[Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Dank heren


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Vandaag een 'mijlpaal'. De rechter module is helemaal klaar voor zover nu mogelijk. Zowel technisch als qua scenery. Vandaag weer even proefgereden en de treinen rijden er goed op. Dus door naar de middelste bak. Nog even enkele foto's van de laatste werkzaamheden van vandaag.

Afbeelding

Afbeelding

Enkele bossages (Woodland Scenics clump foliages met Woodland Scenics Fine Turf) aangebracht in de grasmat en het oogt nog verwilderder dan daarvoor...

Afbeelding

Enkele zelf gemaakte bomen (IJzerdraad manier) geven het geheel wederom een andere indruk...

Afbeelding

Afbeelding

2 Zelf gemaakte bomen van ijzerdraad en HEKI flör matten. Door verschillende manieren van bevestigen van de HEKI, krijgt elke boom een unieke 'kruin'...

Afbeelding

Een van de loodsen heeft een klimop gekregen van HEKI flör...

Afbeelding

Deze spoorwegovergang blijft enkel uit zand bestaan...

Afbeelding

2 Soldaten mogen wachtlopen. In de loodsen liggen namelijk allerlei 'staatsgeheimen' zoals een compleet vliegtuig...

Afbeelding

Zo met een hekwerk is de sfeer al snel (bijna) compleet...

Afbeelding

Nu is het tijd voor de kleinste details. Zoals hier de waarschuwingsborden "Pas op, bewaking door honden"...

Afbeelding

Afbeelding

2 Overzichten van de afgewerkte module...

Afbeelding

Komende tijd ga ik met deze module aan de slag. De electronica voor het spoor en wissel is reeds aangelegd. Wel moet er nog een servo onder de wissel geplaatst worden. Ook moet hier het hele MCC traject nog voorzien worden van wegdek, zendlus en reedcontacten. Kortom, nog genoeg te doen, voordat de echte scenery erop komt...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Nico Essers »

Je gaat weer super snel met je baan Hoontje, het ziet er allemaal super uit.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door erik-n-fan »

Wat een tempo! Stop je er ook veel tijd in afgelopen dagen of heb je je rechter en linker arm vervangen voor een set 3D Printers en Bob Ross kleurautomaten? :-D

Ben benieuwd naar de volgnde module!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Dank heren. Het bouwtempo lag inderdaad hoog de afgelopen dagen. Dit omdat ik de rechter module gewoon af wilde hebben én steeds vroeg gewekt werd door m'n andere hobby. Dan hou je heel veel tijd over op je vrije dagen! Komende weken weer ouderwets lange diensten en verplichtingen, dus dan is het tempo weer knap lager...
Daarnaast moet ik de Hoe To's ook eens in elkaar gaan knutselen, dat vreet ook tijd...
We gaan wel zien hoe ver ik kom van de zomer!

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Michiel »

Die Benelux hondekop, is dat een omgeschilderde Piko? Zo'n Belgische oerversie met zandgele streep zie ik wel zitten. Mooi model!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door traiNiac »

Hallo Alwin,

Zojuist je nieuwe draadje geheel doorgenomen. Ziet er veelbelovend uit. Leuk dat je ons in detail deelgenoot maakt van de bouw. Je groenwerk ziet er al goed uit.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Dank heren. De Benelux hondekop is een zelfbouw model van voordat PIKO haar hondekop uitbracht. Heb het model ooit overgenomen van een handelaar die niet meer wist uit welke partij het kwam. Het oogt behoorlijk verfomfaaid en gebruikt, prima voor deze baan dus!

Groetjes,

Hoontje



tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door tv_man »

De module ziet er erg fraai uit, petje af!

Benieuw trouwens hoe het er in het echt donker uitziet (kijkend naar de lichtmasten, koplampen op de auto's en denkend hoe de schaduwen zouden vallen!)

Een idee voor het vliegtuig: is er niet toevallig een bouwpakket van een vliegtuig in schaal 1:144 dat in de loods zou kunnen passen? De schaal is mijns inziens niet te ver van 1:160 en omdat je vliegtuigen en treinen niet zo vaak pal naast elkaar ziet staan merk je niet dat ze niet precies dezelfde schaal zijn.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Hoi Norman,

Dank voor het compliment. Inzake het vliegtuig snap ik je niet helemaal. Het wrak past in de loods namelijk. Dus vanwaar zou ik een nieuw model moeten kopen/maken?

