Am irgendwo ÖBB baan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Am irgendwo

Bericht door enderscw »

Michiel schreef: 17 apr 2020 13:32 En ik zie 1 schraagje om dat allemaal te dragen...
Geen zorgen Michiel, de andere 2 staan net uit beeld. Om de 1,5 meter staat een schraag.
HST schreef: 17 apr 2020 13:24 Mooie foto's van je baan Wouter. Gave treinlengtes kan je rijden, ik zou bijna jaloers worden. Ook de sporen zijn mooi geweatherd en geballast. Top!
Waar ik nog eens op hoop is dat fabrikanten (peco in dit geval?) wissels gaan uitbrengen met betonnen dwarsliggers in plaats van zwarte houten dwarsliggers, dat zou het helemaal af maken! Het verschil valt nu wel erg op. Misschien kan je de wissels nog een beetje met dezelfde bruine verf bijwerken welke je voor de betonnen dwarsliggers hebt gebruikt?
Goede keuze ook om het perron van spoor 5 weg te halen, lag er toch een beetje verloren bij en op de een of andere manier is het stationsemplacement op[ deze manier wat meer in harmonie.

Keep up the good work!

Erwin
Ja het oogt een stuk beter zo.
Ik hoop ook dat Peco ooit met de betonnen wissels komt, maar het weatheren gaat zeker nog gebeuren.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3598
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Am irgendwo

Bericht door Schachbrett »

enderscw schreef: 17 apr 2020 08:22 Er is weer hard gewerkt door het spoorweg personeel hier.
Zo is besloten dat het perron aan spoor 5 vervalt en er plaats komt voor het goederen verkeer.
Afbeelding

Dat kwam mooi uit want gelijk kwam LKW Walther door met z’n lading zooi.
Afbeelding
Afbeelding

De Lokomotion traxx moet nog wel een paar dagen wachten op z’n maatje want zo alleen de helix op red hij wel, maar echt tot vind hij het niet.

Nu weer verder met de bovenleiding.
Hallo Wouter,

Ziet er erg gaaf uit zo met die LKW Walter wagens.
Het verouderde spoor komt mooi tot zijn recht.
Mooi werk

Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Am irgendwo

Bericht door Debvd »

Mooi Wouter,

Hoe breed is jouw perron?

Gr bjorn


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Am irgendwo

Bericht door enderscw »

Debvd schreef: 28 apr 2020 22:45 Mooi Wouter,

Hoe breed is jouw perron?

Gr bjorn
Hi Bjorn,
het grote perron tussen de sporen in is 3.5cm breed, het andere perron is aangepast op de breedte van het gebouw en dan is 2,5cm breed.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Am irgendwo

Bericht door Debvd »

aaah Dank je, vond het een mooie breedte ....dus ga het "lenen"van je de breedte :lol:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Am irgendwo

Bericht door enderscw »

Debvd schreef: 29 apr 2020 22:01 aaah Dank je, vond het een mooie breedte ....dus ga het "lenen"van je de breedte :lol:
Graag gedaan.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Am irgendwo

Bericht door enderscw »

Zo jaja, Ik heb ook nog wat gedaan.
Ik heb wat huisjes in elkaar geplakt.
Afbeelding

Afbeelding

En het leuke van die smd ledjes is dat je er van alles mee kan dus ook maar een aantal huizen voorzien van buiten verlichting.
Ik had jullie graag de werkende verlichting willen laten zien maar daar is iets tussen gekomen.

Afbeelding

Afbeelding
U ziet het goed er staat geen spanning meer op de baan letterlijk en figuurlijk niet.
Beide schaduwstations zijn verdwenen. Ik was er al een tijdje niet helemaal tevreden over (voornamelijk die blauwe isolatie platen) want die zooi waait met alle winden mee en dan ligt de hele godsflikkersebende weer scheef dus daar wou ik vanaf. Ook een goeie reden om alles elektrisch te ordenen.

Dus de rails ligt te weken in de drinkbak van de hond. Dat was iedergeval zijn redenatie.
Afbeelding

En dan gaan we alles weer opbouwen.
Ik weet nog niet of ik er kurk op leg of alles gewoon op t hout plemp ik neig naar kurk.

De bovenste laag staat ff stil daardoor, maar die is ook niet aan vervanging toe.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Am irgendwo

Bericht door shoven »

Ik rij al jaren direct op het hout. Ik heb nog nergens mooie metingen gezien die aantonen dat kurk helpt, dus ik geloof het wel. En als je op kurk rijdt, moet je echt heel erg oppassen niet toch een geluids/trillingsbrug te maken die het hele effect van kurk teniet doet.

