[Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door FidOo »

Die achtergrond doet echt een hoop zeg. De rest ziet er ook prima uit. Ben je niet bang voor gras in je auto's op deze manier?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Auto's gaan over het asfalt en een zandweg rijden. Hij liep van de baan af en banjerde toen door het gras. Stoer, maar technisch niet handig inderdaad. Dus geen grasveld om over te crossen.
Thanks voor het compliment.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door geertvt »

Lekker bezig geweest zeg!


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Afgelopen tijd niet veel kunnen doen. Vandaag even een uurtje tijd gehad en dus gauw het MCC traject op de rechter module afgemaakt. Althans, de Alabastine® gesmeerd. Verder is er nog wat scenery bijgekomen op deze bak. Omdat deze module nu staat te drogen, aan het experimenteren geweest met servo's bevestigen voor de openslaande poorten. Door de hardschuimen ondergrond, kon ik eenvoudig de ruimte voor de servo uitsnijden in de eerste laag, de tweede schuimlaag daaronder bleef intact, de servo valt mooi weg in het geheel.
Maar genoeg gel*ld, het volk wil plaatjes!

Afbeelding

Het achterste hoekje op deze module. Ook dit spoor ligt in de ballast en de eerste basiskleuren zijn aangebracht. De magneetband was op, dus lag het even stil in afwachting van de postbode. Deze is van de week geweest, dus we kunnen door...

Afbeelding

De boel met een eerste laag Alabastine® afgesmeerd. De wegen over de sporen moeten zandpaden worden, ik beraad me nog hoe ik dat precies ga doen. Of ik ze met zand bestrooi, of met NOCH landbau paste aansmeer. Nu moet dit eerst de komende dagen drogen...

Afbeelding

De sporen worden tijdelijk dichtgesmeerd. Later kras ik dit dus uit met een kraspen/tandarts haakje...

Afbeelding

Naast de eerder geplaatste boom, is er nu ook een Unimog op de baan verschenen. Deze is van Herpa en het doel was om hier een MCC wagen van te maken, echter had ik niet goed gelezen en bleek deze versie vaste assen te hebben. Nu staat hij langs de weg. Ik heb met 0402 LED's verlichting ingebouwd, zodat als de zon onder gaat, hij gewoon met verlichting kan 'rijden'. Rondom de wagen komt straks een scene met soldaatjes. Deze poppetjes zijn echter nog erg kwetsbaar, dus die plaats ik later...

Afbeelding

Met verf van Revell, eigen gemaakte transfers en poeders van Artitec is het een mooi model geworden. Ik zag wel op de foto dat de nummerplaat verre van strak afgedrukt is, maar of ik die vervang weet ik nog niet...

Afbeelding

"Preiser-view" vanaf de voorzijde van de bak. Ik vind dat er zo best al wat reliëf ontstaat. Ik heb verschillende lagen gras en fine turf gestrooid. Ook is het gras van allerlei lengten en kleurtinten groen. Het relief komt doordat de sporen op hun bielzen zo'n 2 mm omhoog komen, als je daar dan ballast tegen strooit en bodembedekking, krijg je kennelijk dus leuke effecten in het landschap! Vooralsnog ben ik dik tevreden. Uiteraard moet er nog heel veel gebeuren om het echt mooi te krijgen. Ik wil nog verschillende bossages aanleggen en wat boompjes hier en daar. Ook de gebouwen staan er nog niet op. Sterker nog, daar moet ik nog aan beginnen. Eerste prioriteit heeft nu dat de bakken technisch goed zijn. Daarmee bedoel ik:

- het hele spul rijdt goed over de baan en in iTrain, zowel de treinen als de vrachtauto's
- de poorten gaan open en dicht, zoals ik wil.
- wissels werken incl polarisatie
- dag-nachtverlichting is aangebracht en werkend
- achtergrondplaat bevestigen
- achtergrondfoto's goed bevestigen
- electronica en bedrading netjes wegwerken

Mogelijk werk ik verder per module. Dat bevalt me voor nu eigenlijk best. Alleen omdat deze bak nu moet drogen en ik niet alles onder de Alabastine® wil smeren, toch wat aan de klus op de andere bak gegaan...