Groetjes,

Hoontje



tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door tv_man »

Er hoeft geen nieuw vliegtuig te komen, zat weer hardop te denken over hoe een dergelijke scene een op een iets andere manier gemaakt zou kunnen worden.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Ah zo. Dan snap ik hem. :) Heb gezocht naar passende modellen. Meeste wat ik kon vinden was 1:35 of 1:72 of 1:500 en die laatste was niet gedetailleerd en te klein. Maar goede tip en zeker het onderzoeken waard!

Momenteel erg druk met de andere hobby, dus de bouw van de middelste module ligt volledig stil...

Groetjes

Hoontje



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door erik-n-fan »

Hier ligt het bouwen ook stil ivm overige activiteiten 😉


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Alro »

Op zich geen andere noodzakelijke werkzaamheden, maar ja, ‘t is ook zo’n lekker weer :roll:
Gelukkig kan ik m’n modules makkelijk buiten zetten en onder het zonnescherm verder prutsen.
Dat gaat allemaal niet echt snel, maar we hebben geen haast ;)
Ik zal proberen m’n vorderingen tot nu toe vanavond op ‘t forum te plaatsen.

En voor Hoontje:
Je bent de afgelopen tijd als een speer gegaan en ons flink verwent met je vorderingen dus ik denk dat af en toe een pauze geen kwaad kan :D


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Alwin,

Je werkzaamheden eens even bekeken en je draad van de laatste tijd weer eens even door gebladerd.
Mooi al die details vooral het zwarte hek werk met dat prikkeldraad er boven is echt realistisch. Ik zie het helemaal vormen hoe de plaats beschermt werd (wordt) tegen indringers.
Ook de gehele opzet is goed van die module veel ruimte met veel ruigte.

heerlijk om te bewonderen.
Ben benieuwd naar de volgende module.

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Dank allen.

Bouwupdate:

Vandaag lekker vrij. Wist niet wat me overkwam! na een hele drukke periode zijn vandaag en morgen gewoon leeg in de agenda. Dus wat kunnen knutselen!
Op het programma stond de aanleg van het MCC traject op de middelste module. Ik gebruik wederom de Alabastine ® manier. Foto's:

Afbeelding

Zo zag de module eruit voor aanvang van de knutselwerkzaamheden...

Afbeelding

Afbeelding

De wegen zijn aangesmeerd en bevatten ook al de reedcontacten. Van die laatste heb ik geen foto's gemaakt. Dat ben ik vergeten. Normaliter leg ik eerst het wegdek aan en test dan of de zendlus werkt. Nu gekozen om alles aan te leggen. De zendlus is getest door de boel in te schakelen na aanleg en te kijken of ik het autootje commando's kon geven. Dat werkte goed. Hetzelfde met de reedcontacten gedaan...

Afbeelding

Nabij de ingang van kamp Rijen ligt een spoorwegovergang op het terrein. Deze ook weer aangesmeerd...

Afbeelding

De doorgang door de achterwand. Straks wordt dit d.m.v. bomen weggewerkt. Nu is het een gapend gat...

Afbeelding

Aan de achterzijde van de bak buigt de weg af naar de linker module. Omdat mijn krimpkous op is kan ik hier de weg niet verder afwerken. Ik kan immers de reedcontacten niet meer in orde maken...

Afbeelding

Om te zorgen dat de voertuigen niet gehinderd gaan worden door allerhande bedrading en electronica, heb ik een kabelgoot boven de weg gehangen. Zo blijven draden en voertuigen goed gescheiden...

Afbeelding

De UCCI en SWdec's zijn vast geinstalleerd en voorzien van een op maat gemaakte bandkabel. De stekkers erop knijpen is een uitdaging, maar met behulp van een grote waterpomptang lukte het aardig. Je moet namelijk de stekkertjes in 1x goed aanklemmen. Ze passen precies in de bek van de tang, dus dat ging vlot!

Afbeelding

Verder vooral onder de bak en aan de achterzijde bezig geweest. De electronica aangesloten voor de servo's, bakverlichting en wat voorbereidend kabelwerk...

Afbeelding

De 2e 25-polige stekker zit inmiddels ook weer vol. Binnenkort maar eens nieuwe bestellen bij Conrad, want heb er nog meer nodig dus...