Wat ik me wel afvraag is hoe de boel scheef komt te liggen op dat blauwe spul. Ligt het niet vast?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Am irgendwo

Bericht door enderscw »

shoven schreef: 07 mei 2020 19:05 Ik rij al jaren direct op het hout. Ik heb nog nergens mooie metingen gezien die aantonen dat kurk helpt, dus ik geloof het wel. En als je op kurk rijdt, moet je echt heel erg oppassen niet toch een geluids/trillingsbrug te maken die het hele effect van kurk teniet doet.

Wat ik me wel afvraag is hoe de boel scheef komt te liggen op dat blauwe spul. Ligt het niet vast?
Goed om te horen, ik zal er is naar kijken. Het probleem met die isolatieplaten is dat als je er iets in druk je deuken krijgt in het spul. Het ligt wel vast Maar gaat kennelijk wel werken op het onderliggende hout. (Kan zijn dat ik gewoon de verkeerde lijm gebruikt heb) houtlijm.
Want de stukken rails heb ik er ook gewoon zonder kleerscheuren vanaf kunnen trekken.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1831
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Am irgendwo

Bericht door OBBinN »

De eerste delen heb ik ook met houtlijm liggen, de rest met boekbinderslijm. Eerlijk gezegd is er weinig verschil..


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Am irgendwo

Bericht door brendo »

Heb altijd dunne schuimplaten onder de rail. De platen plak ik vast met dubbelzijdige tape op het hout en de rails plak ik ook met dubbelzijdig tape. Hierna ballasten en vastlijmen met verdunde boekbinderslijm. (lijm 40%, water60% en druppeltje afwasmiddel) Deze lijm wordt niet keihard als houtlijm en vangt trillingen op.
In schaduwstations leg ik in de bochten de rail vast met hier en daar, een druppel hete lijm uit het pistool of/en een dun nietje. Werkt voor mij perfect, doe dit al enkele jaren en ben er blij mee.

Kurk kan natuurlijk ook zolang je maar niet gaat schroeven of spijkeren door de rail, dan krijg je een verbinding naar de harde ondergrond en is de meerwaarde/demping van je werk voor niets geweest en kun je net zo goed gelijk op hout monteren.

Heb dit ooit getest met 3 stukken rail rechtstreeks op hout (gelijmd met houtlijm, gelijmd met boekbinderslijm en geschroefd/gespijkerd). Het verschil is wel hoorbaar. Houtdikte is ook van belang.
Bouw je een beursbaan dan kun natuurlijk met kurk/schuim schroeven, dat geluid vervalt in de menigte. Maar een modelbaan in huis is een ander verhaal, deze moet lekker stil zijn, dan weet je niet waar ze rijden en is het effect groter als ze tevoorschijn komen. ;)



CorM
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 apr 2020 21:42

Re: Am irgendwo

Bericht door CorM »

Prachtige baan, ik heb overal kurk onder de rails liggen maar vind de demping een beetje tegenvallen. Qua lijm heb ik kokers die je in een kitspuit kunt gebruiken, deze lijm vind je bij de bouwmarketen en wordt gebruikt om tempex sierlijsten te monteren, is niet agressief voor tempex of styrodur en heeft nog een beetje vullende werking als je een gaatje wilt vullen.
HG.Cor


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3625
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Am irgendwo

Bericht door maarten »

Dergelijke montagekits worden echt hard, mogelijk is dat de reden dat je de demping vindt tegenvallen Cor?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Am irgendwo

Bericht door Michiel »

Naar mijn ervaring hebben xps (blauwe plaat) en piepschuim (isomo) geen enkel geluidsdempend effect. Lijmen of niet, je kan de rails evengoed meteen op het hout kleven.

Kurk is wel redelijk goed geluidsdempend, maar 4mm, geen 2mm. En dan de kurk niet helemaal gaan insmeren met lijm, maar met punten en stepen lijm werken. Ook de rails met puntjes lijm om de 10 cm of zo vast zetten. Dat mag gewone houtlijm zijn. Maar wanneer je gaat ballasten, gebruik dan wel latex- of boekbinderslijm om de ballast vast te zetten.

De beste geluidsdempers zijn de zachtrubber- of schuimrubbermatten (vb neopreen). Die isoleren nog beter dan kurk, maar weer een tikkeltje duurder. Ook hier weer sporadisch lijmen.