Afbeelding

Deze servo's gaan straks de poorten openen en sluiten die het terrein afsloten. Zoals gezegd, ze zitten klemvast in de schuimplaat. Later uitgebreid gaan testen. Echter moet deze module nog zijn frieslijst krijgen en allerlei andere 'grote' zaken moeten gebeuren, voordat ik de fragiele hekjes ga plaatsen. Alleen heb ik daar nu geen zin in. Dus daar gaan we de volgende keer maar weer mee verder!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Vandaag weer even een uurtje tijd. De afgelopen dagen een start gemaakt met de aanleg van de baan op de middelste module. Voordat dit kon, moest er eerst nog iets aan de modulebakken qua constructie gebeuren. Deze module had nog geen zelfstandig staande frieslijst namelijk. De fries werd tussen de andere 2 bakken geklemd. Als de baan alleen opgezet moet worden, werkt dat net niet handig. Dus extra poten bestelt bij Markenburg.nl en deze nu gemonteerd. Ook heb ik de poten aangepast voor het MCC tracé wat achter de schermen loopt. Er zit een gat in zodat van de ene, naar de andere modulebak gereden kan worden, zonder dat dit in de scenery te zien is. Helaas heb ik hier nog geen foto's van. Die volgen later wel een keer!

Afbeelding

Bovenaan de reden waarom ik vast met de middelste module ben begonnen. Het liefst werk ik per module alles af. Echter, zoals je hierboven ziet, moest ik wachten tot de Alabastine® droog was, zodat ik het wegdek verder af kan werken. Dat drogen wilde niet vlotten. Na schuren brokkelde het af, dus zal wel verkeerde mengverhouding hebben gebruikt. Op de foto is het laatste resultaat te zien. De gaten voor de reedcontacten zitten er ook al in en de spoorovergangen zijn uitgekrabt. Het testrijden liet zien dat er vaak van de baan afgeweken werd, vandaar dat ik her en der nieuwe magneetband of extra magneetband heb gelegd. Straks, als ook op de middenbak het wegdek ligt, strijk ik alles af met Alabastine®. Dan hoef ik maar 1x een oplossing te maken namelijk...

Afbeelding

De achtergrond is ook geplaatst op de midden module. Dat kon nu, nu de poten geleverd waren. Nog een voordeel van een eigen poten-set voor de fries dus!

Afbeelding

De achtergrond op maat gesneden en er tegen geplakt. Ditmaal met spuitlijm. Op de grote modulebaan heb ik dubbelzijdige plakband gebruikt. Dat werkt daar goed, echter steekt hier de foto aan weerszijden een cm of 2 uit, waardoor hij zichzelf steeds op wil rollen. Hij komt dan langzaam maar zeker steeds los. Met de lijm heeft hij daar geen last van!

Afbeelding

Op eBay had ik zeer goedkoop enkele bouwpakketten van DM-Toys.de gewonnen. De barakken van hun militair thema (uitgever Modellbahn Union). Uiteraard een proefbouw om te kijken wat je kunt zien door de vensters. Dat blijkt dus genoeg te zijn. Dus nadenken over een interieur en regelen dat dat er komt. Ik wil het 3d geprint hebben namelijk en heb al wat opties gevonden...

Dat was hem voor nu even. De komende dagen wel vrij, maar al volgepland met andere zaken. Tussendoor hoop ik nog wat te bouwen. Heb zin in het laatste groenwerk op de rechter module en het afwerken van het MCC traject aldaar!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door erik-n-fan »

Wat een vooruitgang weer! Keep it up!

Waar ik benieuwd naar ben is hoe je de servo’s wil aansturen, maar ook of bezoekers dit ook kunnen doen of jij alleen, ben je van plan om knoppen of schakelaars bij je modules te plaatsen voor dit soort acties? En waar / hoe wil je die plaatsen?


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Hi,
De servo's worden aangestuurd door een OC32. Ze worden in de treinenloop opgenomen en die is automatisch. Dus er komen geen knopjes op de modulebakken voor het publiek.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Gisteren en vandaag tussen het werken en sociale verplichtingen door weer wat kunnen doen. De afgelopen dagen staan vooral in het teken van het MCC traject op de rechter modulebak. Ik neem jullie er doorheen aan de hand van enkele foto's.

