[Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Michiel

Re: [Hoontje's Beursbaan] "Gzve" en "Gzva"

Bericht door Michiel » 30 apr 2019 06:55

Je hebt wel gelijk. Met macrolens kruip je veel dichter op een voorwerp dan dat we het normaal zien. Macroopnames zijn onvergefelijk. Het is inderdaad goed mogelijk dat het op normale kijkafstand er heel goed uit ziet. Mijn kritiek is dus met voorbehoud. ;)

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator

Bericht door Hoontje » 03 mei 2019 23:14

Bouwupdate:

Deze week qua scenery de laatste sporen aangelegd. Ben ook enthousiast dat er nog een stuk Curver te zien gaat zijn! Ook zijn de hekwerken van Ndetail.de al binnen. Dit zou en week of 3 duren, dat werden 5 dagen. Inmiddels al een succesvolle proefopstelling gemaakt met servo's om het hek voor de trein te openen. Binnenkort alles eens goed plaatsen op de baan en meenemen in de testritten.
Goed wat plaatjes...

Afbeelding

Alle sporen geplaatst. Linksvoor het spoor op het Curver terrein, dan de stamlijn richting Oosterhout, de hoofdbaan richting Breda, hoofdbaan richting Tilburg met het wissel naar Gilze Vijf Eiken...

Afbeelding

Tussen het Curver terrein en de andere sporen ligt een geluidswal. Met rest stukken schuim ga ik die nabootsen. Hier de ruwbouw die een nacht gaat drogen nu...

Afbeelding

Een van de sets van Ndetail.de . De set is uit geëtst nieuw zilver en zeer filigrein...

Afbeelding

Afbeelding

Enkele detailopnamen van de verschillende delen...

Afbeelding

Eerste proefopstelling op de baan. De hekken zijn op een verenstaal van 0.5mm gesoldeerd. Ze staan nu scheef en los. Moeten ook nog gekleurd worden. M'n eerste indruk is positief!

Afbeelding

De verenstaal gaan beide door een afzonderlijke messing buis naar de Servo. Die moeten nog geplaatst worden echter...

Afbeelding

Het hekwerk zwart gespoten met een spuitbus matte zwarte lak van de Action...

Afbeelding

Close up van een van de poorten met gesoldeerde verenstaal. Alles is matzwart gespoten...

Morgen verder! Eens kijken wat er dan allemaal af komt...

Tot zover,

Groetjes

Hoontje

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator

Bericht door Hoontje » 04 mei 2019 23:21

Bouwupdate:

Vandaag tegen alle verwachting in toch naar Houten. Met een klein boodschappenlijstje voor de baan. Ik heb nog electronica nodig in de vorm van een nieuwe voeding (15V - 7A) en een TM44 voor het schaduwstation. Daarnaast de eerste scenery benodigdheden, zoals een paar busjes van Mini's voor de Marechaussee bussen die de spoorwegovergang gaan beveiligen. Helaas was niets van dit alles te vinden bij mijn 'huis leveranciers' dus ga ik alles maar bestellen. Wel een leuke middag weggeweest en ditmaal ging mijn vriendin ook mee, dus dat was extra leuk!

Bij thuiskomst lekker kunnen knutselen! Dus, foto's...

Afbeelding

In Houten onder andere dit scenery pakket opgehaald. Wissel toebehoren van TRUE NL. Verkocht via Bisschop Modelbouw. Alles om de scene rondom een wissel anno 1980-ish aan te leggen...

Afbeelding

Ik heb het 'moderne' setje genomen, dat is vanaf ongeveer 1985 in zwang bij het grootspoor. Een mooi geel kastje met de elektronica voor de wisselmotor, een potje voor de beveiliging en een vrijbalk zien we hier in 1:160. Deze zaken leg ik aan, voordat ik de boel ballast. Des te mooier valt het straks allemaal in elkaar weg...

Afbeelding

Het potje en de vrijbalk geplaatst en in de verse ballast. Vervuilen gebeurd als de boel droog is, met poeders van Artitec...

Afbeelding

Rondom het wissel was er even wat gepruts nodig. Het pinnetje op de wisselarm heb ik afgesneden, zodat de wisselmotor zoals bij het grootspoor geplaatst kan worden. Bij de PECO wissels zit een soort randje net boven de wisselarm voor de servo, waar prima 1 lipje van de motor past. Heeeeeeel weinig lijm, zodat het systeem niet vast komt te zitten en de motor zit op zijn plaats! Het gele Kastje staat op een verhoging van enkele kartonnen plaatjes om zo op gelijke hoogte met de motor te komen staan. Straks in de ballast zie je niets van deze rommelige ondergrond...

Afbeelding

Ballast tijd!!! Doormiddel van de 'verdunde houtlijm methode'. Dus eerst ballast strooien, dan nat sprayen met plantenspuit en indruppelen met verdunde houtlijm...