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3898
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Am irgendwo

Bericht door Jeroen »

Ha Wouter,

Wat is dat toch met die luchtvarenden en schaduwstations....lijkt wel of er een virus heerst ofzo. 💀

Enniewee,

Dat geluidsdemping-thema. Tja....ik vind dat zo’n bak bullshit. Die dingen maken nauwelijks herrie. En dan kopen we wel soundloks om wat geluid mee te krijgen, yeah right. Ik vind het beetje geluid wat van die treinen komt wel sfeervol, dus dat ga ik niet ‘dempen’. Bovendien, kurk, XPS....het maakt allemaal geen bal uit. De demping van het geluid is mijns inziens echt te verwaarlozen.

Wel gebruik ik een ondergrond om het ballastbed wat meer cachet te geven. In de schaduwstations gebruik ik ondergrond omdat het makkelijk is om daar ‘gootjes’ in te maken voor bedrading, servo’s etc.

In jouw geval: gewoon op het hout lijmen man. Als je herrie wil klim je lekker achter het drumstel en als het stil moet zijn doe je oordoppen in.

Grtz!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1160
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Am irgendwo

Bericht door Folkert van Wijk »

Michiel schreef: 08 mei 2020 13:47 Naar mijn ervaring hebben xps (blauwe plaat) en piepschuim (isomo) geen enkel geluidsdempend effect. Lijmen of niet, je kan de rails evengoed meteen op het hout kleven.

Kurk is wel redelijk goed geluidsdempend, maar 4mm, geen 2mm. En dan de kurk niet helemaal gaan insmeren met lijm, maar met punten en stepen lijm werken. Ook de rails met puntjes lijm om de 10 cm of zo vast zetten. Dat mag gewone houtlijm zijn. Maar wanneer je gaat ballasten, gebruik dan wel latex- of boekbinderslijm om de ballast vast te zetten.

De beste geluidsdempers zijn de zachtrubber- of schuimrubbermatten (vb neopreen). Die isoleren nog beter dan kurk, maar weer een tikkeltje duurder. Ook hier weer sporadisch lijmen.
Hm, ik had al het idee dat mijn 2mm grondig gelijmde kurk niet veel deed qua isoleren. :roll:


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Am irgendwo

Bericht door enderscw »

Mannen,

Vandaag de beide niveaus helemaal vlak gemaakt, sommige stukken moest ik nog even bewerken met de beitel.

Nu ik de ruimte onder heb heb ik ook maar alle bedrading van het bovenste niveau los gehaald, kan dat nu ook geordend worden gelegd en met het oog op OC32 kan de verlichting van de huisjes en aansluiting van seinen nu ook makkelijker verlegd worden.Afbeelding

@michel Ik begrijp je wat je bedoeld, ik vind het eigenlijk gewoon kut spul, maar ja ik had nog een pak liggen en blijf de zuinige Hollander hé.
Maar die tip van het neopreen ga ik zeker onthouden voor als er een nieuwe bovenlaag komt.
Want dat is nu wel het idee, de schaduwstations en helixen blijven dan liggen en dan als ik zin heb om wat anders te maken hoeft alleen de bovenste laag eraf.

Nu bier drinken.
@Folkert van Wijk
Ik denk dat veel mensen die fout maken.

@Jeroen
Ja ik weet niet wat er is, het heerst schijnt.
Maar als we dan toch tijd over hebben kunnen we het maar beter aanpakken en dit keer goed doen.
Ik denk dat ik het gewoon op het hout plemp, de meeste loks zijn soundloks dus de herrie is er toch wel.
Bedrading leg ik in die ringbanden dus gootjes heb ik niet nodig, wissels zijn fleischmann wissels dus ook geen servo aansturing.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Am irgendwo

Bericht door enderscw »

Net is even 2,5 uur naar Martin zitten luisteren.
Een interessante film die je online hebt gezet Martin dank daarvoor.
Veel geleerd weer, nooit geweten dat een magneet schakelaar voor een wissel zoveel weg trok zeg.
Dus zijn de servo’s besteld en gaan we daar op over. Maar ook qua baan indeling stroom technisch veel wijzer geworden.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Am irgendwo

Bericht door enderscw »

Moin,

Nu is het wachten op de peco wissels. Helaas is er zo goed als niks op voorraad en moeten we wachten. Ik begreep dat peco inmiddels wel weer open is dus we wachten af.

We hebben in de tussentijd niet stil gezeten, de elektrische layout op het bovenste niveau is opnieuw aangelegd.
De los hangende draden zijn de bezetmelders en de verlichting van huizen die op den duur naar de OC32 moeten gaan.
Afbeelding

De onderste laag ligt er opnieuw in, het schaduw station is wat uitgedund, hier lagen eerst 8 sporen nu nog maar 3. Waarom? 6 treinen van lengte te gelijk is meer dan genoeg, en een niveau hoger komen ook nog 3 sporen voor trek-duw treinen dus totaal van 9 treinen alle 16 te gelijk laten rijden werd toch veel te druk.
Maar mocht het nodig zijn kunnen we tzt de sporen nog uitbreiden.
Afbeelding
Afbeelding

Ook was ik niet tevreden over de wissel straat aan het einde van het perron, 2 sporen waren maar vanaf 1 kant bereikbaar en die Engelsman maakte het er ook niet makkelijker op. Dus de drempel er in en aanpassen.