Afbeelding

De gaten met de reedcontacten zijn afgesmeerd met Alabastine®. Nu wachten tot het droog is en nieuwe proefritten. Elke keer als ik wat aanpas aan het wegdek of de electronica ga ik eerst testrijden, voordat ik met de scenery begin. Ik wil dat dit een probleemloos traject wordt en niet dat ik straks de scenery moet slopen omdat iets toch niet helemaal goed ligt...

Afbeelding

Ondertussen een van de 2 barakken van DM-Toys in elkaar gezet. Dit zijn laser-cut bouwsetjes van dik karton en hout. Ze zijn veel groffer dan de Markenburg producten waar ik vaker mee werk. Doch, qua detaillering vind ik ze er prima uitzien en krijgen ze een plaatsje op deze baan. Ik heb er 2.
Deze heb ik als proef gebouwd. Zo krijg ik een idee van de afmetingen, lichtval en mogelijkheden met het bouwpakket qua aankleding en inrichting.
In mijn eerdere post zag je al een foto van een venster waardoorheen je prima iets kon zien. Echter op deze plaats op de modulebak zie je helemaal niets door de ramen. Dus deze barak krijgt alleen wat aankleding aan de buitenkant. Binnenkijken lukt niet. Zeker niet als de andere barak er straks naast staat!

Afbeelding

Luifeltje van rest karton gemaakt en daaronder een warm-wit LEDje in Kristal Klear. Hoeven laatkomers van hun verlof niet in het donker naar de sleutel te zoeken...

Afbeelding

Ondertussen konden we proefrijden, dus het vrachtwagentje rijdt veelvuldig zijn (halve) rondjes...

Afbeelding

Na het drogen van de laatste Alabastine®, leverde de proefritten gisteravond geen bevredigend resultaat op. Enkele aanpassingen bleken noodzakelijk...

Afbeelding

Tussen deze sporen bleek ik het reedcontact echt te ver van de magneetband gestoken te hebben. Dus werd hij niet geactiveerd. Geen groot dilemma, immers zitten er nog 2 reedcontacten nabij, maar goed, het moet gewoon werken! Dus de magneetband losgehaald en opnieuw gericht...

Afbeelding

Hier eenzelfde euvel. Alleen bij het verleggen van de magneetband schoot ik uit met het mes en sneed de zendlus door. Dat was verre van handig! Dus een nieuw stuk zendlus er tussen gesoldeerd. Daarna alles weer afgesmeerd met een nieuwe lading Alabastine®. Hopelijk is dat morgen droog, zodat ik weer kan proefrijden!

Afbeelding

Ik had wat Alabastine® over. Het laat zich moeilijk bewaren, dus gelijk de middelste module ook voorzien van een eerste stuk wegdek. Omdat beide bakken op mijn werkkast stonden, kon ik mooi de moduleovergang maken...

Afbeelding

Preiser-view waarbij ik ook de barak heb geplaatst. Dit soort foto's helpen heel erg met het krijgen van sfeerimpressies en hoe ik het straks aan wil kleden...

Afbeelding

Preiser-view vanaf de voorste modulebak overgang naar de rechter module. De spoorwegovergang in de voorgrond is een 'loze' wat MCC betreft.Het MCC traject loopt in de achtergrond en slingert tussen alle sporen door. De scherpe bochten (radius 6 - 7 cm) worden tot op heden probleemloos genomen door de vrachtwagens. De bussen hebben er significant meer moeite mee, maar die mogen hier niet komen...

Afbeelding

Ter afsluiting even een overzichtsfoto. Links de midden module en rechts de rechter module. De verlichting moet ik in de fries van de midden module nog aanleggen. Hopelijk is morgen alles droog en kan ik voor de laatste keer proefrijden. Vanuit Duitsland is een pakket onderweg met soldaatjes en 2 loodsen. Die verwacht ik komende week. Dan zal het qua scenery op de rechter module hopelijk echt op gaan schieten. Kan niet wachten op het moment dat ik rangerende treinen kan fotograferen en filmen in "Kamp Rijen"

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door tv_man »