Morgen is hopelijk het wegdek goed droog. Dan ga ik dat verder afwerken en kan ik op deze bak beginnen met de scenery! Wat vooral uit groenwerk zal bestaan...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Mjah en dan gaat er een hele middag voorbij waarin driftig geknutseld is, maar zonder groot resultaat. Althans, ik ben lekker aan het prutsen met de techniek voor de spoorwegovergang in de Oosterhoutse weg. Hier moeten agenten de weg afsluiten als de trein hem kruist. Dat werd veel passen, meten en testen. Helaas zonder bevredigend resultaat. Wat wel direct werkte, was de hardware van Domburg Trainsupport. Ik mag iTrain 5 testen inclusief de handbrdiening. Werkte binnen 15 minuten na uitpakken en aansluiten. Echt plug & play! Wat doet het? Nou via iTrain dus handbediende, analoge locs laten rijden via DINAMO. Soort trafo aan je digitale systeem. Enige verschil is dat de analoge locs zich gedragen als hun digitale tegenhangers. Het werkt erg fijn.
Daarnaast nog wat groen geknutseld en de eerste barak geplaatst. Goed, foto's!

Afbeelding

De controller, laptop en verdere testopstelling van DTS...

Afbeelding

Conrad bracht ook nog wat benodigdheden, zoals krimpkous én hondjes! Wat is en militaire basis nou zonder waakhonden???

Afbeelding

De donor. Dit busje ga ik transformeren tot Marechaussee busje...

Afbeelding

Eerst alles verven. Dan nog lampen, transfers en decals erop...

Afbeelding

Een van de testopstellingen van vandaag. Bedoeling is dat de agent op het verenstaal vast komt te staan en zo de bermen in beweegt. Het verenstaal ga ik wegwerken door het hetzelfde te kleuren als het wegdek. Deze optie is tot dusver de betrouwbaarste gebleken...

Afbeelding

Rechtsboven op de module ben ik begonnen met het aankleden. Gewoon wat proberen. Overigens is linksonder de test met de overweg te zien. De zwarte vlek is een poging om de sleuf van de aandrijving weg te werken. Dat werkt niet...

Afbeelding

De barak op zijn definitieve plaats. Tussen de achtergrond en de barak ligt een groenstrook...

Afbeelding

Wat simpele takjes zeeschuim en wat strooisel. Het afdak met lampje op de barak is een eigen bedenksel. Het geeft het gebouw net wat meer smoel...

Afbeelding

De andere zijde. Hier komen straks nog allerlei bossages en de afrastering tussen de weg en het kamp...

Inmiddels heeft mijn MCC autootje ook flinke kuren, dus testen wil niet echt meer. Binnenkort begint mijn vakantie, eens zien of ik dan weer echt meters kan maken!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Alro »

Hoontje schreef: 10 jul 2019 23:15 Afbeelding

Dit busje ga ik transformeren tot Marechaussee busje...
Pfffft, de blauwe marechaussee, dat waren nog eens matennaaiers (ik hoop dat ik niemand hier beledig :roll: maar ik had toch meer op met de groene gasten!)

Maar, goed (dat was nog even oud zeer).

Je bent weer lekker bezig, Hoon.
Ik hoop dat je de MCC karretjes weer gauw op de rit krijgt.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door shoven »

Alro schreef: 13 jul 2019 11:38 Pfffft, de blauwe marechaussee, dat waren nog eens matennaaiers (ik hoop dat ik niemand hier beledig :roll: maar ik had toch meer op met de groene gasten!)

Maar, goed (dat was nog even oud zeer).
OK, biecht maar op. Wat had je uitgevreten? :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Jeroen »

Kratsch! (het geluid van een zak chips)

Klengrinkelbatsbam (het geluid van een krat bier)


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Daar ben ik stiekem ook benieuwd naar. ;) Maar is wellicht niet passend voor hier...
Vandaag in Lochem nieuwe aanwinsten gehaald. Morgen foto's en hopelijk veel knutselen aan de middelste bak.
Ik houd jullie uiteraard op de hoogte.

