[Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Vandaag tussen het studeren door (lees: mijn boek lag op het bureau in dezelfde ruimte als waar ik aan het knutselen was), nog wat kunnen knutselen aan de baan. Op het programma stonden enkele zaken, die ik aan de hand van de onderstaande foto's aan jullie toon.

Afbeelding

Na alle tips her en der over het wegdek, de belijning en de "Paint-look", heb ik Paint Pro gekocht... :lol:
Zonder gein, het kon wel wat strakker en minder opvallend. Dus aan de slag.
De wegdektape die ik bij MCC-modelcarparts gekocht had, bleek niet te werken helaas. Dus wist ik niet goed, hoe verder.
Mijn vriendin was zoals altijd weer redder in nood en bleek voor haar knutselwerken 1mm afplaktape te hebben liggen. Nadat de oude witte belijning van verf weggekrabd was en het wegdek weer opnieuw van asfalt was voorzien, kon er geplakt gaan worden...

Afbeelding

@Merijn Dank voor jou tip. De wegenwiki hielp ook mee en nu is het bovenstaand resultaat...

Afbeelding

Ook is een begin gemaakt met het 'dichtmaken' van de doorgang...

Afbeelding

Een restje van de achtergrond foto is op maat gesneden en buigt met de weg mee de achtergrond in, waardoor je niet meer door de opening kunt kijken. Ook beperkt de foto de lichtinval, dus is het vrij donker. Enige nadeel, de lichten van de auto's weerkaatsen op de mat glanzende foto als ze erop afrijden. Bomen en bossages moeten de doorgang aan de scenery zijde verder verhullen...

Afbeelding

Om de servo die de agent bestuurt wat te verbergen, heb ik een start gemaakt met het bouwen van een afscherming. Simpel uit 2 lagen luciferhoutjes...

Afbeelding

Ze komen net boven het spoor uit. Dat is niet erg, met groen straks ziet het er glooiend uit en valt het allemaal niet zo op...

Afbeelding

Een afdekplaatje van visitekaartjes karton...

Afbeelding

Ook de servo's bij de poort van Kamp Rijen krijgen een dergelijk deksel...

Afbeelding

Alles met acrylverf opnieuw vol gekwast. Ditmaal gekozen voor de kleur "Burnt Sienna" in plaats van 'poepbruin'...

Afbeelding

Met de vertrouwde Alabastine® 2 fietspaden aangelegd. Deze krijgen later een beton-look. De spleten tussen de betonplaten hier en daar wat groen en vuil. Ben heel benieuwd of me die fijne details gaan lukken. Maar wie niet waagt, die niet wint...

Afbeelding

Voordat met groenen begonnen kan worden, het laatste stuk hekwerk rondom Kamp Rijen geplaatst én de oude commandantswoning. Een Artitec huisje wat ik nog had liggen...

Afbeelding

Detailopname van de poort voor het wegverkeer. Deze laat ik niet bewegen, helaas geen ruimte. Ik ga er wel gewapende militairen bijplaatsen, dan heb je toch nog iets van scenery die het aantrekkelijk maakt om naar te kijken...

Afbeelding

De situatie van bovenaf. De oude commandantswoning staat omringd door een zelfde hekwerk als het gehele kampement. Waarom dat is weet ik niet, maar het is al zo sinds de late jaren '70 als ik de foto's bekijk. Heden ten dage is dit gebouw, zoals de meeste gebouwen, allang gesloopt...

Afbeelding

Ok, op deze baan ook een kleine hint naar mijn andere hobby... Een geblust huis wat reeds dichtgetimmerd is...

Binnenkort gaat het groenen van deze module beginnen. Ook moet de toegangsweg naar het kamp, de Broodbaan, verder gedetailleerd worden, fietsers op de fietspaden, wat wegverkeer en bomen... heel veel bomen, geplaatst worden. En natuurlijk nog soldaten, waakhonden etc. etc.

Voor nu, tot zover,

Groetjes,

Hoontje



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door erik-n-fan »

Heerlijk wat een voortgang weer. En ideeën genoeg lees ik!

"Ik ga er wel gewapende militairen bijplaatsen, dan heb je toch nog iets van scenery die het aantrekkelijk maakt om naar te kijken..." En wat doen die militairen bij een open hek? Een vriendelijke passant onder schot houden die een Duitse herder aan z'n been heeft hangen offf toch wat neutraler een sigaretje aan het roken zijn?

Ik kijk alweer uit naar de volgende update!

PS: Ik had veel tijd kunnen besparen met gepruts met papier / karton als ik de visitekaartjes-tip zelf had bedacht! Super idee! Precies goede dikte voor dit soort zaken.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Hmmm dat sigaretje is wel een idee... Wilde ze gewoon het hek vast laten houden alsof ze het open en dichtdoen.