Erg leuk ziet het eruit. Begrijp ik het goed dat die auto's prima kunnen rijden over tamelijk oneffen wegen? De weg die als geverfd is ziet er grof uit op de foto. Heel fijn zand is dan misschien nog te doen, maar zelf zou ik heel erg geneigd zijn om heel vlakgeschuurde alabastine wegen te maken (maar ik heb zelf nooit gewerkt met deze autootjes dus weet niet wat hun toleranties zijn) Ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Ha Norman,

Zolang de sleper met richtmagneet niet 'vast loopt' tegen oneffendheden is het goed en kunnen de autootjes behoorlijk ruw terrein aan. De Alabastine® of andere ondergrond heel glad uitvoeren is niet aan te raden. Dat heb ik ook gedaan, zelfs door gewoon Styreen te gebruiken, maar dat blijkt weer te glad. De echt rubberen banden hebben dan te weinig grip. De FALLER en HEKI wegdekverf zijn ook 'ruw' als ze opdrogen. Iets opschuren kan, maar het werkt prima. Zo ook deze NOCH pasta. Het oogt ingezoomd erg grof, maar het asfalt in de 1:1 situatie is nou ook niet bepaald fijn en in tact. Ik vind het een mooi geheel zo.

Groetjes,

Hoontje



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door tv_man »

Duidelijk, dank je wel. En we kunnen later vast wel een filmpje tegemoetzien hoe het er straks in het echt uitziet wanneer de autootjes over de baan rijden?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

@Norman jazeker, ik heb nu ook al filmpjes van het proefrijden, maar die moet ik eerst nog helemaal in orde maken. (Monteren enzo)
Tot op heden meer zin om te knutselen...

Bouwupdate:

Vandaag overdag een dag vrij en heerlijk kunnen knutselen. 's Middags kwam een pakket binnen met spullen van DM-Toys. Hier zitten weer enkele scenery producten en bouwpakketten in, dus ik kan weer lekker los met details! Enkele foto's van vandaag:

Afbeelding

De inhoud van het pakket van vandaag. De 2 Volkswagen T3'tjes zijn de donoren voor de Koninklijke Marechaussee busjes die ik nog ga plaatsen.
Voor de inrichting van de Barakken heb ik een aantal 3D geprinte kasten bestelt. Bedden komen ooit ook nog. 2 pakketjes van PEGASUS, een voor mij onbekend merk, met soldaten in moderne NATO uitusting. Ze zijn behoorlijk gedetailleerd. Het doosje zegt 1/144, maar naast een NOCH poppetje van 1/160 zie ik weinig verschil...
2 Voertuighallen completeren het pakket vervolgens. Deze hallen lijken behoorlijk op de meest noordelijke opslagloodsen die op het terrein te vinden waren. Net als de barakken zijn dit laser-cut bouwpakketten van dik karton. Ik ben benieuwd of ze net zo lekker werken als Markenburg...

Afbeelding

40 minuten later stond de eerste voertuighal al enigzins in elkaar. Waarom duurt dat 40 minuten? Nou ik heb het ook gelijk gefilmd voor een How To én bij nieuwe pakketten ben ik traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaaaaaaaaag. Dit omdat ik altijd eerst proefpas, foto's maak van deze passing, nadenk over de scenery en aankleding/details en dan alles rustig in elkaar zetten... Overigens is het gebouw nog verre van af. Alleen de muren staan. Alle details moeten er nog op en in. Evenals de openstaande deuren...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's van een van de proefpas-sessies met de nieuwe loods. Het helpt om te besluiten hoe ik hem verder aan wil kleden. Je kunt er niet goed inkijken. De laatste foto is vanuit een ongemakkelijke hoek naast de baan gemaakt. Op beurzen worden mensen erg zenuwachtig als je daar gaat staan als bezoeker. Dus ga ik het dak opensnijden en van een venster voorzien, zodat je erin kunt kijken en het interieur kunt zien.
Op BNLS.net kreeg ik de tip dat in 1 van deze loodsen een T-33 Lockheed wrak lag. Dat ga ik natuurlijk nabootsen. Van klei heb ik vanavond een karkas gemaakt. Als dat gedroogd is, ga ik het met doeken bedekken, zodat het lijkt alsof er een vliegtuig ligt, maar hoef ik niet allerlei details te verwerken. Foto's volgen nog...

Afbeelding

Na alle loods-perikelen, ben ik verder gegaan met de baan van een eerste basis groen te voorzien aan de achterzijde. In deze hoek was het gras nog niet aangelegd en het MCC traject nog niet op kleur. Dit laatste heb ik eerder van de week gedaan en ook vandaag ging het proefrijden op dit stuk van het traject foutloos. Dus tijd voor groen! Het zandpad is eerst voorzien van enkele strepen met lijm, daarna met de Greenkeeper gras erover gestrooid, waardoor het een verwilderd, oneigenlijk pad is. Het MCC autootje rijdt er vervolgens probleemloos overheen. Erg gaaf om te zien! Filmpjes volgen nog!

Afbeelding

Detailopname van de spoorwegovergang/zandpad...

Afbeelding

Elders lukte het proefrijden opnieuw niet. Na enkele noodgrepen, besloten dit hele stuk van het traject te slopen en opnieuw aan te leggen. Zodra de Alabastine® droog is, wordt alles weer geschuurd en volgen proefritten...

Afbeelding

Doorkijkje over de niet-MCC spoorwegovergang naar achteren, hier ligt achterin de hoek nog geen groen of gras. Het gehalte 'bak-in-aanbouw' is nog erg hoog op deze foto. Straks zal daar verandering in komen hopelijk...

Afbeelding

Van Jan Poorter enkele lichtmasten gekocht op Houten. Geen idee of ze ook echt op Gzve hebben gestaan, maar ik vind ze een stoer, militair uiterlijk hebben.

Afbeelding

De 2 kale bomen die je ziet staan, staan te drogen. Straks ga ik daar nog mee aan de slag...

Afbeelding

Detailopnamen van de voet van, een van de geplaatste lichtmasten. Met een strooisel, bedoeld als loof voor bomen, bossages gemaakt. Het strooisel is van Busch, alleen kan ik het serie nummer op het zakje niet meer lezen helaas...

Afbeelding

Afbeelding

Toen de twee kale bomen droog waren, heb ik ze afgebroken. Met behulp van een pincet de basis vastgehouden en de bovenkant 1 kant op laten buigen door zachtjes te duwen. Op het moment dat hij brak, de top op het gras vastgelijmd. Nu heb ik 2 gesneuvelde bomen. Bedoeling is dat er een tank of ander legervoertuig tegen komt te staan of iets dergelijks. Dat heb ik nu alleen nog niet....

Afbeelding

Detailopname. De bomen komen van Anita Decor. Heb ooit een doos met droge takjes voor €4,50- bij hen gekocht jaren geleden en nog altijd plezier van. Het natuurlijk materiaal komt erg mooi uit. De bossages zijn oude vergane zeeschuim takjes. Deze waren zo al beschadigd. Het vlokken werk is gedaan zoals velen dat doen. Spuitlijm, vlokken strooien en dan fine turf erover...

Afbeelding

Een van de stootblokken heb ik ook voorzien van tegen het stootblok opklimmend groen. Eveneens uit het eerder genoemde Busch-zakje. Gefixeerd met blanke lak...

Afbeelding

De overgang naar de achtergrond is zo al veel beter vind ik...

Afbeelding

Tegen de achterwand staan 2 bossages, beiden van zeeschuim. Ook heb ik een busseltje takken van Anita Decor® bij elkaar gelegd, als ware het gerooide bomen...

Afbeelding

Een treurwilg van Noch verhuld de overgang van de weg naar de achtergrond enigzins. Zo hoop ik dat het niet teveel opvalt dat dit niet lekker in elkaar overloopt. De bruine opening wordt later nog voorzien van groen en grind/zand...

Afbeelding

Eigenlijk probeerde ik de bossages op de voorgrond te fotograferen. Bij het zien van de foto, zie je nu de bossages niet heel scherp, maar wel het gras/groenwerk bij het spoor zelf. Het gave is dat hier gewoon locs overheen rijden...

Afbeelding

Totaal overzicht van het achterste hoekje. De basiskleuren zijn opgebracht, gras en groen aangebracht en enkele bomen. Het leeft direct een stuk meer...