Groetjes

Hoontje



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door erik-n-fan »

Dan heb ik je misgelopen in Lochem vandaag. Voor mij moet het klussen nog iets langer wachten maar aan een tekort aan materiaal ligt het nu niet meer.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Alro »

Hoontje schreef: 13 jul 2019 20:32 Daar ben ik stiekem ook benieuwd naar. ;) Maar is wellicht niet passend voor hier...
Daarom heb ik er ook niet verder over uitgeweid :lol: (ach, je bent jong en dienstplichtig)

Ben benieuwd wat je nog meer voor ons in petto hebt.
Lochem was me toch nog iets te ver om ff tussendoor aan te wippen al leek het me wel reuze gezellig.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afgelopen week af en toe wat bouwtijd en vandaag zowaar tijd om weer wat "Hoontje's How To's te monteren. Het leven is mooi soms!
Goed, wat heb ik gedaan? Na vorige week zaterdag niet beschikbaar te hoeven zijn voor de brandweer, ontstond ruimte om naar Lochem af te reizen. Daar aangekomen heb ik gerichte inkopen gedaan voor deze baan. Ik was namelijk op zoek naar mooie bomen en/of zelfbouw pakketten. Daarnaast wil ik de scene van het uitladen van een containertrein voor SFOR uitbeelden op mijn baan, dus een prima excuus om de containerwagons van Arnold mee te nemen. Een autootje van MINI's en de NOCH pakketten completeren de vangst. Maar het volk wil vast foto's, bij deze;

Afbeelding

De aanwinsten uit het Lochemse...

Na al dat moois aangeschaft te hebben, kon ik gaan knutselen. Bedoeling was om een begin te maken met de Rijense Hei

Afbeelding

Dit gebied dus. In de jaren '80 lagen de sportvelden daar nog niet, maar was het nog een heide en bosgebied met kleine zandverstuivingen...

Afbeelding

En hier zie je het gebied op de modulebaan. Althans, waar het moet gaan komen dan. De zandverstuivingen zijn voorzien van een basisgrond kleur uit het NOCH landschapsbouwpakket. De overige grond is bruin geverfd met Acryl verf van de ACTION.

Afbeelding

De bodem rondom ingesmeerd met NOCH lijm om hier later met de statische begrasser (RTS 35Kv) de eerste heide planten en ondergrond op te plempen...

Afbeelding

Een deken van Woodland Scenics fibers 4 en 7 mm lang, 'dark green' dient als basis voor de heide ondergrond. Dit is nog te dik, ik dun het later uit, zodat je van die 'eilanden' krijgt...

Afbeelding

Eromheen komt gewoon hoog gras, allerlei kleuren en lengtes van Busch, Noch, Faller en Woodland Scenics. Ik gebruik expres gras als ondergrond, straks met allerlei strooisels eroverheen lijkt het niet meer op een grasmat, maar op een veelzijdig gekleurde ondergrond...

Afbeelding

Ook dit stuk van het raccordement oogt vervallen. Dus links en rechts wat gras ook tussen de spoorstaven. Die spoorbielzen zijn helemaal begraven in de bedding. Die heb ik al veel eerder aangelegd. Nu is die goed droog en uitgehard, dus kan er goed op werken, zonder bang te zijn dat hij beschadigd.

Afbeelding

Afbeelding

2 maal het overpad in het Kleine Vospad. Ook hier gras en zand. Het is immers een zandpad. Hoewel ik geloof dat het tegenwoordig een mooi fietspad is geworden. Binnenkort weer eens gaan kijken...

Afbeelding

Proefrijden. Natuurlijk moet de NS2454 mijn nieuwe aanwinsten af gaan leveren op Kamp Rijen...

Afbeelding

Afbeelding

Verschillende bossages en boompjes die ik gemaakt heb met behulp van de NOCH pakketten. Heel simpel gemaakt, verschillende kleuren strooisel, spuitlijm en een takje zeeschuim... Hoe ik dat precies doe zie je in mijn nieuwste "How To". Die vind je hier:



Afbeelding

Voordat er bomen en bossen gepland konden worden, heb ik het Kleine Vospad aangelegd. Een zandpad tussen de Stationsweg Zuid en de Oosterhoutseweg. Tegenwoordig dus fietspad...

Afbeelding

Tante Bep gaat haar hondje direct uitlaten over het nieuwe zandpaadje. Het riempje is een Woodland Scenics fiber van 7 mm. Best dik als je zo op de foto kijkt. In werkelijkheid zie je hem amper. En Bello het hondje, uit een nieuwe NOCH set, is natuurlijk ook een ontembaar levendig hondje wat goed vast moet blijven zitten...

Afbeelding

Eerste bosjes en boompjes langs het zandpad. Met de eerder aangebrachte achtergrond geeft het al een hele mooie dieptewerking...