Afbeelding

Resultaat van een paar uur instrooien, losse ballast goed kwasten met penseeltjes en daarna indruppelen. Er zijn meerdere kleuren door elkaar gebruikt, allen van Woodland Scenics (B71, B72, B74 en BUSCH ?? ). Ook zijn de voeten voor de bovenleidingsportalen (M4 bouten) geplaatst. Deze zijn eerst op kleur gebracht met Revell SM374 (oude serie) om de beton-look te krijgen. Rechtsonderin het grote gat is voor een van deze voeten, maar die had ik nog niet geplaatst bij het maken van deze foto...

Afbeelding

Het spoortje op het terrein van de Curver lag in een groenstrook tussen een van de productie hallen en de toegangsweg in mooie grijze ballast/grind toen ik er anno 2015 foto's ging maken voor de grote baan. Deze ballast dus alvast ingestrooid. Waar het stootblok komt, lagen extra hopen ballast, dus dat heb ik ook nagebootst...

Afbeelding

Net voor 20:00u nog snel de achterwand voorzien van een doorgang. Deze is 6,5 cm breed en 5 cm hoog. Precies de maat van een bovenleidingsportaal...

Afbeelding

Door op 2 cm afstand van de doorgang een portaal te plaatsen, hoop ik als je op 'preiser-niveau' naar de baan kijkt, de doorgang niet heel erg opvalt...

Afbeelding

Even het portaal apart. Ik blijf het geweldige portalen van 3dBuilder vinden, ze brengen gelijk de juiste sfeer en plaatsen de baan direct in het 'Brabantsche land'. De definitieve plaatsing geschied pas als de achterwand ook vaststaat en voorzien is van een achtergrond. Daar ben ik alleen nog altijd mijn hoofd over aan het breken...

Afbeelding

Ook de eerste electronica geplaatst. Een voeding (die nu dus van m'n programmeerspoor afkomt), de RM-C (besturingsunit), een TM-44 (blokkaart) en een OC32. (multifunctionele 'decoder-unit') Allen vormen de basis van een DINAMO-systeem...

Afbeelding

De lasklemmen tegenover de TM-44 zijn voor de A-staaf. Om de 20 cm ongeveer zit een draad aan deze staaf die in de blokken gewoon doorloopt, dus niet per sectie doorgenomen wordt. Al deze draden, meestal meer dan 4, in de klem frotten van de TM-44 lijdt vaak tot storingen. Dus klem ik ze in een lasklem en trek 1 draad naar de TM-44 zelf. Zo voorkom ik vreemde storingen en het werkt nog makkelijker ook!

In iTrain is de baan inmiddels ingetekend met de juiste bloklengten, bezetmelders, wissels etc. etc. Dus morgen de draden trekken en netjes wegwerken, rails poetsen en dan testrijden!!! (mits de ballast droog is...)

Tot zover,

Groetjes,

Hoontje

erik-n-fan

Bericht door erik-n-fan » 05 mei 2019 06:41

Wow wat een temp en super details weer. Wat ga je doen voor de kabelgoten?

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator

Bericht door Hoontje » 05 mei 2019 09:28

Hoi Erik, dank voor het compliment!
Welke kabelgoten bedoel je? In de scenery komen er geen helaas... Voor de bedrading gebruik ik kabelgoten uit de bouwmarkt die ik over heb van de installatie van de verlichting op mijn vaste baan.

Groetjes

Hoontje

Alro

Bericht door Alro » 05 mei 2019 12:08

Die lasklemmen zijn dus ook geschikt voor kleine diameter bedrading?
Dat is dan wel handig met die hendeltjes!

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator

Bericht door Hoontje » 05 mei 2019 13:02

Hoi Ronald, ja hoor, dat gaat prima. Wel goed afstrippen (10 mm ofzo) anders klem je de mantel ipv het koper.

Groetjes,

Hoontje

Nico Essers

Bericht door Nico Essers » 05 mei 2019 18:48

Die lasklemmen zijn echt ideaal onder de baan en bruikbaar voor aderdoorsneden van 0,14 tot 4 mm2.

Vriendelijke groetjes Nico.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.1.13 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

erik-n-fan

Bericht door erik-n-fan » 05 mei 2019 18:50

Hoontje schreef:
05 mei 2019 09:28
Hoi Erik, dank voor het compliment!
Welke kabelgoten bedoel je? In de scenery komen er geen helaas...
Ik bedoelde scenery inderdaad. Deze heb ik ooit eens gebruikt:

Afbeelding

Onderwerp starter
Hoontje
Moderator

Bericht door Hoontje » 05 mei 2019 19:33

Dat zijn hele mooie inderdaad. Helaas ligt de kabelgoot die er in het echt ligt, precies achter de scheidingswand op mijn module... Anders had ik er ook een paar gelegd. Fraai stukje ballast overigens! Strakker als dat ik kan...

Groetjes,

Hoontje

Plaats reactie