En de visitekaartjes zijn erg handig. Ik heb een hele berg oude locatie kaartjes van m'n oude werk. Ik gebruik ze als binnenmuren in m'n Markenburg huisjes, als verf en lijm plateautje en dus als afdekkertjes

Zijn ech theel fijn om mee te werken.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hans »

Hallo Hoontje,

Mooie voortgang weer.
Visitekaartjes heb ik ook nog liggen, maar Ik gebruik voor dat soort dingen overheadsheets of heel dun maquetteschuim. Ik was bang dat karton te gevoelig is voor vocht, of valt dat in de praktijk mee?

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Hoi Hans,

Bij mij valt het mee. Als ik er bang voor ben dan spuit ik het over met matte blanke lak/vernis. Het verdwijnt onder een laag scenery meestal, dus komt er geen vocht bij. Heb deze kaartjes zelfs aan spatwater blootgesteld, ze bleven heel en de druppel bleef erop liggen, onbehandeld zelfs. Dus nee, geen problemen ondervonden.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hans »

Hoi Hoontje,

Goed om te horen. Dat van die lak is trouwens een goed idee. Had ik even niet aan gedacht. Thnx.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Merijn »

Hoi Hoontje, geen dank! Die belijning ziet er nu goed uit zo, toch? Je hebt het toch maar gewoon geprobeerd, op het forum geplaatst en ook weer aangepast.

Blijft leuk om te zien hoe veel vorderingen je maakt bij elke post!

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

@Merijn zeker, dit is beter. Vind het fijn om zaken te posten en dan gegronde feedback te krijgen. Helpt om alles nog mooier te krijgen.

Kon het niet laten om nog wat details aan te brengen, dus nog even wat foto's...

Afbeelding

De fietspaden geverfd in een betonkleur. Het groen volgt later...

Afbeelding

Van een FALLER setje heb ik enkele fietsers geplaatst...

Afbeelding

Fietser no. 1...

Afbeelding

Fietser no. 2. Tevens zijn al enkele verkeersborden te zien...

Afbeelding

Enkele verkeersborden geplaatst...

Afbeelding

Ook op dit gedeelte van het hekwerk rond Kamp Rijen zitten waarschuwingsborden dat er met honden bewaakt wordt...

Afbeelding

Viessmann heeft bouwpakketten voor hun bekende lantaarnpalen. Een 4 tal in elkaar gezet vanavond en geplaatst. Aansluiten gebeurd later van de week...

Afbeelding

Stiekem wordt het echt al een zooi in de berm van verkeersborden en lantaarnpalen. Hopelijk helpt het groen straks om een en ander wat te breken...

Afbeelding

Ook de eerste wissel op kamp Rijen heeft zijn wisselsteller terug. Helaas geen functionele, van de andere kant, teveel beweging is ook teveel van het goede denk ik...

Afbeelding

Totaal overzicht van het gebied waar vanavond nog aan geknutseld is. De plaatsen waar groen moet komen, zijn weer voorzien van "Burnt Sienna" acryl verf van de ACTION...

Zo, nu slapen!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Ronald2016 »

Weer een hoop mooie details. Zijn de gaatjes van het hekwerk per ongeluk vol gelopen met verf of hoort het zo?


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Per ongeluk volgelopen met spuiten inderdaad. Ik ben heel blij met het vele woekerende groen ;) dan ga ik het zoveel mogelijk verhullen.



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door erik-n-fan »

Kom op! Beetje geduld, stukje verenstaal of cocktail prikker puntje en t is zo gefixed (denk ik :-) )


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Neen, dan breekt het hekwerk. Heb het zelfs geprobeerd met een verhitte injectienaald . Ach het komt goed en valt alleen op foto's op. :)

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Krab »

Was er geen slagboom achter het open hek ?
Meestal heb je die er wel staan op kazernes .
Super gedaan weer Alwin . ;)

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Ha Sjaak, nope, geen slagboom. Wel nog twee wachthuisjes op de hoeken van het kamp, maar die moet ik nog maken.
Morgen gaat er eerst het groen op en dan ga ik me bezighouden met testrijden denk ik.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door RieX »

Wat een erg leuk onderwerp, hou wel van het militaire thema. Mooi gemaakt allemaal Alwin en dat in zo'n hoog tempo. Ik neem aan dat je voor je militaire voertuigen al op panzer-shop.nl bent geweest?


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Jup daar en bij DM-Toys.de. Eerst de scenery verder afwerken. En heel veel voertuigen kunnen er niet meer bij vrees ik...

Groetjes Hoontje


Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door RieX »

Nee dit is geen lay out waar een overvloed aan materieel moet staan, maar een vier tonnertje her en der staat wel erg fraai denk ik zo. Wat haal je bij DM trouwens? Die heeft geen Nederlands materieel dacht ik. Keep up the good work!


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

DM heeft wel modern NATO personeel in gevechtstenue, van het merk Pegasus. De schaal is 1:144, maar naast de treinen valt het niet op. Daarnaast komen de gebouwen er vandaan en een Bergingstank naar M8 model, waarvan er ooit 1 op de Vijf Eiken is getest.
De DAF YA4400 gaat er zeker komen. Links en rechts, net als de Mercedesjes en misschien ga ik nog een VW Transporter bus verstoppen, verkleed als brandweerauto Otje als knipoog naar mijn eigen verleden.
Echter, eerst de baan goed rijdend krijgen en qua groenwerk goed op orde krijgen, voordat ik met de statische voertuigen aan de slag ga.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afbeelding

Storm op de middelste module...

Afbeelding

Na stofzuigen, weer mooi wildgras wat langs het fietspad omhoog komt...

Afbeelding

Nieuwe boompjes. Ik was volledig door mijn voorraad groenspul heen, dus in Houten nieuwe Heki Flör gekocht in verschillende tinten en grote zakken met grassen in verschillende lengtes en kleuren...

Afbeelding

Kleine voorraad van boompjes. Deze zijn op een basis van electradraad met Anita Decor Schorspasta en dus Heki Flör en wat fine turf...

Afbeelding

Geplaatst op de baan...

Afbeelding

De opa kan lekker langs de bomen fietsen...

Afbeelding

Helaas te weinig boompjes gemaakt voor de beschutting van deze jonge dame, ze zal nog even moeten wachten...

Afbeelding

Agentje op de weg is goed te zien...

Afbeelding

Agentje weg...

Afbeelding

Totaaloverzicht. Ook de doorgang naar de achterzijde voor de MCC Auto's valt zo geheel weg. De combinatie met de achtergrondfoto maakt dat het wel een diepe tunnel lijkt of een heel donker bos. Wellicht steek ik er nog een LED achter, om te kijken of het wat minder een 'zwart gat' is...

Dat was hem weer. Komende week examens dus eigenlijk had ik moeten studeren. Het bouwtempo zal wat lager komen te liggen door drukte...

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Ronald2016 »

Wat een verandering als je gras en boompjes plant.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hans »

Hallo Hoontje,

Het is prachtig geworden. Heel natuurgetrouw en die fietsers maken het af.
Heel fraai uitgewerkt.
Petje af weer en fijn dat je laat zien hoe je het voor elkaar krijgt.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door william »

Mooi gedaan Alwin en succes met studeren.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Merijn »

Leuke foto’s weer Hoontje!

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Krab »

Zo is je examen nog niet achter de rug ,zag je in een duikerspak op Facebook staan .
Of zijn er morgen nog wat examens te doen door je .
Succes dan en we zien je weer wel hier verschijnen .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

*Uche Uche* wat een stof hier! Logisch ook, als het plotsklaps een dikke maand stilligt. Mijn examens, werk en gewoonweg het leven waren even teveel om ook nog te kunnen bouwen aan de baan. Dit weekend eindelijk weer een paar uurtjes tussen de diensten door en zonder huishoudelijke verplichtingen, dus heb lekker details zitten kliederen...
@Krab Dat was geen brandweerduikpak wat je zag ;) We hebben geen duikers aan deze kant van de regio, slechts oppervlakteredders. Dat ben ik dus sinds kort ook.

Afbeelding

Vorige week nam mijn broertje me mee naar de treinbeurs in Tilburg. 's Ochtends en 's avonds had ik verplichtingen waardoor ik dus niet meekon naar Lochem. Hopelijk kan dat volgend jaar wel!
Bovenstaand boek voor een prikkie en een 'zo-lelijke-dat-hij-mooi-is-wagon' gekocht voor mijn militaire trein...

Afbeelding

Vandaag was er weer een kleine groene tornado. Het meeste groffe groenwerk komt nu echt wel tot een einde. Alleen de tuin van de commandantenwoning verdiend nog aandacht...

Afbeelding

Na stofzuigen...

Afbeelding

Na plaatsen van boompjes...

Afbeelding

De bomen heb ik afgelopen weken af en toe zitten draaien en voorzien van details. Vandaag was het zover dat ze geplant konden worden!
Het gras in het wissel is een probeersel. De bewegende delen zijn gewoon vrij.
Victor Lansink heeft ooit een foto gemaakt vanaf de andere kant van het hek. Klik op bovenstaande foto om die te zien. Lijkt het een beetje?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele doorkijkjes en detailopname, nadat de bomen geplant zijn. In werkelijkheid stonden er aan weerszijden van het spoor 3 bomen bij binnenkomst. Echter heb ik daar niet voldoende ruimte voor. Dit ziet er ook wel prima uit eigenlijk...

Afbeelding

Afbeelding

Een 2e Marechaussee busje in de maak. Alleen de nummerplaten moeten er nog op, dan krijgt deze een plekje. Waar precies weet ik nog niet...

Afbeelding

Totaal overzicht van de baan, met alle bomen en groen ziet het er echt leuk uit zo, al zeg ik het zelf!

Wanneer een volgende update komt, weet ik niet precies, de komende weken heb ik de laatste 2 maanden van m'n opleiding en daarin moet een compleet nieuw iets geleerd worden. Dat is erg pittig en bovenal tijdrovend. Naast het personeelstekort en huishouden, niet de beste ingrediënten voor het nieuwe modelspoorseizoen helaas :'(

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Plaats reactie