Afbeelding

Nog wat meer bomen en bosjes. Maar het gaat om de voorgrond, de lange grassprieten dragen links en rechts wat vlokken, daardoor lijken het bloemen. Ik heb ze gemaakt door wat spuitlijm op het gras te spuiten (klein beetje/pufje!) en dan heel klein beetje strooisel. Direct wegzuigen met een stofzuiger en tadaaa.... Oh ja, de NOCH boompjes kunnen een stofzuiger-orkaan niet hebben leerde ik. Dus moest nieuwe boompjes maken...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verschillende hoogtes van hei planten. De vlokken zijn of direct op de ondergrond aangebracht, of op kleine zeeschuim bosjes. In dit laatste geval heb ik gewoon 1 grote tak zeeschuim besproeid met spuitlijm en bevlokt met paarse en blauwe vlokken. Daarna trek ik daar kleine zijtakjes af, zo krijg je kleine bosjes hei...

Afbeelding

De achtergrond kleuren en de bomen direct daarvoor vallen enigzins in hetzelfde spectrum. Hopelijk wordt daardoor de dieptewerking straks nog meer benadrukt en lijkt mijn baan oneindig groot...

Afbeelding

Het raccordementslijntje raakt al mooi overwoekerd. Tante Bep wandelt onbevreesd door het steeds dichter wordende bos...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verschillende doorkijkjes rondom het raccordementslijntje. Vooral geprobeerd dat het er op 'Preiser-hoogte' interessant uitziet. Ook ontstaan door de lichte boog in het spoor en de vele bossen en boompjes hele mooie verdwijn/verschijn punten voor de treinen...

Afbeelding

Van bovenaf valt dat verdwijnen overigens wel echt vies tegen. Misschien nog wat hoge bomen die over het spoor hangen planten...

Afbeelding

En zo ziet de modulebak er inmiddels uit na een paar middagen knutselen. Het laatste stuk wat op deze module nog moet gebeuren is rechts de Oosterhoutseweg inclusief spoorwegovergang en de toegang tot "Kamp Rijen". Dus MCC aangezwengeld om te testrijden. Bleek de zendlus niet te werken...

Afbeelding

Dit was de reden. De zendlus was doorgesneden bij het werken en testen van de spoorwegovergang techniek. Dom!!!

Afbeelding

Met de soldeerbout en een krimpkousje ter bescherming van de nieuwe soldering, bleek het snel opgelost...

Afbeelding

En daar gaat de bus weer! De verschillende servo's die je ziet zijn bedoeld voor de aansturing voor de spoorwegovergang (links) en de toegangspoort tot Kamp Rijen (rechts). Hier vertel ik later meer over...

Omdat de techniek even niet meer wilde meewerken. De computer had updates nodig en ik was er ook wel klaar mee, ben ik lekker gaan proefrijden en foto's gaan maken van de NS 2454 die over het spoortje van en naar Kamp Rijen pendelt...

Afbeelding

Deze foto poste ik van de week op facebook. De sfeer is 'spot on', ik wil een mooi overwoekerd, maar technisch goed berijdbaar baantje. Gezien de berg likes en hartjes die ik ontving, geloof ik dat men het met mij eens was. Stiekem (ok niet zo stiekem) ben ik wel écht heel trots op dit resultaat!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Straks, als de derde (en laatste) module van deze baan af is, dan zal de achtergrond verdwijnen. Je kijkt dan richting de Curver gebouwen en hoofdlijn. Nu heb ik provisorisch de achtergrondfoto van die module aan de zijkant van deze module gemaakt. Het effect ervan is, vind ik, erg goed!

Het is echt genieten om een keer dit soort foto's op een door mijzelf gebouwde baan te kunnen maken! Op facebook vroegen mensen hoe lang ik hiermee bezig ben geweest. Alles bij elkaar nog geen 8 uur. Het is echt een beetje uitproberen en met de juiste middelen werken. Door tussendoor goed te kijken hoe iets wordt, eventueel foto's te maken en test te rijden, ontdek je of iets mooi is of toch niet. Heel veel boompjes zijn verplant op de module totdat ik tevreden was. In mijn komende how to ga ik hier verder op in en laat ik zien hoe ik het gemaakt heb.
Nu nog ff genieten...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



tv_man
Berichten: 1439
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door tv_man »

Ben het er helemaal mee eens dat het resultaat er mag wezen!

Altijd een puzzel om precies de goede compositie te krijgen en de kleuren te laten 'kloppen' maar mijns inziens ziet het er gebalanceerd chaotisch uit hoe het er in het echt ook uit zou kunnen zien. En tante Bep staat erg fotogeniek op de foto!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie