de middenbak het wegdek ligt, strijk ik alles af met Alabastine®. Dan hoef ik maar 1x een oplossing te maken namelijk...

Afbeelding

De achtergrond is ook geplaatst op de midden module. Dat kon nu, nu de poten geleverd waren. Nog een voordeel van een eigen poten-set voor de fries dus!

Afbeelding

De achtergrond op maat gesneden en er tegen geplakt. Ditmaal met spuitlijm. Op de grote modulebaan heb ik dubbelzijdige plakband gebruikt. Dat werkt daar goed, echter steekt hier de foto aan weerszijden een cm of 2 uit, waardoor hij zichzelf steeds op wil rollen. Hij komt dan langzaam maar zeker steeds los. Met de lijm heeft hij daar geen last van!

Afbeelding

Op eBay had ik zeer goedkoop enkele bouwpakketten van DM-Toys.de gewonnen. De barakken van hun militair thema (uitgever Modellbahn Union). Uiteraard een proefbouw om te kijken wat je kunt zien door de vensters. Dat blijkt dus genoeg te zijn. Dus nadenken over een interieur en regelen dat dat er komt. Ik wil het 3d geprint hebben namelijk en heb al wat opties gevonden...

Dat was hem voor nu even. De komende dagen wel vrij, maar al volgepland met andere zaken. Tussendoor hoop ik nog wat te bouwen. Heb zin in het laatste groenwerk op de rechter module en het afwerken van het MCC traject aldaar!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door erik-n-fan »

Wat een vooruitgang weer! Keep it up!

Waar ik benieuwd naar ben is hoe je de servo’s wil aansturen, maar ook of bezoekers dit ook kunnen doen of jij alleen, ben je van plan om knoppen of schakelaars bij je modules te plaatsen voor dit soort acties? En waar / hoe wil je die plaatsen?


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Hi,
De servo's worden aangestuurd door een OC32. Ze worden in de treinenloop opgenomen en die is automatisch. Dus er komen geen knopjes op de modulebakken voor het publiek.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Gisteren en vandaag tussen het werken en sociale verplichtingen door weer wat kunnen doen. De afgelopen dagen staan vooral in het teken van het MCC traject op de rechter modulebak. Ik neem jullie er doorheen aan de hand van enkele foto's.

Afbeelding

De gaten met de reedcontacten zijn afgesmeerd met Alabastine®. Nu wachten tot het droog is en nieuwe proefritten. Elke keer als ik wat aanpas aan het wegdek of de electronica ga ik eerst testrijden, voordat ik met de scenery begin. Ik wil dat dit een probleemloos traject wordt en niet dat ik straks de scenery moet slopen omdat iets toch niet helemaal goed ligt...

Afbeelding

Ondertussen een van de 2 barakken van DM-Toys in elkaar gezet. Dit zijn laser-cut bouwsetjes van dik karton en hout. Ze zijn veel groffer dan de Markenburg producten waar ik vaker mee werk. Doch, qua detaillering vind ik ze er prima uitzien en krijgen ze een plaatsje op deze baan. Ik heb er 2.
Deze heb ik als proef gebouwd. Zo krijg ik een idee van de afmetingen, lichtval en mogelijkheden met het bouwpakket qua aankleding en inrichting.
In mijn eerdere post zag je al een foto van een venster waardoorheen je prima iets kon zien. Echter op deze plaats op de modulebak zie je helemaal niets door de ramen. Dus deze barak krijgt alleen wat aankleding aan de buitenkant. Binnenkijken lukt niet. Zeker niet als de andere barak er straks naast staat!

Afbeelding

Luifeltje van rest karton gemaakt en daaronder een warm-wit LEDje in Kristal Klear. Hoeven laatkomers van hun verlof niet in het donker naar de sleutel te zoeken...

Afbeelding

Ondertussen konden we proefrijden, dus het vrachtwagentje rijdt veelvuldig zijn (halve) rondjes...

Afbeelding

Na het drogen van de laatste Alabastine®, leverde de proefritten gisteravond geen bevredigend resultaat op. Enkele aanpassingen bleken noodzakelijk...

Afbeelding

Tussen deze sporen bleek ik het reedcontact echt te ver van de magneetband gestoken te hebben. Dus werd hij niet geactiveerd. Geen groot dilemma, immers zitten er nog 2 reedcontacten nabij, maar goed, het moet gewoon werken! Dus de magneetband losgehaald en opnieuw gericht...

Afbeelding

Hier eenzelfde euvel. Alleen bij het verleggen van de magneetband schoot ik uit met het mes en sneed de zendlus door. Dat was verre van handig! Dus een nieuw stuk zendlus er tussen gesoldeerd. Daarna alles weer afgesmeerd met een nieuwe lading Alabastine®. Hopelijk is dat morgen droog, zodat ik weer kan proefrijden!

Afbeelding

Ik had wat Alabastine® over. Het laat zich moeilijk bewaren, dus gelijk de middelste module ook voorzien van een eerste stuk wegdek. Omdat beide bakken op mijn werkkast stonden, kon ik mooi de moduleovergang maken...

Afbeelding

Preiser-view waarbij ik ook de barak heb geplaatst. Dit soort foto's helpen heel erg met het krijgen van sfeerimpressies en hoe ik het straks aan wil kleden...

Afbeelding

Preiser-view vanaf de voorste modulebak overgang naar de rechter module. De spoorwegovergang in de voorgrond is een 'loze' wat MCC betreft.Het MCC traject loopt in de achtergrond en slingert tussen alle sporen door. De scherpe bochten (radius 6 - 7 cm) worden tot op heden probleemloos genomen door de vrachtwagens. De bussen hebben er significant meer moeite mee, maar die mogen hier niet komen...

Afbeelding

Ter afsluiting even een overzichtsfoto. Links de midden module en rechts de rechter module. De verlichting moet ik in de fries van de midden module nog aanleggen. Hopelijk is morgen alles droog en kan ik voor de laatste keer proefrijden. Vanuit Duitsland is een pakket onderweg met soldaatjes en 2 loodsen. Die verwacht ik komende week. Dan zal het qua scenery op de rechter module hopelijk echt op gaan schieten. Kan niet wachten op het moment dat ik rangerende treinen kan fotograferen en filmen in "Kamp Rijen"

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door tv_man »

Erg leuk ziet het eruit. Begrijp ik het goed dat die auto's prima kunnen rijden over tamelijk oneffen wegen? De weg die als geverfd is ziet er grof uit op de foto. Heel fijn zand is dan misschien nog te doen, maar zelf zou ik heel erg geneigd zijn om heel vlakgeschuurde alabastine wegen te maken (maar ik heb zelf nooit gewerkt met deze autootjes dus weet niet wat hun toleranties zijn) Ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Ha Norman,

Zolang de sleper met richtmagneet niet 'vast loopt' tegen oneffendheden is het goed en kunnen de autootjes behoorlijk ruw terrein aan. De Alabastine® of andere ondergrond heel glad uitvoeren is niet aan te raden. Dat heb ik ook gedaan, zelfs door gewoon Styreen te gebruiken, maar dat blijkt weer te glad. De echt rubberen banden hebben dan te weinig grip. De FALLER en HEKI wegdekverf zijn ook 'ruw' als ze opdrogen. Iets opschuren kan, maar het werkt prima. Zo ook deze NOCH pasta. Het oogt ingezoomd erg grof, maar het asfalt in de 1:1 situatie is nou ook niet bepaald fijn en in tact. Ik vind het een mooi geheel zo.

Groetjes,

Hoontje


Plaats reactie