Nu ziet het geheel er een stuk netter en overzichtelijker uit aan het eind nog 2 overloop wissels en dan is dat ook weer op orde.
Afbeelding
Afbeelding

Terwijl we wachten op de wissels pakken we denk ik de licht groene hoek maar is aan.
Ook hier heeft war painter z’n intrede gedaan met z’n bosjes en struikjes.

Maar is kijken wat we daar van gaan maken.
Ik zat nog te denken aan een para centrum maar ja dan moet ik de helft van de parachutisten in de bovenleiding hangen en dat is ook weer zo wat ;) ;)
Wie zien nog wel wat er gaat komen.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3898
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Am irgendwo

Bericht door Jeroen »

Een parenclub anders? Ook wel leuk natuurlijk!😎

Lekker bezig hoor. Maar minder sporen omdat het anders te druk zou worden? Je kan toch ook softwarematig de treinenloop beperken?

Grtz!

J.


Afbeelding

piksov
Berichten: 1421
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Am irgendwo

Bericht door piksov »

Je zou bij Pin Nuckel kunnen kijken voor inspiratie: https://www.youtube.com/channel/UCg4j9q ... 4hg/videos

Die heeft ook een vrij vlakke modelbaan en toch heeft ie hele leuke motiefjes.

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Am irgendwo

Bericht door enderscw »

Jeroen schreef: 18 mei 2020 09:13 Een parenclub anders? Ook wel leuk natuurlijk!😎

Lekker bezig hoor. Maar minder sporen omdat het anders te druk zou worden? Je kan toch ook softwarematig de treinenloop beperken?

Grtz!

J.
Heb ik ook aan zitten denken, maar dan staat de zooi meer stof te happen dan dat het rijd. (Zal wel een ocd dingetje zijn)
Maar ik zal er nog is naar kijken.

Parenclub “de donkere grot” ofzo haha ook daar zal ik nog is over na gaan denken ;)
piksov schreef: 18 mei 2020 10:07 Je zou bij Pin Nuckel kunnen kijken voor inspiratie: https://www.youtube.com/channel/UCg4j9q ... 4hg/videos

Die heeft ook een vrij vlakke modelbaan en toch heeft ie hele leuke motiefjes.

Guus
Thanks Guus ik ga is kijken.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Am irgendwo

Bericht door rjvanhouten »

piksov schreef: 18 mei 2020 10:07 Die heeft ook een vrij vlakke modelbaan en toch heeft ie hele leuke motiefjes.
Had een vlakke baan: verleden tijd. Ik las gisteren namelijk dat 'ie z'n baan heeft verkocht.
Maar gelukkig hebben we de beelden nog... ;)

Groet,
Robert Jan
pn.jpg
pn.jpg (96.03 KiB) 3381 keer bekeken


Digikeijs DR5000 • Rocrail • Peco Finescale Code 55 • Tijdperk NL III
vlieringerwerf.wordpress.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
enderscw
Berichten: 690
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Am irgendwo ÖBB baan

Bericht door enderscw »

Tijdens het wachten hebben we de lichtgroene hoek aangepakt.
Ik heb langs het spoor op nu een muur geplaatst, de bovenkant is nog steeds gras en vlak. Maar daar komt een thema op zodat het niet saai vlak word.
Afbeelding

Ik zal als ik weer thuis ben nog een overzichts foto maken, die had ik niet gemaakt zie ik.
Aangezien ik nog steeds op alle peco wissels wacht vanuit het Engelse ben ik maar begonnen met een andere hobby.
De Mirage 2000D 1/32
Afbeelding

Ik heb bijzonder weinig met straaljagers maar ik vind dit wel zo’n gaaf ding.
En nu die er eindelijk is in schaal 1/32 kon ik ‘m niet laten liggen.
Houd me weer bezig terwijl we wachten.


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3898
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Am irgendwo ÖBB baan

Bericht door Jeroen »

Heuj? Straaljagers zijn de bom! Airliners zijn vreselijk on-cool saai. En langzaam. Enzo.

Je baan begint aardig vorm aan te nemen! Leuk hoe groen de boel laat leven.

Grtz!

J.


Afbeelding
Plaats reactie