Afbeelding

Preiser-view. Dit ziet de meester als hij het terrein oprijdt later... De sporen lijken onbegaanbaar, doch zijn het niet. Victor Lansink maakte ooit een foto door het hek van Kamp Rijen en ik vind dit er toch al wel wat op lijken! (Hoewel het niet de juiste wissel is, maar ok)

Afbeelding

Totaal overzicht. De loodsen zijn weer weg, dit omdat ze nog verder aangekleed moeten worden. Het begint er steeds meer op te lijken. De desolate sfeer van een weinig gebruikt emplacement komt er langzaam maar zeker goed doorheen... Binnenkort dus het laatste MCC stukje hopelijk werkend krijgen, loodsen afwerken en dan verdere detailleringen in orde gaan maken. Het hekwerk van N-detail.de moet bijvoorbeeld ook nog geplaatst gaan worden, dan wordt het aanzien van deze module weer heel anders...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door FidOo »

Mooi geworden alwin, het benaderd het origineel goed genoeg om het te herkennen.

Wat ik grappig vond om te lezen is hoe jij de bouwpakketen bouwt. Ik herken je gedachte gang, maar tegen de tijd dat ik me daarvan bewust ben heb ik het dan al eigenlijk gebouwd. maw ik ben te ongeduldig en te snel met bouwen om achteraf nog dingen in te bouwen.

Waar ik weer oprecht benieuwd naar ben is dat gras tussen je sporen en hoe dat effect heeft op de wat langere termijn op gras in je tandwielen en tussen je stroomafnemers en dergelijke. Heb je het na het fixeren goed gestofzuigd of iets?

Bij mijn modules hoort er ook nogal wat overgroei tussen de rails maar ik huiver er een beetje voor.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door erik-n-fan »

Wederom toffe update. Puik werk. Ik heb zo ongeveer alle gebouwen met een los dak om later interieur te doen. Maar poeh, het blijft geduld opbrengen want losse daken is erg irritant bij telkens opbouwen/afbreken van m’n modules.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 303
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door sik234 »

wat gaat het snel bijna te snel vind je het niet jammer dat hij zo snel klaar? is ben benieuwt hem in het echt tezien:)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

@FidOo alles goed gestofzuigd, uitgeklopt, nogmaals gestofzuigd én, tis ook wel een beetje gezichtsbedrog. Tussen de sporen zit maar 2mm met gras/groen. Ik hou je op de hoogte.

@erik-n-fan dank!

@sik234 Snel? Dit is 75 x 250 cm van de baan. Heb nog twee hele modules die net zoveel aandacht en liefde wensen... Hihi

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Vanavond in afwachting van dat wat zou komen (code Geel/Oranje) en me van mijn nachtrust zou beroven, lekker geknutseld.

Afbeelding

Dit gedeelte van het MCC traject rijdt goed en dus is het tijd om het aan te kleden. De keerlus wordt deels verhuld door een loods waar de vrachtwagen in draait.

Afbeelding

De wagen neemt best wel wat plaats in, dus qua scenery wordt het niet veel...

Afbeelding

De originele loods heeft enkel 3 vouwdeuren aan de voorzijde. Ik wil echter dat de vrachtwagen aan de zijkant het pand kan verlaten en heb hier dus een hoek uitgesneden. Deze aangekleed met restjes karton van het bouwpakket. De openstaande deur zit bij het bouwpakket bij, dus dat was een meevaller!

Afbeelding

Normaliter staat de loods op een bodemplaat. Hier gaat dat echter niet, want dan zou het hele MCC traject opnieuw moeten en daar heb ik geen zin in. Dus is de loods opgebouwd zonder bodemplaat. Echter komen de deuren nu niet mooi uit. Van dun papier heb ik rubber lappen gemaakt op de segmenten van de deur. Dan sluit alles toch enigzins lichtdicht af en het is een leuk detail vind ik zelf...

Afbeelding

2 agenten van de Marechaussee onderzoeken gedumpte rotzooi in deze loods. Een vrachtwagen komt die straks ophalen...

Afbeelding

Door de zijdeur kijk je recht op deze scene...

Afbeelding

De agenten zijn wat ongeduldig... Waar blijft die vrachtwagen nou?!

Afbeelding

Die bleek pech te hebben onderweg en wachtte op zijn beurt op de ANWB...

Afbeelding

Zo met de geplaatste loods ontstaan leuke doorkijkjes de baan op...

Afbeelding

Ook de andere loods (tijdelijk) geplaatst. Voor de loods mis ik wel nog details, zoals wachtlopende militairen en anti-bots blokken...

Afbeelding

Laat die nu toch ook gewoon in het bouwpakket zitten! Verschillende lagen karton vormen de anti-bots blokken. Deze konden zelfs pantservoertuigen doen afbuigen...

Afbeelding

Het totaalplaatje van de geplaatste loods. In de verte zijn ook geplaatste dieseltanks te zien. Deze komen nog van de oude MC de Spoorstaaf modules...

Afbeelding

Totaalplaatje van de werkzaamheden van vanavond. Je ziet ook rechts in het midden dat het MCC traject weer gesloten is en in de verf staat. Helaas ook nu weer problemen op dat stuk. Morgen gaat de vrachtwagen eens uit elkaar, aangezien hij nu overal problemen geeft. Denk dat de as iets uit het lood is gaan staan ofzo. Nu eerst even slapen...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Vanavond weer even kunnen knutselen. Loods 2 stond op het programma, de voertuighal met daarin het wrak van de T-33 van Lockheed.

Afbeelding

Het karkas van het vliegtuig is van DAS-klei gemaakt. Geverfd met Revell en Humbrol verfjes. Het zeil is gemaakt van 1 laagje tissue papier. Je weet wel, zo'n papieren zakdoekje. Die zijn opgebouwd uit verschillende lagen. Nou die dus losgepeuterd en over het vliegtuig gedrapeerd. Met wat verdunde houtlijm is e.e.a. vastgezet. Da alles vervolgens in zeer verdunde verf gezet. Ik heb gekozen voor een legergroene/bruine kleurschakering. Als het opdroogt wordt het hard...

Afbeelding

In de loods liggen nog wat onderdelen, eveneens onder zeilen...

Afbeelding

Het dak van de loods heb ik voorzien van een venster. Dit is nu even afgedicht met het uitgesneden deel, ter bescherming...

Afbeelding

Afbeelding

2 Zichtlijnen door eerder genoemd venster. Je ziet het wrak liggen. Het neemt bijna heel de loods in beslag. De rest van de scenery heb ik uiterst sober gehouden. (Lees: niet aanwezig)

Afbeelding

Aan de buitenzijde van de loods heb ik nog een lichtarmatuur gehangen. Zij verlicht de dieseltanks...

Afbeelding

Afbeelding

De eerste stukken hekwerk zijn geplaatst. Het is heel filigraan spul. Het geeft wel direct een andere uitstraling aan het geheel. Als je erdoorheen kijkt, kun je de militairen bijna horen zeg maar. De bekende bordjes met 'pas op, bewaking door honden' zijn al geprint, maar moet ik nog bevestigen...

Afbeelding

Een overzicht van de steeds verder 'affe' module. De loodsen staan vast en er is weer wat extra groen aangebracht.
Ook zien we sensatie in de linker bovenhoek; namelijk een militaire oefening in een Benelux Mat'57. In 1989 is daadwerkelijk een van de, dan ex-, Beneluxtreinstellen gebruikt als oefenobject. Dit terrein werd in de jaren '70 tot '90 vaker gebruikt voor oefeningen. Helaas bittere noodzaak door de treinkapingen in bv. de Punt. Een Mat '54 -4tje past niet op de sporen én heb ik nog nooit gezien in N, dus die scene kan ik niet naspelen. Denk dat dat ook zijn doel voorbij schiet en onnodig discussies op beurzen los gaat maken. Daar heb ik helemaal geen behoefte aan. Ben daarin eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening?

Onze fotograaf is in het bezit van een goede telelens, dus we konden de oefening op de voet volgen. Hieronder enkele plaatjes.

Afbeelding

Het is een flinke oefening met heel wat manschappen...

Afbeelding

Scherpschutters liggen voor en achter het treinstel...

Afbeelding

2 schuttersputten met in elk afzonderlijk een mitrailleursnest...

Afbeelding

1 dappere soldaat verkend de voorste toegangsdeuren...

Afbeelding

Zwaar geschut in de vorm van enkele RPG's en heuse Javellin's liggen in een goot om zo nodig de hele trein weg te blazen...

Afbeelding

Onder dekking van het zwaar geschut, bestormen enkele militairen de toegangsdeuren van de trein...

Meer was er nog niet te zien. De bedoeling is dat er met behulp van LED's en rookmachines wat leven in de brouwerij komt. Hoe precies moet ik nog uitdokteren. Ook heb ik de benodigde LED's niet in huis, dus die zijn bestelt in Duitsland en onderweg.
Dit spoor wordt dus het 'oefeningen-scenario'. Het middelste spoor wordt straks voor de hospitaal-trein + bijbehorende scene(s). Het voorste spoor wordt de losplaats voor de container/munitie trein. Bij deze laatste komt hopelijk ooit een bewegende telescoopkraan. Ik heb al een hele mooie in schaal N gezien. Deze kan ook echt bewegen en alles, maar is erg prijzig. Daarnaast heb ik de containerwagons nog niet, dus die scene kan nog even wachten. Eerst de rest van de baan afwerken!

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door maarten »

Dat hekwerk is gaaf!!!

Lekker bezig geweest, wordt steeds aangekleder.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 275
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door geertvt »

Oefenen op een treinstel, top! Als jij vindt dat het zou kunnen, dan is het toch prima?! Nog wat gemaskerde mannen in de trein zou het afmaken.
Ik zou voor het antitankgeschut wat meer afstand nemen en het liefst niet afvuren met zoveel manschappen in de nabijheid van de trein. ;)


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Dank heren


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Bouwupdate:

Vandaag een 'mijlpaal'. De rechter module is helemaal klaar voor zover nu mogelijk. Zowel technisch als qua scenery. Vandaag weer even proefgereden en de treinen rijden er goed op. Dus door naar de middelste bak. Nog even enkele foto's van de laatste werkzaamheden van vandaag.

Afbeelding

Afbeelding

Enkele bossages (Woodland Scenics clump foliages met Woodland Scenics Fine Turf) aangebracht in de grasmat en het oogt nog verwilderder dan daarvoor...

Afbeelding

Enkele zelf gemaakte bomen (IJzerdraad manier) geven het geheel wederom een andere indruk...

Afbeelding

Afbeelding

2 Zelf gemaakte bomen van ijzerdraad en HEKI flör matten. Door verschillende manieren van bevestigen van de HEKI, krijgt elke boom een unieke 'kruin'...

Afbeelding

Een van de loodsen heeft een klimop gekregen van HEKI flör...

Afbeelding

Deze spoorwegovergang blijft enkel uit zand bestaan...

Afbeelding

2 Soldaten mogen wachtlopen. In de loodsen liggen namelijk allerlei 'staatsgeheimen' zoals een compleet vliegtuig...

Afbeelding

Zo met een hekwerk is de sfeer al snel (bijna) compleet...

Afbeelding

Nu is het tijd voor de kleinste details. Zoals hier de waarschuwingsborden "Pas op, bewaking door honden"...

Afbeelding

Afbeelding

2 Overzichten van de afgewerkte module...

Afbeelding

Komende tijd ga ik met deze module aan de slag. De electronica voor het spoor en wissel is reeds aangelegd. Wel moet er nog een servo onder de wissel geplaatst worden. Ook moet hier het hele MCC traject nog voorzien worden van wegdek, zendlus en reedcontacten. Kortom, nog genoeg te doen, voordat de echte scenery erop komt...

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Nico Essers »

Je gaat weer super snel met je baan Hoontje, het ziet er allemaal super uit.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door erik-n-fan »

Wat een tempo! Stop je er ook veel tijd in afgelopen dagen of heb je je rechter en linker arm vervangen voor een set 3D Printers en Bob Ross kleurautomaten? :-D

Ben benieuwd naar de volgnde module!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Hoontje »

Dank heren. Het bouwtempo lag inderdaad hoog de afgelopen dagen. Dit omdat ik de rechter module gewoon af wilde hebben én steeds vroeg gewekt werd door m'n andere hobby. Dan hou je heel veel tijd over op je vrije dagen! Komende weken weer ouderwets lange diensten en verplichtingen, dus dan is het tempo weer knap lager...
Daarnaast moet ik de Hoe To's ook eens in elkaar gaan knutselen, dat vreet ook tijd...
We gaan wel zien hoe ver ik kom van de zomer!

Groetjes

Hoontje


Plaats reactie